Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران حسن خیریانپور در جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران که با دستور کار مرکبات و کیوی استان افزود: با توجه به تولید سالیانه حدود ۲میلیون و۵۰۰ هزارتن مرکبات و حدود ۱۸۰ هزارتن کیوی در استان ، حفظ کیفیت این محصولات که عمده آن به خارج از مازندران و کشور صادر می شود ، مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این نکته که همه مسئولان مرتبط باید علاوه بر تامین مصرف داخلی باید در جهت صادرات این سه محصول برنامه ریزی دقیقی انجام بدهند، بیان داشت: باید از ظرفیت پایانه صادراتی روماک گستر و حدود ۷۰۰ سورتینگ و درجه بندی استان برنامه ریزی و استفاده شود. ‎

در این جلسه پس از بحث و تبادل کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مرکبات مقرر شد به منظور کامل شدن قند و رنگ ؛برداشت نارنگی زودرس اول مهر و صادرات آن از پنجم مهر،  برداشت پرتقال تامسون ۱۰ آبان و صادرات آن ۱۵ آبان و  برداشت کیوی از ۱۵ آبان شروع شود .

همچنین مقرر شد تا با هرگونه تخطی از این تصمیم با متخلفان برخورد جدی و قاطع شود.

رنگ آوری برخی از میوه های شیرین با قند بالا در کشورهای دنیا روش مرسومی است اما ، رنگ آوری مرکبات از جمله پرتقال که دارای اسید بالایی است، مرسوم نیست.
رنگ آوری به معنی رنگ زدن میوه نیست بلکه به آن معنی است که میوه را در دستگاه های حرارتی با هدف ایجاد تغییر رنگ ، عبور دهند و اما افزایش دما برای میوه هایی همچون پرتقال و نارنگی که دارای اسید بالایی هستند نه تنها مزیت نیست بلکه امری غیر بهداشتی عنوان می شود .
رنگ سبز مرکبات نارس از این طریق به رنگ نارنجی تبدیل و به بازار عرضه می شود .این رنگ دهی نه تنها طول عمر میوه را نمی افزاید بلکه از آنجاییکه این کار با روش گرمادهی اتفاق می افتد می تواند باعث اسیدی شدن و فساد داخل میوه نیز شود .

طبق آمار رسمی سال گذشته حدود ۲۵۰هزار تن مرکبات استان صادر شده که ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است.

مازندران باداشتن ۱۱۵ هزار هکتارباغ مرکبات و ۱۵۰ هزار نفر بهره بردار سالانه تولید کننده بیش از دو میلیون و ۷۰۰هزار تن مرکبات است که معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است .

بر اساس آمارهای موجود ، از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان واقع شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و به طور میانگین از هر هکتار باغ کیوی در مازندران حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول برداشت می شود.

برچسب‌ها ساری توسعه صادرات مرکبات مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری توسعه صادرات مرکبات ساری توسعه صادرات مرکبات مازندران رنگ آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رزاقی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه فصل گل دادن درختان مرکبات آغاز شده است، گفت: باغداران برای مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های خسارتزای درختان میوه توصیه‌های کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌های باغات سیاه ریشه را جدی بگیرند.

او افزود: باغداران برای اطلاع دقیق از زمان مبارزه با آفت، با ارایه نمونه به کلینیک‌های گیاهپزشکی و دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به مبارزه به موقع با آفت روی درختان آلوده اقدام کنند.

رزاقی گفت: اگر درخت دچار ضعف عمومی است توصیه می شود هنگام سمپاشی، کودهای محلول و ریزمغذی های مکمل به محلول های سمپاشی اضافه شود.

او افزود: در زمان سمپاشی عمومی، بستگی به اینکه درخت آلوده باشد یا خیر، با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از این درختان بازدید می شود و اگر آلوده به حشرات مکنده و بیمارهای قارچی و آفت باشد توصیه می شود با ترکیبی از سموم قارچ کش، حشره کش و کنه کش به انضمام مکمل های غذایی محلول پاشی و سم پاشی درخت انجام شود تا درخت حالت طبیعی خود را پیدا کند.

دیگر خبرها

  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • ارز آوری حدود ۷ میلیون دلاری صادرات کیوی عباس آباد
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مرکزی
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران