Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@22:10:39 GMT

چه روغن‌هایی سرشار از امگا 3 هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۶۸۹۶

چه روغن‌هایی سرشار از امگا 3 هستند؟

روغن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مورد استفاده در پخت و پز به شمار می‌رود. انواع روغن خوراکی مایع و جامد برای سرخ کردن و پخت و پز در بازار وجود دارد. اما، انتخاب روغنی که برای سلامتی مفید بوده، حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند انواع اسیدهای چرب امگا ۳ باشد و بتوان با آن، غذاهای کم کالری تهیه کرد، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این مقاله قصد داریم درباره خرید روغن مایع گیاهی سرشار از امگا ۳ و همچنین روغن غیر تراریخته اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

منظور از امگا ۳ چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به معرفی روغن‌های سرشار از امگا 3 بپردازیم، بهتر است ابتدا توضیحاتی در خصوص این اسید چرب ضروری بدهیم. هنگامی که صحبت از چربی و مواد غذایی چرب می‌شود، ناخودآگاه ذهن همه ما به سمت چاقی و مریضی می‌رود؛ اما، مصرف به اندازه‌ی چربی‌ها برای بدن انسان ضروری بوده و انرژی مورد نیاز را فراهم می‌کنند.

یکی از مواد مورد نیاز سوخت و ساز بدن، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است. این موارد داخل بدن تولید نمی‌شوند، به همین جهت باید از طریق مصرف مواد مغذی، از جمله روغن خوراکی گیاهی، این اسیدهای چرب را تامین کنیم.

چرا مصرف امگا ۳ اهمیت دارد؟

کمبود امگا3 در بدن مشکلاتی را به وجود می‌آورد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی و بی‌حالی خشکی پوست ریزش مو عدم تمرکز افسردگی ناراحتی‌های قلبی چاقی آرتروز زایمان زودرس و... با چه روغن هایی می‌توان امگا 3 بدن را تامین کرد؟

 مصرف روغن اسمارت بالانس و غنچه پلاس در پخت و پز، میزان امگا ۳ و ۶ مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. چربی‌های امگا ۳ برای سوخت و ساز بدن ما بسیار ضروری هستند. ترس از چاقی و اضافه وزن باعث شده که بسیاری از افراد از دریافت این ماده که در انواع روغن گیاهی خوراکی وجود دارد، محروم بمانند.

روغن کانولا مولتی ویتامین

تمامی روغن‌های گیاهی حاوی خواص بی نظیری هستند. با این حال، استفاده نوع خاصی از روغن، به عنوان مثال روغن زیتون یا روغن آفتابگردان، تمامی مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین نمی‌کند.

از آنجایی که بدن قادر به تولید برخی از مواد ضروری از جمله امگا ۳ نیست، می‌بایست با داشتن رژیم غذایی مناسب این مواد ضروری را در بدن تامین کنیم. یکی از منابع امگا3 روغن کانولا مولتی ویتامین است که ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن را نیز در آن گنجانده‌اند. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص خواص و ویژگی این نوع روغن خواهیم داد.

ویژگی های روغن کانولا مولتی ویتامین تهیه شده از دانه روغنی کلزا سرشار از ویتامین‌های A، D و E سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳، ۶ و ۹ حاوی اسید چرب غیر اشباع عدم کلسترول و ترانس نسبت به زیتون، حدود 10 برابر امگا 3 بیشتری دارد و...

با توجه به این ویژگی‌هایی که ذکر شد، این روغن، به طبع خواصی را برای مصرف کنندگان خواهد داشت:

عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ضد سرطان سلامت پوست و مو کاهش خطر بیماری‌های قلبی جلوگیری از پوکی استخوان روغن‌هایی که سرشار از امگا ۳ هستند

این دسته از روغن‌های سرشار از امگا ۳ شامل موارد زیر است:

روغن کانولا روغن کبد ماهی کاد روغن بذر کتان روغن خردل روغن سویا روغن گردو کره های گیاهی مانند کره مارگارین حاوی امگا تری روغن اسمارت بالانس مزایای مصرف امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند که در پیشگیری بیماری‌های قلبی و بهبود عملکرد قلب بسیار موثر هستند. تامین این اسید چرب ضروری، چنین فوایدی را به همراه دارد:

کاهش فشار خون کاهش تری گلیسیرید کند شدن روند گرفتگی عروق کاهش احتمال ریتم غیر طبیعی قلب کاهش احتمال حمله و سکته قلبی مصرف امگا ۳ برای خانم‌های باردار

مادرانی که در زمان بارداری از مواد مغذی و روغن اسمارت بالانس حاوی امگا ۳ و ۶ استفاده می‌کنند، فرزندان سالم‌تری را از نظر بدنی و مغزی به دنیا می‌آورند. تحقیقاتی که روی نوزادان این مادران انجام شده، نشان داده است که این کودکان، در دو سال اول زندگی خود کمتر دچار اختلالات بدنی و تکاملی شده‌اند.

DHA خون به نوعی سطح امگا ۳ را در بدن مشخص می‌کند؛ این اسید چرب زنجیره بلند، در روغن ماهی و نیز در بدن از تبدیل امگا3 گیاهی به‌دست می‌ید. DHA در مادرانی که فرزندان سالم تری از نظر ذهنی و جسمی به دنیا آورده‌اند، نسبت به مادران دیگر بالاتر است. کمبود سطح DHA در مادرانی که باردار هستند، باعث اختلال عصبی و کاهش سطح یادگیری فرزندان می‌شود.

بنابراین، مادران باردار می‌توانند از روغن‌های در دسترس مانند: نسل سوم روغن، روغن اسمارت بالانس، روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنند. این روغن‌ها به عنوان روغن خوراکی هوشمند عمل کرده و مواد مغذی مثل امگا ۳ را به بدن می‌رسانند. پیشنهاد ما به مادران، استفاده از روغن غیرتراریخته و در اولویت قرار دادن خرید روغن مایع گیاهی سرشار از امگا 3 است.

مضرات مصرف بیش از حد امگا ۳

اگر امگا3 به‌صورت طبیعی و از منابع گیاهی و یا دریایی تامین شود، عوارض خاصی به‌دنبال ندارد. افراد دیابتی و دارای آریتمی قلبی، بهتر است مکمل‌های امگا3 را تحت نظر پزشک خود مصرف کنند.

سخن آخر

روغن به عنوان ماده‌ای که در تغذیه ما نقش مهمی دارد، باید دارای مواد مغذی مانند امگا ۳ باشد، در این بین، مادران باردار و مادرانی که کودکان خردسال دارند، باید بیشتر به این موضوع توجه کنند. با خرید روغن خوراکی اسمارت بالانس و کانولا مولتی ویتامین، می‌توانید امگا ۳ را به راحتی به سبد غذایی خود اضافه کنید. بنابراین با خرید روغن غنی شده، مصرف روغن غیر تراریخته را برای خانواده خود در اولویت قرار دهید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مولتی ویتامین سرشار از امگا روغن کانولا اسیدهای چرب روغن خوراکی مواد مغذی خرید روغن امگا ۳ اسید چرب امگا ۳ روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از مواد غذایی هستند که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، گفت: افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پخت غذا با حرارت بسیار زیاد ماده‌ای به نام آکریل آمید تولید می‌کند، اظهار کرد: غذاهای خام یا پخته شده به صورت آب‌پز، بدون آکریل آمید هستند و شکل‌گیری آکریل آمید در لبنیات، گوشت یا ماهی کمتر است، همچنین این ماده هنگام استعمال تنباکو نیز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خطر سرطان‌زایی آکریل آمید حدود ۲۰ سال پیش کشف شد، افزود: همچنان نمی‌توان ادعا کرد که آکریل آمیدی که به طور معمول در غذا و خوراک‌های پخته شده وجود دارد منجر به سرطان می‌شود، بعضی از پژوهش‌های انجام شده نشان دادند که آکریل آمید موجود در غذاهای روزمره رابطه مستقیمی با افزایش احتمال بروز بیشتر سرطان‌ها ندارد، اما همچنان نمی‌توان ارتباط این ماده را با سرطان‌هایی از جمله کلیه، رحم و تخمدان را در افراد غیرسیگاری نادیده گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود و به اصطلاح نسوزد، تصریح کرد: هنگام کباب کردن گوشت، مواد شیمیایی دیگری ایجاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به نفتالین، بنزوپیرن و آمین‌های هتروسیکلیک اشاره کرد.

عادلی ادامه داد: چربی گوشت و آبی که حین کباب شدن روی شعله‌های آتش می‌ریزد نیز منجر به تولید کربوهیدرات‌های آروماتیک چند حلقه‌ای خواهد شد و بر اساس تحقیقات انجام شده، تماس با سطح بالای این مواد با احتمال ابتلاء به سرطان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط مذکور توصیه می‌شود افراد از مصرف غذاهای کباب شده روی شعله‌های مستقیم آتش به صورت مداوم پرهیز یا سبزیجات را جایگزین کنند، گفت: گاهی اوقات افراد باید خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف را برای مصرف مجدد گرم کنند و باید توجه داشته باشند که گرم کردن مجدد روغن پخت و پز یا غذاهای سرخ شده می‌تواند به طور کلی خطرناک محسوب شود، چراکه میزان چربی ترانس روغن سرخ کردنی با هر بار گرم شدن روغن افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: مواد غذایی مانند کرفس یا چغندر حاوی نیتریت‌هایی هستند که به طور طبیعی در صورت گرم شدن مجدد می‌توانند سمی باشند و این در صورتی است که مصرف چغندر تازه و بلافاصله پس از پخت و پز، تغذیه‌ای بسیار سالم به شمار می‌رود.

عادلی با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از دیگر مواد غذایی است که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، خاطرنشان کرد: تخم مرغ‌های پخته شده که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده است نیز نباید خورده شود.

کد خبر 744981

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟