Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  پرسنل اورژانس یکی از خدوم‌ترین نیرو‌ها در کشور و دنیا محسوب می‌شوند. همیشه پرسنل فوریت‌های پزشکی در خط مقدم مقابله با سیل، زلزله و سوانح ترافیکی و به خصوص شیوع هر اپیدمی و بحران در دنیا هستند.

ساعت غول پیکر سالن انتظار فرودگاه مهرآباد چهارده و پنجاه دقیقه را نشان می‌داد که سقف سالن فرو ریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این حادثه دردناک که منجر به مرگ ۱۶ تن و مجروحیت ۱۱ تن از هموطنان شد، آسیب دیدگی سازه در اثر ارتعاشات ناشی از صدای موتور‌های جت در باند پرواز اعلام شد. اما نکته مهمتر از علت این ماجرا، عدم وجود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان بود. در واقع باید گفت بروز این فاجعه درچهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۲ جرقه‌ای بود برای تاسیس مجموعه‌ای که امروز به نام سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می‌شود.

در آن زمان سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تنها در سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا وجود داشت، بر همین اساس یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی مامور شدند تا با سفر به ایالت تگزاس آمریکا و ارزیابی سیستم اورژانس این کشور، مقدمات راه اندازی یک سیستم مشابه را در ایران فراهم کنند.

این گروه پس از ۶ ماه بررسی و رایزنی به همراه دو مربی توانمند در زمینه آموزش فوریت‌های پزشکی به نام‌های جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند که جیم پاترسون سال‌ها برای ادامه کار در ایران ماند و نقش ارزشمند و برجسته‌ای در شکل گیری این سازمان داشت.

سپس با فراخون دعوت به همکاری از افراد علاقه‌مند دارای مدرک دیپلم و برگزاری آزمون ورودی، نفرات برگزیده پس از طی یک دوره فشرده آموزشی ۶ ماهه با عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی آغاز به کار کردند و سیستم فوریت‌های پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به صورت رسمی راه اندازی شد.

این اتفاق موجب شد تا ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی، بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شود که این خود افتخاری بزرگ برای سیستم سلامت کشور ما محسوب می‌شود.

نکته جالب اینکه سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در ایران با در نظر گرفتن نقاط ضعف و کاستی‌های موجود در اورژانس آمریکا و اصلاح و رفع آنها، از کارآیی و کیفیتی به مراتب بهتر از سیستم نوپای اولیه در آمریکا برخوردار بود.

مرکز اطلاعات اورژانس کار خود را با ۳۰ تکنسین فوریت‌های پزشکی و ۲۰ دستگاه آمبولانس ماژولر تحت عنوان اورژانس ۱۲۳ در تهران آغاز کرد و سپس با آموزش نیرو‌های بومی شهر‌های دیگر کشور و تربیت نیروی انسانی لازم، اورژانس پیش بیمارستانی در این شهر‌ها نیز راه اندازی شد. بعد‌ها شماره سه رقمی ۱۲۳ که برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده بود به ۱۱۵ تغییر کرد.

انجام خدمات درخشان نیروهای فوریت پزشکی در دوران هشت سال دفاع مقدس

مرکز اورژانس و پرسنل آن در اوایل انقلاب، فعالانه در امر انتقال و درمان مجروحین انقلاب شرکت داشته و در طول دفاع مقدس نیز خدمات بسیار ارزشمندی را به رزمندگان و ایثارگران ارائه کرده است. همچنین اولین ستاد تخلیه مجروحین در فرودگاه‌های کشور نیز در همان زمان راه اندازی شد و در این راه شهدا و جانبازان گرانقدری را نیز تقدیم انقلاب کرد و بسیاری از امکانات خود از جمله آمبولانس و تجهیزات خود را از دست داد.

پس از رفع شرایط جنگی و افزایش جمعیت شهرها، اورژانس امکانات و تجهیزات خودرا معطوف به ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به صورت کاملاً رایگان به مردم و نیازمندان کرد و در جهت گسترش ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور گام برداشت. تعدادی از تحولات سال‌های اخیر در این حوزه شامل ورود آمبولانس‌های اسپرینتر به ناوگان اورژانس کشور در سال ۸۴ و ورود اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات در حوادث ویژه بوده است. اورژانس پیش بیمارستانی در حال حاضر با ۲۱۹۰ پایگاه ۲۱ بالگرد اورژانس و ۲ اورژانس دریایی در حال خدمت رسانی به مردم شریف کشور است.

هزار دستگاه آمبولانس اعتبارش از سوی وزارت بهداشت تامین و به زودی خریداری می شود.

پیمان صابریان سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: روند خوبی در سازمان اورژانس داشته و پیشرفت‌های خوبی از نظر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری داشته و هدف اصلی ما خدمت گذاری به مردم است تا مردم رضایتمندی بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: با تامین منابع مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه آمبولانس به امضا رسیده و به زودی در سراسر کشور توزیع می‌شود. به زودی ۲۵۰ دستگاه موتور لانس تحویل و توزیع خواهد شد. قرار است هزار دستگاه آمبولانس اعتبارش از سوی وزارت بهداشت تامین و به زودی خریداری شود.

او افزود: بیشترین خدمات ما در پیک پنجم بحث قرنطینه خانگی و انجام سرم تراپی برای بیماران است. در تهران منطقه خاصی شلوغ‌تر از مناطق دیگر نبوده است و بالاترین رضایتمندی را در سال ۹۹ داشته که میزان رضایت مردم در حدود ۸۸ درصد است.

صابریان تاکید کرد: در زمان‌های مختلف تعداد سکته‌های قلبی و مغزی متفاوت بوده و اینطور نبوده که در دوران کرونا کاهش یا افزایش داشته باشیم. میزان تماس‌ها بین ۲/۵ تا سه برابر در یک پنجم در اورژانس افزایش پیدا کرده است و ماموریت‌ها زیاد تفاوتی نداشته است. در این مدت بستری پرسنل اورژانس در بیمارستان‌ها به طور خاصی نداشتیم.

صابریان افزود: بالگرد اورژانس هوایی در تهران راه اندازی و در حال فعالیت است. در مترو هنوز فضای مناسب به ما داده نشده است و ما آماده همکاری برای ارائه خدمات به مردم هستیم و بیمه پرسنل ما تامین اجتماعی است و پاداش‌های پرسنل براساس جدول بندی پرداخت شده است. در حدود ۱۲ میلیارد تومان پاداش کرونا در بین پرسنل اورژانس تهران پرداخت شده است.

صابریان افزود: طرح شهید سلیمانی در حال انجام است و خدمات خوبی برای شناسایی بیماران و بستری ارائه شده است. سرعت پرسنل اورژانس زبانزد خاص و عام است و تمام نوبت دهی در پایگاه‌های اورژانس با سرعت قابل توجهی در حال انجام است و سرعت تزریق واکسن پرسنل بالا بوده و اواخر ساعت واکسیناسیون مراکز اورژانس خلوت است.

او بیان کرد: نوبت دهی و تزریق واکسن از طریق سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود اورژانس به صورت شبانه روز آماده تزریق واکسن است، اما زمان تزریق توسطورارت بهداشت اعلام خواهد شد.

 

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: همکاران فوریت‌های پزشکی در ایام تعطیل بنا بر مقتضیات شغلی شان مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

او بیان کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار پایگاه اورژانس در سراسر کشور فعال هستند و ۵۵٠٠ دستگاه آمبولانس و بیش از ۵٠ فروند بالگرد در ایران خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

خالدی گفت: در حال حاضر خدمات خوبی به ببماران سکته‌های حاد قلبی و مغزی، حادثه دیدگان سوانح ترافیکی و مناطق صعب العبور توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی ارائه می‌شود.

او گفت: یکی از برنامه‌های اورژانس ارتقای توانمندی‌ها و هوشمند‌تر شدن خدمات اورژانس در کشور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید:

عمل‌های جراحی غیراورژانسی دوباره از سر گرفته خواهد شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن کرونا کرونا در ایران اورژانس پیش بیمارستانی دستگاه آمبولانس فوریت های پزشکی سیستم اورژانس پرسنل اورژانس اورژانس کشور ارائه خدمات راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش برای سربازان

آفتاب‌‌نیوز :

مجوز استفاده از ظرفیت نیرو‌های وظیفه برای بکارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح صادر شد.

اشکان جعفرکریمی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن اعلام خبر فوق اظهار کرد: این مجوز با پیگیری‌های این دفتر و با توجه به مشکلات دهیاری‌ها جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پایگاه‌های آتش نشانی روستایی، توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح، صادر شده که بر اساس آن، به مدت ۲ سال استفاده از تعداد محدودی نیرو‌های وظیفه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای غیرپزشکی برای بکارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور امکان‌پذیر شده است.

 وی خاطرنشان کرد: تا کنون تعداد ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی در مناطق روستایی کشور ایجاد شده که با برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌منظور دسترسی به حداقل استاندارد‌های لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی به جوامع روستایی کشور، تعداد پایگاه‌های مذکور به‌مرور در حال افزایش است.

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات این پایگاه‌ها، تأمین نیروی انسانی موردنیازاست که به دلیل محدودیت منابع اعتباری دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت نیرو‌های وظیفه می‌تواند در رفع این مشکل، موثر واقع شود.

 کریمی همچنین در خصوص اثربخشی موضوع نیز اظهار نمود: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس مجوز اخذ شده از ستاد کل نیرو‌های مسلح بالغ بر ۳۵۰ نیروی امریه در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی جذب و بکارگیری شدند که موجب فعال‌سازی این پایگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی در بسیاری از آن‌هاشد.

وی در ادامه افزود: در تعدادی از پایگاه‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته، نیرو‌های امریه علاوه بر انجام خدمات اطفای حریق، نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی به اهالی روستا‌ها نیز اقدام می‌کردند که در بهبود وضعیت ایمنی روستاها، بسیار اثرگذار بود.

 مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی در پایان یادآورشد: با توجه به صدور مجوز جدید توسط ستادکل نیرو‌های مسلح، به منظور هماهنگی برای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت، جلسه‌ای در دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیرو‌های مسلح با حضور نماینده دولت در امور کارکنان وظیفه و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

وی اافزود: در این جلسه در خصوص چالش‌های مربوط به این موضوع و راهکار‌های رفع آن‌ها بحث و تبادل نظر گردید و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • واژگونی اتوبوس در میمه با ۱۲ مصدوم
  • خبر خوش برای سربازان
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • صاعقه جان یک کشاورز را در هرسین گرفت
  • صاعقه در کرفس» استان همدان جان چوپان را گرفت