Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@22:20:02 GMT

پیمانکاری یک مشکل کشوری و جمعی است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۶۳۱۹

پیمانکاری یک مشکل کشوری و جمعی است

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فتح‌الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در برنامه کارگر ایرانی درباره کنار رفتن شرکت‌های پیمانکاری گفت: از سال ۱۳۸۰ اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری را راه‌اندازی کردیم تا موضوع حذف این نوع شرکت‌ها را پیگیری کنیم اما متاسفانه شرکت‌های پیمانکاری روز به روز افزایش پیدا کردند تا جایی که امروزه اکثر سازمان‌‌ها و نهادها به سمت پیمانکاری رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بیان کرد: بارها در کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را پیگیری کردیم و به دنبال برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی بودیم و هستیم اما مشکل اصلی که وجود دارد بحث قانون‌گذاری است و مجلس باید به آن بپردازد.

بیات با بیان اینکه در بحث کنار گذاشتن شرکت‌های پیمانکاری در مجلس به بن بست بر خوردیم تصریح کرد: با زحمات فراکسیون کارگری مجلس این موضوع را در صحن علنی مطرح کردیم اما نتوانستیم اثبات کنیم پیمانکاری یک مشکل کشوری و جمعی است و اگر ساماندهی صورت گیرد مشکلات بخش عظیمی از کارگرها رفع خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه دیدگاهی که در مجلس حاکم است کارفرمایی است نمایندگان اکثرا به حمایت از کارفرمایان مخالفت کردند و ما نتوانستیم موفق شویم ولی به هر حال تا آخرین نفس به دنبال این موضوع هستیم و دولت تازه نفس سیزدهم باید بداند یکی از معضلات بزرگی که وجود دارد بحث شرکت‌های پیمانکاری است و این شرکت‌ها نیروها را به ویژه در پتروشیمی‌ها، شهرداری‌ها و مخابرات استثمار می‌کنند و باید کنار روند تا نیروها با کارفرمایان اصلی قرارداد ببندند و واسطه‌ها حذف شوند دست دلال‌ها کوتاه شود تا نیروی انسانی به حق خود برسد.

نحوه تشخیص مشاغلی سخت چگونه است؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره نحوه تشخیص مشاغل سخت و زیان آور گفت: کمیته‌ای وجود دارد که در محیط کارگاهی که متقاضی بررسی سخت و زیان‌آور است به تقاضای کارگر یا کارفرما ورود می‌کند.

بیات اظهار کرد: اگر کارگاهی در گروه سخت و زیان‌آور قرار گیرد تمام کارگران آن هم شامل این موضوع می‌شوند به شرط آن که ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت را کارفرما پرداخت کند تا کارگر از مزایا برخوردار شود اما اگر کارگاهی در گذشته سخت و زیان‌آور بوده و حالا دیگر نیست کارگر باید پیگیری کند و فقط آن زمانی که جزو سخت و زیان‌آور بوده شامل او می‌شود.

او افزود: قرار گرفتن شغل در گروه مشاغل سخت دلایل مختلفی دارد و آلایندگی، مواد شیمیایی، آلودگی صوتی، بحث سلامت روح و روان را شامل می‌شود کسی که در مشاغل سخت و زیان آور کار کند و بازنشسته شود مزایا شامل او می‌شود و در هر سنی که باشد با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شود.

بيات درباره بازنشستگی بانوان گفت: بر اساس قانون کارگر باید ۳۰ سال کار کند تا بازنشست شود خانم‌ها با ۵۵ سال سن و مردها با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و البته اگر در بخش سخت و زیان‌آور باشند با ۲۰ سال سابقه در هر سنی بازنشسته می‌شوند.

آیا دستمزد را فقط می‌توان یک بار در سال افزایش داد؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بیان کرد: بر اساس قانون ، شورای عالی کار می‌تواند هر ساله به حقوق و دستمزد کارگران رسیدگی کند این که دستمزد چند بار در سال افزایش پیدا کند بستگی به شرکای اجتماعی یعنی کارگر ، کارفرما و دولت دارد و با توجه به تورم و شرایط اقتصادی باید صورت گیرد.

بیات با اشاره به اینکه درباره افزایش دستمزد بحث اساسی با کارفرمایان داریم ادامه داد: این گونه نیست که بگوییم اگر دستمزد افزایش پیدا نکند تورم هم افزایش پیدا نمی‌کند چون ما ثبات اقتصادی نداریم و قیمت کالاهایی که کارگر مصرف می‌کند هیچ ثباتی ندارد به همین دلیل می‌گوییم که دستمزد باید نسبت به سبد معیشت افزایش یابد اگر این کار انجام نشود فاصله بسیار زیادی اتفاق میفتد.

او اظهار کرد: اگر تورم مهار نشود هر چه‌قدر افزایش و حقوق و دستمزد هم داشته باشیم هرگز به تورم نمی‌رسیم.افزایش حقوق زمانی با ارزش است که نرخ قیمت‌ها ثابت شود اگر این اتفاق بیفتد تازه افزایش حقوق و دستمزد خودش را نشان می‌دهد.

اضافه کاری اجباری نداریم

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اینکه اضافه کار اجباری نداریم گفت: اضافه کاری باید با رضایت کارگر و کارفرما باشد اگر اجباری باشد و کارگر علاقه‌ای به اضافه کاری نداشته باشد می‌تواند شکایت و پیگیری کند تا رسیدگی شود وقتی که کارگری در محیطی کار کرده است یعنی کارفرما یا سرپرستی دارد که از او تقاضای کار اضافه کرده است و کارفرما نباید اصطلاحا دبه کند اگر کارفرما دستمزد و مزایای اضافه کاری کارگر را ندهد کارگر می کند شکایت کند.

بیات ادامه داد: امروزه متاسفانه ۹۷ درصد قراردادها موقت هستند حتی در کارهای با ماهیت مستمر وضع جوری دارد پیش می‌رود که کارگر نمی‌تواند انتخاب کند حق انتخاب از او سلب شده است و کارفرما دارد یک تنه می‌تازد اما اگر کارگر قرارداد دارد کارفرما نمی‌تواند تا مدت قرارداد کارگر را اخراج کند اگر هم این اتفاق بیفتد دارد حق کارگر را اجحاف می‌کند و کارگر می‌تواند به اداره کار شکایت کند تا تا پایان قرارداد کار کند اگر از ورود او به کارگاه ممانعت شود باید حقوق و دستمزد و تمام مزایا بر اساس قرارداد پرداخت شود.

او با شاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران افزود: متاسفانه بسیاری از کارگرها وقتی برای سوابق بیمه مراجعه می‌کنند می‌بینند که لیست بیمه یا ناقص رد شده یا رد نشده در این صورت باید پیگیری کنند و با شکایت بر اساس اسناد و مدارکی که بتوان اثبات کرد که کارگر در فلان سال در کارگاه کار کرده به حق خود برسند اسنادی که می‌توان با آن‌ها این موضوع ثابت کرد فیش حقوقی ، مبلغی که واریز شده به حساب کارگر، دست خط و کارت ساعت است.

بیشتر بخوانید

۶۰ درصد کارگران کشور بیمه ندارند/ نماینده کارگران در شورای عالی کار:در آمار کارگران فاقد بیمه بزرگ‌نمایی شده است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیمانکاری کارگر دستمزد رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی شرکت های پیمانکاری سخت و زیان آور حقوق و دستمزد افزایش پیدا اضافه کاری مشاغل سخت اضافه کار شرکت ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ابراز امیدواری کرد در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوش و عیدی خوبی به کارگران داده شود.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک هفته کارگر به جامعه کار و تولید اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روز کارگر و در آستانه هفته کارگر انتظار داریم اگر نیتی برای کمک به جامعه کارگری و حل مشکلات آنها وجود دارد، بحث حق مسکن را پررنگ کنند و وزیر کار عیدی خوبی به کارگران در این هفته بدهند.

وی ادامه داد: در زمان تصویب افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۳ گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند درصد افزایش به اندازه تورم تعیین شود تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری برطرف و به سفره کارگران کمک شود اما این اتفاق نیفتاد.

اصلانی افزود: در روزهای اخیر و در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی از احتمال تغییر مصوبه دستمزد و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران مطرح شد. ظاهرا تعدادی از اعضای شورای عالی کار بدون دعوتنامه رسمی به وزارت کار دعوت شدند و به نوعی جلسه نظرخواهی و مشورتی بوده ولی در شبکه‌های اجتماعی اینطور عنوان شده که تعدادی از نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا کردند، به شرطی که حق مسکن ۳۵ درصد و سایر سطوح مزدی یک درصد افزایش پیدا کند.

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ادامه داد: اما کانون عالی شورای اسلامی کار کشور پیامی در شبکه‌های اجتماعی ارسال و هرگونه شرکت نمایندگان کارگری در چنین جلسه و امضای صورتجسه جدید را تکذیب کرد و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران هم اعلام کرد که چنین صورتجلسه‌ای را امضا نکرده و پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن توسط دولت مطرح شده است.

اصلانی با بیان اینکه تغییر مصوبه دستمزد در حال حاضر امکانپذیر نیست، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌ها مصوبه دستمزد را به دنبال ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر کار اجرا کرده‌اند، بنابر این اگر بنا به اصلاح یا افزایش دستمزد باشد، تنها می توان در مورد حق مسکن اعمال کرد چون تنها آیتمی بود که در شورای عالی کار تغییر نکرد. از طرفی درست است که حق مسکن توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود ولی برای اجرایی شدن حتما باید توسط هیات وزیران تصویب شود.

دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تورم موجود و نارضایتی و دلخوری جامعه کارگری نسبت به دستمزد، هم وزارت کار و هم تشکل‌های کارگری در تلاشند تا دستمزد را به طریقی و با بالا بردن حق مسکن افزایش بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث دستمزد از تمام مطالبات کارگری واجب‌تر است، ابراز امیدواری کرد: در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوشی به کارگران داده شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جزییات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران طرح سئوال از وزیر کار در خصوص دستمزد کارگران کلید خورد

دیگر خبرها

  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • جمعی از کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود
  • کارگران از ارکان اصلی جهش تولید هستند
  • کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • خداقوت کارگر
  • انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر
  • تغییر رقم افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد/ سورپرایز ویژه سازمان بازرسی برای بازنشستگان