Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@00:29:25 GMT

آزادی ۹ محکوم به قصاص به همت دستگاه قضایی البرز

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۴۴۴۰

آزادی ۹ محکوم به قصاص به همت دستگاه قضایی البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز، امروز در جمع خبرنگاران، از آزادی ۹ محکوم به قصاص در ۶ ماهه نخست امسال با تلاش همکاران خود خبر داد و گفت: در دادگستری کل استان البرز در کنار جدیت در مجازات افرادی که نظم جامعه را مختل می‌کنند، تلاش‌های فراوانی برای بازاجتماعی کردن بزهکاران نادم و پشیمان و بازگشت آنها به آغوش خانواده و جامعه صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های قانونی که در این زمینه کمک می‌کند، مقررات راجع به قصاص است؛ برعکس سایر کشورها، قوانین ایران با الهام از شرع مقدس برای قتل عمدی اجازه داده است تا با رضایت اولیای دم، اعدام و قصاص منتفی شود. این ظرفیت موجب می شود با تلاش و مساعی بتوان رضایت اولیای دم مقتول را اخذ کرده و به قاتلانی که بنا به دلایلی در لحظه تصمیم اشتباه گرفته اند، پس از تحمل مجازات حبس، حیات و فرصت دوباره بخشید.

این مقام مسؤول بیان کرد: در همین زمینه به حول و قوه الهی و در اجرای تأکیدات رئیس قوه قضاییه و تلاش و پیگیری همکاران قضایی و اداری در بخش‌های مختلف دادگستری کل استان اعم از اجرای احکام کیفری و شوراهای حل اختلاف و برگزاری جلسات متعدد با اولیای دم در شش‌ماهه نخست سال جاری، ۹ پرونده قصاص منتهی به رضایت و عمدتا آزادی متهمان شده است.

رضایت اولیای دم بدون دریافت دیه در چهار پرونده

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم در این پرونده ها این است که در چهار فقره از پرونده‌ها، اولیای دم بدون اینکه مبلغی دریافت کنند، رضایت خود را اعلام کرده‌اند که این گذشت می‌تواند الگوی خوبی در جامعه باشد؛ یعنی برخی افراد علی‌رغم داشتن حق قانونی و شرعی خود جهت دریافت دیه، بدون اینکه مبلغی بگیرند، به قاتل فرزند یا پدر یا مادرشان رضایت داده اند.

فاضلی هریکندی افزود: در یکی از موارد، اولیای دم فقط شرط گذاشته‌اند که قاتل از شهر محل سکونت خود نقل مکان کند و فقط در ۵ فقره از پرونده‌ها، اولیای دم مبالغ یا اموالی به‌عنوان دیه دریافت کرده و رضایت داده‌اند.

 وی با تاکید بر اینکه با وجود رضایت اولیای دم، جنبه عمومی پرونده‌ها به قوت خود باقی است تاکید کرد: در برخی موارد با وجود رضایت اولیای دم، تا ۱۰ سال حبس هم با تشخیص دادگاه تعیین شده است که عمدتاً با توجه به اینکه مدت مدیدی در زندان بوده‌اند، با جلب رضایت اولیای دم، جنبه عمومی جرم هم به اتمام رسیده و بلافاصله آزاد شده‌اند.

آسیب شناسی پرونده‌های قتل  در استان البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی پرونده‌های قتل نشان می‌دهد علت عمده وقوع قتل، هیجانات لحظه‌ای ناشی از نزاع و درگیری‌های خیابانی، عدم کنترل خشم، عدم پایبندی به مسائل اخلاقی و شرعی و اختلافات خانوادگی و اعتیاد است، گفت: اغلب این موارد با خودمراقبتی، رعایت و توجه به مسائل اخلاقی و آگاهی خانواده‌ها قابل پیش‌بینی و پیشگیری است.

فاضلی هریکندی با ابراز امیدواری به گسترش فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه افزود: هرچند تلاش‌های انجام‌شده منتهی به ۹ فقره رضایت در استان شده است، اما از یک طرف، همین افراد سال‌ها در زندان بوده‌اند و تعیین تکلیف آنها زمان برده و از طرف دیگر بسیاری از افراد هستند که اولیای دم حاضر به رضایت نیستند و نتیجه آن قصاص قاتل است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: قتل قصاص اعدام رضایت دستگاه قضاء خبرگزاری فارس البرز کرج زندان حبس دیه رضایت اولیای دم استان البرز پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: نیروهای فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می‌کنند، تحت حمایت دستگاه قضایی استان اصفهان  قرار دارند . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ اسداله جعفری در حاشیه نشست شورای مدیران قضایی دادگستری استان اصفهان هدف از برگزاری این نشست را ایجاد هماهنگی و انسجام مدیران قضایی استان در راستای  اجرای سند تحول قضایی عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد حمایت دستگاه قضایی استان اصفهان از اجرای طرح عفاف و حجاب در تمام حوزه‌های قضایی استان بود.

وی تصریح کرد: نیروهای فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می کنند تحت حمایت دستگاه قضایی استان اصفهان قرار دارند و هر گونه تعرض به آنها پیگرد قانونی و تشکیل پرونده قضایی را در پی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های حجاب و عفاف خبر داد و بیان کرد: دستگاه قضایی استان اصفهان آمادگی کامل را برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به این موضوع را دارد و این پرونده‌ها در شعب ویژه  رسیدگی خواهد شد.

کمک 104 میلیارد تومانی برای آزادی زندانیان در رمضان18 زندانی آذربایجان غربی از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند

وی خاطرنشان کرد: همه افراد جامعه موظف به رعایت شئونات اسلامی هستند و نهادها، اماکن فرهنگی و تفریحی و اصناف باید اجرای دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر ایجاد محدودیت در ارائه خدمات به افراد متخلف در حوزه عفاف و حجاب  را در دستور کار قرار دهند و چنانچه مسئول یا مدیری عمدا در اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین در این زمینه، کوتاهی کند با او وفق مقررات برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • کنعانی حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • ‌آزادی ۱۴۰ زندانی و صلح و سازش در ۳۶۶ پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی
  • رهایی یک محکوم به قصاص نفس در آمل
  • یک محکوم به قصاص در شادگان از چوبه‌دار رهایی یافت
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان
  • بخشش محکوم به قصاص پس از ۴ سال
  • نجات محکوم به قصاص از چوبه دار
  • قاتل سریالی ۱۶ مرد معتاد بعد از ۲۸ سال آزاد شد
  • فرزندان مقتول از قصاص پدرشان گذشتند
  • قاتل سریالی بعد از ۲۸ سال آزاد شد