Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن روحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به شدت خشکسالی در سال زراعی جاری و خسارتی که متوجه اراضی دیم استان شده، در آستانه کشت و زرع پاییزه سعی داریم تا کشاورزان را با روش‌های نوین کشت آشنا کنیم تا کمترین خسارت را از خشکسالی و تنش‌های آبی ببینند.

وی به پراکنش نامناسب بارش‌ها در فصل پاییز و بهار و همچنین افزایش دما و پایین آمدن رطوبت خاک را از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی اعلام کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی پاییز امسال نیز با بارش‌های کمتری روبه‌رو خواهیم بود و امیدواریم کشاورزان از هم اکنون تدابیر لازم را برای کشت به موقع همراه با بهره‌گیری روش‌های نوین و استفاده از بذور متناسب با اقلیم کم آبی را مورد استفاده قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اغلب منابع آبی استان نظیر رودخانه‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات و حتی آب پشت سدها خشک شده و یا به حداقل رسیده به طوری که در پشت سد یامچی و ارس ما با نصف ظرفیت آب ذخیره‌سازی شده روبه‌رو بودیم به گونه‌ای که کشت بهاره و تابستانی با مشکلاتی جدی روبه‌رو شد.

روحی افزود: به تناسب وقوع خشکسالی و بارش‌های کم ستاد کشت پاییزه رویکردهای متفاوتی را در نظر گرفته تا به کشاورزان کمک کند تا کشتی متناسب با شرایط اقلیمی استان داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم استان با هدف حفظ رطوبت خاک و همچنین جلوگیری از شخم زدن اراضی کشاورزی از جمله برنامه‌ها و رویکردهای اصلی است و در کنار آن سعی بر تناوب کشت، تنوع‌بخشی به محصولات زراعی و به ویژه حبوبات است.

روحی اضافه کرد: باید از آتش زدن و سوزاندن بقایای کشاورزی و از بین بردن آن جلوگیری شود و در همان اراضی که بقایای کشت و زرع باقیمانده بذر جدید کاشته شده تا عمل‌آوری خوبی را در شرایط خشکسالی شاهد باشیم.

وی به خرید ادوات کشاورزی کم خاک‌ورز متناسب با شرایط کشت و زرع پاییزی اشاره کرد و ادامه داد: بخش عظیمی از کشاورزان این ادوات را با پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی خریداری کرده تا در زمان کشت و زرع از آن استفاده کنند که نمونه‌هایی از این تجهیزات و امکانات گاو آهن مرکب است.

روحی در ادامه بیان کرد: اراضی آبی استان نیز سعی و تلاشمان بر این است تا کشت نشایی و همچنین انتقال محصولات کشت شده در گلخانه‌ها را به اراضی به عنوان یک هدف‌گذاری مشخص مورد توجه قرار دهیم تا نیاز آبی کمتری را در این مزارع شاهد باشیم.

وی از تولید بذر متناسب با شرایط خشکسالی در استان خبر داد و تصریح کرد: نمونه‌هایی از این بذر میهن و پیشگام است که با استقبال کشاورزان روبه‌رو شده و قطعاً در کنار کشت محصولات رایج در دشت اردبیل به ویژه سیب‌زمینی، کشت حبوبات در سال‌های اخیر از رونق بیشتری برخوردار بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به توسعه آبیاری مدرن در اراضی استان و استقبال کشاورزان از این سیستم نوین خبر داد و گفت: در حال حاضر آبیاری مدرن به روش بارانی، تیپ و تحت فشار در حال اجراست که به سرعت شاهد توسعه این امکانات و تجهیزات مناسب کشت و زرع هستیم.

کد خبر 5305980

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی اردبیل وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا واکسیناسیون کرونا کرمانشاه اربعین حسینی گرگان اردبیل زلزله واکسیناسیون ایلام سیستان و بلوچستان هفته دفاع مقدس کشت و زرع روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل

مهدی پورجم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر دو میلیارد و ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمک های غیرنقدی در قالب مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، تخفیفات در اجرا، خدمات فنی و مهندسی از خیرین و نیکوکاران استان جذب شده و برای تامین مسکن محرومین اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیز خیرین استان در سال گذشته تعداد سه قطعه زمین به صورت رایگان در مجموع به متراژ ۹۸۳ مترمربع به دفتر مشارکت های مردمی حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) استان اردبیل برای تامین مسکن افراد نیازمند و مستمند به ترتیب در شهرستان های کوثر، گرمی و خلخال، واگذار و هبه شده است.

مدیر حساب ۱۰۰ امام (ره) بنیاد مسکن استان اردبیل افزود: ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی در سطح استان از برنامه های اصلی این نهاد انقلابی است که برای این کار نیز تعدادی از جهادگران اعلام آمادگی کرده اند.

پورجم بیان کرد: با برنامه ریزی های متفاوت و به روز در سال جاری از جمله طراحی پوستر QR در حوزه ترویج و ترغیب مشارکت مردمی، تدوین کلیپ های کوتاه با محتوای به روز از روند احداث و تکمیل مسکن محرومین، راه اندازی پویش کمک به محرومین در حد یک توان، برنامه ریزی برای خودیاری در خانه سازی، توزیع و جانمایی نیروی انسانی فاقد مسکن برای تولید مساکن ارزان‌قیمت و… سعی کرده ایم به شکل های مختلف با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری مشارکت های مردمی در تولید و ساخت مسکن محرومین را ارتقا داده و عملکرد این نهاد انقلابی را به صورت شفاف برای عموم مردم متبلور کنیم.

وی افزود: در سال گذشته در راستای تسهیل مشارکت مردمی در تمامی ادارات بنیاد مسکن شهرستان های استان پایانه خدمات فروش یا دستگاه پوز تهیه کرده ایم تا خیران در واریز کمک های خود زمان کمتری را صرف کنند.

پورجم ادامه داد: با تمهیدات انجام شده در سطح کشور و حمایت مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، شاهد بسترسازی مناسب برای اقدامات موثری در این حوزه هستیم که امیدواریم با کمک عموم مردم و مشارکت خیرین و همراهی مسئولان استانی آمار بی مسکنی و بد مسکنی را در استان اردبیل به حداقل برسانیم.

مدیر دفتر مشارکت های مردمی بنیاد مسکن استان اردبیل اظهار کرد: در راستای تبیین جایگاه حساب ۱۰۰ امام (ره) بنیاد مسکن استان اردبیل اولین همایش استانی با حضور مسئولان و خیرین استانی در شهرستان مشگین شهر برگزار می شود.

کد خبر 6081990

دیگر خبرها

  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • حدنگاری اراضی کشاورزی کرمان در اولویت ثبت اسناد و املاک استان
  • رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان