Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم رونمایی از سامانه آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» ظهر روز دوشنبه (۲۲ شهریورماه) به صورت برخط برگزار شد؛ در این مراسم که با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، رؤسای مراکز آموزش زبان و رایزنی‌ها، رئیس و معاونان بنیاد سعدی برگزار گشت، ویژگی‌های نرم افزار آموزش وب محور زبان فارسی «مینا» تشریح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش زبان نماد قدرت کشورهاست

غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی در این مراسم با پربرکت خواندن این روز برای بنیاد سعدی تاکید کرد: امروز دستاوردهایی را در بنیاد سعدی داریم که حاصل یک دهه تلاش است.

وی ادامه داد: در جهان امروز رابطه مستقیم معناداری بین اقتدار هر کشور و میران نفوذ آن کشور فراتر از مرزهای خود وجود دارد.

از آثار قدرت هر کشور فرارفتن زبان آن کشور از مرزهای خود است و در هزار ساله گذشته در هر زمانی و جایی که ایران مرزی داشته، زبان فارسی از آن مرز فراتر رفته است و بسیاری از مناطق آسیا از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی تا چین و بین النهرین زبان فارسی زبان علمی و ادبی و عرفانی و دلی آنان بوده است.

حدادعادل تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم از زبان فارسی هم در داخل کشور پاسداری کنیم و هم برای گسترش آن به خارج از کشور اهتمام داشته باشیم. موضوعی که در شکل اول از سوی فرهنگستان زبان و در شکل دوم به واسطه تلاش های بنیاد سعدی دنبال می شود.

احساس همه ما این است که در هر جای جهان زبان فارسی حضور داشته باشد ایران آنجا حضور دارد و ما در بنیاد سعدی بر این اساس با تمام توان، خود را آماده آموزش زبان فارسی به تمامی دنیا کرده ایم.

رئیس بنیاد سعدی اظهار داشت: اگرچه ۱۰ سال اخیر با شدت تحریم ها روبرو بوده ایم اما همکارانم در بنیاد سعدی با سخت کوشی و علاقه خود اجازه ندادند که زبان فارسی در خارج ایران کمسو شود و این کار را با تدوین ۳۰ کتاب آموزشی برای غیرفارسی زبانان دنبال کرده‌اند؛ این کتاب ها توسط کسانی تدوین شد که در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تخصص دارند.

وی افزود: در چند ده سال اخیر آموزش زبان به عنوان زبان دوم به یک آموزش تخصصی و مستقل بدل شده است. رشته ای که در کشور ما بیش از سی سال کارشناسی و کارشناسی ارشد آن فعالیت داشته است و در این سالها چند دوره دکتری آن هم فعال شده است که به اختصار آزفا نامیده می شود.

محدودیت های کرونایی در دو سال اخیر باعث پرتاب ما به جلو برای استفاده از فضای مجازی شد و این فرصتی بود که از آن در این دوران بهره گرفتیم و امروز خوشحال از رونمایی این موفقیت هستیم.

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما نیز که بر اهمیت و جایگاه دستاوردهایی چون سامانه مینا در تعالی و قدرت ایران و جایگاه و اهمیت زبان فارسی در دنیای مدرن تاکید کرد.

وی تاکید کرد: زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی و هویت ما است که همه ما باید برای گسترش و حفظ آن تلاش کنیم.

رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز اظهار کرد: جلد چهارم و پایانی سامانه مینا امروز رونمایی شد؛ و این جلد چهارم نسخه وب محور و تعاملی این سامانه است.

وی افزود: البته نسخه فیلمی این سامانه هم از سوی شبکه سحر در حال تولید است و امروز نسخه ویژه دانش آموزان ارمنستان رونمایی خواهد شد.

کرونا برای ما تهدیدی بود که به فرصت بدل شد چنانچه تعداد فارسی آموزان در دوران کرونا بسیار بیش از گذشته و پیش از کرونا افزایش یافت و این یکی از فرصت هایی بود که در این دوران برای ما ایجاد شد و امروز بیست کلاس فعال آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان از سوی بنیاد سعدی دائر است.

در ادامه افسانه غریبی کارشناس واحد آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و سرپرست گروه تألیف مجموعۀ مینا به توضیح درباره این سامانه و پتانسیل های آن پرداخت و گفت: مینا یک مدرسه مجازی است چرا که دربرگیرندۀ برنامه درسی، محتوا و فعالیت های هدفمند، محتوای چندرسانه‌ای تعاملی، نظام ارزشیابی و جایگاه مدرس است.

امید پیرنجم‌الدین نیز به توضیح امکانات مختلف سامانه مینا پرداخت و تصریح کرد: این سامانه قابلیت هایی دارد که توسط یک موتور هوشمند امکان بهره گیری از این سامانه را گسترش داده است.

در ادامه برزو نادرلویی، مدیرعامل شرکت دانش‎ بنیان رسانه‎ ساز دانش در باب دشواری‌ها و چالش‌های این سامانه صحبت کرد و گفت: مهمترین چالش هایی که در تولید این سامانه در این سالها با آن روبرو بودیم چالش های محتوایی بود که بنیاد سعدی به درستی بر آن تاکید و حساسیت داشت.

در ادامه این مراسم از سامانه آموزش مجازی «مینا» رونمایی شد.

مینا، سامانه‌ای تعاملی برای آموزش فارسی به غیرفارسی‌زبانان

سامانه آموزش مجازی مینا، با هدف ارائه محتوای آموزشی ساختارمند و منطبق با استاندارد آموزشی بنیاد سعدی برای علاقمندان به زبان فارسی در سراسر دنیا طراحی شده‌است. افرادی که امکان شرکت در کلاس‌های حضوری زبان فارسی را ندارند، می‌توانند مطابق با زمان و شرایط خود دوره‌های این سامانه را به‌صورت خودآموز بگذرانند و پیشرفت خود را در تسلط بر دانش و مهارت‌های زبان فارسی بسنجند. محتوای آموزشی این سامانه، مطابق با ۳۲۰ ساعت آموزش حضوری است و شامل مواد آموزشی برای تمام مهارت‌ها و مؤلفه‌های زبان است. در ابتدای ورود به این سامانه، کاربر در یک آزمون تعیین‌سطح برخط شرکت می‌کند و بر اساس نتیجه آن به درس‌های آموزشی مناسب سطح خود هدایت می‌شود.

ویژگی‌های اصلی این سامانه به شرح زیر است:

۱. یادگیری واژگان جدید

۲. سرگرمی

۳. تقویت چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن

۴. نمایش نمودار پیشرفت کاربر

۵ . ارزیابی عملکرد کاربر

در این سامانه، زبان‌آموز ضمن انجام تمرین‌های تشخیصی، تقویت دانش و مهارت‌های ادراکی خود، می‌تواند تمرین‌های تولید گفتار نیز انجام دهد. از آنجایی که سامانه مجهز به موتور تشخیص گفتار است، زبان‌آموز ضمن تکرار جمله و تشخیص میزان درستی تلفظ خود، می‌تواند با پذیرفتن نقش‌های مختلف، صحبت کند و میزان درستی گفتار خود را مشاهده کند.

برچسب‌ها زبان فارسی آموزش زبان فارسی اختصاصی ایرنا بنیاد سعدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زبان فارسی آموزش زبان فارسی اختصاصی ایرنا زبان فارسی آموزش زبان فارسی اختصاصی ایرنا بنیاد سعدی غیرفارسی زبانان زبان فارسی فارسی زبان آموزش زبان بنیاد سعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۷۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگگفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

او در ادامه افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • تصاویر دوره فشرده آموزش زبان فارسی اسرائیل!
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!