Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@10:09:43 GMT

توسعه میدان آزادگان جنوبی با تمام توان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۳۳۷۷

توسعه میدان آزادگان جنوبی با تمام توان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، شرکت پتروپارس در طول ربع قرن فعالیت غرورآفرین خود به عنوان عضوی تاثیرگذار در صنعت نفت و گاز ایران، همواره در خط مقدم جبهه اقتصادی فعالیت کرده و فازهای متعددی از میدان پارس جنوبی را توسعه داده است که یکی از ثمرات آن انتقال دانش مدیریت طرح‌ها و مگاپروژه‌های بزرگ ملی به داخل کشور و رشد و توسعه تعداد بی‌شماری از پیمانکاران، سازندگان و تامین‌کنندگان داخل و ارتقای توان فنی و مهندسی و ساخت داخلی و نهادینه سازی «باور توانستن» در میان صنعت گران ایران اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که صنعت نفت و گاز کشور از نقطه وابستگی کامل در طرح توسعه فاز یک پارس جنوبی به جایگاه استقلال و خودکفایی کامل در طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی رسید و این طرح ملی بدون حضور شرکت های خارجی و به دست توانمند ایرانیان، با بیشترین کیفیت و کمترین زمان و هزینه ممکن نسبت به طرح های مشابه مدیریت و اجرا شد.

هم اکنون نیز این شرکت در غیاب شرکت توتال و سایر شرکت‌های خارجی با تکیه بر توان داخلی، پرچم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را برافراشته نگه داشته و با تمام توان در حال اجرای عملیات حفاری و توسعه آخرین فاز این میدان است.

پتروپارس همواره با پرهیز از حاشیه سازی، بر ماموریت خود که ارزش‌آفرینی در صنعت نفت و گاز است، متمرکز بوده و در طول حیات خود سعی کرده به جای جوسازی رسانه ای و ورود به مباحث حاشیه ای، بر اساس اصول حرفه ای حرکت کرده و موانع و مشکلات را در تعامل حداکثری با کارفرمایان خود و با رویکرد حرفه ای و تخصصی مطرح و حل و فصل نماید. لذا تضعیف این شرکت نتیجه ای جز تضعیف منافع ملی و وابستگی بیشتر به خارج نخواهد داشت.

پیرو سیاست اصولی و حرفه ای گروه پتروپارس و در راستای شعار امسال که با عنوان «تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها» نامگذاری شده است، تمام تلاش و اراده این شرکت معطوف به توسعه و افزایش تولید از میادین مشترک است، اما انتشار مطلبی تحت عنوان «ناگفته هایی از توسعه آزادگان جنوبی...» مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ که مصاحبه کننده بر اساس حاشیه های غیرفنی و غیرتخصصی و تمایلات و اغراض شخصی مطالبی بیان نموده، این شرکت را بر آن داشت تا صرفا جهت رفع برخی از ابهامات و روشن شدن افکار عمومی، به اختصار در خصوص برخی از موارد مطرح شده روشنگری نماید.

شرکت پتروپارس با دو قرارداد «پیمانکاری عمومی (GC) فاز اول میدان آزادگان جنوبی» و «احداث واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی (CTEP)» در میدان آزادگان جنوبی حضور فعال دارد که در مورد قرارداد پیمانکاری عمومی (GC) میدان آزادگان جنوبی موارد زیر قابل توجه است:

۱)طرح توسعه آزادگان جنوبی در ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ با عقد قرارداد بیع متقابل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت های INPEX ژاپن و NICO آغاز گردید و پس از فراز و فرود بسیار پس از گذشت ۱۷ سال در ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ (پیشرفت متوسط ماهانه سه دهم درصد) بخشی از فعالیت‌های طرح تحت عنوان قرارداد GC به شرکت پتروپارس واگذار گردید.

مشکلات این طرح ملی ریشه در گذشته داشته و به گفته مجری طرح آزادگان اگر پیشرفت قابل قبولی نداشته است، علت مشکلات را باید در جای دیگری جستجو کرد و مقصر نشان دادن پتروپارس نمی تواند کمکی به حل مشکلات طرح آزادگان جنوبی کند. در تایید این موضوع همین بس که پتروپارس در بدو ورود به این طرح، طی گزارشی ضمن اعلام تمامی مشکلات و معضلات پیش رو، راهکارهای لازم جهت برون رفت از مشکلات را به مجری طرح اعلام و پیشنهادات خود جهت اصلاح توسعه نامتوازن این طرح و امکان افزایش تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه را ارائه نمود.

۲)آنچه مسلم است اجرای هر طرح و پروژه‌ ارتباط تنگاتنگی با تامین منابع مالی دارد. در مطلب منتشر شده نیز مجری طرح آزادگان در جای جای صحبت‌های خود به این موضوع اذغان داشته و می گوید: «کارفرما یک تعهد مالی تحت عنوان پیش پرداخت در حدود ۴۴ میلیون یورو داشت که در دو بخش و با تأخیر قابل توجهی پرداخت شد»، «از اواخر سال ۱۳۹۸ به بعد تمرکز وزارت نفت و شرکت ملی نفت بر پروژه خط لوله گوره-جاسک قرار داشت و تنها یک جلسه حضوری در خصوص آزادگان جنوبی برگزار شد و در بخش تامین مالی هم عمده منابع مالی به پروژه خط گوره-جاسک تزریق شد» و اظهارات دیگری از مجری طرح آزادگان جنوبی که به خودی خود گویای وضعیت بحرانی مالی پروژه است. پر واضح است که شرکت پتروپارس به منابع مالی لایتناهی متصل نیست که بتواند هزینه های طرح را تمام و کمال جبران نماید و همانند هر قرارداد پیمانکاری، پیشرفت کار مستلزم انجام تعهدات مالی از سوی کارفرماست.

۳)مجری طرح در جایی می گوید: «باید پیمانکار کار را جلو ببرد، صورت‌ وضعیت تولید کند، یعنی پیشرفت پروژه انجام شود، تا با این فرایند به پیمانکار صورت وضعیت‌ها پرداخت شود. تا الان صرفاً دو یا سه صورت وضعیت بعد از یک سال توسط پتروپارس به ما داده شده است.» این در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک سال از شروع قرارداد هنوز تکلیف حدود ۱۶ میلیون دلار پیش پرداخت پیمانکاران طرح که فعالیت های خود را مدت هاست آغاز نموده اند در هاله ای از ابهام قرار داشته و روشن نشده است.

از طرفی شرکت پتروپارس تنها در قرارداد GC از بهمن ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰ با توجه به فعالیت پیمانکاران متعدد زیرسطحی، روسطحی و خدمات عمومی در منطقه عملیاتی، بیش از ۸ صورت وضعیت برای بیش از ۱۰ بسته کاری ارسال کرده است که با گذشت حدود ۷ ماه از ارسال اولین صورت وضعیت، ظرف چند روز گذشته و آن هم تنها بخش ناچیزی معادل کمتر از ۱۶ درصد صورت وضعیت های ارسالی پرداخت شده است و تاکنون شرکت پتروپارس به منظور جلوگیری از ایجاد رکود در فعالیت‌های طرح، صورت وضعیت پیمانکاران فرعی را از منابع مالی محدود داخلی خود تامین و پرداخت نموده است.

کلام آخر

در خصوص سایر بخش های قرارداد GC و پروژه واحد فرآورش مرکزی آزادگان جنوبی (CTEP) نیز موضوعات و گفتنی های فراوان و قابل تاملی وجود دارد که بر اساس اصول حرفه ای گروه پتروپارس ترجیح می دهیم این مباحث را درون خانواده شرکت ملی نفت ایران حل و فصل نماییم، تا در آغاز دولت سیزدهم و شروع بکار وزیری از جنس نفت که امید به ایجاد تحول و توسعه را بیش از پیش زنده ساخته با حاشیه سازی های نابجا و نسنجیده، اخلالی در برنامه ها و فعالیت ایشان در توسعه صنعت نفت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور ایجاد نشود.

در خاتمه ضمن عدم پذیرش اظهارات مجری طرح در پیدا کردن مقصری برای تاخیرات طرح آزادگان جنوبی، اعلام می دارد شرکت پتروپارس با بکارگیری ۱۷۹۱ نیروی فعال در منطقه و ۴۸۹ نفر در ستاد (جمعا ۲۲۸۰ نفر)، ضمن پایبندی کامل به قراردادهای فی مابین با تمام توان جهت توسعه میدان آزادگان جنوبی تلاش می‌کند که اگر سنگ اندازی، عیب جویی و مانع تراشی ها در طرح با همدلی و همکاری جایگزین شود، زمینه ساز توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران شود و کام مردم ایران و استان محروم خوزستان را شیرین نماید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5300153

منبع: مهر

کلیدواژه: میدان آزادگان جنوبی پتروپارس نفت کسب و کار گروه خودروسازی سایپا گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش خودرو لیزر صنعت خودروسازی دوربین مدار بسته مواد غذایی لپ تاپ قطعات خودرو پلاستیک سهام امنیت اجتماعی پوست میدان آزادگان جنوبی شرکت پتروپارس طرح آزادگان پارس جنوبی منابع مالی صورت وضعیت مجری طرح صنعت نفت حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان

نظر به مجوز‌های قوانین بالادستی در راستای تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلأ‌های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میادین نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، هم با رویکرد افزایش منابع ملی و هم با رویکرد پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میادین مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرد و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرده است.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی قرارداد‌های نفتی ایران موسوم به IPC سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به میزان ۴۵ درصد به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار گرفت.

بنابر این گزارش، میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدود ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد. این میدان نفتی، شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان است. نفت درجای این میدان، در دو بخش شمالی و جنوبی، ۱.۶ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد
  • تمام تلاش برای ارائه بهترین خدمات به مردم می شود
  • بارانی: با تمام وجود مقابل پرسپولیس قرار می‌‌گیریم
  • عملیات «وعده صادق» یک تنبیه کوچک برای صهیونیست‌ها بود
  • نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش
  • دولت با تمام توان پیگیر حل مساله ریزگردها است
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان
  • حکیمی: باید با تمام توان مقابل بارسا بازی کنیم