Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@00:13:59 GMT

اولویت اصلی وزارت نفت؛ تامین سوخت زمستانی

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۸۶۰۵

اولویت اصلی وزارت نفت؛ تامین سوخت زمستانی

وزیر نفت با اشاره به تحویل روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌ها گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی و تدابیر اندیشیده شده کمترین چالش را در تأمین سوخت زمستانی و گاز بخش خانگی داشته باشیم.

جواد اوجی پس از بازدید از پالایشگاه نفت تهران در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه سطح کنونی ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌های ما امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد کمتر است، همه توان خود را بر انتقال گازوئیل و نفت کوره با نفتکش‌های جاده‌پیما و سامانه حمل‌ونقل ریلی گذاشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها می‌شود، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های ویژه بررسی شرایط تأمین سوخت زمستانی که میان شرکت‌های تابعه وزارت نفت انجام شده است کمترین چالش را در این زمینه به‌ویژه گاز طبیعی و بخش خانگی داشته باشیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره ناترازی گاز گفت: پارسال در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد.

اوجی تصریح کرد: امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی هم نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.

وی درباره برخی نگرانی‌ها درخصوص استفاده سوخت مایع در نیروگاه‌ها و احتمال تشدید آلودگی هوا هم گفت: بحث ارتقای کمی و کیفی فرآورده‌های نفتی به‌ویژه نفت کوره را همچنان دنبال می‌کنیم و در دو تا سه سال آینده بی‌شک درجه گوگرد موجود در نفت کوره بیشتر پالایشگاه‌ها به‌ویژه پالایشگاه نفت آبادان را کاهش می‌دهیم، ما هم‌اکنون گازوئیل یورو ۴ به نیروگاه‌ها تحویل می‌دهیم و در بعضی از موارد کیفیت گازوئیل تحویلی نزدیک به استاندارد یورو ۵ است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بیشتر نیروگا‌ها از گازوئیل پاک استفاده کنند.

وزیر نفت به موضوع دیپلماسی گازی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که ما دنبال می‌کنیم بحث دیپلماسی گازی با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان است، این موضوع را هم در دستور کار خواهیم داشت که سهم کنونی ۲ درصدی تجارت گاز ایران افزایش یابد، همچنین مذاکراتی هم با طرف‌های ترکمنستانی، عراقی و دیگر کشور‌های همسایه برای افزایش صادرات و تجارت گاز خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به بازدید خود از پالایشگاه تهران نیزگ افزود: توفیق شد امروز از یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های نفت کشور که نزدیک به ۱۳.۵ درصد ظرفیت پالایشی را در اختیار دارد بازدید کنیم.

وی اضافه کرد: این پالایشگاه آخرین مراحل تعمیرات اساسی، تأمین سوخت کشور و تولید فرآورده‌ها از جمله بنزین و گازوئیل را در دستور کار دارد، همچنین افزایش کمی و کیفی برای ظرفیت پالایشی کشور دیده شده است، در دولت سیزدهم، وزارت نفت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و ایجاد ظرفیت پالایشی جدید را دنبال می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم دو دستور کار در بحث پالایشگاه‌ها دارد، مورد نخست ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و دوم ایجاد ظرفیت پالایشی به‌وسیله ساخت پالایشگاه‌های نو یا همان پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود.

اوجی گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاران در بحث ایجاد و توسعه ظرفیت پالایشی مشخص شده‌اند و توافق‌هایی هم با وزارت نفت شده است و طبق برنامه زمانبندی شده، مسیر توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌ها طی خواهد شد، برای پالایشگاه‌های نو هم مطابق برنامه‌ای که سرمایه‌گذاران متعهد شده‌اند، دولت نیز بحث مجوز تنفس خوراک را برای آن‌ها در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله طبق برنامه زمانبندی تعریف شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایش کشور یک و نیم برابر می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: موضوع بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل که در حوزه محیط زیستی برای ما بسیار مهم است را دنبال می‌کنیم، بحث طرح‌های توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌ها به‌طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم است.
اوجی گفت: ظرفیت کنونی پالایش با احتساب نفت خام و میعانات گازی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها این رقم به بیش از روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

وی خطاب به سرمایه‌گذارانی که با وزارت نفت توافق کرده‌اند، گفت: براساس برنامه زمان‌بندی دولت هم از آن‌ها حمایت می‌کند، همچنین طبق برنامه پیشرفت طرح‌های افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کنونی و ایجاد ظرفیت‌های نو ارزیابی می‌شود.

اوجی به موضوع گازرسانی به بعضی از شهر‌ها استان سیستان‌وبلوچستان نیز اشاره و اعلام کرد: پیرو نشستی که رئیس‌جمهوری در منطقه سیستان و بلوچستان داشتند، قول دادند که بحث گازرسانی به شهر‌های خاش، میرجاوه و زابل انجام شود، ما هم قول می‌دهیم که با برنامه‌ریزی تا پایان سال این شهر‌ها به شبکه گاز کشور متصل شوند و مردم این شهر‌ها تا پیش از پایان امسال از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

بازدید وزیر نفت از پالایشگاه تهران
وزیر نفت در دومین بازدید عملیاتی خود با هدف بررسی تامین سوخت زمستانی از پالایشگاه تهران بازدید کرد.

آقای جواد اوجی، هفته گذشته در نخستین بازدید عملیاتی خود به عسلویه رفت و ضمن بررسی وضع تولید میدان گازی پارس جنوبی و چگونگی تامین سوخت زمستانی از بعضی از فازهای این میدان مشترک بازدید کرد.

وزیر نفت پس از نشست مشترک با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ابراز امیدواری کرد زمستان بدون چالشی را پشت‌سر بگذاریم.

اوجی در نخستین روز کاری خود در وزارت نفت بزرگترین دغدغه خود را تامین سوخت زمستانی عنوان کرده بود./ صدا و سیما

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تامین سوخت زمستانی میلیون مترمکعب ظرفیت پالایشی پالایشگاه ها برنامه ریزی طبق برنامه نیروگاه ها کمی و کیفی وزارت نفت گاز طبیعی دستور کار سوخت مایع وزیر نفت شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است

طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی در نشست با مدیران مدارس غرب استان سمنان در کانون فرهنگی لقمان حکیم گرمسار، با اشاره به اینکه سال گذشته موج بزرگی از بازنشستگی در این وزارتخانه رقم خورد، گفت: ۷۲ هزار ردیف استخدامی و بستر جذب ۳۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و برنامه ریزی برای جذب ۱۹ هزار نیروی کیفی در عنوان های پرورشی، مشاور، مراقب سلامت و چند عنوان شغل جدید برای جذب در مدارس ایجاد شده است که این امر حاکی از نگاه ویژه دولت نسبت به جبران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه دارد.

وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در یک نقطه عطف در تحولات نظام تعلیم و تربیت قرار دارد که رویکرد مهم آن در اولویت قرار دادن مسائل این وزارتخانه به عنوان مسئله اساسی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش آینده کشور را می سازد، اضافه کرد: بنابراین همه دستگاه ها باید در این راستا نقش آفرین باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این نهاد در صدد ریل گذاری و سیاست گذاری جدید در نظام آموزشی کشور است؛ به گونه ای که تحولات آن در کف مدرسه احساس شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است
  • تعاونی‌ها در خوزستان توسعه یابند
  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • وزیر صمت:‌ ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • جلوگیری از قاچاق سوخت یکی از اولویت‌های مرزبانی است
  • وزیر خارجه اوکراین رسما بابت قیمت نفت از غرب اخاذی می‌کند