Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ علت کسادی بازار لوازم‌التحریرفروشان سردرگمی خریداران و فروشندگان را در آستانه ماه مهر به‌دنبال داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، هر سال پیش از کرونا با نزدیک شدن به ماه مهر و بازگشایی مدارس، شور و شوق زیادی در بازار لوازم‌التحریر وجود داشت، شور و شوقی که هم دانش‌آموزان و خانواده‌ها و هم فروشندگان لوازم‌التحریر از خرید و فروششان لذت می‌بردند و هر دو طرف به‌واسطه درس و مدرسه و کتاب به استفاده از لوازم نوشت‌افزار ترغیب می‌شدند اما این روزها با گذشت یک سال و اندی از شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی بازار لوازم‌التحریرفروشان تحت تأثیر تعطیلات کرونایی و گرانی‌های مضاعف قرار گرفته و رکود سختی را رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکودی که علت آن تنها شیوع کرونا نیست بلکه کرونا بهانه‌ای شده برای سوءاستفاده‌کنندگان تا بازار را بی‌دلیل به تب‌وتاب بکشانند و عرصه را برای فعالیت بازاریان و مردم تنگ کنند و این میان معلوم نیست دولت‌ها چه کمک و حمایتی باید می‌کردند یا باید بکنند تا وضعیت بازار به این منوال نباشد، تا اگر خدای نکرده کرونا با بی‌توجهی ما مردم قصد رفتن نداشت تمام بی‌مسئولیتی‌ها در بازارهای مختلف به نام کرونا تمام نشود، هرچند همان کرونا هم مشکلی است که گره‌اش با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌ها به‌دست خود مردم زودتر و بهتر باز می‌شود.

صدمات جبران‌ناپذیر کاهش فعالیت‌های آموزشی در دوران کرونا به پیکره آموزش و پرورش

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در دوران کرونایی اظهار داشت: این امر صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره آموزش و پرورش وارد کرده است که بخشی از آن را نمی‌شود جبران کرد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در حاشیه بحث کرونا و ناشی از این بیماری است جداشدن دانش‌آموزان از محیط مدرسه است و مهم‌تر آنکه از طریق فضای مجازی دانش‌آموزان نمی‌توانند آن چیز را که باید، یاد بگیرند و بیاموزند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: درست است که لوازم‌التحریر در مغازه‌های سطح شهر توزیع می‌شود و آموزش و پرورش هم کتب درسی را تهیه می‌کند اما فرآیند تعلیم‌وتربیت به‌خوبی شکل نمی‌گیرد و نیازمند فکر جدی در این زمینه هستیم.

دولت برای گرانی و کسادی بازار لوازم‌التحریر چاره‌اندیشی کند

وی افزود: در آستانه بازگشایی مدارس هم خانواده‌ها دغدغه بازگشایی مدارس را دارند و هم کسانی که در این چرخه فعالیت دارند و از طرفی تورم بالا و افزایش قیمت قابل‌توجه لوازم‌التحریر نسبت به سال‌های گذشته را داریم که دولت باید فکری برای تأمین لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان کند تا این دغدغه برای خانواده‌ها پاک شود.

جوکار همچنین گفت: این بازارهای دولت و آزاد در کشور باید جمع شوند، تا چه‌اندازه هزینه بدهیم و آخر کار هم آنچه به‌عنوان یارانه در نظر می‌گیریم به دست مردم نمی‌رسد.

وی بیان کرد: البته در این دوران، شیوه‌های جدید نوشت‌افزاری با فن‌آوری‌های جدید بین دانش‌آموزان ما رواج شده است که نیازمند وسایلی است که در دسترس همه مردم نیست، اگر روزی دانش‌آموزان سر کلاس حضوری با قلم، کاغذ و تراش سروکار داشتند امروز با موبایل، تبلت و غیره سروکار دارند که با توجه به کمبود سرمایه‌ای که خانواده‌ها دارند، در این بخش هم باید آموزش‌وپرورش ورود کند و نیاز خانواده‌ها به این ابزار را برای استفاده بهتر مرتفع کند.

لطمه سنگین به لوازم‌التحریرفروشان در دو سال گذشته

محمد حسین مرتضوی، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان استان یزد هم در مورد وضعیت بازار این صنف کاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: متأسفانه در طول دو سال گذشته به صنف لوازم‌التحریرفروشان لطمه بسیار سنگینی وارد شده است و حمایتی هم از طرف دولت صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمام واحدهای لوازم‌التحریرفروشان با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، بیان کرد: تمام امید این صنف به بازگشایی مدارس بود که احتمالاً این امر هم اتفاق نمی‌افتد و همین سبب لطمه به صنف فرهنگی می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان استان یزد تعداد واحدهای این صنف در شهر یزد را 240 واحد برشمرد و گفت: اجناس لوازم‌التحریری چه خارجی چه داخلی مثل صنوف دیگر بسیار گران شده است ولی بازاری برای آن‌ها نیست.

کرونا مصرف لوازم‌التحریر در کشور را 70درصد کاهش دادفروش عمده لوازم‌التحریر پارسمزایای خرید آن‌لاین لوازم التحریر چیست؟| 9 مزیت خرید آن‌لاین لوازم‌التحریر

عدم‌بازگشایی مدارس وضعیت بازار لوازم‌التحریر را بدتر می‌کند

وی بیان کرد: اگر مدارس باز نشود طبیعی است که خرید هم کم می‌شود چراکه دانش‌آموزان در آن سطحی که هر سال لوازم‌التحریرها را تهیه می‌کردند‌، تهیه نمی‌کنند و این امر خود به خود سبب ایجاد مشکل می‌شود.

مرتضوی افزود: نه‌تنها دولت قبل حمایتی از صنف لوازم‌التحریرفروشان نکرد بلکه در حدود سه سال است که فروش کتب درسی را که در حدود 40 سال در اختیار لوازم‌التحریرفروشان بوده است از دست آن‌ها خارج کرده است و به‌دنبال آن هم کرونا آمد و زمینه ضعیف‌تر شدن این صنف کاری فراهم شد.

وی گفت: اجاره‌ای بودن مغازه‌ها و بالا بودن هزینه‌ها، موجب شده است بسیاری از مغازه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و تمایل به ادامه کار در این رسته را نداشته باشند.

فروشندگان لوازم‌التحریر از وضعیت بازار گلایه‌مندند

با وجودی که بسیاری از افراد گمان می‌کنند فروشندگان لوازم‌التحریر از این بازار سود زیادی به جیب می‌زنند، اما وضعیت بازار حال و روز آنها را هم خراب کرده است و همه گلایه‌مند هستند.

یکی از لوازم‌التحریرفروشان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه بازار فروش تا یک‌دهم هم کاهش یافته است، بیان کرد: از زمان شروع کرونا با تعطیلی مدارس بازار لوازم‌التحریر هم تعطیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه "همراه با کرونا گرانی اجناس هم اضافه شده است، آن هم گرانی‌های بی‌دلیل، و جالب اینجاست که کنترلی روی آن‌ها نیست"، تصریح کرد: برخی اجناس به‌دلیل وارداتی بودن و  دلار گران هستند اما اجناس تولید داخل با وجودی که تمام مواد اولیه از داخل تأمین می‌شود گران هستند.

این لوازم‌التحریر فروش اضافه کرد: ناظران بر فروش ما کنترل می‌کنند و اگر جنسی گران فروخته شود، ایراد می‌گیرند ولی بر قیمت کارخانه‌ها آن هم کارخانه‌های مهم هیچ نظارتی نیست و سه ماه یک بار یک لیست قیمت می‌دهند که هر بار نزدیک 10 تا 20 درصد قیمت بالاتر رفته است به‌طوری که در طول یک سال گذشته اجناس سه برابر افزایش قیمت داشتند.

دولت هیچ حمایتی از لوازم‌التحریرفروشان در دو سال قبل نکرد

وی گفت: در این وضعیت کرونا دولت هیچ حمایتی  نکرده است، البته ما حمایت نمی‌خواهیم فقط سنگ‌اندازی نکنند، همین مکانی که ما هستیم مربوط به بخش دولتی است که امسال حدود 40 درصد اجاره‌بها را اضافه کردند و هرچه گفتیم یک سال مدارس تعطیل بوده است، قبول نکردند و حمایتشان این بود که گفتند "اگر نمی‌توانید مکان را خالی کنید".

این لوازم‌التحریرفروش با بیان اینکه قبلاً با پنج نیرو کار می‌کرده است، اظهار کرد: در زمان حاضر فقط با دو نیرو کار می‌کنم و وضع مدارس هم که مشخص نیست، تصمیم جامع نمی‌گیرند، یک روز می‌گویند مدارس باز می‌شود و روز دیگر می‌گویند باز نمی‌شود، دیگر کشش کار کردن نیست، امروز جنسی را می‌خریم فردا با 20 درصد افزایش باید خرید کنیم اگر یک ذره نظارت بر کار بنکدار و تولیدکننده بود وضع بازار این‌چنین نمی‌شد.

یکی از خریداران لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: همه چیز در بازار هست ولی بسیار گران است، خریدهای ما هم کمتر شده است و هر چیزی را که بچه‌ها بخواهند نمی‌توانیم بخریم.

بی‌علاقگی مردم به خرید نوشت‌افزارها

وی با بیان اینکه "شرایط کرونا طوری شده است که می‌ترسیم بچه‌ها را بیرون بیاوریم و هرچه لازم داریم طبق سلیقه خودمان خرید می‌کنیم"، متذکر شد: دوری از مدرسه سطح سواد دانش‌آنوزان را کم کرده است و از طرفی گرانی‌ها سبب بی‌علاقگی مردم به خرید نوشت‌افزارها شده است.

به‌نظر می‌رسد بازار نوشت‌افزار منتظر هیجانی شادی‌آور است، از همان هیجان‌هایی که دانش‌آموزان را پای خرید و آغاز سال جدید و شروع کتاب و درس می‌آورد.

و کلید این هیجان وجدان ما انسان‌هاست، وجدان کاری و اخلاقی که در خریدار، فروشنده، تولیدکننده، مصرف‌کننده، مسئول یا غیرمسئول باید بیدار باشد تا بی‌دلیل و بی‌مهابا عملی انجام ندهند که نتیجه‌اش نابسامانی و کسادی در جامعه باشد که دود این وضعیت سرانجام به چشم بی‌وجدانان هم می‌رود.

انتهای پیام/785/ش+

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لوازم التحریرفروشان بازار لوازم التحریر لوازم التحریر بازگشایی مدارس وضعیت بازار دانش آموزان خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!

رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید: وقتی آزمایشگاه توان تامین هزینه‌های خود را نداشته باشد و امکان تامین تجهیزات به علت گرانی از او سلب شود، یا مجبور است کسب‌وکار خود را تعطیل کند یا به ارائه برگه‌های جواب آزمایش به بیماران در حالی که اصلاً آزمایشی انجام نشده یا استفاده از وسایل و کیت‌های قدیمی که قطعاً نتیجه درستی ندارند، روی بیاورد. 

روز گذشته رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی اعلام کرد به دلیل بالا رفتن قیمت دلار امکان تهیه تجهیزات و قطعات آزمایشگاهی مشکلی است که آزمایشگاه‌ها با آن مواجه هستند. در این شرایط حتی فروشندگان هم با دریافت روزانه قیمت دلار به آزمایشگاه‌ها اعلام قیمت می‌کنند و ادامه چنین روندی باعث می‌شود هزینه‌های آزمایشگاهی حتی ۸۰۰ برابر نیز افزایش پیدا کند.

چنین اتفاقی در شرایطی رخ می‌دهد که همین الان هم حوزه بهداشت و درمان با مشکلات زیادی مواجه است. هرچند وزیر بهداشت و معاونان او نسبت به بروز این مشکلات، همیشه سیاست تکذیب را در پیش گرفته‌اند، اما واقعیتی که در جامعه جریان دارد حاکی از نارضایتی مردم از روند درمان در بیمارستان‌های دولتی، گرانی و کمبود دارو و مشکلات دیگری است که حتی باعث می‌شود بسیاری از افراد ناچار از چرخه درمان خارج شوند.

مساله مهم دیگر این است که حوزه بهداشت و درمان با سلامت و جان انسان‌ها سروکار دارد و هرگونه کمی و کاستی در این حوزه می‌تواند به قیمت جان و سلامت بیماران تمام شود؛ مساله‌ای که بار‌ها کارشناسان حوزه سلامت به آن اشاره کرده‌اند، اما هر بار متولیان این حوزه با بی‌تفاوتی از کنار این مشکلات گذشته و تنها به تکذیب اخبار بسنده کرده‌اند.

مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان زمانی بیشتر شد که دولت تصمیم گرفت ارز نیمایی دارو را حذف کند و جای آن تعهداتی به مجلس داد که گویا در عمل به آنها چندان هم کوشا نبوده و به همین خاطر است که از آن زمان تاکنون نه‌تن‌ها مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان کمتر نشده که هر روز مشکلاتی تازه به این بخش افزوده می‌شود.

آزمایشگاه‌ها به سمت راه‌های غیرقانونی روی می‌آورند

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه افزایش قیمت دلار در تمامی ابعاد زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است. در واقع این افزایش باعث شده مشکلات حوزه بهداشت و درمان افزایش یابد و فشار این مشکلات بر جامعه پزشکی و مردم بیش از همه وارد می‌شود.»

او می‌افزاید: «هر موسسه و بنگاهی که در زمینه‌های خدماتی کار می‌کند قطعاً باید بتواند از پس تامین هزینه‌های خود بربیاید؛ اگر شرایط برای این تامین فراهم نباشد، قطعاً مجبور می‌شوند بین ورشکستگی و روی آوردن به راه‌های غیرقانونی کسب درآمد یکی را انتخاب کنند. در هر دو صورت این مردم هستند که ضرر می‌کنند و از دریافت خدمات باکیفیت محروم می‌شوند.»

خسرونیا می‌گوید: «متاسفانه دولت به هیچ کدام از تعهداتی که زمان حذف ارز نیمایی دارو به مجلس داده بود عمل نکرده و همین مساله هم باعث شده وضعیت بهداشت و درمان چنین شرایط بد و بحرانی‌ای پیدا کند.»

او درباره راه‌های غیرقانونی کسب درآمد توضیح می‌دهد: «وقتی آزمایشگاه توان تامین هزینه‌های خود را نداشته باشد و امکان تامین تجهیزات به علت گرانی از او سلب شود، یا مجبور است کسب‌وکار خود را تعطیل کند یا به ارائه برگه‌های جواب آزمایش به بیماران در حالی که اصلاً آزمایشی انجام نشده یا استفاده از وسایل و کیت‌های قدیمی که قطعاً نتیجه درستی ندارند، روی بیاورد. در این شرایط بیش از همه این بیماران هستند که در معرض خطر قرار می‌گیرند.»

بدعهدی‌های دولت و افزایش قیمت خدمات و دارو‌ها باعث می‌شود بسیاری از بیماران مجبور به ترک چرخه درمان شوند

خسرونیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «متاسفانه به دلیل همین بدعهدی‌های دولت در زمینه تعهداتی که به حوزه بهداشت و درمان داده و افزایش قیمت خدمات و دارو‌ها و... بسیاری از بیماران مجبور به ترک چرخه درمان می‌شوند. فردی که برای تامین معیشت خود دچار مشکل است، قطعاً برای پرداخت هزینه‌های درمانی مشکلات بیشتری دارد.»

او در پایان می‌گوید: «این بی‌توجهی‌ها در نهایت به مهاجرت بیشتر پزشکان و متخصصان و کادر درمان می‌انجامد؛ از سوی دیگر کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی را به‌شدت کاهش می‌دهد و در نهایت باعث ورشکستگی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها و تعطیلی آنها می‌شود.»

سیاست غلط دولت در حوزه اقتصاد، تمام بخش‌ها را به دردسر انداخته

سینا مهدوی، کارشناس اقتصادی، نیز دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه سیاست‌های اشتباه اقتصادی که دولت طی این سال‌ها در پیش گرفته، منجر به کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه بروز مشکلات در تمامی بخش‌ها از جمله حوزه بهداشت و درمان شده است.»

او اضافه می‌کند: «این ابراز نگرانی رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی کاملاً بجاست چراکه وقتی هزینه دریافت خدمات درمانی افزایش بی‌رویه پیدا کند، قطعاً هم به ضرر این مراکز خواهد بود و بیشتر از همه به ضرر بیماران تمام می‌شود. اولین اتفاقی که رخ می‌دهد کاهش کیفیت خدمات است. همان‌طور که وقتی تولیدکننده با افزایش هزینه تولید مواجه می‌شود، قطعاً دو راه بیشتر برایش باقی نمی‌ماند؛ یا کیفیت کالا را کاهش یا قیمت آن را افزایش دهد. در زمینه خدمات درمانی هم همین اتفاق می‌افتد؛ با این تفاوت که هرگونه کم کردن کیفیت این خدمات می‌تواند به قیمت جان بیماران تمام شود.»

مهدوی در پایان می‌گوید: «مساله اینجاست که باور مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و درمان در مورد مشکلات این حوزه با آن چیزی که در واقعیت جریان دارد کاملاً متفاوت است و تا زمانی که این تفاوت از میان برداشته نشود نمی‌توان امید داشت که روند بهبود وضعیت از سرعت مناسبی برخوردار باشد.»

منبع: تجارت نیوز

tags # داروخانه ، سلامت سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • ابعاد ورشکستگی رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ غزه
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته