Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@11:13:30 GMT

افزایش سرعت ساخت راه‌آهن ایران و عراق

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۳۶۳۷

افزایش سرعت ساخت راه‌آهن ایران و عراق

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احداث خط ریلی شلمچه_ بصره که در سال‌های گذشته قرار بود توسط بنیاد مستضعفان و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بنیاد راه‌اندازی شود با مصوبه سال گذشته هیئت دولت با تغییراتی مواجه شده و سرمایه‌گذار آن تغییر کرد.  

بر این اساس، هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، پیشنهاد تغییر سرمایه گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تامین مالی پروژه به تصویب رساند که به موجب این مصوبه، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه گذار و تأمین کننده مالی صد درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پس  از گذشت حدود هشت ماه از تغییر سرمایه‌گذار، عملیات اجرایی و احداث این خط ریلی آغاز شد، خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی- خرداد ماه امسال به ایسنا اینگونه توضیح داد که در جلسه‌ای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخست‌وزیر عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل ارائه و گزارشاتی در این‌باره داده شد.

وی افزود: برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه داد که نخست‌وزیر عراق اعلام کرد برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در مورد این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب و به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ ‌شد.

از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذار جدید این خط ریلی ۳۵ کیلومتری وعده داده بود که به زودی عملیات احداث راه‌آهن شلمچه-بصره را با سرمایه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون یورو آغاز خواهد کرد.

حالا با سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق و مطرح شدن این مسئله و صحبت درباره واگذاری اراضی مورد نیاز برای احداث این خط ریلی به نظر می‌رسد که راه‌آهن شلمچه بصره وارد مراحل جدی‌تری شده است چرا که روز گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان پس از دیدار با الکاظمی اعلام کرد که اراده ایران و عراق توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره است که با دستور نخست وزیر این کشور قرار است به سرعت انجام شود و این موضوع با پیگیری وزیران مربوطه در ایران و عراق به سرعت دنبال می‌شود.

همچنین مجتبی یوسفی - عضو هیات رئیسه مجلس و نایب رئیس گروه دوستی ایران و عراق- با اشاره به دیدار دیروز (۲۱ شهریور ماه) با نخست وزیر عراق و خواسته‌های مطرح شده در نشست وین، به ایسنا گفت: نهایی کردن تفاهم‌های دوجانبه برای اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره و اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عراق یکی از پروژه‌های مهم است که باید به نتیجه برسد و در این دیدار پیرامون آن صحبت خواهد شد.

وی افزود: ما روابط ایران و عراق را نه فقط از دریچه روابط دو دولت بلکه از نگاه دو ملت هم کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنیم و خواستار توسعه آن هستیم که در نشست وین نیز بر آن تاکید شد.

پربیننده ترین قدرت خرید وام ۵۰۰میلیون تومانی؛ یک خانه ۱۶متری هزینه مصالح برای ساخت یک متر‌مربع آپارتمان چقدر است؟ بانک ها ضمانت وام ودیعه مستأجران را تسهیل کنند سنگ اندازی بانک ها در پرداخت وام ودیعه مسکن وعده وزیر راه برای خانه دار کردن مردم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: راه آهن نخست وزیر عراق راه آهن شلمچه ایران و عراق سرمایه گذار خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش عصرایران، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.

امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران 4 کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.

این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.

نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه تبدیل می‌شود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت می‌کند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.

راه توسعه

"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.

فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.


وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول می‌کشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش می‌یابد.

عراق سال گذشته هزینه این طرح را  17 میلیارد دلار اعلام کرد.

این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.

با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
 طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق 1200 کیلومتر است.
 هزینه پروژه حدود 17 میلیارد دلار است. 10.5 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و 6.5 میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در 3 مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله سوم در سال 2050 به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول 100 هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محاصره قطر، فرصت بزرگ برای ایران اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران گیر کرد! ۵ قطار ترانزیتی روسیه در راه ایران عبور اولین کشتی چین از مسیر شمال روسیه / ارزان تر و سریع تر از مسیر کانال سوئز

دیگر خبرها

  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • واکنش ایران سرعت سقوط آزاد حیثیت دروغین اسرائیل را افزایش داد
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه
  • افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • اتصال ریلی چین و ویتنام از طریق دو خط سریع السیر تا سال ۲۰۳۰