Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه اخیری که توسط محققان دانشکده پزشکی کینگ و هاروارد در Gut منتشر شده است، داده‌های نزدیک به ۶۰۰ هزار مشارکت کننده برنامه ZOE COVID Study را بررسی می‌کند.

شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد غذا‌هایی که در فوریه ۲۰۲۰ (قبل از همه گیری) مصرف کردند، پاسخ دادند و این بزرگترین مطالعه در این زمینه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اطلاعات جمع آوری شده  از این تعداد، ۱۹ درصد از مشارکت کنندگان به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند.

محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی با بالاترین کیفیت را داشتند حدود ۱۰ درصد کمتر از افرادی که رژیم غذایی با کیفیت پایین داشتند به بیماری کووید -۱۹ و ۴۰ درصد کمتر به بیماری شدید مبتلا شده بودند.

این اولین مطالعه طولی در مورد رژیم غذایی و کووید-۱۹ و اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم شانس ابتلا به این بیماری را در وهله اول کاهش می‌دهد.

این نظرسنجی با هدف بررسی الگو‌های غذایی گسترده‌تر طراحی شده است که نشان دهنده نحوه تغذیه افراد است. این نظرسنجی «نمره کیفیت رژیم» را نشان داد که نشان دهنده شایستگی کلی رژیم غذایی هر فرد است.

رژیم‌های غذایی با نمرات با کیفیت بالا حاوی غذا‌های گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و ماهی‌های چرب، غذا‌های کمتر فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده بودند. نمره پایین رژیم غذایی با رژیم‌های غذایی غنی از غذا‌های فوق‌العاده فراوان و مقادیر کم غذا‌های گیاهی همراه است.

رابطه بین کیفیت رژیم غذایی و خطر ابتلا به کووید -۱۹ همچنان پس از محاسبه همه عوامل احتمالی مخدوش کننده باقی مانده است. عوامل شامل سن، شاخص توده بدنی (BMI)، قومیت، سابقه استعمال دخانیات، فعالیت بدنی و شرایط زمینه‌ای بهداشتی است. عادات استفاده از ماسک و تراکم جمعیت نیز در نظر گرفته شد.

تاثیر رژیم غذایی با شرایط زندگی فردی تقویت شد، زیرا افرادی که در محله‌های کم درآمد زندگی می‌کردند و کمترین کیفیت رژیم غذایی را داشتند ۲۵ درصد بیشتر از افراد در جوامع ثروتمند که به یک شیوه غذا می‌خوردند، در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ بودند.

بر اساس این نتایج، محققان تخمین می‌زنند که اگر این تفاوت‌ها در کیفیت رژیم غذایی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد، می‌توان از یک چهارم موارد کووید-۱۹ جلوگیری کرد.

این امر بیشتر نشان می‌دهد که دسترسی بهتر به غذا‌های مغذی و سالم می‌تواند برای بهبود سلامت عمومی، به ویژه در بین افراد محروم جامعه، موثر باشد.

پروفسور تیم اسپکتور، استاد اپیدمیولوژی در دانشکده علوم زندگی می‌گوید: این یافته‌ها با نتایج اخیر مطالعه برجسته ما PREDICT مطابقت دارد و نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی با کیفیت بالاتر (با سطوح پایین غذا‌های بسیار فرآوری شده) دارند مجموعه سالم‌تری از میکروب‌های مفید در روده آن‌ها وجود دارد.

شما مجبور نیستید گیاهخواری کنید، اما داشتن گیاهان متنوع در رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش سلامت میکروبیوم روده، تقویت ایمنی و سلامت کلی بوده و به طور بالقوه خطر ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید 

احتمال ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون کامل چقدر است؟

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا رژیم غذایی رژیم غذایی خطر ابتلا کیفیت رژیم کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع ۲

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • کدام خوردنی‌ها حاوی مواد شیمیایی ماندگارند؟
  • به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی