Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:57:42 GMT

تولید ۱۱۰ هزار تن دانه زیتون در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۷۱۳۳

تولید ۱۱۰ هزار تن دانه زیتون در سال ۱۴۰۰

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «جواد میرعرب رضی» افزود: طبق برآوردها ۵۵ درصد از این میزان تولید برای استخراج روغن زیتون، وارد واحدهای فرآوری می شود.

وی درباره تاثیر تغییرات شرایط آب و هوایی برتولید باغات زیتون اظهارداشت: از مجموع ۷۵ هزار هکتار باغ زیتون در کشور ۵۸ هزار هکتار باغات بارور و ۱۷ هزار هکتار غیر بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی،  میزان تولید کل محصول زیتون در کشور در سال ۹۹ را حدود ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد.

میرعرب رضی گفت: تاثیر عوامل جوی شامل سرمازدگی و خشکسالی روی برخی از ارقام بومی موجب کاهش سطح بازدهی درختان زیتون شده و در صورتی که این روند در سال آتی ادامه یابد، باید نسبت به تغییر ارقام با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی مورد تایید مراکز تحقیقاتی استان ها به ویژه ارقام خارجی مقاوم اقدام کرد.

وی درباره برنامه های سال جاری در راستای بهبود کمی و کیفی تولید زیتون تصریح کرد: توسعه و احداث کشت های متراکم و نیمه متراکم در باغ های سنتی در سطح ۴ هزار هکتار، افزایش میزان درصد تبدیل میوه روغنی به میوه کنسروی، کمک به تجهیز و راه اندازی دو آزمایشگاه ارزیابی حسی با همکاری شورای بین الملل زیتون از جمله برنامه های دفتر زیتون برای ارتقای کمی و کیفی تولید زیتون است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: اصلاح باغات زیتون در سطح ۱۵ هزار و ۸۳۹ هکتار را نیز برنامه ریزی کرده ایم.

وی، همکاری با بخش های مختلف برای مبارزه با آفت مگس زیتون، ارتقای سطح علمی و عملی تولیدکنندگان برای بهره وری آب با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی از طریق آموزش و اجرایی شدن طرح های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پیوند ارقام مقاوم به خشکی در مراکز خسارت دیده و استفاده از روش های کاربردی مقابله با خشکسالی در باغات زیتون شامل تغییر و اصلاح سیستم های آبیاری تحت فشار را از دیگر برنامه های دفتر زیتون برشمرد.

میرعرب رضی در زمینه مبارزه با مگس زیتون گفت: در راستای پایش و مبارزه با مگس زیتون در قالب تفاهم نامه طرح زیتون، کمک های فنی و اعتباری با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور در نظر گرفته شده است.

ایجاد صندوق ملی زیتون 

وی از برنامه ریزی برای ایجاد صندوق ملی زیتون خبرداد و افزود: صندوق ملی زیتون با همکاری صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها  میزان تولید کل محصول زیتون در کشور در سال ۹۹ حدود ۱۲۰ هزارتن،  سال ۹۸، نزدیک ۱۴۷ هزارتن میوه زیتون در سطح زیرکشت ۹۲ هزار هکتار تولید شد که با تولید بیش از  ۱۱ هزار و ۶۴۷ تنی روغن زیتون در کشور تولید روغن خوراکی زیتون نسبت به سال ۹۷ به ۸۰ درصد افزایش یافت.

در سال ۷۲ سطح زیر کشت زیتون چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید این محصول هفت هزار تن بوده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد زیتون کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد زیتون وزارت جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد زیتون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی زیتون در کشور هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۷۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری، ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کاشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در قزوین، محمدحسین عطایی بعدازظهر امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در اولین همایش مردمی گندم و نان سالم با حضور معاونان سازمان، مدیران و کارشناسان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: زنجیره تولید نان بایستی از نان کامل باشد و نان کامل در چرخه تولید آرد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی نان بایستی با محوریت تولید نان از آردهای کامل در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: تولید نان کامل بایستی فرهنگ‌سازی شود تا مردم با این محصول آشنا شوند تا این چرخه و زنجیره بتواند به هدف دست یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه نان محصول مقدسی است و در سنت و دین ما جایگاه ویژه دارد و به اهمیت این نعمت الهی توصیه شده است، خاطرنشان کرد: سلامت جامعه و مردم در گرو تغذیه سالم به ویژه نان است که اگر توجه ویژه به آن نشود، سلامت جامعه دچار تهدید می‌شود؛ بنابراین بایستی تلاش شود تا تولید نان کامل تحقق یابد.

عطایی اضافه کرد: در سال گذشته ۲۱۰ هزار تن گندم در استان تولید و ۱۸۵ هزار تن این محصول به صورت تضمینی خریداری شده است. در سال زراعی جاری ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کشت شده که با توجه به میزان بارش پیش بینی می‌شود ۲۱۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وی با اشاره به تولید کمی و کیفی محصول گندم استان، گفت: قزوین جزو استان‌های خشک محسوب می‌شود؛ بنابراین برنامه‌های کشت گندم با روش‌های کم آب بر بمنظور افزایش تولید، روش کم‌خاک‌ورزی و کشت قراردادی در دستور کار این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال ۶۶۰۰ تن بذر مرغوب گندم و بیش از ۱۴ هزار تن کود ازت به عنوان کود سرک در مزارع به کشاورزان استان تحویل داده شده است. در ضمن آموزش کشاورزان با علوم نوین کشاورزی، تغییر در اقلیم کشت و جهش تولید در دیمزارها از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است.

کد خبر 745762

دیگر خبرها

  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • نشاکاری ۱۰ درصد شالیزار‌های فریدونکنار
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان