«مفاهیم انتظار» مهمترین مبانی تشکیل دهنده تمدن اسلامی هستند
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۷۷۳۲
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، امیر محمد رضایی زارعی پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل سیاسی در سلسله گفتگوهای مهدوی اظهار کرد: وقتی به بیانیه گام دوم انقلاب که حقا یک سند مهم در تشکیل دولت اسلامی،جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی هست اهتمام و مداقه میکنیم به این حقیقت عظیم در اندیشه مقام معظم رهبری میرسیم که مفاهیم انتظار از مهمترین و بنیادی ترین ارکان تشکیل دهنده تمدن نوین اسلامی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضایی زارعی در ادامه ضمن اشاره به چیستی و چرایی مفاهیم انتظار در ارتباط با ایجاد و تشکیل تمدن اسلامی گفت: مگر میشود به سوی تمدن نوین بزرگ اسلامی حرکت کرد ولی از بایسته های اصلی و مفاهیم کلیدی و ارکان اجرای آن،خصوصاً هدف غایی و نهایی تمدن اسلامی، که زمینه سازی برای ظهور امام زمان ارواحنا فدا هست اطلاع و آگاهی نداشت،پس باید در مورد هدف غایی تمدن سازی که رسیدن به ظهور است تبیین ها و روشنگری های جدی تری صورت بگیرد و هیچ نقطه مجهول و غیر شفافی بین کارگزاران حکومتی وجود نداشته باشد تا دچار ریزش های فکری در بدنه حکام و کارکنان نشود.
این پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل سیاسی در ادامه ضمن اشاره به رویکرد جهان بینی منتظرانه گفت:بار ها این غلط مصطلح در فرهنگ و قاموس تشیع تکرار شده که انتظار فرج فقط نشستن و دعا کردن است در صورتی که به نقل از منابع معتبر شیعی مانند کتاب بحارالانوار جلد ۵۲ پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: افضَلُ أعمالِ أمَّتی انتظارُ فَرَجِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ برترین اعمال امت من، انتظار فرج از ناحیه خداوند عزوجل است یعنی انتظار فرج یک عمل و فعالیت هست نه فقط یک ایده نظری در وادی اندیشه بلکه یک فعالیت مثبت که برای باید تلاش و کوشش کرد تا به مرحله اجرا برسد.
رضایی زارعی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت ترویج مفاهیم انتظار برای زمینه سازی تمدن اسلامی گفت: مفهوم انتظار آنقدر اهمیت دارد که مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار خودشان حدیثی از امام اول شیعیان نقل کردند که در آن امام علی (علیهالسلام) فرمودند:أفَضلُ عبادهِ المُۆمنِ انتظارُ فَرَج اللّهِ بهترین عبادت مۆمن، انتظار فرج است یعنی درجه عالیه عبادت یک مومن نه مسلمان بلکه یک شخصی که از صمیم قلبش ایمان واقعی دارد که عنوان مومن بر آن صادق است انتظار فرج است نه یک عبادت معمولی آن بلکه بالا ترین نوع عبادت آن انتظار فرج است.
رضایی زارعی در پایان گفت: جریان انتظار آنقدر بسیط و گسترده هست که برای تبیین و تشریح آن سلسله جلسات و نشست های تخصصی و دقیقی میطلبد تا ابعاد گسترده آن تبیین شود ولی بصورت خلاصه باید عرض کنم جریان انتظار فرج و مفاهیم بنیادی آن در دوران غیبت، یکی از مهمترین ارکان برای ایجاد و تشکیل حکومت اسلامی و رساندن آن به تمدن نوین اسلامی تا دوران ظهور است، بنابراین جریان انتظار، مفهومی پویا و سازنده است که جریان جامعه اسلامی را به سمت ایجاد قسط و عدل و در نهایت طرحریزی تمدن اسلامی تا رسیدن به ظهور فرا میخواند.
انتهای پیام/ 88055
منبع: فارس
کلیدواژه: پژوهشگر مهدویت هرمزگان بندرعباس مفهوم انتظار مفاهیم انتظار رضایی زارعی تمدن اسلامی انتظار فرج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصولگرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسانهای بیبصیرت مانع رشد وحدت امت است
پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک در پی می آید:
مستحضرید که رهبری در سخنرانی اخیر خود به «وحدت ملی و اتحاد دلها و عزمها و ارادههای مردم» از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقبافتادگی در این زمینه گفتند: «در این زمینه دچار غفلت شدهایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کردهایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم.» تحلیل و ارزیابی شما از بیانات رهبری چیست؟
مبنای انقلاب اسلامی بر «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیم» (آلعمران: 101) و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آلعمران: 103) است. این پایه و اساس کار است و انبیاء و اولیاء این فرمان الهی را در طول تاریخ پیاده میکردند. پیامبر اکرم(ص) هم مأمور به «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُم» (آلعمران: 103) بودند و خدمات زیادی داشتند.
عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است. اختلاف و تفرقه بین آحاد جامعه به هر دلیل و شکلی؛ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حتی دینی، قومی و مذهبی، این سه ضلع را متزلزل میکند. اصرار مقام معظم رهبری برای حفظ وحدت، حول محور حاکمیت دینی است. لذا این مسئله باید شکل واقعی بگیرد. در این راستا دستگاهها به خصوص سیاسیون و بالاخص خواص امت اعم از علما و غیر علما، باید پای کار بنیههای اصلی وحدت بیایند و الا کار دشمن، شیطان بزرگ، استکبار و منافقین، ایجاد اختلاف و تفرقه است. بنابراین در مقابل هجمۀ سنگین بینالمللی باید سد پولادینی در کشور ساخته شود. آقا بر این موضوع تکیه دارند و مبنای آن قرآن است.
برخی شاید از روی شیطنت تحلیلشان این است که مقصود رهبری از تقویت وحدت و انسجام، وحدت بین اصولگرایان است.
این حرف، انحراف از مسیر کلام آقاست. اولاً امام، رهبر جامعه، جهان اسلام و کشور هستند و نمیتوانند یک قشر خاصی را ببینند. فرمایشات آقا عام است و همه مردم، اصولگرایان و اصلاحطلبان را شامل میشود. مگر اصولگراها در این مسیر کوتاهی نکردند؟ خیلی از اصولگرایان کوتاهی کردند. لذا در این قضیه فرمایش آقا عام است و اینگونه تخصیص دادن، حرکت انحرافی است.
پس میفرمایید مخاطب عامه مردم است؟
شک نکنید.
از دیدگاه شما راه حل چیست؟ چه کارهایی باید میشد که نشده است. اگر غفلت کردیم درباره چه موضوعاتی غفلت شده است و چگونه باید جبران کنیم؟
ما باید بر چند کار سرمایهگذاری جدّی کنیم. نکته اول: ارتقاء فرهنگ دینی دور از شعار و بیان کلیات ابوالبقاء، باید توسط دولت، مجلس، قوه قضاییه، آحاد مردم، علمای حوزههای علمیه و دانشگاهها شکل واقعی و میدانی پیدا کند. معنایش این است که هر کسی ادعای وحدت میکند، خودش باید عامل وحدت و انسجام تشکیلاتی نظام باشد. نمیشود کسی شعار دهد، کنار برود و ایجاد اختلاف کند.
نکته دوم موانع راه رشد وحدت امت حول محور ولایت باید شناسایی شود. از جمله مسائلی که مانع رشد وحدت امت است، وجود انسانهای بیبصیرت در جامعه اعم از خواص و غیر خواص است. یعنی بیبصیرتی عامل فروپاشی است و شوخی ندارد. دلیل تاریخی هم داریم. بعد از جریان غدیر خم و معرفی امیرالمومنین(ع) برای جانشینی پیامبر اکرم(ص)، کمتر از ۷۵ روز سقیفه بنیساعده تشکیل شد و انحراف در مسیر به دست آوردن حاکمیت پایهگذاری گردید. آنچنان بین مردم اختلاف ایجاد کردند که ۲۵ سال از استفاده وجود امیرالمومنین(ع) محروم شدند. امروز هم همینطور است. رسانههای بیگانه، سازمان سیا، سازمان جاسوسی انگلیس، موساد و همه جریانات شیطانی جهانی تلاش میکنند مردم را از حول قرآن، عترت و ولایت دور کنند.
ارتقاء بصیرت در سطح توده مردم با اطلاعرسانی مستند و بررسی دستاوردهای انقلاب در طول ۴۵ سال، عامل وحدت است. هرچه مردم آگاهتر و روشنتر شوند، وحدتشان قویتر میشود. از آن طرف باید مسائل زیرساختی زندگی مردم تامین شود؛ نمیشود سفره مردم کوچکتر شود و معیشت مردم مشکلاتی پیدا کند.
لذا دولت با سیاستگذاری، نظارت و فراهم کردن زیرساختها برای ارتقا رشد تولید، باید تدبیر کند تا تأمین زندگی و معیشت مردم مشکلی نداشته باشد. به همین دلیل آقا شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح فرمودند. لذا موانع رشد تولید باید برطرف شود تا موانع رشد وحدت حفظ از بین برود و وحدت شکل واقعی پیدا کند.