Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، لیدا معروفی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گفت: ممنوعیت اجرای نما رومی در ۱۳ دی ماه ۹۶ به تصویب کمیسیون ماده ۵ و سرانجام در۱۲ اسفند همان سال به تایید شورای فنی استان رسیده است.

معروفی افزود: مصوبه ممنوعیت اجرای احداث نمای ساختماعی موسوم به نمای رومی هم اکنون توسط شهرداری و نظام مهندسی ساختمان با همکاری ناظران سازه و معماری مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول، معماری را یکی از ارکان هویتی و فرهنگی هر منطقه از کشور دانست و افزود: الگوی معماری ساختمان‌ها باید براساس آموزه‌ها و مبانی نظری معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: معماری در کشور ما منحصر به فرد بوده و دارای شاخصه‌هایی از جمله پیوند فضا‌های باز و بسته، حیاط‌های شاخص و طراحی ویژه، فضا‌های نیمه باز و ارتباط فضایی آن، نظم و آراستگی، وقار و اعتدال، صراحت و سلامت، تنوع و هماهنگی، نقش و رنگ و در نهایت متناسب با اقلیم و فرهنگ و شرایط جغرافیایی هر منطقه از کشور می‌باشد.

معروفی، بهره مندی از الگو‌های بومی هر منطقه در طراحی و ساخت نما‌های شهری را دارای مزایای بسیاری دانست و تاکید کرد: این مساله می‌تواند در راستای بهبود سطح کیفی فضا‌های شهری، ایجاد حس تعلق و خاطره انگیزی در بین آحاد جامعه، ایجاد منظر شهری هماهنگ و در عین حال سرزنده، تامین شرایط پایدار در معماری منطقه، صرفه جویی در مصرف انرژی، ترویج و ارج نهادن به خمیر مایه‌های سنتی کشور، ایمنی در استفاده بهره برداران از ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی و بهره گیری از نیروی کار و مصالح محلی بسیار حایز اهمیت باشد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر و در راستای رواج نمای کلاسیک و تجملاتی، سازندگان به طراحی و اجرا نما‌های پیچیده با جزییات زیاد، تجملاتی، لوکس و با کاربرد کامل سنگ روی آوردند که بررسی‌ها حاکی از آن است که نما‌های رواج یافته این چنینی و با سبک و سیاق فوق، شاید الهام گرفته از سبک معماری کلاسیک در روم باستان باشد.

وی با بیان اینکه معماری ایرانی - اسلامی به تجربه تکامل یافته‌ای دست پیدا کرده و برای سازگاری با اقلیم و ویژگی‌های زیستی - فرهنگی طراحی شده است، تصریح کرد: در صورتی که نمای موسوم به رومی علاوه بر فقدان معماری اصیل، از روح طراحی و معماری بومی و سازگار با هویت کشورمان نیز تهی است و ما را درگیر نوعی سردرگمی کرده و موجب ناسازگاری با اقلیم و شرایط جغرافیایی، نقص هویت تاریخی و فرهنگ ایرانی، مشکلات سازه و ایمنی شده و اثرات مخرب زیست به همراه داشته است.

این مسوول حوزه شهرسازی یادآور شد: نمای رومی به ساختمان‌هایی با نمای سنگی که در آن از مفاهیم معماری رومی مثل سنتوری، گنبد‌های سنگی، سرستون‌های رومی و مجسمه که عموما از سنگ‌های شمش استفاده می‌شود، اطلاع ق می‌شود که مطابق با فرهنگ بومی این دیار نیست و باعث ایجاد اغتشاش بصری در فضای شهری نیز می‌شود.

به گفته وی، در این نما‌های سنگی حجیم، وزن مصالح (غالبا سنگ) در طراحی و محاسبه سازه اعمال نشده و عموما اتصال مناسب سازه به نمای ساختمان (اتصال توسط صفحات رول بولت شده به سازه) نمی‌گردد بنابراین ساختمان ساخته شده با این مشخصات دارای امنیت لازم نیز نمی‌باشد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین اضافه کرد: با اخذ مجوز‌های یاد شده و اهتمام ویژه شهردای و نظارت ناظران و دست اندرکاران امر امیدواریم گام‌های بیشتر و موثری در خصوص ساماندهی و ارتقای سطح کیفی سیما و منظر شهری، ترویج الگو‌های معماری بومی و محلی هم راستا با ارکان هویتی معماری ایرانی برداریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه و شهرسازی نمای رومی بناهای ساختمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت تعزیرات بر جایگاه‌های سوخت در قزوین تشدید می‌شود

علیرضا حسن‌پور مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین گفت: برای حمایت از حقوق شهروندان، اجرای وظایف قانونی و رفاه حال مسافران نوروزی، با حضور روسای شعب و بازرسان دستگاه‌های مرتبط، عملکرد جایگاه‌های عرضه سوخت استان پایش می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین افزود: در این بازرسی‌های میدانی علاوه بر امکانات رفاهی خدماتی، فرایند عرضه بنزین، گاز و گازوئیل پایش و در صورت احراز تخلف‌های گرانفروشی، کم فروشی، خودداری از عرضه، تعطیلی خودسرانه، تراکنش‌های ناهمگون، دستکاری نازل سوخت، فروش اجباری مکمل و محصولات مربوط به بنزین، سوء استفاده از کارت‌های سوخت و عرضه خارج از شبکه با جایگاه داران برخورد قانونی می‌شود.

به گفته حسن پور شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سامانه ارتباطی ۱۳۵ ثبت یا برای رسیدگی فوری به تعزیرات حکومتی مراجعه کنند.

وی اظهارداشت: روسای شعب تعزیرات حکومتی با همکاری شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ همه روزه به جایگاه‌های عرضه سوخت سرکشی می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پلمب ۶ واحد صنفی در قزوین
  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • نظارت تعزیرات بر جایگاه‌های سوخت در قزوین تشدید می‌شود
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • هیات نظارت متا خواستار حذف ممنوعیت کلمه «شهید» شد
  • هیئت نظارت متا خواستار پایان ممنوعیت کلمه «شهید» شد
  • برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد
  • «برج‌های خرقان» شاهکار معماری اسلامی در قزوین