Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای امنیت شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در مناقشه سد النهضه خواست تا مذاکرات را زیر نظر اتحادیه آفریقا از سر بگیرند.

به نقل از روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است که شورای امنیت مرجع ذیصلاح در اختلافات فنی و اداری بر سر منابع آبی و رودخانه ها نیست.

این شورا با تاکید بر ضرورت بازگشت به "توافق اصول" منعقد شده در سال ۲۰۱۵ ، از مصر، سودان و اتیوپی خواست تا مذاکرات را از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه سودان در واکنش به این بیانیه گفت: ما بار دیگر از میانجی‌گری اتحادیه آفریقا برای کمک به حصول توافق درباره سد النهضه استقبال می‌کنیم و انتظار داریم روند مذاکرات سد النهضه زیر پرچم اتحادیه آفریقا در اسرع وقت از سر گرفته شود.

همزمان، اتیوپی در واکنش به بیانیه شورای امنیت درباره سد النهضه اعلام کرد: ما هیچ مطالبات احتمالی بر اساس قطعنامه شورای امنیت در خصوص سد النهضه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وزارت خارجه اتیوپی گفت، این کشور از موضوع مذاکرات سه جانبه به رهبری اتحادیه آفریقا استقبال می‌کند. اما مایه تاسف است که شورای امنیت موضع‌گیری درباره مساله مربوط به حق آب و توسعه را خارج از اختیارات خود اعلام کرد.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد: صدور این بیانیه از سوی شورای امنیت تاکیدی بر اهتمام ویژه اعضای شورا به مسئله سد النهضه و مهار پیامدهای منفی آن بر صلح و امنیت بین المللی است.

وزارت خارجه مصر افزود: این بیانیه با توجه به ماهیت الزام آور آن، انگیزه مهمی برای تلاش‌های انجام شده با هدف موفقیت روند مذاکرات آفریقا است که اتیوپی را به مشارکت با جدیت و اراده سیاسی صادقانه به منظور دستیابی به یک توافقنامه حقوقی الزام آور در مورد قوانین آبگیری و بهره برداری از سد النهضه ملزم می‌کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه آفریقا شورای امنیت سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی به صدور مصوبه آتش‌بس غزه اشاره کرد و افزود: ظالمان جهان به مردم مظلوم غزه رحم نمی‌کنند و این نشان‌دهنده روح درندگی نظام استکبار جهانی است و باید برای مردم مسلمان جهان درس عبرت باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استکبار جهانی متحد شده تا مردم مسلمان غزه و فلسطین را به شهادت برساند، زندگیشان را به تاراج ببرند و آنها را آواره کند؛ شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم غزه برای تهیه نیاز‌های اولیه غذایی و درمانی نیز در مضیقه هستند.

خسروپناه به وضعیت اسف‌بار و پیچیده غزه اشاره و افزود: استکبار جهانی در تلاش است تک‌تک کشور‌های اسلامی را خوار و ذلیل کند تا نامی از اسلام باقی نماند.

وی گفت: همانگونه که اروپایی‌ها برای حفظ خود اتحادیه‌ای تشکیل دادند و کشور‌های اسلامی نیز باید این اقدام را انجام دهند و از امنیت و منافع کشور‌های اسلامی دفاع کنند.

دیگر خبرها

  • سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقا ۴۵ کشته بر جای گذاشت
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • لبنان: ۲۲ شکایت‌نامه علیه اسرائیل به سازمان ملل ارائه کردیم
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • اتحادیه اروپا: قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا هستند
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • واکنش قطر به خبر ترک میز مذاکره توسط هیات اسرائیلی
  • آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟