Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کشاورزی از جمله بخش‎های مهم اقتصادی در اکثر کشورها است چرا که این بخش نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی ایفا می‎کند از این رو در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان نگاه خاصی به این بخش می‎شود، در حالی که کشورهای در حال توسعه همچون ایران برای رسیدن به خودکفایی محصولات و امنیت غذایی باید نگاه خاص‎تری به کشاورزی و رفع مشکلات آن داشته باشند، متأسفانه شاهد آن هستیم که کشاورزان ما هر روز با مشکلات جدیدی از گرانی نهاده‎ها گرفته تا فروش محصولات مواجه هستند این مشکلات در استانی همچون گلستان که کشاورزی‎خیز بودن را یدک می‎کشد حادتر می‎شود چرا که اقتصاد اکثر مردم این استان به کشاورزی  شاخه‎های آن وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان در اینکه بخش کشاورزی در گلستان محجور باقی‌مانده عوامل زیادی دخیل است از جمله ضعف مدیریت در دستگاه‌های متولی که مسوول رفع و پیگیری مشکلات کشاورزان هستند، مدیرانی که بعضأ در سال‎های اخیر تنها به گفتن یکسری سخنان تکراری و بدون سرانجام برای رفع مشکلات کشاورزان اکتفا کردند در حالی که برخی از آنها حتی از درک معنا و مفهوم واژه‎های تخصصی کشاورزی که در سخنان خود به کار می‎برند، ناتوان بودند.

*میانگین سن کشاورزی به ۵۵ سال رسیده است/جوانان علاقه‎ای به فعالیت در بخش کشاورزی ندارند

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی کشور و مردم به عهده کشاورزان است، در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امنیت غذایی مسأله‎ای بسیار مهم برای دولت‎ها و کشورها محسوب می‎شود با این وجود ریسک فعالیت در بخش کشاورزی بسیار بالاست چرا که این بخش همواره با طبیعت سر و کار دارد و کشاورزان هر ساله خسارات فراوانی از طرف سیل، خشکسالی، طوفان و یا آفات و بیماری‎ها متحمل می‎شوند، در واقع کشاورز با طبیعت دست و پنجه نرم می‎کند.

علیقلی ایمانی تصریح کرد:معاش کشاورز از طریق همین فعالیت تأمین می‎شود در این راستا دولت‎ها باید با اتخاذ سیاست‎گذاری‎های مناسب امنیت شغلی برای کشاورزان را ایجاد کنند.

وی افزود: در حال حاضر میانگین سن کشاورزان ما به ۵۵ سال رسیده است و این به آن معناست که جوان‎های ما علاقه‎ای به ادامه این شغل ندارند چرا که کشاورزی ما تاکنون سنتی و معیشتی بوده و اقتصادی نبوده است با این وجود یکسری برنامه‎های که اجرا شده و برنامه‎های قابل اجرا در آینده می‎تواند بخشی از چالش‎های بخش کشاورزی را رفع کند.

دبیر خانه کشاورز افزایش چند برابری قیمت کود و سم در ابتدای سال زراعی گذشته را یکی از مشکلات مهم کشاورزان عنوان کرد و گفت: در ابتدای فصل زراعی گذشته ارز ترجیحی حذف و ارز نیمایی شد از این‎رو قیمت کود پایه به خصوص فسفات و پتاس تا ۶ برابر افزایش یافت همچنین شاهد افزایش قیمت سم هم بودیم این عوامل موجب شد تا کشاورزان نتوانند از کود و سم به خصوص از سموم علف‎کش و سموم مخصوص مبارزه با آفات و بیماری‎ها آن‌چنان که لازم بود استفاده کنند از طرفی خشکسالی نیز مزید بر علت شد تا کشاورزان امسال نتوانند به حد نیازشان معیشت خود را تأمین کنند.

ایمانی افزود: کشاورزان در نوار شمالی استان نتوانستند هیچ محصولی برداشت کنند با در پیش بودن فصل زراعی جدید این افراد برای تأمین نهاده‎های خود باید چه اقدامی انجام دهند؟

*غفلت مسوولان از آبخیزداری و آبخوان‎داری/ علاقه مسوولان گلستانی به افتتاح پروژه‎ها در کنار جاده‎های آسفالت شده

وی با اشاره به عدم برنامه مناسب برای جمع‎آوری آب‎های سطحی گفت: سال‎ها پیش کاری تحت عنوان سدسازی در کشور شروع شد که اتفاقأ هم اعتبارات خوب و هم منافع خوبی برای یکسری افراد در کشور داشت اما از آبخیزداری و آبخوان‎داری غافل شدیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان خاطرنشان کرد: مسوولان ارشد استانی همیشه دنبال مکان مناسب هستند تا در کنار جاده آسفالت شده یک بهره‎برداری انجام دهند اما در آبخیزداری این اتفاق نیفتاد چرا که بهر‎ه‎برداری از آن در دل کوه است.

ایمانی با بیان اینکه ایجاد این همه سد هیچ ضرورتی ندارد، گفت: سدهای زیادی ایجاد شد و آب‎های روان که همین رودخانه‎های ما هستند را داخل سدها رها کردیم در حالی که هر رودخانه از منظر زیست محیطی و تزریق سفره‎های زیرزمینی که در مسیرشان واقع شده دارای مأموریتی هستند اما ما با ایجاد سد جلوی این آب‎های روان را بستیم.

*فلسفه سدسازی مهار سیلاب است نه رها کردن آب رودخانه‎ها به داخل سد/ کشاورزی ما طوری شده که هر کس از راه می‎رسد در رابطه با آن اظهار نظر می‎کند

وی ادامه داد: فلسفه وجود سدسازی مهار سیلاب است در واقع سد احداث می‎شود تا در زمان وقوع سیل این آب‎ها به داخل سدها هدایت شود تا شاهد خسارت به ابنیه،کشاورزی و دیگر بخش نباشیم.

به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان وارد کردن رود جاری به داخل سدها از لحاظ علمی و کارشناسی اشکال دارد وقتی مسیر رودخانه‎ها بسته شد آبخوان‎ها و سفره‎های زیر زمینی چگونه می‎توانند تغذیه کنند؟

ایمانی با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد در رابطه با مسائل بخش کشاورزی گفت: متأسفانه کشاورزی ما طوری شده که هر کس از راه می‎رسد در رابطه با کشاورز اظهار نظر می‎کند به عنوان مثال سال‎هاست که از الگوی کشت سخن گفته می‎شود اما وقتی از طرف در مورد الگوی کشت سؤال می‎پرسی حتی معنای آن را نمی‎داند.

وی ادامه داد: وقتی قرار است برای کشاورزی که سال‌های گندم، پنبه یا شالی کاشته است را عوض کنند باید متولیان امر که در رأس آن جهاد کشاورزی است، بسترهای لازم برای تغییر را ایجاد کنند.

دبیرخانه کشاورز گلستان بیان کرد: سال‎هاست در محافل مختلف کشاورز را از کشت شالی به دلیل آب‎بر بودن منع می‎کنند، به کشاورز گفته می‎شود محصولی مثل کنجد که کم آب طلب است بکارید در حالی‎که کشت این محصول بذر، ماشین‌آلات مخصوص، سرمایه، آموزش و بازرگانی لازم دارد که باید در وهله نخست این زیرساخت‎ها فراهم باشد وقتی برنامه‎ای طراحی می‎شود برای رسیدن به آن هدف ابزار و ملزومات مورد نیاز باید تدارک دیده شود.

*هندوانه یک و نیم برابر شالی آب مصرف می‎کند؛ چرا تمرکز مسوولان گلستانی فقط بر روی شالی است؟

ایمانی افزود: امسال حدود ۲۰۰ هزار تن هندوانه در استان کشت شد این مقدار تولید ۶۰ میلیون متر مکعب یعنی یک و نیم برابر هندوانه آب مصرف می‎کند اما چرا کسی سراغی از کشت هندوانه نمی‎گیرد و فقط از شالی به عنوان محصول پر آب نام می‎برند؟

وی در ادامه به عدم اجرایی شدن برخی مصوبات در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه تکلیف شد تا پایان برنامه الگوی کشت عملیاتی و اجرایی شود در واقع دولت باید برای عملیاتی شدن این قانون الزامات لازم را تهیه و تدارک ببیند اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار این قانون از سال ۱۳۸۵ ابتر مانده است، انتظار ما از مسوولان ارشد استان و نمایندگان مجلس پیگیری این مصوبات می‎باشد.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های پروانه‎دار برای مشخص شدن حجم آب خروجی ذکر شده است، افزود: قانون‎گذار اعلام کرده نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های پروانه‎دار با اعطای تسهیلات از محل وجوه ارائه شده به کشاورزان انجام شود اما امروز خود کشاورز باید هزینه حدود ۲۰ میلیون تومانی کنتور هوشمند را پرداخت کند با وضعیت معیشتی کشاورز و از سویی وجود سرقت، کشاورز چگونه قادر به انجام این کار است؟

ایمانی خاطرنشان کرد: مدیران ما باید پیگیر این مصوبات باشند چرا که اثر آن به کشاورز، افزایش عملکرد محصول، حفظ اشتغال و حفظ کرامت انسانی کشاورزان باز می‎‌شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مشکلات کشاورزی گلستان هدف گذاری برنامه های کشاورزی الگوی کشت کنتور هوشمند چاههای آب سدسازی سفره های زیرزمینی آبخیزداری دبیر خانه کشاورز دبیر خانه کشاورز گلستان امنیت غذایی بخش کشاورزی داخل سد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند

منصوره کردی مدیر گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ در خصوص برنامه «ایستگاه ۱۰۶» گفت: «ایستگاه ۱۰۶» برنامه‌ای در قالب ترکیبی است که کلیه بخش‌های آن در یک موقعیت ثابت، از یک قطار، اجرا می‌شود. گوینده در نقش بازرس به همراه مامور کنترل بلیط، حلقه اتصال بخش‌های برنامه است.

وی درباره محوریت موضوعی برنامه توضیح داد: تاریخ، گردشگری، فرهنگی، ادبی و واکاوی ریشه‌های تهاجم فرهنگی و آشنایی با رسوم ارزشمند ایرانی، اسلامی از محور‌های اصلی برنامه است.

کردی با اشاره به هدف این برنامه گفت: برنامه «ایستگاه ۱۰۶» با هدف اطلاع رسانی و سرگرمی شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۸ با رویکرد معرفی ارزش‌ها و شاخص‌های فرهنگی، ایرانی، اسلامی، ترویج فرهنگ مطالعه و ... تقدیم مخاطبان رادیو فرهنگ می‌شود و در نخستین قسمت برنامه حرکت قطار از تهران به مقصد قزوین بوده که علاوه بر معرفی خود ظهر قزوین به شهر‌های این استان سر می‌زنیم.

وی افزود: در این برنامه آشنایی با مناطق گردشگری شهر قزوین، آشنایی با مشاهیر شهر قزوین، مناسبت تاریخی: روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ... مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر گروه تاریخ و اندیشه همچنین در معرفی عوامل برنامه گفت: ایستگاه ۱۰۶ را دو‌گروه برنامه ساز روانه آنتن می‌کنند که آزاده شاهرخ مهر و نازنین حاج سیف الله تهیه کنندگان، نگین خواجه نصیر، داود حیدری و دانیال معنوی و فاطمه اسحاق تبار کویندگان آن هستند که به شکل گردشی هر هفته یک گروه تولید برنامه را عهده دار می‌شود.

نرگس فتحی نویسنده این برنامه نیز توضیح می‌دهد: تاریخ همیشه بی صدا به صفحات تقویم نمی‌پیوندد، درس‌های تاریخ گاهی با سفیر قطار اندیشه از هر راهی که بیابد خود را به گوش‌های مشتاق می‌رساند. این بار اهالی فرهنگ، در ایستگاه ۱۰۶ منتظر سر رسیدن قطار پر از دانایی اند تا عصر خود را با شنیدن و لبخند روشن‌تر کنند. 

وی ادامه داد:برنامه ایستگاه ۱۰۶ با مدیریت منصوره کردی و فکر و تهیه کنندگی نازنین حاج سیف الله و همراهی آزاده شاهرخ مهر، قطاریست از کلمات طربناک و طنازانه که فراخور رسالت گروه تاریخ و اندیشه انجام وظیفه می‌کند. 

این نویسنده گفت: امیدوارم نوشتن من نیز در این ریل قطار، روی خط هدف باشد و بماند، چون تلاش شده برای معرفی ایران عزیز با همه وسعت فرهنگی و ارزش تاریخی به آنچه مغفول مانده هم توجه کنیم 

نازنین حاج سیف الله یکی از تهیه کنندگان‌ایت برنامه نیز گفت: ایستکاه ۱۰۶ در قالب ترکیبی با بخش‌های مختلف به معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌پردازد و گفت‌وگو با کارشناسان، نمایش، گزارش و ... از بخش‌های این برنامه است و امیر حسین انصافی نیز بازیگر آن است.

آزاده شاهرخ مهر یکی دیگر از تهیه کنندگان این برنامه است که درباره انتخاب شهر‌های مقصد گفت:ایستگاه صدو شش برنامه شاد و با نشاط عصرگاهی رادیو فرهنگ است قطاری از ایستگاه صدو شش هر روز به مقصد یک شهر حرکت می‌کند. در طول مسیر مسافران قطار (مخاطبان) در کوپه‌های مختلف (تاریخ، ادب، گردشگری، مشاغل، بازی‌های محلی و سلامت و ...) به صورت نمایشی همراه هستند. رادیو قطار هم با پخش قطعات موسیقی، معرفی کتاب، فیلم سینمای و. با شنوندگان همراهی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • «ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند
  • جبلی : میدان دادن به مردم برای اظهارنظر درباره موضوعات مختلف در صداوسیما تقویت خواهد شد
  • رئیس صدا و سیما: میدان دادن به مردم برای اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف تقویت خواهد شد
  • دانه‌های آجیلی خوی به نام کشاورز و‌به کام واسطه
  • ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزارها مشارکت دارند
  • مشارکت ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزارها
  • مشارکت ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها
  • ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها مشارکت کردند