Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تهران مذاکراتی را انجام می‌دهد که ممکن است اختلافات بین تهران و غرب را کاهش دهد، زیرا اختلاف فعلی تهدیدی برای تشدید مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به کشورهای عضو اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی وجود ندارد؛ توضیح آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی و اعلام نشده و دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکرات جداگانه و غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در مورد بازگشت هر دو طرف به توافق از ژوئن متوقف شده است. واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش از دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، که در ماه اوت کار خود را آغاز کرده است، می‌خواهند که به مذاکرات بازگردد.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های بزرگ، تهران با محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرد.

رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد و دوباره تحریم‌های اقتصادی سختی را وضع کرد. ایران از سال ۲۰۱۹ با نقض بسیاری از محدودیت‌های اصلی توافق، مانند غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر، به این اقدام، واکنش نشان داد.

قدرت‌های غربی باید تصمیم بگیرند که آیا در جلسه هفته آینده شورای حکام، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کنند یا خیر. قطعنامه می‌تواند از سرگیری مذاکرات در مورد توافق را در معرض خطر قرار دهد.

کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر گروسی را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند آیا ایران از دسترسی به تجهیزات نظارتی خودداری می‌کند یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران آمریکا گروسی اروپا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد

جزئیات منتشر شده از آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه که در قاهره برگزار شد، حاکی از آن است که حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را که در برگیرنده مطالبات طرف صهیونیستی بوده است، رد کرده است.

به گزارش ایسنا، تهدید قطر درباره کناره گیری از میانجیگری میان حماس و رژیم صهیونیستی در پرونده جنگ غزه، بر رایزنی‌ها سایه انداخته است، رایزنی‌هایی که طی هفته اخیر مخصوصا پس از تاکید حماس بر مخالفت خود با هرگونه توافقی که شامل تاریخ دقیق توقف جنگ غزه، بازگشت آوارگان و امداد رسانی به آنها پیش از هر گونه تبادل اسرا و زندانیان نباشد، متوقف شده است.

در همین زمینه، روزنامه الاخبار لبنان نوشت درواقع صحبت از تلاش آمریکا برای احیای این رایزنی ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

این روزنامه در ادامه نوشت طرف مصری هشتم آوریل خواهان برگزاری یک نشست فوری با رهبران حماس شد تا این جنبش را در جریان یک توافق پیشنهادی قرار دهد که به قول خودش حاوی ایده‌های پیشرفته‌ای است و می‌تواند رکود موجود در این مذاکرات را بشکند.

حماس پس از بررسی متوجه شد که مصر با هماهنگی با آمریکا یک توافق پیشنهادی آماده کرده است. از این روی، «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه عازم قاهره شد و با «عباس کامل» رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر و معاونش «احمد عبدالخالق» دیدار کرد.

اما سپس مشخص شد که این توافق پیشنهادی حاوی هیچ چیز جدیدی نیست که پاسخگوی شروط مقاومت فلسطین در توقف جنگ غزه و خروج کامل رژیم صهیونیستی از این باریکه باشد.

این در حالی است که جنبش حماس به منظور تحقق این شروط خود، تعداد اسیران فلسطینی را که قرار بود در ازای آزادی اسرای صهیونیستی آزاد شوند، تغییر داده است اما هیچ کدام از اینها محقق نشده است.

پس از بازگشت الحیه به دوحه، جنبش حماس اعلام کرد که پس از مشورت پاسخ خود را درباره این توافق پیشنهادی ارائه خواهد کرد و در این حین با تماس‌های پیاپی مصر و قطر روبرو شد.

مصر در این تماس‌ها مدعی شد «به محض موافقت حماس، اسرائیل موظف به رعایت کامل شرایط خواهد بود».

همین موضوع خشم حماس را برانگیخت و او توافق پیشنهادی را رد کرد و مصر برای حل و فصل موضوع اعلام کرد این توافق پیشنهادی را ضمن مشورت با آمریکا تدوین کرده است و بعد هم اعلام کرد «اسرائیل با آن موافق است». اما «ابتدا باید حماس با این توافق پیشنهادی موافقت کند تا اعتبار پیدا کند».

جنبش حماس پس از رایزنی با جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین این توافق پیشنهادی را رد کرد و پس از مداخله‌های طرف قطر، مقرر شد که پاسخ در قالب یک نامه باشد و حماس نیز همان پاسخی که ۱۴ مارس ارسال کرده بود، بدون هیچ تغییری در مطالبات خود به مصر فرستاد.

این پاسخ حماس موجب عصبانیت مصر، آمریکا و حتی قطر شد و آنها اعلام کردند انتظار داشتند «حماس انعطاف بیشتری از خود نشان دهد» اما حماس بار دیگر به میانجی‌ها تاکید کرد که توافق پیشنهادی که در آن سه اصل زیر نباشد، قابل قبول نخواهد بود:

اول: ذکر دقیق تاریخ نهایی توقف جنگ غزه، تاریخ عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه.

دوم:  بازگشت بی‌قید و شرط تمامی ساکنان به مناطق خود و انتقال آزادانه کمک‌ها.

سوم: انجام تبادل اسرا، با این قید که شامل شروط سابق دشمن صهیونیستی نباشد.

در سایه بن بست مذاکرات آتش‌بس غزه به دلیل کارشکنی رژیم اشغالگر و فریبکاری‌های آمریکا، امروز (شنبه) یک منبع ارشد وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد که از نظر حماس درحال حاضر هیچ زمینه‌ای برای مذاکره با رژیم اشغالگر وجود ندارد.

این منبع در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت که اسرائیلی‌ها به میانجی‌ها اطلاع داده بودند که پاسخ حماس (به پیشنهاد میانجی‌ها) به معنای شکست مذاکرات است و تا زمانی که حماس موضع خود را تغییر ندهد آنها هیچ هیئتی را برای مذاکره نمی‌فرستند.

منبع مذکور در ادامه تاکید کرد که حماس به مطالبات اصلی خود که شامل آتش‌بس جامع، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود و بازسازی غزه می‌شود، پایبند است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد