Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@14:27:29 GMT

منطقه عظیمیه قزوین را به مسکن ملی تبدیل کنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۱۳۷۱

منطقه عظیمیه قزوین را به مسکن ملی تبدیل کنیم

ایسنا/قزوین یکی از گزینه‌های شهرداری قزوین گفت: منطقه عظیمیه را می‌توانیم به عنوان طرح مسکن ملی معرفی کنیم و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب شرایط سکونت کارگران و اقشار کم‌درآمد در این منطقه را فراهم کنیم با فرض این که ۶۰ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند.

سید مهدی کاظمی یکی از چهار گزینه نهایی تصدی پست شهردار قزوین در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قزوین که امروز ۲۰ شهریور با حضور عباس نیکویه، رئیس دوره‌های پیشین شورای اسلامی شهر و علی کمالی شهردار اسبق قزوین به عنوان داور مدعو برگزار شد؛ تصریح کرد: با شعار مدیریت ارزش‌آفرین شهری مبتنی بر بودجه وارد شدم و برنامه‌های خود را در ۸ بخش به شورای شهر ارائه کردم، برخی از پروژه‌های شهری قزوین شاخص و در حد ملی است که با اجرای آن اتفاقات خوبی رخ می‌دهد که می‌توان به طرح محور گردشگری و تاریخی قزوین اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پروژه از دروازه درب کوشک شروع می‌شود، از زعفرانیه و محور تاریخی می‌گذرد تا سپه و میمون قلعه اجرا می‌شود، تمام نقاط تاریخی شناسایی شده است، با راه‌اندازی این محور گردشگری توریست‌ها می‌توانند طی ۲ روز آثار فرهنگی و تاریخی گردشگری قزوین را مشاهده کنند، راه‌اندازی موزه تاریخ تمدن اسلامی و ایجاد بوستانی مشابه باراجین در شمال شرق قزوین در کنار منطقه عظیمیه از دیگر طرح‌هایی است که می‌توانیم اجرایی کنیم.

گزینه تصدی شهرداری قزوین، اظهار کرد: منطقه عظیمیه را نیز می‌توانیم به عنوان طرح مسکن ملی معرفی کنیم و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب شرایط سکونت کارگران و اقشار کم‌درآمد در این منطقه را فراهم کنیم با فرض این که ۶۰ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند.

وی تأکید کرد: باید نیروسازی مورد توجه باشد تا از داخل مجموعه بتوانیم مدیران سازمان‌ها را بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب کنیم، ساده زیستی، پاک‌دستی، رعایت سلسله مراتب، داشتن توان ارتباطی بالا، مردم مداری، آشنا به قوانین، داشتن روحیه تیمی، تحصیلات، جوان بودن از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توان بر مبنای آن در داخل و خارج از سازمان افراد را به کارگیری کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین از نخبگان به عنوان مشاور استفاده می‌کنیم مشاور نه به معنای لفظ مشاور بلکه در کارگروه‌های عملیاتی از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل بودجه قزوین این است که بودجه شهرداری حباب دارد و واقعی نیست؛ دیون، بدهی‌ها و جرایم در بودجه به درستی نمی‌نشیند و در این موارد اختلافاتی داریم که باید با فرایندی اصلاح شود، ۶۰ درصد تامین بودجه شهرداری‌های کشور از محل فروش املاک است که در چهار سال گذشته این میزان در شهرداری قزوین ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است، این میزان امسال ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که غیر واقعی است و ما را به نتیجه نمی‌رساند.

این گزینه تصدی پست شهرداری قزوین بیان کرد: ممکن است این امر یک سال امکان‌پذیر باشد و با فروش تک پروژه‌ها محقق شود این استثنایی است که نباید قاعده شود، بسیاری از بودجه‌های جاری در ردیف‌های عمرانی درج می‌شود و به این دلیل تحول عمرانی نمی‌بینیم؛ در ردیف بدهی‌های شهرداری در بودجه ۱۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که واقعی نیست در حال حاضر ۵۱۳ میلیارد تومان بدهی ثبتی در شهرداری قزوین وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ میلیارد تومان جرائم ناشی از عدم پرداخت ارزش افزوده است که در بودجه دیده نشده است، بدهی‌ها اغلب در بودجه دیده نمی‌شود باید این مسئله حل شود؛ همچنین اغلب درآمدهای در نظر گرفته شده محقق نمی‌شود برای مثال عوارض‌هایی مانند نوسازی و پسماند از جمله مواردی است که در درآمد پایدار تعیین شده است این در حالی است که عوارض ۷ درصد درآمد شهرداری است.

هزینه جاری شهرداری از ماهانه ۷ میلیارد به ۴۰ میلیارد رسیده است

کاظمی بیان کرد: مهمترین مشکل ساختاری شهرداری قزوین کمیت نیروهای شهرداری است که ممکن است یکی از گلوگاه‌های فساد باشد، یکی از مصوبات خوب شورای ششم ممنوعیت جذب نیرو است مگر اینکه فرد مزیت و برتری داشته باشد؛ در سال‌های گذشته تفویض اختیار و آموزش مناسب و شایسته سالاری نداشتیم و در کیفیت سازی پرسنل مشکل داریم، برخی از  انتخاب‌ها با سفارش و رانت بوده، نیروهای زیادی به مجموعه تحمیل شده و هزینه جاری را از ۷میلیارد تومان به ماهانه ۴۰ میلیارد تومان رسانده است.

وی تأکید کرد: باید حجمی از حفاظت شهرداری را به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم اما این نیروها را وارد مجموعه کردیم و هزینه ما زیادتر شده است، امروز باید توزیع عادلانه حقوق انجام شود و نسبت به سنوات، کارآمدی و گزارش‌گیری از افراد این حقوق تغییر کند.

می‌توانیم جلوی رانت را بگیریم

این گزینه تصدی شهرداری قزوین بیان کرد: هر آنچه که غیرقانونی و غیرعرفی باشد می‌تواند تعبیر فساد باشد، فساد ناخواسته در شهرداری زیاد است برای نمونه در توافق املاک امکان رانت داریم و ما می‌توانیم جلوی آن را بگیریم، ۲۱۰ هکتار از املاک شهرداری سند ندارد همین امر موجب فساد می‌شود.

وی افزود: نبود مهندسی ارزش و نبود برآورد درست و گران‌سازی خدمات، مشکل ساز است و  باید جلوی این موارد گرفته شود، کمیسیون خرید نیز باید ایجاد شود، مکانیزه و سیستمی کردن امور و استفاده از سامانه شفافیت می‌تواند به جلوگیری از فساد در شهرداری کمک کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: در اولویت‌بندی پروژه‌ها ابتدا باید پروژه نسیم شمال به اتمام برسد تا شاهد معضلات و نارضایتی اجتماعی در محدوده نباشیم، اجرا و تکمیل پروژه‌هایی که با پیشرفت فیزیکی زیادی همراه هستند مانند ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از اسناد خزانه می‌تواند در دستور کار قرار گیرد، ساختمان شهرداری باید تکمیل و جغرافیای شهرداری متمرکز شود، ادغام سازمانی باید انجام و سیستم حسابداری خزانه را انجام دهیم.

تعدیل نیرو را ندارم اما...

وی افزود: قبلا هم گفته‌ام که قصد هرس کردن و تعدیل نیرو را ندارم اما ساماندهی و جابه‌جایی برای افزایش بهره‌وری را مورد توجه قرار خواهم داد و افرادی که داری فساد هستند باید هرس شوند، اینکه اکنون نمی‌توانیم برای تصدی شهرداری حداقل ۱۰ گزینه از نیروهای داخلی داشته باشیم نشان می‌دهد که در نیروسازی ضعیف عمل کردیم که البته این امر در سطح کشور هم وجود دارد.

سرپرست شهرداری قزوین بیان کرد: نوسازی تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری و ایجاد رغبت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، انتقال پایانه‌های شهر به مکان‌های مناسب، تکمیل رینگ ترافیکی شهر، به روز شدن طرح جامع ترافیک و استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت بیشتر در شهر از جمله مواردی است که می‌تواند در این بخش راهگشا باشد.

وی افزود: نظارت ما ضعیف است، باید نظارت به درستی صورت بگیرد، نظارت مبتنی بر زمان، نگاه راهبری و رهبری در شهرداری لازم است و در کنار آن باید همه طرح‌ها به‌روزرسانی شود برای نمونه طرح بازآفرینی امامزاده حسین (ع) بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و باید نقشه جایگزین داشته باشیم، همچنین ساماندهی ۵ نقطه ورودی شهر قزوین باید در اولویت قرار گیرد تا چهره شهر تغییر کند.

کاظمی یادآور شد: معیار ما برنامه ۵ ساله، اسناد بالادستی، برنامه شمس و قزوین به‌علاوه بیست و همه تحقیقاتی است که در گذشته صورت گرفته تا توسعه شهری تسریع شود، با اجرای طرح «گنج قناعت» هر پروژه‌ای که نیاز نباشد و در اولویت قرار نگیرد انجام نخواهد شد و یکی از کارهای مهم ما تولید درآمد و ثروت از پروژه‌هایی چون ستاره پونک است که برای تکمیل و یا واگذاری آن تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در زمان سرپرستی ۱۵ پروژه درقالب سرمایه‌گذاری تعریف کردیم از جمله احداث جایگاه سوخت کوچک، رستوران مهیج در ارتفاع، ساخت لندفیل و سیتادیوم که می توانیم آن را اجرایی کنیم، باید از روش درآمدهای عوارض محور به سمت سرمایه‌گذاری پیش برویم و از این شرایط خارج شویم و برخی طرح‌های رها شده را سامان دهیم برای نمونه سه هکتار زمین مرغوب به هتل هما دادیم تا پروژه اجرا کند اما فقط شعار و نمایش بود و هیچ کاری نشده و یا ۴ هکتار زمین برای شهرک تولید محتوا رها شده که این زمین‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

وی یادآورشد: میدان میوه و تره‌بار که سال‌هاست رها شده می‌تواند به محدوده ناصرآباد منتقل شود و احیای باغستان سنتی هم با ایجاد شاکله‌ها انجام شدنی است و در این راستا می‌توانیم در یک گام نخاله در باغستان‌ها را جمع‌آوری کرده و مرزها را مشخص کنیم که در طرح ارائه شده ۱۴ هکتار باغ‌های عظیم‌زاده را به یک پروژه ویژه تبدیل خواهیم کرد.

این گزینه تصدی شهرداری قزوین بیان کرد: ۱۶ نفر برای تصدی شهرداری برنامه ارائه دادند، من از صفر شروع کردم و ۲۵ سال در بدنه شهرداری بودم، اگر امروز نمی‌خواهیم به یک عضو بدنه شهرداری اعتماد کنیم پس چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟ نظامی که با سلسله مراتب تعریف شود موفق‌تر است ضمن اینکه انگیزه را در بدنه شهرداری افزایش می‌دهد، انتظار دارم بعد از ۲۵ سال تجربه و تلاش در شهرداری امروز مورد اعتماد و وثوق شورا قرار گیرم و بتوانم به عنوان یک سرباز به شهر قزوین و مردم آن خدمت کنم.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه شورا اسلامی صدر، کاظمی، صباغ و معصوم چهار گزینه نهایی تصدی پست شهردار قزوین از برنامه های خود دفاع و به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر در حوزه های مختلف شهری پاسخ می‌دهند، اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار از پنج کارشناس و مدیر باسابقه دعوت کردند تا به شورا کمک کنند که مرتضی روزبه و احمد نصری (استانداران اسبق) و عباس ظاهری (رئیس اسبق شورای شهر) این دعوت را نپذیرفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قزوين شورای شهر قزوین شهرداری قزوین شهرداری قزوین میلیارد تومان منطقه عظیمیه تصدی شهرداری گزینه تصدی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۱ درصدی کرایه تاکسی در قزوین

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، گفت: نرخ کرایه تاکسی سال ۱۴۰۳ با ۴۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل تصویب و ابلاغ‌ شده و هم‌اکنون برگه نرخ جدید در تاکسی‌ها نصب‌ شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدرضا وثوق‌نیا، اظهار داشت: 3500 دستگاه تاکسی در قزوین به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، اما 70 درصد به عبارتی 2200 دستگاه تاکسی ناوگان تاکسیرانی قزوین فرسوده هستند، در سال گذشته 50 دستگاه تاکسی جدید به ناوگان تاکسیرانی قزوین اضافه شد و امیدواریم در سال جاری بتوانیم 300 دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

وی افزود: طبق ماده 8 قانون هوای پاک دولت مکلف شده تسهیلات ارزان‌قیمت و یا قرض‌الحسنه برای رانندگان تاکسی فراهم کند تا رانندگان بتوانند نوسازی ماشین‌های فرسوده خود را انجام دهند، اما تاکنون تأمین اعتبار نشده و یک سال است از این محل هیچ راننده‌ای نتوانسته وام دریافت کند و ما از منابع داخلی شهرداری‌ها وام می‌گیریم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، تصریح کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هفته گذشته از شهرداری گرفتیم قرار است 30 میلیارد تومان برای یکی از بانک‌ها دپو کنیم و بر اساس این پول معدلی ایجاد شود و بتوانیم با اجرای طرح کلید به کلید به ازای جمع‌آوری هر پیکان 400 میلیون تومان وام به رانندگان بدهیم.

وی بیان کرد: در طرح کلید به کلید مرکز اسقاط 80 میلیون تومان پیکان را خریداری می‌کند و ما نیز 400 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با شرایط خوب 7 ساله بدون سود با اقساط 5 میلیون و 500 هزار تومانی به رانندگان پرداخت می‌کنیم. با اجرای این طرح در حال حذف کلیه تاکسی‌های فرسوده تا پایان سال 1385 هستیم و 200 میلیون تومان به خودروهایی غیراز پیکان نیز وام جهت نوسازی یا بهسازی خودرو پرداخت می‌شود.

وثوق‌نیا در خصوص خدمات تعاونی تاکسیرانی قزوین به تاکسیرانان بیان کرد: ما یک شرکت تعاونی تاکسیرانان داریم که از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه فعالیت دارد و خدمات خوبی به جامعه تاکسیرانی ارائه می‌دهد، سال گذشته ما مبلغی را به‌عنوان سرمایه در اختیار این شرکت گذاشتیم و با مصوبه‌ای که از شهرداری گرفتیم قرار شد همان مبلغ مجدد تمدید شود تا این پول به‌عنوان سرمایه در گردش امانت دست این شرکت باشد تا بتوانند مرغ، برنج، ارزاق، لوازم یدکی، لاستیک و روغن را در فروشگاه موجود کنند و به‌صورت اقساط بین رانندگان توزیع شود.

وی در خصوص اینکه چه تعداد تاکسی در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد این تاکسی‌ها تقریباً 20 تاکسی است چراکه شرکت‌های اینترنتی تمایل به فعالیت تاکسی زرد در حوزه آنان ندارند و بیشتر تمایل دارند خودروهای ناشناس در آن شرکت فعالیت کنند و درگیر نرخ کرایه تاکسی نباشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی اعلام کردیم که اپلیکیشن مناسبی را تهیه کنند تا تاکسیرانان از فضای رقابتی دنیای ‌IT عقب نباشند و در همین راستا به سمت هوشمندسازی رفتیم و مقدمات فراهم شده است تا اپلیکیشنی برای فعالیت تاکسی‌های زرد اینترنتی راه‌اندازی شود و مردم با خیال آسوده از این خدمات استفاده کنند و بدانند در ازای هر مشکلی تاکسیرانی پاسخگو خواهد بود.

وی در خصوص سامانه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: سامانه پرداخت الکترونیک را ما در استان قزوین نصب‌ کرده‌ایم اما برخی از تاکسی‌ها از این طرح استقبال نکردند و بیشتر تمایل به دریافت پول نقد دارند؛ در حال حاضر حدود 500 تاکسی از این طرح استفاده می‌کنند و در این راستا در حال ایجاد سیاست‌های تشویقی هستیم که اگر راننده‌ای از سامانه پرداخت الکترونیکی استفاده کند از موارد تشویقی چون سفرهای زیارتی، تخفیف در صدور پروانه و مواردی از این دست بهره‌مند می‌شود.

وثوق‌نیا با اشاره به اینکه نرخ کرایه پایه هم‌اکنون 7 هزار تومان است، ادامه داد: نرخ کرایه تاکسی سال 1403 با 41 درصد افزایش نسبت به سال قبل تصویب و ابلاغ‌ شده و هم‌اکنون برگه نرخ جدید در تاکسی‌ها نصب‌ شده است و اگر برگه نرخ جدید در تاکسی نصب نشده است شهروندان می‌توانند طبق نرخ قبلی کرایه پرداخت کنند چراکه رانندگان ملزم به نصب برگه نرخ جدید هستند.

وی تصریح کرد: بیستم هرماه بیمه‌شدگان غیرفعال در تاکسیرانی را باید شناسایی و اعلام کنیم افرادی که بیمه تاکسیرانی بودند اما مشغول به فعالیت در شغل دیگری بودند را شناسایی کرده‌ایم چراکه تاکسی و کمکی تاکسی محلی برای سوءاستفاده این افراد شده بود و در این خصوص 300 نفر را شناسایی کردیم تا بتوانیم رانندگانی که از سال 93 پروانه تاکسی دریافت کرده‌اند اما بیمه آزاد پرداخت می‌کنند را تحت پوشش بیمه تاکسیرانی قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهار کرد: 330 هزار دستگاه تاکسی در کل کشور وجود دارد و 70 هزار نفر از این رانندگان تاکسی بیمه ندارند و این موضوع حداقل موردی است که دولت باید برای راننده فراهم کند، اما برای تحت پوشش رانندگانی که بیمه تاکسی ندارند تأمین اعتبار انجام‌ نشده است و به همین دلیل سعی داریم با حذف بیمه افراد سوءاستفاده‌گر، افراد فعال در این حوزه را بیمه کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین
  • تامین ۳۷ هکتار زمین مسکن ملی در خاش
  • گشت‌های مشترک برای ساماندهی مشاوران املاک در استان قزوین ادامه دارد
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • افزایش ۴۱ درصدی کرایه تاکسی در قزوین
  • همایش بزرگ دوچرخه سواری در آبیک برگزار می‌شود
  • ممنوعیت معامله امتیاز مسکن ملی در قزوین
  • معامله امتیاز مسکن ملی در قزوین ممنوع است