Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پدیده فرونشست، پایین رفتن تدریجی سطح زمین است که دلیل اصلی آن برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی زیر زمینی است و در سال های گذشته این پدیده با توجه به مصرف بی‌رویه آب، تبدیل به مساله ای مشکل‌ساز و سرطان خاموشی شده است که بیشتر دشت های ایران از جمله در استان اصفهان را تهدید می‌کند.

آخرین مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع استان اصفهان یعنی ۱۰ درصد آن به صورت خطرناک و بسیار جدی درگیر فرونشست شده است؛ از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۷ دشت ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند و وضعیت دشت‌های گلپایگان، نجف‌آباد، مهیار شمالی، مهیار جنوبی-دشت آسمان، اردستان، اصفهان - برخوار، بادرود - خالدآباد، مورچه‌خورت و دامنه - داران در زمینه فرونشست زمین از بحران فراتر رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا قاری قرآن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قاعده اساسی این است که وقتی برای اجرای طرح تولید مسکن، اقدام به تامین زمین می‌کنیم همه الزامات فنی آن مانند فرونشست، گسل، مسیل و ارتباط با شهر را بررسی کنیم که برخی مواقع شاخص هایی مانند تامین آب نیز به آن اضافه می شود.

وی با بیان اینکه این شاخص‌ها باید پیوست هر قطعه زمین مشخص شده برای اجرای طرح های مسکن سازی باشد، اظهار داشت: تا کنون تلاش ما بر این بوده است که در استان اصفهان زمین مشکل ساز انتخاب نشود و اگر زمینی با مشکلاتی همراه بود با حساسیت جلو برویم.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: اگر ظرفیت داشته‌ها و زمین‌های موجود متناسب با شاخص‌های فنی، کمتر از نیاز استان برای اجرای طرح‌های مسکن سازی باشد باید سراغ الحاق زمین به محدوده شهری برویم که در این زمینه بیشتر ناچار به استفاده از بخش دولتی هستیم.

وی با اشاره به طرح ویژه دولت برای تولید یک میلیون مسکن در هر سال، اضافه کرد: برای تحقق این هدف لازم است که همه زمین های دولتی و خصوصی شناسایی و از بین آنها زمین‌هایی که کمترین معضلات فنی را داشته یا فاقد آنها باشند، انتخاب شود و اگر قانون کمک کند یا بر اساس توافقنامه، آنها را سریع تبدیل کنیم.

به گفته وی، اگر حساسیت درباره شاخص‌های فنی از جمله فرونشست در تامین زمین وجود نداشت اکنون ظرفیت بیشتری برای احداث مسکن در طرح‌هایی مانند اقدام ملی در استان اصفهان مطرح بود و به جای ۴۳ هزار واحد مسکونی تامین زمین شده می‌توانستیم برای حدود ۲۰۰ هزار واحد آمار دهیم اما زمین‌ها دچار مشکلات خاص بود.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه در استان برای حدود ۴۳ هزار واحد اقدام ملی مسکن تامین زمین شده که بیشتر از تعداد متقاضیان تایید شده است، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن در استان اصفهان در سه مرحله ۱۱۶ هزار و ۸۷۱ نفر ثبت نام کردند که ۲۷ هزار و ۲۳۶ نفر حائز شرایط و از بین آنها ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شدند و نزدیک به ۱۲ هزار نفر اقدام به واریز وجه کردند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت احیای بافت فرسوده شهری در طرح‌های تولید مسکن، بزرگترین مشکل آن را نداشتن  شناخت کافی از این ظرفیت دانست و گفت: این مشکل در سطح مدیریتی نیز وجود دارد و ظرفیت حاصل از احیای بافت فرسوده در سیاست‌گذاری های کلان حوزه مسکن به خوبی شناخته نشده است.

قاری قرآن افزود: طرح آزمایشی احیای بافت فرسوده شهری در محله همت آباد اصفهان می‌تواند برخی از ابعاد و محاسن آن را نشان دهد.

وی اظهار داشت: رویکرد احیای بافت فرسوده باید در سطح مدیریت محلی و شهرداری نیز وجود داشته باشد زیرا محاسن آن به شهرداری‌ها می‌رسد و از طریق زمین‌های مردم می‌توانند مکان‌های مناسب برای ارائه خدمات مناسب مانند فضای سبز، آموزشی و درمانی تامین کنند بدون آنکه مجبور باشند زمین جدیدی بخرند.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای طرح احیای بافت فرسوده، سطح زندگی مردم در محلات ارتقا می یابد و ارزش دارایی‌های آنها بیشتر می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان، کسب اعتماد مردم برای اجرای طرح احیای بافت فرسوده را نیز ضروری خواند و گفت: اگر اعتماد مردم به این طرح دچار خدشه شود خطرناک است اما اگر اعتماد مردم به آن جلب شود، محاسن آن همه مردم را برخوردار خواهد کرد.

حدود ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد.

اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و سومین استان پرجمعیت کشور به‌شمار می‌آید.

برچسب‌ها فرونشست وزارت راه و شهرسازی اصفهان ستاد ملی بازآفرینی شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرونشست وزارت راه و شهرسازی اصفهان فرونشست وزارت راه و شهرسازی اصفهان ستاد ملی بازآفرینی شهری راه و شهرسازی اصفهان احیای بافت فرسوده استان اصفهان برای اجرای طرح تامین زمین زمین ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای متقاضیانی که در شهرها بخصوص شهرهای بزرگ زمین تخصیص نیابد، می‌توانند در روستاهای حریم شهرها زمین دریافت کنند.

غلامرضا صالحی در جلسه شورای معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود: متقاضیان زمین در روستاهای شهرها که واحد صلاحیت دریافت نهضت ملی مسکن هستند، می‌توانند از روستاهای حاشیه شهرها زمین دریافت کرده و مسکن ویلایی بسازند.

وی با تاکید بر اینکه بانک زمین روستاها باید افزایش یابد گفت: در شرایط فعلی که دولت زمینه الحاق زمین را فراهم کرده، باید زمین مورد نیاز ساخت مسکن برای افراد بی سرپناه و فاقد مسکن تامین شده و برای آنها مسکن مقاوم ساخته شود.

وی گفت: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی تعامل خوبی در این زمینه دارد، بنابراین استان‌هایی که عملکرد مناسبی در واگذاری زمین مسکن محرومین ندارند، مشکلات را احصا کنند تا از وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را دریافت کنیم.

صالحی با بیان اینکه بخشی از مشکلات استان‌ها در حال حل و قوانین دست و پا گیر در حال اصلاح است، افزود: شعبه‌های بنیاد مسکن در شهرستان‌ها با حل مشکل سازمانی تقویت خواهد شد تا کار مسکن‌دار کردن مردم را با جدیت پیش ببریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اگر اعتبار لازم فراهم شود، سالانه طرح‌ هادی ۲۰۰ روستا در آذربایجان شرقی بازنگری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، سروری افزود: سهمیه مقاوم سازی مساکن روستایی استان امسال ۲۰ هزار واحد است که ۱۲ هزار سهمیه جدید و هشت هزار از محل متمم سهمیه سال قبل است که برای هرکدام ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با ۵ درصد کارمزد پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین
  • فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم
  • نهضت ملی مسکن، تحولی در حوزه روستایی ایجاد خواهد کرد
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • تامین ۳۷ هکتار زمین مسکن ملی در خاش
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد