Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نظری نماینده خمین در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تداوم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی گفت: اساساً نظر مجلس این است که برای بودجه ۱۴۰۰ ارز ترجیحی به طور کلی حذف شود البته به استثنای دارو؛ یعنی سایر نهاده‌ها و اقلام وارداتی که با ارز ترجیحی وارد می‌شدند، با نرخ آزاد وارد شوند و اگر حمایتی هم لازم است، در سایر بخش‌های زنجیره تولید و توزیع صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی می‌کنم که این طرح تا پایان شهریور متوقف شود و حذف ارز 4200 تومانی باید بدون فضاسازی و ایجاد بار روانی در جامعه صورت پذیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره دلایل توقف این سیاست ارزی اظهار داشت: دولت در نظر داشت که با تخصیص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده کمک کند اما تجربه نشان داد که امکان مدیریت این کار وجود ندارد؛ یعنی این پول به نام مردم و تولیدکننده از خزانه عمومی برداشته شده و همه اقلام با ارز ترجیحی وارد می‌شوند اما عملاً مردم قیمت بازار آزاد را پرداخت می‌کنند. در سه سال گذشته حدود سی میلیارد دلار بابت ارز ترجیحی تخصیص داده شد اما متأسفانه مردم از ثمره این ارز ترجیحی سودی نبردند.

نماینده خمین در مجلس با اشاره به مفاسد و پیامدهای مخرب تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۲۵ هزار تومانی معتقد است که دولت قادر به طراحی و اجرای سازوکاری نیست که بتواند از این فساد جلوگیری کند.

وی درباره دلایل استمرار این سیاست در دولت قبل با وجود دست نیافتن به اهداف اولیه اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دولت قبل جسارت لازم را برای حذف این سیاست نداشت چون به هر حال ممکن بود تبعات اجتماعی را به دنبال داشته باشد. در واقع دولتمردان احساس می‌کردند که قادر به انجام این جراحی نیستند و به همین دلیل عملاً این سیاست را تا پایان دولت ادامه دادند. ضمن اینکه من معتقدم افرادی که از این سیاست نفع می‌بردند، در دستگاه اجرایی و تصمیم‌گیری هم حضور داشتند و به همین دلیل متأسفانه تصمیمی که به نفع مردم باشد، اتخاذ نشد.

نظری مهم‌ترین دلیل بازنگری در سیاست ارز ترجیحی را عدم تحقق اهداف اولیه دانست و افزود: هدف از تخصیص ارز ترجیحی این بود که اقلام و کالاهای وارداتی بعد از ترخیص از گمرک با همان نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گیرد ولی متأسفانه اهداف این سیاست ارزی محقق نشد؛ یعنی تجربه نشان داد که با هیچ سازوکار پیش‌بینی شده‌ای نمی‌تواند این هدف را برای دولت محقق کنند.

وی تاکید کرد: در مجلس نظر نمایندگان محترم این است که در ادامه راه به تدریج و در یک بازه زمانی مشخص نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام شود البته به گونه‌ای که فضای جامعه را ملتهب نکند. نظر رئیس جمهور محترم هم این است که این هزینه به صورت کارت اعتباری به مردم تحویل داده شود و به نوعی این حمایت مالی از مردم در انتهای چرخه توزیع کالا صورت پذیرد.

نظری در پایان با اشاره به راهکار پیشنهادی مجلس برای جایگزینی سیاست ارز 4200 تومانی افزود: دولت می‌تواند این کمک هزینه را در انتهای چرخه توزیع به وسیله بن کارت یا یارانه نقدی از طریق صدور کارت اعتباری و شارژ آن به صورت ماهیانه به دست مردم برساند و با این شیوه جدید از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: یارانه نقدی علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز 4200 تومانی ارز ترجیحی سیاست ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۵۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در اجرای این طرح سراسری که از اردیبهشت امسال آغاز شده ، یارانه‌ مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی ،ماهانه به ازای هر فرزند کمتر از دو سال دهک های ۱ تا ۳ جامعه تعلق می گیرد.
میثم مداحی افزود: در اجرای طرح یسنا، اعتبار خرید رایگان به حساب سرپرست خانوار واریز می شود و مشمولان با یکی از کارت های بانکی سرپرست خانوار می توانند از این بسته حمایتی استفاده کنند.
وی ادامه داد: مشمولان می توانند از بسته های بهداشتی و غذایی (۱۱ قلم کالای اساسی) برای خرید استفاده کنند.
مداحی با بیان اینکه بیش از ۲۲۰ هزار فروشگاه در کشور طرف قرارداد طرح ملی یاوران سلامت نوزادان ایرانی هستند ، افزود: بیش از هشت هزار و ۱۰۰ فروشگاه در استان اصفهان در این طرح به مردم خدمات ارائه می دهند.
مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر مشمولان اعتبار ماهانه خود را تا پایان ماه استفاده نکنند، برای ماه قبل قابل استفاده نیست، و از طرفی مشمولان می توانند تدریجی در مدت یک ماه از این اعتبار حمایتی استفاده کنند.
حدود یک میلیون مادر دارای فرزند کمتر از دوسال در کشور مشمول طرح یسنا هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • کمک ۲۹۱۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • اعلام جزییات یارانه جدید ۶٠٠ هزار تومانی
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟