Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@13:35:26 GMT

دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۸۸۷۴

دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در وبینار آشنایی با دیابت و راه های مدیریت آن با رویکرد تلفیقی (طب مدرن و طب سنتی) که روز گذشته (یکشنبه) به میزبانی گروه علوم دارویی- سنتی در غدد پژوهشگاه برگزار شد، بیماریهای غیرواگیر را علت ۷۱ درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان خواند.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام وبدا، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به این که دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی علت بیش از ۸۰ درصد از مرگ های زودرس ناشی از بیماریهای غیر واگیر را تشکیل می دهند، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات، عدم تحرک بدنی و مصرف مشروبات الکلی را اصلی ترین عوامل خطر مرتبط با این دسته از بیماری ها خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: کاهش عوامل خطر و همچنین غربالگری، تشخیص و مدیریت به موقع بیماری های غیرواگیر می تواند از بخش بزرگی از زیان های ناشی از این بیماری ها بکاهد.

وی با اشاره به این که متاسفانه دسترسی به اهداف مورد نظر ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار در ارتباط با توقف رشد فزاینده دیابت تا به حال به خوبی محقق نشده است، گفت: در کشور ایران تنها چند استان به اهداف تعیین شده نزدیک شده اند.

دکتر لاریجانی با نگران کننده خواندن آمار بیماران دیابتی در دنیا مخصوصا در منطقه MENA تصریح کرد:  طبق براورد های جهانی تا ۲۵ سال آینده تعداد بیماران دیابتی در این منطقه ۹۶ درصد افزایش خواهد داشت.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در دهه های اخیر شیوع دیابت و تعداد مرگ و میرهای ناشی از دیابت در جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و این افزایش در مورد دیابت نوع ۲ بسیار بیشتر بوده است. میزان ناتوانی های ناشی از دیابت خصوصا دیابت نوع دو نیز در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است بطوریکه دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران است.

وی دیابت را یک بیماری پرهزینه در سیستم مراقبت های بهداشتی ایران خواند و گفت:  بیش از ۸.۵ درصد از کل هزینه های بهداشتی کشور صرف امور مرتبط با این بیماری می شود.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اهمیت بیماری دیابت، نظام بهداشت و درمان کشور چندین استراتژی و سیاست را در رابطه با کاهش بار ناشی از این بیماری اقتباس کرده است که از آن میان میتوان به جمع آوری داده ها و اندازه گیری بار بیماری در سطوح ملی و فروملی، ایجاد برنامه اقدام ملی در خصوص بیماری های غیرواگیر، تدوین چارچوب ملی دیابت، تأسیس شبکه ملی کلینیک های دیابت، طراحی نقشه راه تحقیقات دیابت و نظام ثبت ملی دیابت اشاره کرد.

 لاریجانی با اشاره به انتشار ویراست دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، گفت: این سند توسط کارگروه های مختلف کمیته با همراهی معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به روز رسانی شده است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم با معرفی سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری ایران (VIZIT)  افزود: دسترسی به داده های سلامت در این بستر فراهم شده است که شامل نمایش آخرین وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور به تفکیک استان، گروه سنی، جنسی و نوع محل سکونت، وضعیت مرگ و میر برای علل مختلف مرگ به تفکیک گروه های سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور، میزان بروز سرطان به تفکیک گروه سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور و اطلاعات ارزشمند دیگری در حوزه های مختلف سلامت است.

وی در ادامه به نقش موثر و کلیدی داروهای گیاهی در درمان دیابت در بسیاری از کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مواد موثره داروها مشتق شده از محصولات طبیعی بوده و محصولات طبیعی هنوز منبع مناسبی برای کشف داروهای جدید هستند.

لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه علاقه فزاینده ای به درمان های گیاهی وجود دارد، اما همچنان شکاف در شواهد علمی موجود در مورد مزایای درمانی گیاهان وجود دارد که یکی از دلایل ممکن است به دلیل سرعت پایین ترجمان یافته ها در مطالعات حیوانی به آزمایشات بالینی انسانی باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی در همین ارتباط افزود: برای تعیین موثرترین متابولیت های گیاهی و مکانیسم سلولی آنها به منظور تعیین اولویتها برای طراحی آزمایشات بالینی روی حیوانات و انسان ها تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. همچنین مطالعات بیشتر با شواهد علمی قوی مانند مرور نظام مند و متاانالیز مطالعات بالینی کنترل شده مورد نیاز است.

گفتنی است در بخش های مختلف این رویداد آموزشی به مباحث مرتبط با روش های مدیریت دیابت توسط دکتر مژگان اسدی،   نقش گیاهان دارویی و ملاحظات مصرف آنها در کنترل دیابت نوع دو توسط دکتر روجا رحیمی و همچنین توصیه های غذایی در کنترل دیابت از دیدگاه طب ایرانی توسط دکتر الهام اختری پرداخته شد.

دکتر نازلی نمازی نیز نقش تغذیه و توصیه های غذایی در مدیریت دیابت نوع ۲ از منظر طب رایج را تبیین و  توصیه های غذایی تلفیقی (طب رایج و سنتی) را ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دیابت نوع بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۸۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، علم پیرامون BMI، چاقی، و بیماری مزمن بحث برانگیز است.

آیا یک محدوده شاخص توده بدنی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد؟ با کمال تعجب، خیر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد، BMI سالم می‌تواند با افزایش سن تغییر کند.

در تحقیقات اخیر، دانشمندان بررسی کردند که چه محدوده BMI احتمالاً خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله نارسایی قلبی، سکته و سایر عوارض سندرم متابولیک را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد.

آنها دریافتند که برای بزرگسالان میانسال، ۶۵ سال و کمتر، BMI 23-25، بخشی از محدوده طبیعی، با کمترین خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. با این حال، برای افراد بالای ۶۵ سال، شاخص توده بدنی بهینه ۲۶-۲۸ بود که با محدوده «اضافه وزن» مطابقت دارد.

«شاویونگ ژو»، محقق ارشد از بیمارستان مرکزی شیانگ یانگ، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که در نقطه بهینه BMI و خطر مرگ و میر قلبی عروقی بین افراد مسن و غیر مسن مبتلا به دیابت تفاوت وجود دارد. علاوه بر این، ما طیف نسبتاً منطقی از مقادیر BMI را برای تعیین کمترین میزان مرگ قلبی عروقی در میان بیماران مسن و غیر مسن مبتلا به دیابت شناسایی کرده‌ایم که در این جامعه سالخورده ضروری است.»

این مطالعه همچنین یک نقطه BMI بهینه را شناسایی می‌کند که در آن خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی شروع به افزایش می‌کند. برای گروه میانسال، این عدد ۲۴ و برای گروه مسن ۲۷ سال بود.

کد خبر 6079333

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی