Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@14:13:11 GMT

تاثیر آنتی اکسیدانی مرزنجوش بر حافظه

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۱۲۷۰

از مهمترین ترکیباتی که در عصاره آبی گیاه مرزنجوش وجود دارد، رزمارینیک اسید است که علاوه بر کاهش استرس، سبب بهبود یادگیری فضایی در بیماری آلزایمر می‌شود.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: مرزنجوش با نام علمی Origanum Vulgare L گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر که ساقه آن دارای انشعابات زیاد، پوشیده از تار‌های کوتاه و به رنگ سبز مایل به قرمز است و مناطق اصلی رویش این گیاه در ایران، مناطق شمالی، به‌خصوص استان‌های خراسان، مازندران، گیلان و آذربایجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشخصات گیاه، بوی معطر و قوی آن است.

دکتر نسیم زرین پنجه، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در خصوص ترکیبات این گیاه، گفت: از مهمترین ترکیباتی که در عصاره آبی گیاه مرزنجوش وجود دارد، می‌توان به رزمارینیک اسید، اریوسیتین، آپی ژنین گلیکوزید، اوریگانول و اورسالیک اسید اشاره کرد. رزمارینیک اسید علاوه بر کاهش استرس، سبب بهبود یادگیری فضایی در بیماری آلزایمر می‌شود.

وی درخصوص تاثیر آنتی اکسیدانی این گیاه بر حافظه، خاطر نشان کرد: از آنجایی که ترکیب رادیکالی در بیماران آلزایمری به وفور تولید شده و سبب تخریب بافتی بسیار وسیع در مغز بیماران آلزایمری می‌شود، بنابراین با توجه به نوع ترکیبات موجود در عصاره گیاه مرزنجوش، این گیاه می‌تواند طیف وسیعی از اثرات آنتی اکسیدانی در مغز را داشته باشد. ترکیبات آنتی‌اکسیدان این گیاه سبب بهبود یادگیری می‌شوند. باید دانست که رزمارینیک اسید که فراوان‌ترین ترکیب عصاره آبی مرزنجوش است، فعالیت جاروبگری قوی برای ترکیبات رادیکال‌های آزاد دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر زرین پنجه، دیگر خواص مرزنجوش را مدر، قاعده‌آور، نیرودهنده، معرق، ضد نفخ، آرام‌بخش و به دلیل تلخ بودن، مقوی معده برشمرد.

سر شاخه‌های گلدار گیاه مرزنجوش به میزان ۱۰ تا ۲۰ گرم را به‌مدت ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کرده و پس از صاف کردن و شیرین کردن با عسل، به میزان روزانه سه فنجان برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی، صاف‌کننده خون و نیز برای تسهیل هضم و تسکین دردهای ماهانه می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز سماق برای سلامتی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  برچسب ها: اخبارسلامت خواص خوراکی ها

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خواص خوراکی ها رزمارینیک اسید گیاه مرزنجوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این اسید لاغرتان می‌کند

هزاران سال است که از سرکه‌ی سیب به عنوان دارویی طبیعی برای حفظ سلامت جسم استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف سرکه‌ی سیب مزایای بسیاری برای حفظ سلامتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش سطح قند خون اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سرکه سیب طی یک فرآیند تخمیر دو مرحله‌ای تولید می‌شود و اسید استیک جزء فعال و اصلی سرکه سیب است. همچنین سرکه سیب به عنوان اسید اتانوئیک شناخته می‌شود که یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. واژه استیک از کلمه لاتین acetum، به معنای سرکه گرفته شده است.

حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین این سرکه حاوی آب و مقادیر کمی از اسید‌های دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.

اسید استیک برای چربی‌سوزی مفید است

اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره‌ی کوتاه است که در بدن شما به اَسِتات و هیدروژن تجزیه می‌شود. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به چندین روش باعث کاهش وزن شود:

سطح قند خون را کاهش می‌دهد: در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، اسید استیک توانایی کبد و ماهیچه‌ها را برای جذب قند از خون بهبود می‌بخشد.

سطح انسولین را کاهش می‌دهد: بر اساس همان مطالعه روی موش‌ها، اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می‌دهد و همین موضوع به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

بهبود متابولیسم: پژوهش روی موش‌ها نشان داد مصرف اسید استیک سطح آنزیم AMPK (پروتئین کیناز فعال شده توسط AMP) را افزایش می‌دهد که چربی‌سوزی را افزایش و تولید مواد قندی و چربی در کبد را کاهش می‌دهد.

ذخیره چربی را کاهش می‌دهد: درمان موش‌های چاق و دیابتی با اسید استیک یا استات، از آن‌ها در برابر افزایش وزن محافظت می‌کند و بیان ژن‌هایی را افزایش می‌دهد که ذخیره چربی شکم و چربی کبد را کاهش می‌دهد.

چربی‌سوزی: یک مطالعه بر روی موش‌هایی که با یک رژیم غذایی پرچرب همراه با اسید استیک تغذیه می‌شدند، نشان داد افزودن اسید استیک به رژیم غذایی پرچرب موش‌ها، باعث فعال‌تر شدن ژن‌های چربی‌سوز در موش‌ها می‌شود که کاهش تجمع چربی در بدن آن‌ها را به همراه دارد.

کاهش اشتها: مطالعه دیگری نشان می‌دهد که اَسِتات ممکن است مراکز کنترل اشتها در مغز شما را کنترل سرکوب کند و در نهایت منجر به کاهش مصرف غذا شود.

اگرچه نتایج مطالعات حیوانی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما برای تأیید این اثرات، به تحقیقات روی انسان‌ها نیاز است.

دیگر خبرها

  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • ماجرای کشف جسد در بشکه چه بود؟
  • روزی ۸ عدد از این میوه گران بخورید!