Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا، انواع و اقسام محدودیت‌ها را بر زندگی ما و وجوه مختلف آن، تحمیل کرده، یکی از نخستین بخش‌ها که دچار محدودیت و تعطیلی شد، تئاتر و سالن‌های نمایش بود. هر چند بعد از چند ماه در نهایت در نیمه بهار ۱۴۰۰ شاهد آغاز جریان اجراهای نمایشی با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب بهداشتی بودیم. همین مساله با تمام فراز و فرودهایش چرخه اجرا و تماشای نمایش‌ها در کشور را دوباره به ‌راه انداخت و این امیدواری در دل هنرمندان و مخاطبان تئاتر پدید آمده که با کاهش نهایی موج‌های کرونا و ریشه‌کن شدن این ویروس عالم‌گیر، باز هم شاهد رونق صحنه‌ و  سالن‌های تئاتر کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شیوع موج پنجم معروف به سویه دلتا از ابتدای تابستان بار دیگر حکم به تعطیلی سالن‌های نمایشی داد. تعطیلی که به دلیل شدت این سویه از حیث گسترش و درگیری عموم مردم،‌ حکم سکوت تالارهای نمایشی را طولانی‌تر کرده و تا امروز نیز جز معدود سالن‌های خصوصی به دلیل تعهد به گروه‌های نمایشی و عوامل آن نمایش و پیش فروش بلیت اجراها به شکل بسیار محدود پذیرای مخاطبان هستند.

یکی از راهکارهایی که در دوره کم‌فروغی تئاتر ایران و در هنگامه جولان کرونا در کشور با هدف روشن نگه داشتن چراغ تئاتر اندیشیده و ارائه شد، پخش فیلم‌نمایش‌هایی بود که پیش از آن به صحنه رفته بودند و هنوز علاقه‌مندان زیادی داشتند که مشتاق دیدن و دوباره تماشای آن‌ها بودند؛ و این نقطه آغاز تلویزیون تعاملی در بستر فضای مجازی برای پخش انحصاری و اختصاصی فیلم نمایش برای علاقه‌مندان تئاتر بود که تلویزیون تئاتر ایران نام گرفت.

در ادامه ارائه فیلم تئاتر های جدید در تلویزیون تئاتر ایران سه نمایش جدید از این درگاه پخش می‌شود.

«ماجرای ساحل سنگی» سهم کودکان از تلویزیون تئاتر ایران

فیلم‌تئاتر ماجرای ساحل سنگی که نمایشی ویژه کودکان و نوجوانان است نوشته دیوید وود و به طراحی و کارگردانی سیدحسین فدایی‌حسین پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ در تالار مرکزی شهر قم به مدت زمان ۵۰ دقیقه روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود.

در خلاصه داستان این فیلم‌تئاتر می‌خوانیم: زندگی موجودات ساحلی، صدف، خرچنگ، اورچین و... در خطر است! زباله‌های ساحلی که به دریا رفته‌اند تبدیل به غول زباله شده و با جزومد به سمت ساحل می‌آیند. موجودات ساحلی تلاش می‌کنند با ایجاد توفان غول زباله را نابود کنند.

ماجرای ساحل سنگی که موضوع مهم آلودگی سواحل را دستمایه قرار داده است با روایت قصه‌ای فانتزی و هیجان‌انگیز به مخاطبان هشدار می‌دهد که آلوده کردن محیط زیست می‌تواند علاوه ‌بر به خطر انداختن زندگی انسان‌ها شرایط را برای زندگی تمامی موجودات سخت و دشوار کند. این نمایش با ایجاد فضایی شاد و با بهره بردن از موسیقی و ترانه‌های مورد علاقه‌ کودکان و نوجوانان علاوه ‌بر بیان نکات آموزشی و تربیتی، لحظاتی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

حسین فدایی حسین، کارگردان ماجرای ساحل سنگی هنرمند باسابقه عرصه هنرهای نمایشی، در حوزه‌های کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش در عرصه تئاتر دارای کارنامه پرباری است. او که لیسانس طراحی صنعتی و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارد، نمایش‌هایی چون ماجرای جنگلبان، شهر دندان‌ها، بچه یاکریم‌ها، کچل و خورشید ، کارآگاهان مدرسه، شبیه پدر، اجازه آقا ، تپه افلاک، اژدها و فلفل دانا، شام غریب، خاک سبز، کانال کمیل، بانوی بی نشان، غریبه شام، ببعی و گرگ آشپز، مسافران کوفه، بازی نامه سهراب، زنگ خاطرات نرگس، خاک معصوم، خاک آلوده، شب محبوبه، فرات، حلقه مفقوده، خاک بکر، معلمی به نام صفر، موش‌گربه، توفان، دست‌های سرخ را نوشته و تعدادی از این نمایش‌ها را کارگردانی کرده است.

نویسنده نمایشنامه ماجرای ساحل سنگی  دیوید وود (David Wood) زاده۱۹۴۴ بازیگر و نویسنده اهل بریتانیاست که آثار بسیاری را در حوزه ادبیات نمایشی ویژه کودکان نوشته و از صاحبنظران این عرصه به شمار می‌آید. از او به همت انتشارات نمایش چند نمایشنامه هم منتشر شده و در بازار کتاب موجود است.

عاطفه اخوان، شهاب طاهری بیان، حدیث صابری، هلنا جواهری روشن، مصطفی مقیمی و زینب مرادی گروه بازیگران این اثر نمایشی را بر عهده دارند.

روایت سرگردانی گروه نمایش خیمه‌شب‌بازی در «شب‌های آوینیون»

نمایش شب‌های آوینیون یکی از جذاب‌ترین نمایشنامه‌های هنرمند شناخته شده تئاتر، کوروش نریمانی است که حسین نصیری، بازیگر و کارگردان جوان آن را سال ۱۳۹۸ در آمفی‌تئاتر بهار شهر گرمسار با همراهی هنرمندان تئاتر این شهر روی صحنه برده است.

مدت زمان اجرای این نمایش یک ساعت و پانزده دقیقه است و حال و هوایی کمدی دارد.

در خلاصه داستان فیلم‌تئاتر شب‌های آوینیون می‌خوانیم: یک گروه خیمه‌شب‌بازی در جشنواره آوینیون فرانسه شرکت کرده‌اند و گروه در حال آخرین تمرین است که بحثی میان کمانچه‌زن و تنبکی درمی‌گیرد و...

محسن مومنی، رضا مقامی، سادنا صبوری، کیانوش شاه حسینی، امیر یوردخانی، علی معتمدی و حسین نصیری گروه بازیگران این اثر نمایشی را بر عهده دارند.

حسین نصیری متولد سال ۱۳۵۹ به عنوان بازیگر و نیز کارگردان سابقه حضور در نمایش‌هایی چون ابوذر، پر در خون، بر فراز میخ‌ها، بر بلند ایمان سلمان، فرمان خاتون، عشق آباد، چولی قزک، هشتمین سفر سندباد، من و عشق و آرزو، عاشق کشون، سلطان مار، پستوخانه، خروس زری، معرکه در معرکه، قهوه قجری، شلات نامه و... را در کارنامه خود دارد.

گفتنی است کوروش نریمانی سال ۱۳۷۹ در تئاتر شهر نمایش شب‌های آوینیون را با حضور بازیگرانی چون سیامک صفری، مهرداد ضیایی، داریوش موفق، حسن معجونی، نادر برهانی مرند به صحنه برد که با استقبال مخاطبان مواجه همراه شد.

اولین غزوه پیامبر اکرم(ص) به روایت تعزیه «مجلس جنگ بدر»

در تداوم برنامه ارائه نمایش‌های جدید از گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی، فیلم‌تئاتر تعزیه مجلس جنگ بدر در تلویزیون تئاتر ایران برای علاقه‌مندان تئاتر و نمایش‌های سنتی در دسترس قرار گرفت و مخاطبان می‌توانند در این پلتفرم به تماشای آن بنشینند.

این مجلس تعزیه به سرپرستی استاد احمد عزیزی به همراهی گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) سال ۱۳۹۶ در محوطه تئاتر شهر به مدت زمان یک ساعت و ۳۰ دقیقه اجرا شده است.

غزوه بدر، نخستین نبرد بزرگ دوران پیامبر اکرم(ص) میان مسلمانان و قریش مکه بود که در هفدهم رمضان سال دوم پس از هجرت در ناحیه بدر روی داد. وقتی خبر حرکت کاروان ثروتمند ابوسفیان از مکه به مسلمانان مدینه رسید، قریب به ۳۰۰ تن از مسلمانان برای حمله به آن آماده شدند و در این میان، سپاه هزار نفری مکه برای مقابله با آنان وارد عمل شد و با وجود برتری در شمار نفرات، پیروزی کامل از آنِ مسلمانان شد و بسیاری از مکیان کشته و اسیر شدند.

پیروزی مسلمانان در این نبرد نفوذ مکه را تا حد زیادی کاهش داد و جایگاه سیاسی مسلمانان را در مدینه مستحکم کرد. در قرآن از این پیروزی به عنوان رویدادی الهی یاد شده‌است.

احمد عزیزی، سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) از پیشکسوتان تعزیه ایران است که سابقه شبیه‌خوانی و شبیه‌گردانی مجالس تعزیه‌ از جمله شاهچراغ(ع)، حضرت مسلم‌، دو طفلان مسلم، وهب و طفلان زینب(س)، حر ریاحی، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم (ع)، حضرت ابوالفضل‌ (ع)، شهادت امام حسین(ع) و بازار شام و ... را در کارنامه خود داراست.

در خلاصه این فیلم‌تئاتر آمده: جنگ بدر نخستین جنگ بزرگ مسلمانان با کفار قریش بود که شخص پیامبر در آن شرکت نمود و به همراه حمزه سیدالشهدا، حضرت علی (ع) و سایر همراهانش ضربه سختی به دشمن وارد کرد.

قاسم تسبیحی، یوسف عزیزی، حسن عقیقی، مسعود عزیزی، علی حضوری، سیدعلی سلطانیان، امیرعلی حیدری، حسین حیدری، مهدی آقایی، حسن خصالی، رضا احمدبیگی، سیدمحمد میرنقی و احمد عزیزی، هنرمندان شبیه‌خوان این مجلس تعزیه هستند.

برچسب‌ها فیلم تئاتر تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم تئاتر تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی فیلم تئاتر تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی تلویزیون تئاتر ایران فیلم تئاتر نمایش ها جنگ بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در پی درگذشت نصرت الله میرزایی از شبیه خوانان پیشکسوت استان مرکزی، کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی طی پیامی، این فقدان را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«از گیر و دار روز قیامت مرا چه باک/ خود را فکنده‌ام به کمند تو یا حسین (ع)

با نهایت تاسف و تاثر، درگذشت جانگداز خادم الحسین(ع) کربلایی نصرت‌الله میرزایی که عمری را به مدیحه سرایی اهل بیت (ع) در کسوت شبیه‌خوانی پرداخته بود خدمت خانواده محترم و جامعه شبیه‌خوانان استان تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.

مرحوم میرزایی در هنر شبیه‌خوانی صاحب اندیشه‌ای هنرمندانه و کوله‌باری از تجربه بود. بی‌شک او بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.»

کد خبر 6086462 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد