Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@22:17:20 GMT

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۰۱۰۹

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه کدامند؟

آشنایی با تومورهای سرطان سینه، علائم و نشانه‌های ابتلاء به سرطان سینه، علل اصلی بروز این عارضه، شناخت روش‌های درمانی سرطان سینه، راه‌های پیشگیری و کاهش خطر ابتلاء به این عارضه با شیوه زندگی سالم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرطان سینه، تومور بدخیمی است که از بافت‌های سینه شروع می‌شود و می‌تواند خانم‌ها و یا آقایان را نیز درگیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست. اما خود فرد با لمس سینه، متوجه وجود توده خواهد شد، البته در بسیاری از موارد، این توده‌ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند، سرطان سینه معمولاً با درد همراه نیست.

مطالعات کشوری نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بروز سرطان سینه تا ۶۳ درصد افزایش یابد، میانگین سن تشخیص سرطان سینه در کشورهای در حال توسعه نسبت به جمعیت‌های اروپایی و امریکایی کمی پایین‌تر است و تحقیقات متعدد انجام شده در ایران پایین بودن سن بروز را غالباً به ساختار سنی جوان جمعیت مرتبط دانسته‌اند. اگر این فرضیات درست باشند انتظار می‌رود با تغییر ساختار جمعیتی به سمت سالمندی در سال‌های آینده شاهد افزایش بروز این بیماری باشیم.

همه زنان در معرض ابتلاء به سرطان سینه هستند، اما بعضی از زنان بیشتر در معرض خطر هستند. اگرچه برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، جهش‌های ژنی، شروع قاعدگی و یائسگی قابل کنترل نیستند اما سایر عوامل خطر را می‌توان با تمرکز بر تغذیه و انتخاب شیوه زندگی کاهش داد.

علائم و نشانه‌های ابتلاء به سرطان سینه

در بسیاری از موارد، سرطان سینه قبل از ظاهر شدن علائم، تشخیص داده می‌شود؛ چه با یافتن هر گونه ناهنجاری در تست ماموگرافی و یا یافتن توده در سینه. تشکیل توده زیر بغل و یا بالای استخوان ترقوه که برطرف نشود، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان سینه باشد.

برخی دیگر علائم عبارتند از:

- ترشح از سینه

- تورفتگی نوک سینه

- تغییر در پوست سینه و مشاهده علائمی از قبیل قرمزی، تغییر در بافت و یا چروکیده شدن پوست سینه.

- از آن جایی که تمامی توده‌ها سرطانی نیستند، باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرند.

علت بروز سرطان سینه

در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به سرطان سینه، هیچ گونه سابقه خانوادگی و یا ریسک فاکتورهای مؤثر در بروز این سرطان را ندار، از جمله ریسک فاکتورهای مؤثر در بروز سرطان سینه عبارتند از:

جنسیت: سرطان سینه عمدتاً در خانم‌ها بیشتر شایع است.

سن: احتمال ابتلاء به سرطان سینه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

سابقه خانوادگی: ابتلاء به سرطان سینه به دلیل سابقه خانوادگی

شروع عادت ماهیانه در سنین پایین و یا یائسگی در سنین بالا، احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افرایش می‌دهد. خانم‌هایی که بعد از سی سالگی از روش‌های پیشگیری استفاده می‌کنند و بچه‌ای ندارند، بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند. استفاده از قرص‌های پیشگیری نیز شانس ابتلاء به این سرطان را افرایش می‌دهد.

سبک زندگی

- چاقی، اضافه وزن و یا مصرف غذاهای چرب، احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

- افرادی که مشروبات الکلی در حد زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند.

- ورزش منظم، از جمله اقداماتی است که احتمال بروز سرطان سینه را کاهش می‌دهد..

روش‌های درمانی سرطان سینه کدامند؟

درمان سرطان سینه و روش‌های آن به ماهیت بیماری مرحله آن و میزان گسترش آن در بدن بستگی دارد، اغلب اوقات افراد مبتلا به سرطان سینه چندین روش درمانی را برای درمان آن انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در درمان سرطان پستان حاصل شده است که منبع امید بیماران سرطانی است.

امروزه به جای فقط یک یا دو روش درمانی لیستی از گزینه‌های درمانی وجود دارد که برای مبارزه با سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، روش‌های درمان سرطان سینه بسیار گوناگون بوده و هر روز در حال تغییر و پیشرفت هستند و ممکن است در آینده به این لیست روش‌های جدیدتری اضافه شود که عبارتند از:

- جراحی سرطان سینه

- لامپکتومی (برداشتن تومور، بافت اطراف پستان و احتمالاً غدد لنفاوی مجاور)

- ماستکتومی (برداشتن یک یا هر دو پستان، همراه با غدد لنفاوی مجاور)

- پرتو درمانی

- شیمی درمانی

- هورمون تراپی

اما درمان هدفمند به سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در این روش دارو ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سرطان را از بین ببرد. این داروها سلول‌های سرطانی پستان را که دارای سطح بالای HER2 هستند، هدف قرار می‌دهد. استفاده از دارو ها در خانم‌ها با توجه به سن یئسگی است. ممکن است برخی از دارو ها برای خانم‌هایی که در حال درمان با روش‌های هورمون درمانی و شیمی درمانی هستند، به وسیله آنکولوژیست تجویز شود.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه وجود دارد؟

مهم‌ترین عوامل خطر برای ایجاد سرطان پستان سن و سابقه خانوادگی است که قابل کنترل و پیشگیری نیست، با این حال، برخی از عوامل خطر را می‌توان پیشگیری کرد. این موارد شامل پرهیز از استفاده طولانی مدت درمان‌های هورمونی، بچه دار شدن قبل از ۳۰ سالگی، شیردهی، جلوگیری از افزایش وزن با ورزش و رژیم غذایی مناسب و محدود کردن مصرف الکل است.

زنانی که سابقه خانوادگی دارند در معرض خطر بسیار بالایی هستند و ممکن است از روش‌های شیمیایی پیشگیری از سرطان سینه بهره مند شوند. این روش شامل مصرف دارو یا مکمل برای جلوگیری از پیشرفت سرطان است. دسته‌ای از داروها به نام تعدیل کننده‌های گیرنده استروژن انتخابی (SERM) با جلوگیری از تأثیر استروژن بر برخی از بافت‌های بدن، از جمله بافت پستان، عمل می‌کنند. با این روش خطر ابتلاء به سرطان پستان را تا ۵۰٪ در زنان در معرض خطر کاهش پیدا می‌کند.

همچنین انجام چکاپ های منظم و تست ماموگرافی جهت تشخیص هر گونه تغییر اولیه در بافت سینه توصیه می‌شود. خانم‌ها بعد از چهل سالگی، باید سالی یک بار نسبت به انجام این تست اقدام کنند. خانم‌هایی که بیشتر در معرض ابتلاء به این سرطان هستند، باید زودتر نسبت به انجام ماموگرافی اقدام کنند.

چاقی بعد از یائسگی و یا مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. به همین خاطر، توصیه می‌شود خانم‌ها وزن بدنی خود را در حالت ایده آل نگه دارند و ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهند.

خانم‌هایی که از لحاظ ژنتیکی، بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند، می‌توانند داروی تاموکسیفن مصرف کنند. داروی دیگری به نام رالوکسیفن که در درمان پوکی استخوان تجویز می‌شود، با مهار اثر استروژن، از بروز سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلاء به سرطان سینه با شیوه زندگی سالم

در حالی که هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، یک شیوه زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلاء به آن را کاهش داده و در صورت تشخیص سرطان، شانس بهبودی کامل را افزایش دهد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند سبک زندگی نقش مهمی در ابتلاء به سرطان سینه دارد، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، قرار گرفتن در معرض استروژن‌های محیطی، سیگار کشیدن و رژیم‌های غذایی غربی (که در آنها غذاهای فراوری‌شده وجود دارد) احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، از سوی دیگر، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون، میوه، سبزیجات و ماهی است این احتمال را کاهش می‌دهد.

برخی از غذاها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره هستند که می‌توانند بدن را در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت کند. این غذاها شامل انواع سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل شامل اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کلم پیچ، مرکبات، توت‌ها، انار، جو دوسر، جو، بلغور، نان سبوس دار و لوبیا، نخود، عدس و دانه سویا هستند.

کد خبر 522554

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مواد غذايي تازه های پزشکی سرطان سینه مهمترین علل عوامل خطرساز سرطان سینه زنان راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه داروی سرطان سینه پیشگیری سرطان سینه درمان سرطان سینه مصرف دارو ژنتیک قاعدگی یائسگی شیمی درمانی ماموگرافی ترک سیگار پرتو درمانی تغذیه سالم سبک زندگی سالم مصرف ميوه ها و سبزيجات متخصص تغذیه خواص کلم بروکلی خواص اسفناج بايدها و نبايدها سلامتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق احتمال ابتلاء به سرطان سینه معرض ابتلاء به سرطان سینه بیشتر در معرض ابتلاء بروز سرطان سینه سابقه خانوادگی سرطان سینه خطر ابتلاء خانم هایی شیوه زندگی عوامل خطر خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان

زی‌سان: کاهو یکی از معروف‌ترین سبزیجات برگدار در سراسر جهان است که کاربرد‌های زیادی از غذا گرفته تا سایر مصارف خاص دارد. انواع مختلفی کاهو وجود دارند که مصرف کنندگان می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند.

به گزارش زی‌سان، علاوه بر این، کاهو منبع عالی از ترکیبات فعال زیستی مانند پلی فنول‌ها، کاروتنوئید‌ها و کلروفیل، ترکیب مواد مغذی و مواد آنتی اکسیدانی است که سیستم ایمنی بدن شما را قوی می‌کنند و این گونه سلامتی شما تضمین می‌شود. اگر طعم کاهو را دوست ندارید و به همین دلیل این سبزی پرخاصیت را مصرف نمی‌کنید، با خواندن این مطلب قطعاً عاشق کاهو خواهید شد.

انواع کاهو

جالب است بدانید کاهو انواع مختلفی دارد. انواع مختلف کاهو شامل: کاهو برگی، کاهو پیچ، کاهو چینی، کاهو موج‌دار، کاهو ساقه‌ای و کاهو کله روغنی می‌شود.

طبع کاهو

طبع کاهو سرد و تَر است و در طب سنتی، به عنوان یک درمانگر طبیعی شناخته می‌شود. این خصوصیت منحصر به فرد کاهو، آن را به گزینه‌ای مناسب برای مقابله با بیماری‌های ناشی از گرمی و خشکی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید خواص سرکه سیب؛ پوست شفاف و قلب سالم فقط با همین ماده غذایی خواص توت فرنگی این میوه جذاب و خوش‌قیافه بهاره را می‌دانید؟ خیار خاصیت دارد؟/ چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

خواص کاهو برای آقایان

کاهو می‌تواند موجب افزایش قدرت باروری، تقویت اسپرم، درمان اختلال نعوذ و زودانزالی شود. در کل مصرف کاهو می‌تواند باعث درمان ناتوانی جنسی در آقایان شود.

خواص کاهو برای کاهش وزن

به گزارش زی‌سان، کاهو چربی و کالری بسیار کمی دارد؛ از این رو یک انتخاب عالی برای کسانی است که می‌خواهند کالری دریافتی از غذا‌های خود را به حداقل برسانند و کاهش وزن داشته باشند. با مصرف سالاد کاهو می‌توانید شکم‌تان را سیر کنید بدون این که نگران کالری دریافتی روزانه خود باشید.

نقش کاهو در کاهش التهاب

کاهو به دلیل داشتن ویتامین‌های E و A و K می‌تواند در کنترل و کاهش التهاب در بدن نقش مؤثر داشته باشد.

خواص کاهو برای خانم‌های باردار

مصرف کاهو در دوران بارداری با کاهش سطح کلسترول خون مادر، بهبود کیفیت خواب، کاهش التهابات بدن مادر، مبارزه با عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری، کاهش اضطراب و استرس و جلوگیری از بروز نقص‌های هنگام تولد نوزاد، به حفظ سلامتی مادر و جنین کمک زیادی می‌کند.

خواص کاهو در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

کاهو با داشتن منابع غنی پتاسیم، می‌تواند فشار خون را کنترل کند و مانع ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

خواص کاهو در پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان موجود در کاهو باعث خنثی سازی و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد که عامل به وجود آمدن انواع تومور‌ها و سرطان‌ها در بدن هستند، می‌شود.

نقش کاهو در پیشگیری و کنترل دیابت 

کاهو شاخص گلیسمی پایینی دارد و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. علاوه بر این، این سبزی پرخاصیت سرشار از کاروتنوئید ضد دیابتی است که با کاهش سطح گلوکز خون، می‌تواند برای درمان دیابت مفید باشد.

خواص کاهو برای بدنسازی

به گزارش زی‌سان، پروتئین موجود در کاهو می‌تواند در عضله سازی سالم در بدنسازان و ورزشکاران نقش زیادی داشته باشد.

خواص کاهو برای پوست و مو

ویتامین A موجود در کاهو موجب افزایش گردش خون در پوست صورت می‌شود، علاوه بر این فیبرِ کاهو نیز می‌تواند به درخشان و شاداب شدن پوست صورت کمک کند. ویتامین K موجود در کاهو می‌تواند موجب تقویت و افزایش رشد مو‌ها شده و از ریزش مو جلوگیری کند.

سخن پایانی

امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب، کاهو را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید و از خواص بی‌شمار آن برای سلامتی بهره ببرید.

سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • چگونه از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم؟
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • ۵ سپر مقاوم خوراکی در برابر سرطان
  • چه چیزی باعث ژنیکوماستی می شود؟