Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویترز به نقل از منابع طالبان اعلام کرد که بانک مرکزی افغانستان به تمام بانک‌های این کشور ابلاغ کرده تمام حواله‌ها تنها به پول افغانی پرداخت شود.

طبق گزارش این رسانه انگلیسی، دلیل این تصمیم، آخرین تلاش‌های بانک مرکزی طالبان برای حفظ دلار آمریکایی است که اکنون در بازارهای افغانستان کمیاب شده است.

حواله‌های ارزی با دلار در طول این سال‌ها منبع مهمی برای تامین مالی خارجی برای افغانستان بوده، اما پس از تسلط طالبان دسترسی به دلار کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یک منبع، بانک مرکزی افغانستان طی روزهای اخیر به شرکای بانکی عامل اتحادیه وسترن یونیون در افغانستان گفته است که حواله‌ها را تنها به پول افغانی پرداخت کنند.

با این حال گفته شده که اگر حواله‌ها توسط فرستنده پیش از این تصمیم به دلار فرستاده شده همچنان براساس دلار پرداخت شود.

شرکت «MoneyGram»،‌ از شرکت‌های انتقال سریع پول در جهان بدون ارائه توضیح گفته که از این به بعد تنها پول افغانی برای حواله‌ها پرداخت خواهد شد.

در کنار این، آمریکا چند روز پس از سقوط کابل اعلام کرد که دسترسی طالبان به ذخایر ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی را مسدود کرده است.

رویترز گفته، حاج محمد ادریس، رئیس جدید بانک مرکزی افغانستان که هیچ تحصیلاتی در حوزه مالی ندارد، تلاش دارد همزمان با توقف کمک‌های خارجی و تلاش افغان‌های برای خروج سرمایه‌های خود از این کشور، خروج دلار را محدود کند.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود کنترل‌های بیشتر باعث کاهش ارزش افغانی در برابر دلار شود و تورم را در کشوری  که بیش از یک سوم مردم آن با کمتر از 2 دلار در روز زندگی می‌کنند، را تشدید کند.

این در حالی است که بانک مرکزی پیش‌تر برای کنترل ذخایر ارزی و ارزش افغانی در برابر پول خارجی، تصریح کرد که مالکان حساب‌های فردی می‌توانند به گونه هفته‌وار تنها ۲۰۰ دالر یا ۲۰ هزار افغانی از حساب‌شان بردارند.

یکی از بانکداران افغانستان در این باره گفت: دلار کاغذی موجود به سرعت در حال کاهش است و با محدودیت‌های پیش آمده انتظار می‌رود که قیمت دلار دربرابر افغانی به 100 برسد.

در حال حاضر دلار در بازار کابل به 84 افغانی به فروش می‌رسد.

گفتنی است که بانک مرکزی افغانستان برای جلوگیری از تورم پولی و کاهش ارزش افغانی، هرازگاهی دلار آمریکایی را حراج می‌کند، اما با توجه به حراج بی‌رویه دلار در دوره کاری اجمل احمدی، رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان،‌ این روند اکنون با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

منابع پیش‌تر در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کمبود چشم‌گیر دلار در ذخایر ارزی بانک مرکزی خبر داده و گفتند که در صورت ادامه این وضعیت، ممکن است که ارزش افغانی در مقایسه با دلار آمریکا به شدت کاهش یابد.

310 310

کد خبر 1554007

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان بانک مرکزی افغانستان ارزش افغانی حواله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان

هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی افغانستان با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، دیدار و گفتگو کرد.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی افغانستان، در این دیدار درباره موضوعات مختلف از جمله توسعه همکاری‌های تجاری و بانکی بین دو کشور گفتگو شده است.

گفتنی است هیاتی دیپلماتیک از ایران به ریاست سفیر ایران در کابل امروز با ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز