Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر، به نقل از تجارت‌نیوز، شورای رقابت در این مصوبه اعلام کرده که «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»

این مصوبه به این معناست که اگر قیمت یک خودروی سمند در زمان پیش‌فروش ۱۵۰ میلیون تومان باشد و خریدار ۵۰ میلیون تومان (۳۰ درصد قیمت روز خودرو) را به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کند، زمان تحویل خودرو ۳۰ درصد قیمت خودرو کسر می‌شود و خریدار باید مابقی آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مصوبه در عمل به نفع خریداران بود و تاخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌داد. چون هر چه زمان تحویل خودرو طولانی‌تر می‌شد، خودروسازان بیشتر زیان می‌کردند و به نفع خودروسازان بود که سریع‌تر خودرو را تحویل دهند.

برای همین بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقد بودند که خودروسازان زیر بار این مصوبه نمی‌روند.

پیش‌فروش خودرو متوقف شد

این پیش‌بینی به واقعیت پیوست.مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا رسما اعلام کرد: «به دلیل مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف این موضوع، سایپا در سال ۱۴۰۰ هیچ خودرویی را پیش‌فروش نمی‌کند. در سال جاری فقط فروش فوق‌العاده خواهیم داشت و دیگر پیش‌فروش خودرو نداریم.»

ایران‌خودرو البته هنوز واکنش رسمی به این مصوبه شورای رقابت نداشته و صراحتا اعلام نکرده که آیا می‌خواهد طرح‌ پیش‌فروش خودرو را متوقف کند یا خیر. اگر این خودروساز هم طرح پیش‌فروش خودرو را متوقف کند، عملا مصوبه شورای رقابت قابلیت اجرا ندارد.

مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا البته گفته برای حل این مشکل در حال رایزنی با شورای رقابت است. اگرچه به نظر می‌رسد بخشی از رایزنی‌ها جواب داده است. چون شورای رقابت یک گام به عقب برداشته و گفته  «این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن قابل اجراست و شامل گذشته نمی‌شود.»

یعنی تمام طرح‌های پیش‌فروش خودرویی که قبل از شهریور ۱۴۰۰ انجام شده به روال قبل انجام می‌شود و مشتریان باید قیمت روز خودرو را پرداخت کنند و نه کسری از آن را. چون این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود و فقط شامل پیش‌فروش‌هایی است که پس از شهریور ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

البته پیش‌ از این هم گفته می‌شد که خودروسازان تعهدات ناتمام بسیاری دارند و طرح‌های پیش‌فروش خودرو راهی برای تامین نقدینگی مورد نیاز این دو کارخانه خودروسازی است. چون زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده عموما به تعویق می‌افتاد و در مواردی خودروسازان اعلام می‌کردند امکان تحویل یک خودرو را ندارند و مشتریان مجبورند خودروی دیگری انتخاب کنند.

البته سایپا اعلام کرده که طرح فروش فوق‌العاده خودرو را متوقف نمی‌کند و طرح جدید فروش فوق‌العاده ایران خودرو هم فردا آغاز می‌شود. 

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سایپا پیش فروش خودرو پیش فروش خودرو خودرو را متوقف تحویل خودرو شورای رقابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید

به گزاش پارس نیوز ، گروه شرکت سایپا شرایط پیش‌فروش جدیدی را برای متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه منتشر کرده است. شرایط پیش فروش سایپا برای اردیبهشت ۱۴۰۳ درواقع بخشنامه تبدیل تعهد است. سایپا از متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه می‌خواهد به‌جای خودروی ثبت‌نامی، اتومبیل دیگری را تحویل بگیرند.​

 

گروه‌ خودروسازی سایپا شرایط پیش‌فروش جدیدی را برای متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه منتشر کرده است. شرایط پیش‌ فروش سایپا برای اردیبهشت 1403 درواقع بخشنامه تبدیل تعهد است. سایپا از متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه می‌خواهد به‌جای خودروی ثبت‌نامی، اتومبیل دیگری را تحویل بگیرند.

 

   

متقاضیان خرید کوییک GX، کوییک GXR، شاهین G، اطلس G و ساینا با اولویت زمستان 1402 و بهار 1403 می‌توانند از این شرایط استفاده کنند. سایپا برای اطلاع‌رسانی به این گروه از مشتریان، در تاریخ سوم اردیبهشت‌ماه 1403 پیامکی را برای مشتریان خود ارسال کرده است.

براساس اعلام سایپا، زمان تحویل خودروها هفته چهارم هر ماه خواهد بود. ارائه طرح تبدیل از سوی سایپا برای چندمین‌بار متوالی، نشان می‌دهد که این شرکت برای تولید خودروهای عرضه‌شده به مشتریان با مشکلات جدی مواجه است. سایپا پس از اجرای مرحله دوم سامانه یکپارچه، روند نامطلوبی در ارائه خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان داشته است.

اگر قیمت محصولات سایپا در بازار را مورد بررسی قرار دهید، متوجه روندی عجیب در مورد نرخ خودروهای این شرکت خواهید شد. قیمت برخی خودروها همچون شاهین که روند تولید و عرضه آن‌ها با مشکل مواجه شده است، اختلاف قابل‌توجهی با نرخ بازار آزاد دارد. در سوی دیگر، خودروهایی همچون محصولات خانواده کوییک به‌دلیل عرضه انبوه، سودآوری چندانی برای ثبت‌نام‌کنندگان ندارند. ازاین‌رو، خرید کوییک انتخاب مناسبی برای مصرف‌کنندگان واقعی محسوب می‌شود.

منبع:فردانیوز

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • بیشترین نارضایتی مردم از خودرسازان چیست؟ | ویدئو
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست/ ثبت ۲ هزار شکایت از خودروسازان
  • رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت