Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@18:55:57 GMT

۱۰ درمان خانگی برای بیماری کبد چرب

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۶۳۰۸

۱۰ درمان خانگی برای بیماری کبد چرب

به گزارش اقتصادآنلاین،اگرچه علت NAFLD ناشناخته است، اما بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که موارد زیر را دارند: 

• چاقی

• دیابت نوع ۲

• کلسترول بالا

• فشارخون بالا

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NAFLD موجود نیست. رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان این بیماری است؛ بنابراین، چه نوع رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی می‌تواند برای این بیماری مفید باشد؟ 

دارو‌های طبیعی برای بیماری کبد چرب

اگر به NAFLD مبتلا هستید، به‌خاطر داشته باشید که همه رژیم‌ها و مکمل‌ها برای کبد شما مفید نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم است که قبل از استفاده از هرگونه درمان جایگزین، با پزشک خود مشورت کنید. 

۱. کاهش وزن اضافی

راهنمای انجمن ایالات متحده برای مطالعه بیماری‌های کبدی (AASLD) در سال ۲۰۱۷، کاهش وزن را به‌عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم NAFLD شناسایی کرده است. این راهنما توصیه می‌کند که افراد مبتلا به NAFLD بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. 

همچنین بیان می‌کند که ازدست‌دادن بین ۷ تا ۱۰ درصد وزن بدن می‌تواند سایر علائم NAFLD مانند التهاب، فیبروز و زخم را بهبود بخشد. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن این است که باگذشت زمان گام‌های کوچکی در جهت رسیدن به هدف خود بردارید. 

کم‌خوری و رژیم‌های غذایی سخت غالباً پایدار نیستند و می‌توانند برای کبد شما سخت باشند. قبل از شروع هرگونه برنامه کاهش وزن، مهم است که با ارائه‌دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر. یک متخصص تغذیه می‌تواند یک برنامه غذایی ایجاد کند تا به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب غذا‌های مغذی کمک کند. 

۲. رژیم مدیترانه‌ای را امتحان کنید

تحقیقات از سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای ممکن است به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک کند. رژیم مدیترانه‌ای همچنین به درمان بیماری‌هایی که معمولاً با NAFLD مرتبط هستند، از جمله کلسترول بالا، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. 

این برنامه غذایی بر انواع غذا‌های گیاهی از جمله میوه‌ها و سبزیجات تازه و حبوبات به همراه چربی‌های سالم تمرکز می‌کند. در اینجا یک مرور کوتاه از غذا‌ها وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز کنید: 

میوه‌ها و سبزیجات. خوردن انواع مختلف: توت، سیب، پرتقال، موز، خرما، انجیر، خربزه، سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، فلفل، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو، خیار، بادمجان و گوجه‌فرنگی را امتحان کنید. 

حبوبات. سعی کنید لوبیا، نخودفرنگی، عدس، حبوبات و نخود را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 

چربی‌های سالم. از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون بکر استفاده کنید. آجیل، دانه‌ها، آووکادو و زیتون همچنین دارای غلظت بالایی از چربی‌های سالم هستند. 

ماهی و گوشت بدون چربی. دو بار در هفته ماهی را انتخاب کنید. تخم‌مرغ و مرغ بدون چربی، مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست، در حد اعتدال خوب است. 

غلات کامل. از غلات و غلات فرآوری نشده مانند نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای، جو دوسر کامل، ماکارونی گندم کامل یا کینوآ استفاده کنید. 

۳. قهوه بنوشید

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶، قهوه چندین مزایای محافظتی برای کبد ارائه می‌دهد. به طور خاص، تولید آنزیم‌های کبدی که با التهاب مبارزه می‌کنند را تحریک می‌نماید. همان تحقیقات گزارش داد که در بین افراد مبتلا به NAFLD، مصرف منظم قهوه آسیب کلی کبد را کاهش می‌دهد. 

نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می دهد. قهوه سیاه بهترین گزینه است، زیرا حاوی چربی یا قند اضافی نیست. 

۴. فعال شوید

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، NAFLD اغلب با یک شیوه زندگی بی‌تحرک مرتبط است. علاوه بر این، عدم تحرک به سایر بیماری‌های مرتبط با NAFLD، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می‌کند. 

مهم است که هنگام داشتن NAFLD فعال باشید. باتوجه‌به دستورالعمل‌های فعالیت بدنی، حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته مناسب می‌باشد. 

این فعالیت‌ها حدود ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته است. لزوماً نیازی نیست که ورزش خاصی انجام دهید یا حتی به باشگاه بروید تا به‌اندازه کافی ورزش کنید. می‌توانید ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید. 

یا اگر برای مدتی تحت‌فشار هستید، می‌توانید آن را به دو پیاده‌روی سریع ۱۵ دقیقه‌ای، دو بار در روز، ۵ روز در هفته تقسیم کنید. 

برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به مغازه خواربارفروشی بروید، با سگ قدم بزنید، با بچه‌های خود بازی کنید یا هر زمان که می‌توانید به‌جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. 

دستورالعمل‌ها همچنین توصیه می‌کنند مدت‌زمان نشستن خود را در طول روز کاهش دهید. 

۵. از خوردن غذا‌های حاوی قند اضافی خودداری کنید

قند‌های رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با توسعه NAFLD ارتباط دارند. تحقیقات سال ۲۰۱۷ توضیح می‌دهند که چگونه این قند‌ها در تجمع چربی در کبد نقش دارند. متهمان اصلی شامل غذا‌های خریداری شده از فروشگاه و فرآوری شده تجاری هستند، مانند: 

• محصولات پخته مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و پای

• آب‌نبات

• بستنی

• غلات شیرین

• نوشیدنی بدون الکل

• نوشیدنی‌های ورزشی

• نوشیدنی‌های انرژی‌زا

• محصولات لبنی شیرین مانند ماست‌های طعم‌دار

برای تشخیص اینکه آیا یک غذای بسته‌بندی شده حاوی شکر است، لیست مواد تشکیل‌دهنده روی بسته‌بندی محصول را بخوانید. سایر قند‌هایی که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می‌شوند عبارتند از: 

• قند نیشکر

• شربت ذرت با فروکتوز بالا

• شیرین‌کننده ذرت

• عصارة آب‌میوه

• عسل

• شیره

• شربت

روش دیگر برای تعیین میزان قند در یک ماده غذایی این است که برچسب حقایق تغذیه‌ای را بخوانید و به تعداد گرم قند موجود در یک وعده برای آن غذا نگاه کنید - هرچه کمتر، بهتر. 

۶. کلسترول بالا را هدف قرار دهید

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، NAFLD مدیریت کلسترول را به‌تنهایی برای بدن شما سخت می‌کند. این امر می‌تواند NAFLD را بدتر کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. سعی کنید مصرف برخی از انواع چربی‌ها را برای کنترل کلسترول و درمان NAFLD محدود کنید. چربی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب شود عبارتند از: 

چربی‌های اشباع شده. این چربی‌ها در گوشت و محصولات لبنی پرچرب یافت می‌شوند. 

چربی‌های ترانس. چربی‌های ترانس اغلب در محصولات پخته شده، کراکر‌ها و غذا‌های سرخ شده یافت می‌شوند. 

بسیاری از تغییرات شیوه زندگی ذکر شده در بالا - از جمله کاهش وزن، فعال ماندن و اتخاذ رژیم مدیترانه‌ای - نیز می‌تواند به شما در مدیریت کلسترول کمک کند. همچنین ممکن است پزشک برای کلسترول بالا دارو تجویز نماید. 

۷. مکمل امگا ۳ را امتحان کنید

برخی از انواع چربی‌ها می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند. اسید‌های چرب امگا ۳ چربی‌های چند غیراشباع هستند که در غذا‌هایی مانند ماهی‌های چرب و برخی آجیل‌ها و دانه‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها دارای مزایایی برای سلامت قلب هستند و برای افراد مبتلا به NAFLD توصیه می‌شود. 

بررسی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مصرف مکمل امگا ۳ می‌تواند چربی کبد را کاهش داده و سطح کلسترول را بهبود بخشد. در این بررسی، دوز‌های روزانه امگا ۳ بین ۸۳۰ تا ۹۰۰۰ میلی‌گرم متغیر بود. با پزشک خود در مورد میزان مصرف آن صحبت کنید. 

۸. از عوامل محرک شناخته شده کبد اجتناب کنید

برخی از مواد می‌توانند فشار بیش از حد بر کبد شما وارد کنند. برخی از این مواد شامل الکل، دارو‌های بدون نسخه و برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳، در صورت داشتن NAFLD، بهتر است از مصرف الکل به طور کامل اجتناب کنید. 

درحالی‌که مصرف متوسط الکل ممکن است دارای مزایایی در بین افراد سالم باشد، مشخص نیست که آیا این مزایا در مورد افراد مبتلا به NAFLD نیز صدق می‌کند یا خیر. علاوه بر این، قبل از مصرف هرگونه دارو، ویتامین یا مکمل بدون نسخه، با پزشک یا داروساز صحبت کنید، زیرا این‌ها می‌توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند. 

۹. از پزشک خود در مورد مکمل‌های ویتامین E سؤال کنید

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از NAFLD را کاهش دهد. باتوجه‌به مروری بر مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بفهمید چه کسانی و چگونه می‌توانند از این درمان سود ببرند. 

در راهنمای سال ۲۰۱۷، AASLD دوز روزانه ۸۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E در روز را برای افراد مبتلا به NAFLD که دیابت ندارند و استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH)، شکل پیشرفته NAFLD، را تأیید کرده‌اند را توصیه می‌کند. این درمان با خطراتی همراه می‌باشد. با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که آیا ویتامین E برای شما مناسب است و آیا می‌تواند به NAFLD شما کمک کند یا خیر. 

۱۰. گیاهان و مکمل‌ها را امتحان کنید

مروری بر مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸، گیاهان دارویی، مکمل‌ها و ادویه‌جات ترشیجات که به‌عنوان درمان جایگزین NAFLD استفاده می‌شوند را مشخص نمود. ترکیباتی که بر سلامت کبد تأثیر مثبت دارند عبارتند از: زردچوبه، خار مریم، رزوراترول (یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که با ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد، از بدن در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌نماید. 

رزوراترول در انگور قرمز، بلوبری، کشمش، مویز، توت سفید و پوست قرمزرنگ بادام‌زمینی یافت می‌شود. غنی‌ترین منبع این آنتی‌اکسیدان انگور سیاه است.) و چای سبز. به‌خاطر داشته باشید که این روش‌های درمانی تأیید شده برای NAFLD نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. مهم است که قبل از مصرف گیاهان و مکمل‌های NAFLD با پزشک خود مشورت کنید. 

درمان‌های پزشکی

در حال حاضر هیچ درمان پزشکی تأیید شده‌ای برای NAFLD وجود ندارد، اگرچه برخی از درمان‌ها درحال‌توسعه هستند. یکی از این درمان‌ها پیوگلیتازون است، دارویی که معمولاً برای دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. 

راهنمای AASLD در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا و بدون دیابت نوع ۲ کمک کند. برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی‌مدت این درمان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در نتیجه، این دارو فقط برای افرادی که دارای NASH تأیید شده هستند توصیه می‌شود. 

نتیجه نهایی

شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی در حال حاضر مؤثرترین گزینه‌های درمانی برای NAFLD هستند. کاهش وزن، فعالیت بدنی، کاهش قند، رژیم غذایی سالم و نوشیدن قهوه از جمله راه‌هایی است که ممکن است به بهبود علائم مرتبط با NALFD کمک کند. اگر به این بیماری مبتلا می‌باشید، حتماً با پزشک خود همکاری کنید تا یک برنامه درمانی شخصی که مناسب شماست تهیه کنید. 

پربیننده ترین تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید شد ۶ نوشیدنی سم‌ زدا برای پاکسازی ریه‌ ها که در زمستان امسال باید مصرف کنید آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۶/۱۶) ۵ ماده غذایی مضر برای ریه اگر شب‌ ها راحت خوابتان نمی‌ برد، بخوانید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کبد چرب تحقیقات انجام شده در سال افراد مبتلا به NAFLD رژیم مدیترانه ای امتحان کنید کلسترول بالا پزشک خود دیابت نوع ۲ شیوه زندگی رژیم غذایی ویتامین E مکمل ها کاهش وزن سال ۲۰۱۷ کبد شما چربی ها امگا ۳ غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای ژنتیک در اختلال وسواس

بر اساس این گزارش، دکتر سمیه معتضدیان با اشاره به تعریف وسواس اظهار کرد: وسواس مجموعه ای از افکار و یا تکانه‌های ناخواسته، مزاحم و تکراری است. مبتلایان به وسواس اضطراب‌های شدیدی را تجربه می کنند.

ردپای ژنتیک در اختلال وسواس

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که در بیشتر بیماری های مربوط به روان ردپای ژنتیک دیده می شود خاطرنشان کرد: علامت های ابتلا به وسواس در نوجوانی و یا اوایل دهه 20 آغاز می شود.

وی شیوع وسواس در بین زنان و مردان را یکسان عنوان کرد و گفت: زمانی که وسواس را ریشه یابی می کنیم در بیشتر موارد حداقل یکی از اعضای خانواده به این بیماری و یا بیماری های مرتبط مبتلا هستند. بدیهی است چنانچه ژن پیش زمینه در خانواده وجود داشته باشد، در اثر محیط و یا عوامل دیگر ممکن است این بیماری بیشتر و یا حادتر بروز پیدا کند.

 آغاز ابتلا به وسواس در میانسالی تقریبا منتفی است

وی آغاز ابتلا به وسواس در میانسالی را تقریبا منتفی دانست و اضافه کرد: بروز رفتارهای وسواس گونه در سنین بالا می تواند متخصصان را به بیماری های ارگانیک و یا فیزیکی بیمار مشکوک کند. تقریبا این انتظار را نداریم که یک زن یا مرد 50 ساله به طور ناگهانی به وسواس مبتلا شود.

وی با اشاره به شایع‌ترین نشانه‌های وسواس عنوان کرد: افکار تکراری یا مزاحم مثل چک کردن‌های مدام یا وسواس شست وشو از بارزترین نشانه های رایج ابتلا به واسوس هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وسواس می‌تواند با نشانه‌های مختلفی بروز کند، برخی بیماران ممکن است فقط مبتلا به وسواس فکری مبتلا باشند به طور مثال فرد مدام با خود کلنجار می‌رود که مبادا دیگران از رفتار و یا حرف‌های من آزرده شده باشند البته نکته اینجاست که این موارد باید تفکیک شود و مشغله‌های روزمره با نشانه‌های ابتلا به وسواس فکری اشتباه گرفته نشود. اگر استرس‌های ناشی از نگاه و قضاوت دیگران از حد متعارف خارج شود و برای فرد اضطراب ایجاد کند می تواند از نشانه‌های رفتارهای وسواس گونه باشد.

وی یادآوری کرد: شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به وسواس، وسواس چک کردن و شست و شو است. همچنین نگرانی مدام از احتمال ابتلا به صدمه زدن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و نگران کننده می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به وسواس باشد.

معتضدیان گفت: ترس بیش از حد ابتلا به بیماری، چک کردن مدام وسایل، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران و وسواس نظم و یا تقارن اشیاء از شایع‌ترین نشانه های اختلال وسواس است.

وسواس و ارتباط آن با مشکلات جسمی

وی با بیان این که وسواس علاوه بر این که بیماری مربوط به روان است، می‌تواند به جسم فرد مبتلا نیز صدمه وارد کند، ادامه داد: به طور مثال در مواردی  دیده می‌شود که پوست فرد در اثر شست و شوی زیاد دچار آسیب می شود یا به عنوان مثال افرادی به دلیل ابتلا به وسواس نظم و ترتیب و جابجایی وسایل دچار کمرد درد و آسیب به ستون فقرات خود شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه به درمان‌های متداول مبتلایان به وسواس اشاره کرد و گفت: درمان مبتلایان به وسواس معمولا درمان‌های توامان دارویی و روان درمانی است، ولی باید به این نکته توجه داشت که درمان این بیماری زمانبر است و نیاز به صبوری دارد.

کودکان خانواده‌های وسواسی در خطر ابتلا به این اختلال

وی تاثیر محیط بر اختلال وسواس را مورد توجه قرار داد و گفت: وسواس می تواند در خانواده‌هایی که رفتارهای وسواس گونه به صورت ژنتیکی وجود دارند، در کودک نیز از طریق یادگیری در محیط تشدید شود، ولی زمینه‌های ژنتیکی در این بیماری بسیار مهم است؛ چون اگر فقط تاثیرات محیطی مد نظر باشد بعد از بهتر شدن شرایط این رفتارها از بین می رود.

معتضدیان در خاتمه با بیان این موضوع که وسواس بیماری سمج روانپزشکی است، توضیح داد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. باید برای درمان صبور بود ولی قطعا زندگی کردن با وسواس زندگی زجر آوری است بنابراین باید با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • ساز ناکوک آلرژی در بهار
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟