Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@16:27:59 GMT

کشف ترکیباتی ناشناخته و خطرناک در چای

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۹۱۱۵

کشف ترکیباتی ناشناخته و خطرناک در چای

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان ۶۰ محصول جانبی شناخته شده ناشی از ضدعفونی کردن آب در چای دم شده به میزان قابل توجهی کمتر از خود آب لوله کشی است، اما در عین حال حدود ۵۰۰ ترکیب دیگر در چای کشف کردند که می‌توانند با کلر وارد واکنش شده و محصولات جانبی جدید، فعلاً ناشناخته و احتمالاً ناسالم را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نتایج این تحقیق پژوهشگران در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است.

چای پس از آب آشامیدنی دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. ترکیب برگ چای به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است و بر اساس این داده‌ها، دانشمندان معمولاً در مورد مزایای چای نتیجه گیری می‌کنند، اما مشخصات و ویژگی‌های اصلی نوشیدنی چای یعنی آب را نادیده می‌گیرند.

وقتی از آب لوله کشی جوشانده برای دم کردن چای استفاده می‌شود، کلر باقی مانده که برای ضدعفونی آب استفاده می‌شود می‌تواند با ترکیبات چای وارد واکنش شده و به اصطلاح محصولات ضد عفونی کننده (DPPs) را ایجاد کند که بسیاری از آن‌ها در غلظت‌های قابل توجه برای سلامتی خطرناک هستند.

محققان آمریکایی از دانشگاه کارولینای جنوبی به همراه همکاران چینی خود از دانشگاه تیانجین، سطح ۶۰ محصول شناخته شده ناشی از ضد عفونی کردن را در سه مارک معروف چای - سبز Twinings و مشکی Earl Grey و Lipton - اندازه گیری کردند و به طور غیر منتظره دریافتند که سطح این مواد در چای دم کرده کمتر از آب است. نویسندگان این موضوع را با این واقعیت توضیح می‌دهند که بسیاری از ترکیبات فوق الذکر در هنگام دم کشیدن تبخیر شده یا توسط برگ‌های چای جذب شده اند.

در همان زمان، دانشمندان بسیاری از محصولات ناشناخته را در چای دم شده کشف کردند. اثرات این مواد بر سلامت انسان مورد مطالعه قرار نگرفته، اما با این حال به گفته محققان چای حاوی حدود ۵۰۰ ترکیب از جمله پلی فنول ها، اسید‌های آمینه، کافئین و سایر مواد است که می‌توانند با کلر واکنش داده و محصولات ناشی از ضد عفونی کردن را تشکیل دهند. برخی از آن‌ها قبلاً با خطر سرطان و عوارض دوران بارداری و زایمان مرتبط بوده اند.

محققان با استفاده از کروماتوگرافی گازی با وضوح بالا یا طیف سنجی جرمی برای نخستین بار ۱۵ نوع د از این ترکیبات را شناسایی کردند، که به عقیده آن‌ها بر اثر واکنش کلر با پیش ساز‌های طبیعی فنولیک و پلی فنلی در برگ‌های چای ایجاد شده است.

مقدار کل هالوژن‌های آلی که نشان دهنده قسمت عمده از محصولات ناشی از ضد عفونی کردن ست، در چای تقریباً دو برابر آب لوله کشی اولیه بود. شناسایی حدود چهار درصد آن‌ها امکان پذیر بود. قسمت عمده - بیش از ۱۲ درصد - ترکیباتی مانند دی کلرواستیک اسید، تری کلرواستیک اسید و کلروفرم هستند که هنوز در ترکیب آب اصلی بودند.

به گفته محققان علیرغم این واقعیت که حدود ۹۶ درصد از کل مقدار هالوژن‌های آلی چای تشخیص داده نشده، غلظت آن‌ها هیچ خطری برای انسان ندارد و برای فراتر رفتن از سطح ایمن این مواد، باید روزانه بیش از ۵۰ فنجان چای نوشید.

بیشتر بخوانید

مضرات نوشیدن چای کهنه دم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوشیدن چای دوران بارداری عفونی کردن ناشی از ضد ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب این موجود خطرناک باشید!

مالاریا بیماری خطرناکی است که از طریق نیش پشه آنوفل به فرد منتقل می شود و فرد را حتی تا از دست دادن جان پیش می برد.

به گزارش فارس، امروز روزجهانی مبارزه با مالاریاست.بیماری مالاریا یکی از شایع ترین بیماری های منتقله است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می شود.

پلاسمودیومها در داخل گلبولهای قرمز خون رشد می کند و پس از رشد ، تكثیر کرده و موجب پاره شدن گلبولهای قرمز خون و بروز علائم مالاریا می شود.
 
همه گیری شناسی

هر سال در جهان 500– 300 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و از این تعداد بیش از 1میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. 

در دنیا هر ثانیه ، یعنی در گفتن هر کلمه مالاریا تعداد 10 کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا پنجه نرم می کنند.

کل موارد مالاریا در جهان بیش از 5 برابر مجموعه ( سل ، ایدز ، سرخك ، جذام ) است. عامل بیماری انگلهای تک سلولی بنام پلاسمودیوم می باشد.

در ایران 19 گونه پشه آنوفل شناخته شده که 7 گونه آن ناقل بیماری هستند .پشه های آنوفل بیشترین زمان خونخواری را در شب انجام می دهند.

پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ عفونت در نقص ایمنی در آستانه 25 آوریل مصادف با ششم اردیبهشت گفت: مالاریا را یک بیماری انگلی شایع در جهان برشمرد که حذف آن یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفتیم.
 
 طبرسی افزود: بیماری مالاریا جزو بیماری های بومی محسوب می‌شود اما به مناطق خاصی اختصاص دارد.

به گفته وی روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به دلیل همسایگی با کشورهای مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور(افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی مالاریا در ایران در یک وضعیت کنترلی نسبتا خوبی قرار دارد اما در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی متاسفانه شاهد افزایش موارد ابتلا در یکسال گذشته بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل کرده و در راستای ریشه کنی و حذف بیماری گام بردارد.

وی با بیان این که مالاریا انواع مختلفی دارد، ویواکس و فالسیفارم را دو نوع مهم آن عنوان کرد که ویواکس معمولا باعث بروز بیماری خفیف تری می‌شود اما فالسیفارم معمولا باعث ایجاد بیماری خیلی شدید و حتی گاهی کشنده می‌شود.

روش انتقال بیماری

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل گفت: پشه آنوفل در آب‌های راکد و مناطقی که دارای وضعیت نامناسب بهداشتی هستند تکثیر می‌یابد.
 
وی افزود: پس از گزش فرد مبتلا به مالاریا توسط پشه آنوفل، انگل بیماری وارد بدن پشه می شود و این پشه با گزش‌ سایر افراد می تواند بیماری را به آنان منتقل کند و به این ترتیب باعث گسترش بیماری شود.

طبرسی خاطرنشان کرد:انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی شود.

 طبرسی، مناطق آندمیک مالاریا در ایران را محدود به استان‌های جنوب شرقی کشورهم مرز با افغانستان و پاکستان برشمرد که شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشورها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استانهای جنوب شرقی کشور شده است.

به گفته این متخصص بیماری های عفونی در سایر نقاط کشور انتقال محلی مالاریا نداریم و اکثر موارد بیماری در استان‌های جنوب شرقی کشور و مسافران به این استان‌ها مشاهده می شود. برخی مبتلایان نیز سابقه سفر به کشورهای مالاریاخیز نظیر کشورهای آفریقایی، هند، پاکستان و... داشتند و در بازگشت به میهن دچار علایم بیماری شدند.

علایم بیماری

این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علایم بیماری مالاریا را شامل تب، لرز و تعریق برشمرد و گفت: مسافرانی که به مناطق مالاریاخیز عزیمت کردند اگر در بازگشت دچار علایمی نظیر تب، لرز و تعریق شدند در اسرع وقت باید به مراکز بهداشتی یا پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند تا از نظر مالاریا مورد بررسی قرار گیرند.

تشخیص

به گفته طبرسی تشخیص دقیق بیماری از طریق آزمایش خون، تهیه لام خون محیطی و مشاهده اجزای انگل در آزمایشگاه انجام می شود. در مراکز بهداشت نیز تست سریع مالاریا برای تشخیص بیماری انجام می‌شود.

درمان

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به وجود درمان‌های موثر برای مالاریا تاکید کرد: در صورت تشخیص زودرس، بیماری بدون عارضه درمان می شود اما حتما دوره درمان باید تکمیل شود.
 
به گفته وی درصورت عدم شناسایی به موقع ، شدید شدن بیماری و افزایش میزان درصد انگل در خون فرد متاسفانه بیماری خطرناک و کشنده شده و با عوارض زیادی همراه خواهد بود.

پیشگیری

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند.

پیام طبرسی به افرادی که قصد سفر به استان‌های جنوب شرقی ایران و یا کشورهای مالاریاخیز دارند تاکید کرد قبل از سفر به این مناطق می توانند با رعایت چند نکته مهم و ساده از ابتلا به مالاریا پیشگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد با هماهنگی مراکز بهداشتی می توانند داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

 طبرسی استفاده از محافظ‌های فیزیکی، پشه بند، پمادهای دفع کننده پشه، توری برای پنجره و درها، استفاده از پوشش‌ برای مناطقی از بدن که در معرض گزش پشه است را از جمله نکاتی برشمرد که می توانند خطر گزش پشه آنوفل و ابتلا به بیماری را کاهش دهند.
 
طبرسی  کنترل مالاریا را وابسته به وضعیت بهداشتی محیط دانست و یادآور شد که هرچه تلاش شهرداری ها و متولیان بهداشت محیط جامعه در راستای بهبود وضعیت بهداشتی محیط بیشتر باشد، منجر به کاهش مخزن‌های این پشه خواهد شد و در نتیجه کنترل و ریشه کنی بیماری مالاریا موفق ترخواهد بود.

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • ماده‌ای سمی که به راحتی می‌توان از تولیدش جلوگیری کرد
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • هوای آبادان و خرمشهر و یک شهر دیگر خوزستان در وضع بسیار خطرناک