Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع آگاه درخصوص سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران نوشت: الکاظمی در رابطه با چهار مساله مهم با مسئولان ایرانی رایزنی خواهد کرد؛ انتخابات عراق، انرژی، میانجیگری میان ایران و عربستان و میانجیگری میان ایران و آمریکا.

این منابع که خواستار عدم فاش شدن نامشان شده اند تاکید کردند: ایران سه هفته پیش به طور ناگهانی صادرات گاز خود به عراق را به طور گسترده کاهش داد و دلیل آن عدم پرداخت پول این گاز از سوی عراق است که این امر منجر به کاهش تولید برق در عراق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی الکاظمی در این سفر تلاش می کند که طرف ایرانی را قانع کند تا صادرات گاز به همان حجم گذشته بازگردد و با توجه به تحریم های آمریکا و مشکل تبادلات مالی و بانکی با ایران، راه حل هایی برای پرداخت پول ایران ایجاد شود.

این منابع در خصوص مساله میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض گفتند: الکاظمی در این سفر پیشنهادات جدیدی را مطرح خواهد کرد تا وساطت را به پیش ببرد و با توجه به عدم موفقیت عراق در قانع کردن سران دو کشور برای مشارکت در کنفرانس بغداد و همچنین عدم برگزاری نشست دوجانبه میان وزرای خارجه دوکشور در حاشیه این نشست، تلاش می کند نتایج عملی را محقق کند.

این منابع  با بیان این که بغداد تلاش می کند تا در مرحله بعدی دیداری میان وزیران خارجه ایران و عربستان برگزار کند و عربستان پیش از این پیشنهاد داده بود که حسین امیرعبداللهیان ، وزیر خارجه ایران به ریاض سفر کند، مدعی شدند که  طرف ایرانی این مساله را نپذیرفت و خواستار سفر فیصل بن فرحان ،وزیر خارجه سعودی به تهران شد. بعد از نشست منطقه ای بغداد به این نتیجه رسیدند که دیدار باید در یک کشور ثالث برگزار شود و آن عراق است.

این منابع مطلع همچنین با بیان این که وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد گفت وگوهای مفصلی با شیخ صباح خالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت انجام داد و طرف کویتی نیز دیدار مشابهی با وزیر خارجه سعودی داشت، ادعا کردند که پیام میان دو طرف رد و بدل شد و این پیام ها و تماس ها منجر به ایجاد فضای مثبتی برای برگزاری نشست دوجانبه میان وزرای خارجه ایران و عربستان شده است.

در خصوص وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن منابع العربی الجدید ادعا کردند: عراق از زمان روی کار آمدن الکاظمی به یک واسطه میان دو طرف تبدیل شده است و پیام های متعددی میان آن ها رد و بدل شده است.

به ادعای این منابع، هیات عراقی به ریاست برهم صالح رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیسی مشارکت کرد و فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در آن حضور داشت حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران بود. محتوای این پیام تشویق تهران به ازسرگیری سریع مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین است و وزیر خارجه عراق پنج روز بعد به تهران بازگشت تا پاسخ ایران به پیام آمریکا را دریافت کند.

این منابع مدعی اند که ایران شرط هایی برای ازسرگیری مذاکرات وین وضع کرده است.  آمریکا نیز  خواهان افزایش تنش با ایران از طریق صدور یک قطعنامه بین المللی نیست زیرا می ترسد که این امر  مانع ازسرگیری مذاکرات شود بنابراین از طریق برخی کانال های اروپایی و منطقه تلاش می کند که قبل از پیچیده تر شدن امور تهران را به بازگشت به مذاکرات تشویق کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: تهران مصطفی الکاظمی خارجه ایران وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم

سخنگوی رسمی دولت عراق دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که بغداد خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیست.

به گزارش مشرق، باسم العوادی درباره سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن و دیدار وی با رئیس جمهور آمریکا، گفت: در دیدار نخست وزیر با بایدن درباره موضوعاتی از جمله نیروهای ائتلاف در عراق بحث و تبادل نظر شد.

سخنگوی رسمی دولت عراق، افزود: پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق موضوعی است که با واشنگتن مطرح شده است.

وی همچنین با بیان اینکه هدف ما افزایش همکاری امنیتی و اطلاعاتی با آمریکا است، گفت: عراق به دنبال پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی است که تامین کننده منافع ملی باشد.

پیش تر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌ وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟/ از قرارداد نظامی 140 میلیون دلاری تا سکوت رسمی درباره پاسخ نظامی ایران به اسرائیل
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • عراق: به دنبال پایان مأموریت ائتلاف بین المللی هستیم
  • دیدار و گفت‌وگوی السودانی با بلینکن در واشنگتن
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • واکنش عبدالمهدی به حمله ایران؛ طوفان بزرگ‌تر در راه است
  • طوفان بزرگ‌تر در راه است
  • عبدالمهدی: طوفان بزرگ‌تر در راه است
  • ورود نخست وزیر عراق به واشنگتن در میانه حملات ایران به رژیم صهیونیستی