Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلشید قربانیان، داروساز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌ها و داروهای ضد تعریق اظهار کرد: در روز‌های گرم همه ما به دنبال روش‌های ضد تعرق هستیم. تعرق مکانیسم طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن است. سیستم عصبی با بالا رفتن دما بدن یا تحت شرایط استرس زا غدد عرق را آن تحریک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که تعرق بیش از حد یا هایپرهیدروسیس دارند عموما دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند این تعریق را کاهش بدهند.

او گفت: تعرق این افراد در محیط‌های گرم یا تحت فشار و استرس بیش از حالت عادی است، حتی گاهی در شرایط غیر گرما، ورزش و فعالیت فیزیکی هم موجب تعرق خواهد شد که می تواند آزاردهنده باشد. این موضوع می‌تواند فرد را مضطرب کند و فعالیت‌های روزانه او را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا افرادی که مدام دچار تعرق در کف پا و دست می‌شوند، دچار هایپرهیدروسیس هستند. هایپرهیدروسیس می‌تواند در کف دست‌ها، پاها، زیر بغل و صورت اتفاق ظاهر شود. این مشکل می‌تواند حداقل یک بار در هفته بعد از بیدار شدن اتفاق بیفتد، پس به هرکسی که تعریق زیاد داره اطلاق نمی‌شود. معمولا " از هر دو طرف بدن اتفاق می‌افتد و یک طرفه نیست.

چه موقعی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قربانیان بیان کرد: تعرق فعالیت روزانه را مختل کرده و باعث استرس و دور شدن از جامعه می‌شود. اگر به صورت ناگهانی دچار تعرق بیش از حد شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. دچار تعرق شبانه بدون علت خاصی شدید حتما باید قبل از شروع درمان چکاب شوید. تعرق بیش از حد نشانه از بیماری های  زمینه‌ای خواهد بود و فرد باید تحت درمان قرار بگیرد. علل هایی مانند  دیابت، بیماری‌های غده تیروئید، هایپرتیروئیدیسم، حمله قلبی، عفونت‌ها، یائسگی، هایپوگلایسمیا (پایین بودن قند خون) و ... گاهی مصرف یا قطع بعضی از دارو‌ها هم باعث تعرق فرد می‌شود.

روش های رفع ضد تعرق 

او گفت: اولین قدم برای کنترل تعرق در موارد خفیف هایپرهیدروسیس استفاده از کرم‌ها، محلول‌ها و رول‌های ضد تعرق است. دقت کنید که دئودورانت‌ها با رول‌های ضد تعریق متفاوت هستند. دئودورانت‌ها موثر بر فعالیت باکتری‌های سطح پوست هستند. آنتی پرسپیرانت‌ها هم ضد تعرق بوده که ما معمولا دنبال دئودورانت ضدتعریق هستیم که نیاز به نسخه پزشک ندارند و عموما حاوی املاح آلومینیوم هستند که به صورت موقت جلو روزنه خروج عرق رو می بندند تا میزان عرقی که به سطح پوست نشت می کند کاهش پیدا کند. گفتنی است که هنوز عوارض منفی استفاده از رول‌های حاوی آلومینیوم اثبات نشده است. 

 قربانیان تصریح کرد: آلومینیوم کلراید می تواند ایجاد حساسیت پوستی و چشمی کند. پس باید اول تست شود و بعد از استفاده بلافاصله دستتان را بشویید که به چشمتان نزنید. معمولا یک بار در روز تجویز می شود که بهتره است شب ها  قبل از خواب باشد. با مهار ترشح استیل کولین عصب محرک تعرق را به صورت موقتی مهار می کند که تاثیرش برای ۶ تا ۱۲ ماه باقی می ماند و مجدد باید تزریق شود. تزریق بوتاکس برای ناحیه زیربغل تاییدیه آف دی‌ای دارد، اما بعضی پزشکان به صورت آف لیبل برای کف دست و پا هم تزریق می کنند؛ و دارو‌های آنتی کولینرژیک خوراکی که فعال شدن غدد عرقی رو متوقف می کنند را  به علت عوارشان مثل خشکی دهان، تاری دید، یبوست، تپش قلب و ... انتخاب اول نیستند و به صورت آف - لیبل اگر فرد به سایر دارو‌ها و روش‌ها پاسخ نداد انتخاب می شوند.

روش های ضد تعرق غیر دارویی

او گفت: روش های غیرتهاجمی اثبات شده که یک دستگاه دارد و با کمک جریان ضعیف الکتریکی و عبور از آب صورت می گیرد. به این شکل که به قسمتی که تعرق بیش از حد دارد الکترود‌هایی متصل می شود و با ایجاد جریان الکتریکی باعث عدم پاسخ غدد عرقی به پیام‌های عصبی تحریک تعریق می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعرق زیاد گرمای هوا تعرق بیش از حد روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می پاشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می شود.

نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد که جبهه ارتش اوکراین در نبرد با روسیه ممکن است تابستان امسال فرو بریزد.

به نوشته این رسانه، خط مقدم اوکراین ممکن است در تابستان امسال به دلیل حمله احتمالی روسیه سقوط کند. پولیتیکو علت شکست احتمالی اوکراین را تعداد زیاد نیروهای روسیه در مقایسه با نیروهای اوکراینی دانست.

پولیتیکو به نقل از منابع آگاه خود نوشت که وضعیت میدان نبرد به دلیل کمبود سلاح های غربی پیچیده شده است و این مسئله روحیه سربازان اوکراینی را تضعیف می کند.

پولیتیکو گفت که افسران اوکراینی در محافل خصوصی اذعان کردند که تلفات بیشتر ارتش اوکراین در تابستان امسال اجتناب ناپذیر است.

در ۱۶ آوریل، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، لایحه ای را امضا کرد که بر مبنای آن می تواند صدها هزار اوکراینی دیگر را به خدمت سربازی بفرستند.

کد خبر 6081320

دیگر خبرها

  • ناگلزمان تا ۲۰۲۶ سرمربی ژرمن‌ها خواهد بود
  • رسمی: ناگلزمان با تیم ملی آلمان تمدید کرد
  • تولید محصولی کاربردی در جراحی لاپاراسکوپی
  • پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می پاشد
  • کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود
  • زمان نام‌نویسی وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • زمان ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور