Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-28@16:11:36 GMT

سومین گام تعیین‌کننده حرکت تهران به سوی شرق

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۸۱۶۷

پس از امضای سند جامع مشارکت راهبردی ۲۵ ساله با چین و آمادگی برای عقد توافق مشابه با روسیه، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، «گام سوم» تعیین‌کننده در حرکت تهران در چهارچوب احیای نگاه به شرق محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان - حمید خوش‌آیند کارشناس مسائل بین‌الملل - سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفر بنا به دعوت رسمی دولت تاجیکستان که ریاست دوره‌ای سازمان شانگ‌های را بر عهده دارد، برای شرکت در اجلاس شانگهای انجام می‌شود. نشست سالیانه سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است ۲۵ و ۲۶ شهریورماه برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان میان‌دولتی در نظام بین‌الملل است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان باهدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.

چین و روسیه نقش اصلی و تعیین‌کننده در این سازمان دارند و جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان است. سازمان همکاری‌های شانگهای ازجمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت امنیتی و نظامی و حتی اقتصادی است که «حوزه تمدنی آنگلوساکسونی» به آن راه ندارد.

حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای از این نظر دارای اهمیت است که مراحل عضویت ایران در این سازمان مهم منطقه‌ای را نهایی خواهد کرد.

موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و به گزارش روزنامه کامرسانت چاپ مسکو، از مقام‌های آگاه روسی، «ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درخواهد آمد و مراحل عضویت ایران در این سازمان در اجلاس آتی دوشنبه اعلام می‌شود».

سازمان شانگهای یکی از نمونه‌های موفق ائتلاف‌های منطقه‌ای در دنیا است که نقش موازنه‌دهنده در صحنه بین‌الملل به‌خصوص در مقابل ناتو و آمریکا دارد، از آمریکا خواسته است که تمام نیرو‌ها و پایگاه‌های نظامی خود را از سرزمین تمام کشور‌های عضو خارج کند. طبیعی است که حضور دائم ایران در شانگ‌های که با سیاست‌های کلان کشور در حوزه روابط خارجی، به‌ویژه «احیای نگاه به شرق» منطبق است، دربردارنده فرصت‌های راهبردی برای ایران است.

کما اینکه با توجه به همکاری‌های گسترده اعضای آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی- بانکی، انرژی و فرهنگی، قطعاً فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشور فراهم خواهد آورد.

«شکستن انحصار غرب» در روابط خارجی ایران که به‌ویژه در ۸ سال گذشته تشدید شده و «ایجاد توازن و تنوع‌بخشی در حوزه روابط خارجی» به‌خصوص از طریق احیای نگاه به شرق و گسترش تعاملات خارجی با چین، روسیه، هند و کشور‌های آسیایی، یکی از «راهبرد‌های مهم» است که در دولت آیت‌الله رئیسی در دستور کار قرار گرفته است.

پس از امضای سند جامع مشارکت راهبردی ۲۵ ساله با چین و آمادگی برای عقد توافق مشابه با روسیه، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، «گام سوم» تعیین‌کننده در حرکت تهران در چهارچوب احیای نگاه به شرق محسوب می‌شود که قطعاً مزایای منحصربه‌فردی در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی برای ایران خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: آیت‌الله رئیسی در اجلاس شانگهای شرکت می‌کند

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اجلاس شانگهای شانگهای ایران روسیه چین

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اجلاس شانگهای شانگهای ایران روسیه چین سازمان همکاری اجلاس شانگهای تعیین کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۸۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی

به گزارش همشهری انلاین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در تجمعی در کارولینای شمالی مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه یک «قصاب» است و واشنگتن می‌تواند در صورت افزایش مالیات‌های میلیاردرها از اوکراین همچنان حمایت کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید نوشت که جو بایدن در سخنرانی خطاب به رای‌دهندگان در کارولینای شمالی در عین حال از یک طرح برای افزایش مالیات بر درآمد افراد قشر پردرآمد و رساندن نرخ این مالیات از ۸.۲ درصد به ۲۵ درصد صحبت کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، این طرح می‌تواند باعث کسب ۴۰۰ میلیارد دلار از راه این مالیات در عرض ۱۰ سال آینده شود.

رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: «تصور کنید ما با این پول چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم. ما می‌توانستیم به شکلی اساسی کسری بودجه فدرال را کم کنیم. ما می‌توانستیم خدمات مراقبت در منزل را تضمین کنیم. ما می توانستیم خیلی کارهای اساسی دیگر را انجام دهیم از جمله اینکه سرانجام حمایت از اوکراین در برابر پوتین قصاب را تضمین کنیم.»

بایدن که تا کنون توهین‌های مکرری به رئیس جمهور روسیه داشته پیش از این نیز از پوتین با لفظ قصاب و خونریز توصیف کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار از یک اردوگاه آوارگان اوکراینی در ورشو با پرسش از سوی خبرنگاران درباره اینکه پوتین مواجه شده و پاسخ داد: «او یک خونریز است.»

اوایل اسفند ماه گذشته نیز رئیس جمهور آمریکا به پوتین در یک مراسم خصوصی در سان فرانسیسکو توهین کرده و او را «دیوانه» و «حرامزاده» خوانده بود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در آن زمان در واکنش به این توهین بایدن گفت: «این اظهارات سخیف از زبان رئیس دولت آمریکا بعید بود توهین او به رئیس‌جمهور یک کشور مانند پوتین ننگ بزرگ برای خود ایالات متحده است.»

بایدن همچنین به تمدید تحریم‌ها علیه روسیه برای یک سال دیگر به بهانه دست داشتن در حملات سایبری پرداخت. دولت بایدن مدعی شده است فعالیت‌های شرورانه چشمگیر در فضای مجازی همچنان تهدیدی نا معمول و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند.

جو بایدن یک لایحه برای تامین بودجه دولت خود به ارزش ۱.۲ تریلیون دلار را امضا و از مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرد لایحه بودجه‌ای به بن‌بست خورده شامل کمک‌ها برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کند.

کد خبر 840922 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه روسیه - ولادیمیر پوتین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • همکاری پلیس راهور تهران و دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس
  • همکاری پلیس راهور تهران و دستگاههای اجرایی برای برگزاری روز جهانی قدس
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی «گروه موسوم به امیرمنصور آریا» تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف معوقات مالیاتی گروه امیرمنصور آریا
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی
  • آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای مستقل در مبارزه با تروریسم
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات