Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز گفت: این مرکز بستری برای تعامل و مشارکت در حل مسائل مهم قوه مقننه و کشور را فراهم می‌کند که وظیفه اصلی آن، سازماندهی مجموعه اندیشکده‌ها و شرکت‌های فعال دانش بنیان در عرصه‌های حکمرانی، سیاست‌گذاری و قانونگذاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شبیه‌سازی سیاستی بودجه در این مرکز نوآوری اظهار کرد: نهایت سعی ما اجرای این شبیه‌سازی در بودجه ۱۴۰۱ است. موضوع بودجه از کار‌های مهم مجلس است و امکان دارد دستکاری‌ها و تغییر‌هایی در ردیف‌های لایحه بودجه بدون توجه به آثار بعدی این عمل، رخ دهد.

نگاهداری اضافه کرد: سیستم شبیه‌سازی نظام بودجه ریزی کمک می‌کند تا نمایندگان با دید باز، دست به تغییر لایحه بودجه ببرند، آثارش را متوجه شوند و با چشم باز تصمیم بگیرند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مجموعه تولیدات این مرکز نوآوری و خانه خلاق مطمئناً در تعامل میان قوه مقننه و قوه مجریه است و ظرفیت تولید دانش و راه حل‌های نوآورانه بخشی به نظام قانونگذاری و بخشی به دستگاه اجرایی مرتبط خواهد بود و اثر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید

عادت‌ها مانع از ایجاد برخی تحول‌ها شده است/ در هر قسمت از ساختار اداری کشور ناترازی داریم/ تنقیح قوانین از قانون‌گذاری مهم‌تر است نوآوری پدیده‌ای است که کشور بیش از هر زمان به آن نیاز دارد مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه افتتاح شد

وی مسائل جوامع امروزی را بسیار پیچیده خواند و گفت: بدون توجه به علم، روش‌های جدید و نوآورانه، حل مسائل عملاً غیرممکن است و مرکز نوآوری به کمک نظام قانونگذاری کشور می‌آید تا با حداکثر ظرفیت نخبگان کشور، تأثیر مثبتی در قانونگذاری داشته باشیم.

نگاهداری اظهار کرد: در بستر مرکز نوآوری و خانه خلاق، با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و حضور خود نمایندگان مجلس، مسائل مهم قوه مقننه و موضوع‌های گریبانگیر کشور به بحث گذاشته می‌شود و دانش بنیان‌ها و اندیشکده‌ها، راه حل‌های مبتکرانه و نوآورانه حل این مسائل را مطرح می‌کنند. ان شاء الله مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه مورد توجه نمایندگان، کمیسیون‌ها و سازمان‌های مجلس قرار بگیرد و منشأ آثار خیر در تصویب و تبدیل طرح‌ها و لویح به قانون باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مجموعه اندیشگاهی بزرگی در سال‌های گذشته شکل گرفته و اندیشکده‌های متعددی که شمارشان بیش از ۱۰۰ عدد است، در حوزه‌های حکمرانی، علوم انسانی و قانونگذاری فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: تحقق نوآوری در حوزه حکمرانی زمانی شکل خواهد گرفت که ساز و کار نهادینه‌ای برای این کار ایجاد شود و مجلس به صورت نهادینه با نخبگان ارتباط داشته باشد. مجلس یازدهم هم موضوع مردمی‌سازی و کارامد‌سازی را به عنوان دو رویکرد مهم دنبال می‌کند تا از ظرفیت‌های نخبگانی کشور در عرصه حکمرانی و قانونگذاری نهایت استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم مرکز پژوهشها نوآوری و خلاقیت دانش بنیان مرکز نوآوری و خانه خلاق اندیشکده ها قوه مقننه شبیه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلی‌ترین محور انقلاب اسلامی در دوران کنونی حکمرانی مردم است

ایسنا/قزوین دستیار فرماندار قزوین در موضوع مردمی‌سازی دولت گفت: موضوع مردمی‌سازی که حرف امروز انقلاب اسلامی است اصلی‌ترین و مهمترین محور انقلاب در دوران کنونی محسوب می‌شود و دولت سیزدهم رسالتی مهمتر از این امر ندارد و باید با گسترش چتر گفتمان مردمی‌سازی از طریق نخبگان کارها را به مردم واگذار کرد و مدیران دولت، عناصر پیشران باشند.

میلاد جباری در خصوص نیاز تبیین موضوع حکمرانی مردمی در جامعه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در میان انقلاب‌های بزرگ جهان هیچ انقلابی مانند انقلاب ایران وجود ندارد که ایدئولوژیک و استکبارستیز و صادرکننده باشد و توانسته باشد در برابر دسیسه‌های دشمنان و استکبار دوام بیاورد. انقلاب ایران به جهت ویژگی‌هایش از روز اول مورد هجمه‌های سنگین جبهه کفر قرار گرفت و بیش از چهل سال است که تلاشی وسیع برای براندازی آن صورت می‌گیرد ولی انقلاب همه آفت‌های درونی و بیرونی را در خود هضم کرده و همچنان استور و محکم به سوی مقصد خود در حرکت است.

وی ادامه داد: درباره رمز موفقیت انقلاب مسلماً نکات مثبت فراوانی را می‌توان مورد رصد قرار داد و مهمترین آن‌ها که تأثیر بیشتری در موفقیت و بقای انقلاب اسلامی داشته چهار مؤلفه اصلی است؛ اولین موضوع انگیزه الهی است زیرا انقلاب براساس حرکت به سوی رضای خداوند متعال که یک حرکت توحیدی است آغاز شد و مردم برای فدا کردن جان خود در راه خدا و توحید و پیروی از اهل‌بیت(ع) قیام کردند و اخلاص رهبر نهضت انقلاب امام خمینی (ره) و مردم انقلابی اثر شگرف در جلب عنایات و امداد غیبی داشت و دست قدرت الهی را از غیب بیرون آورد و به زحمات مجاهدان انقلابی برکت داد و وعده الهی محقق شد.

دستیار فرماندار قزوین گفت: دومین اصل شعارهای الهی و فطری بود، اسلام دین فطرت است و شعارهای فطری در محدوده زمان و مکان خاصی اسیر نمی‌شود و این شعارها همیشه زنده است و هر نسلی بیاید اگر فطرش زنده باشد به دنبال تحقق همین شعارها در حرکت خواهد بود. از این روی تا انقلاب به شعارهای خود وفادار باشد پشتوانه مردمی آن همیشه زنده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سومین رمز موفقیت اتحاد و همبستگی است، همواره پشتوانه انقلاب‌ها مردم هستند و تا زمانی که مردم از یک انقلاب پشتیبانی کنند امکان ندارد که دشمنان بتوانند آن انقلاب را زمین‌گیر کنند و هرگز به زور سرنیزه و تفنگ نمی‌توان در برابر اتحاد و همبستگی یک ملت ایستاد همانگونه که آغاز انقلاب مردم باهم متحد شدند و بنیان حکومت شاهنشاهی را از بین بردند و در سال‌های پس از انقلاب نیز این اتحاد باقی ماند و هرگاه دشمن تلاشی کرد، مردم همیشه در صحنه به میدان آمدند و تلاش او را خنثی کردند. از این روی دشمن نیز سال‌هاست می‌کوشد با تفرقه افکنی این اتحاد را شکسته و انقلاب را بی پشتوانه کند که تا کنون موفق نشده است.

جباری بیان کرد: چهارمین رمز بقای انقلاب، رهبر الهی است، رهبر یک جامعه راهبر آن جامعه و حافظ و پشتیبان چشم‌انداز و اهداف کلان و تعیین کننده خطوط کلی حرکت جامعه است انقلاب ایران از آغاز نهضت تا به امروز ۲ رهبر بزرگ را تجربه کرده است و این ویژگی‌ها بدون شک در میان رهبران جهان بی‌نظیر است و هرگز جهان چنین رهبرانی را به خود ندیده است به جهت همین خصوصیات علی‌رغم همه تبلیغاتی که بر ضد ولی فقیه در رسانه‌های جهانی می‌شود ولی مردم ایران هم به رهبران خود علاقه داشته و دارند و لذا جایگاه مهم ولایت فقیه است که توانسته ارزش‌های انقلاب را حفظ کند، همبستگی مردم را هم چنان پایدار نگه دارد و انقلاب را از میانه مشکلات و طوفان‌ها به سلامت عبور دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم اصلی‌ترین بازیگر صحنه حکمرانی و موتور محرک کشور به سمت پیشرفت هستند. حضور و نقش مردم محدود به انتخاب حکمرانان و نظارت برعملکرد آن‌ها نیست مردم می‌توانند در شئون مختلف حکمرانی از ساحت برنامه‌ریزی تا ساخت و اجرا مؤثر باشند آنچه مهم است ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهرمندی از این ظرفیت عظیم است، ساختار حاکم به علت غفلت از ظرفیت‌های مردمی و همچنین بی‌اعتنایی نسبت به اقتضائات بومی و تمرکزگرایی در تمامی شئون اداره کشور نیازمند تحولی اساسی است و این تحول زمانی رخ خواهد داد که مردم، رکن تحول و پیشران سایر بازیگران عرصه حکمرانی شوند.

لزوم گفتمان‌سازی در خصوص حکمرانی مردمی توسط نخبگان

دستیار فرماندار قزوین با اشاره فرمایشات رهبری درباره حکمرانی مردم در جامعه گفت: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم، مردمی شدن دولت بود در طی ۲ سال اخیر با بررسی دقیق و کارشناسی و پژوهش‌های صورت گرفت و با دستور رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری تصمیم بر ایجاد ستادی تحت عنوان ستاد «مردمی‌سازی دولت» شد و در ادامه ساز و کاری برای شبکه‌ای از دستیاران مردمی در استانداری و فرمانداری‌ها ایجاد شد اما نیاز بود این نفرات اداری نباشند ولی وارد بدنه شوند به این صورت که مردم میدان‌دار و دولت ستاد باشد و برنامه‌ریزی‌ها در دولت مردمی بر پایه و مبنای مانع‌زدایی، تسهیل‌گری صورت بگیرد. بنابراین حضور و ورود مردم در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت تبدیل به یک فرمول شد تا اولاً جریان مردمی بتواند راحت به دولت اتصال پیدا کند و ثانیاً دولت با پشتیبانی مردمی تقویت بشود.

وی ادامه داد: می‌توان گفت موضوع مردمی‌سازی که حرف امروز انقلاب اسلامی است اصلی‌ترین و مهمترین محور انقلاب در دوران کنونی محسوب می‌شود و دولت سیزدهم رسالتی مهمتر از این امر ندارد و باید با گسترش چتر گفتمان مردمی‌سازی از طریق نخبگان کارها را به مردم واگذار کرد و مدیران دولت، عناصر پیشران باشند.

جباری اظهار کرد: موضوع حکمرانی مردم مبتنی بر مبنای قرآن و عقل است و اصل مردم‌سالاری، اصل اخوت و تعاون و مواسات همه از درون اصل ولایت استخراج می‌شود و حکمرانی اگر مبتنی بر مردم نباشد امکان تحقق ولایت مداری وجود نخواهد داشت و لذا باید به تعریف مردمی بودن توجه داشت. ضمن اینکه حکمرانی حکمی دارای ۳ لایه  است که شامل سیاست گذاری (خط مشی گذاری)، تنظیم‌گری و خدمات عمومی است و ارکان شش گانه تنظیم‌گری شامل مقررات‌گذاری، ساختارسازی، گفتمان‌سازی، تحقق قوانین و مقررات، رصد و ارزیابی و اصلاح مقررات و ساختار است.

وی بیان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۰ اصل برای الگوی مردمی سازی یا حکمرانی مردم طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شده که این اصول شامل ۱- تعیین الگوی حکمرانی ۲- توافق مفهومی نسبت به موضوع حضور مردم یا نهادسازی مردمی ۳- انسجام دستگاه‌های دولتی ۴- باورمندی دولت نسبت به مردم ۵- گفتمان‌سازی موضوعی ۶- سیرتدریجی مشارکت مردمی در موضوعات ۷- قرارگاهی شدن ۸- خانواده محوری ۹- اجتماعی محور ۱۰- توحید محبتی یعنی توحیدی که ثمرش محبت به مردم است.

دستیار مردمی‌سازی فرماندار قزوین تصریح کرد: فعالیت‌های ما در اجرای حکمرانی مردمی در شهرستان قزوین از اواخر آبان ماه سال ۱۴۰۲ با هماهنگی و برنامه‌ریزی فرماندار وقت و دستیار استاندار در گام اول با شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، فعالان و رسانه‌ها و در گام دوم شناسایی حلقه‌های میانی و در گام سوم نشست با سرشبکه‌های موضوعی و در گام چهارم برگزاری نشست‌های موضوعی احصاء نظام مسائل قشری و تبیین و روایت پیشرفت طرح‌ریزی شد و اقداماتی صورت گرفت که در شهرستان قزوین در طی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ با برگزاری بیش از ۳۰ نشست گفت‌وگو محور و مسئله محور پیرامون الگوی حکمرانی مردم، روایت پیشرفت با گروه‌های مردمی و اقشار مختلف مردمی اتفاقات مثبت و خوبی رقم خورد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع حکمرانی مردمی اولین مطلبی که دولت باید نسبت به آن اهتمام جدی‌تری داشته باشد، فهم مسئله در لایه‌های مختلف است. نکته اول فهم صحیح از موضوع و ارائه‌ راهکارهای ساده و عملی است و نکته‌ دوم گفتمان‌سازی نکته‌ سوم طراحی فرمول‌های عملی و قابل فهم عمومی و میدان‌های حضور برای آحاد مردم است و می‌توان مثال زد که در ماجرای کرونا اگر بستر برای حضور فعالان مردمی ایجاد نمی‌شد مردم مجوز و امکان تولید پیدا نمی‌کردند. یک بحث مهم دیگر، نظارت دولت است که باید از خود مردم کمک گرفته شود.

جباری در پایان گفت: برای سال ۱۴۰۳ درخصوص موضوع مردمی‌سازی محورهایی در استان قزوین با بسترسازی نظارت عمومی مردم، زمینه‌سازی استفاده از نظر نخبگان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی اقدامات مشارکتی مردم با دولت، تحول ساختاری و سپردن مأموریت‌های قابل واگذاری به مردم و تحقق الگوهای مردمی‌سازی اقتصاد برنامه‌ریزی شده و درحال اجراست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش بر این است که به تولید و اشتغال کشور کمک کنیم
  • وزیر علوم: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • ضرورت تلاش نهاد‌های حاکمیتی برای ارتقای حکمرانی در حوزه ریال
  • ضرورت فراهم‌سازی‌ امکانات مورد نیاز فعالان عرصه هوش مصنوعی در فارس
  • ضرورت تلاش نهادهای حاکمیتی برای ارتقای حکمرانی در حوزه ریال
  • ضرورت فرهنگ‌سازی برای جداسازی زباله‌های شهری خطرناک در قم
  • مشارکت ساختارمند نه صرفاً تزئینی
  • استان مرکزی از توانمندی‌های سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است
  • اصلی‌ترین محور انقلاب اسلامی در دوران کنونی حکمرانی مردم است