Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق در ادامه بحث جمعه های انتظار با اشاره به ادامه بحث نقش میزان تبعیت از امام زمان (عج) در سعادتمندی انسان، تشریح کرد: در نوشتارهای گذشته عارض شدیم که مهمترین عامل سعادتمندی انسان طبق بیان معصومین (ع) تبعیت و پیروی از امام زمان (عج) بوده و منتظرین حضرتش باید برای رسیدن به سعادت زندگی خود را با رضایتمندی امام عصر (عج) تنظیم نمایند و نیز مهمترین عامل شقاوت و بدبختی انسان را نیز دوری و انحراف از مسیر ولی عصر (عج) بیان نمودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس به دنبال این بودیم تا با استفاده از آموزه های دینی و مذهبی با اشاره به برخی دیگر از عوامل سعادتمندی و شقاوتمندیِ انسان، راه را برای پیشروی در این مسیر روشن نماییم؛ لذا عرض کردیم اصلاح نفس، اقامه و حدود الهی از دیگر عوامل سعادتمندی منتظرین امام زمان (عج) است.

اینک به چند مورد دیگر از عوامل دستیابی به سعادت و جلب رضایت امام زمان (عج) اشاره می کنیم:

محاسبه‌ نفس
امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: 
«مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ سَعِد ؛ کسی که نفس خود را محاسبه کند، سعادتمند می شود». 

محاسبه نفس، انسان را سعادتمند می کند. انسان های اهل محاسبه چنین هستند که یک خطای آن ها تبدیل به دو خطا نمی شود. این که پیامبر اکرم (ص) می فرماید: 
«حَاسِبُوا أنفُسَکُمْ قبل أن تُحَاسَبُوا، وزِنُوا أَعْمَالکُم قبلَ أَن تُوزَنُوا ؛ به حساب خود برسید قبل از این که به حسابتان رسیدگی کنند، خودتان را وزن کنید (منظور وزن کردن اعمال است) قبل از این که شما را وزن نمایند». 

یعنی قبل از این که در قیامت نامه اعمالتان را به دستتان بدهند، خودتان، اعمالتان را سبک و سنگین نمایید.

 شکرگزاری، استغفار، ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله» در سه وقت از اوقات مهم است.

امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: 
«ثلاثٌ مَن حافَظَ علَیها سَعِدَ: إذا ظَهَرَتْ علیکَ نِعمَةٌ فاحمَدِ اللّه ، و إذا أبطَأ عنکَ الرِّزقُ فاستَغفِرِ اللّه، و إذا أصابَتکَ شِدَّةٌ فَأکثِر مِن قَولِ: لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ؛ سه چیز است که هر کس رعایت کند خوشبخت شود : هرگاه نعمتى به تو رسید خدا را سپاس گوى، هرگاه روزیت دیر رسید از خدا آمرزش بخواه، و هرگاه سختى به تو رسید ذکر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه» را زیاد بگو».

اول: هرگاه نعمتی به تو رسید، خدا را سپاس گوی؛ 
بدنت سالم است؟ بگو الحمدلله. سایه پدر و مادر بالای سرت است؟ بگو الحمدلله. اولاد سالم داری؟ بگو الحمدلله. بدهکار نیستی؟ بگو الحمدلله. ولایت امام زمان (عج) به دلت است؟ بگو الحمدلله.

و این قانون الهی است که اگر نعمت خدا را حمد کردید، خدا آن نعمت را زیاد خواهد کرد که خودش فرمود:
«لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیْدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ ؛ همانا اگر شکر کنید، قطعاً شما را می ‏افزایم و اگر کفران کنید البته عذاب من سخت است».

در حدیثی دیگر از مولای متّقیان علی (ع) دیدم که می فرمودند اگر نعمت خدا را حمد نمودید، پس از آن یک حمد دوم نیز انجام دهید بخاطر توفیق شکرگزاری نعمت خدا. همین که خداوند توفیق داد و زبان تو به حمد باز شد و این نعمت را نیز باید شکرگزاری کرد.

یعنی اگر شکرگزاری کردی که خدا توفیق روزه داری ماه مبارک رمضان را به تو عطا فرمود، یک الحمدلله نیز پشت آن برای توفیق این شکرگزاری و سپاس از درگاه خداوند بگویید. 

برای درک بهتر نعمت های فراوان الهی باید در زندگی گاهی به بیمارستان ها برویم و وضعیت مریض ها را ببینیم. به دارالمجانین برویم و وضعیت آن جا را رصد کنیم.

به خانه سالمندان، زندان، قبرستان ها و ... برویم و ببینیم که خداوند چه نعمت های بالقوه و بالفعل فراوانی به ما عطا فرموده است و برای همه آن ها شکرگزاری کنیم؛ برای اینکه سالم هستیم، در بند و زندان نیستیم، موقعیت و فرصت زندگی و شکرگزاری داریم و ... فالحمدلله.

دوم: هرگاه روزیت دیر به تو رسید، از خدا آمرزش بخواه؛
اگر می بینید دستتان تنگ شده است، جیبتان خالی شده و کمی گرفتار شدید، استغفار کنید و ذکر استغفار را زیاد بگویید. 

برخی به دنبال پولدار شدن و درآمد کثیر هستند و آن را در تقلّب و تدلیس و گران فروشی می بینند؛ درحالی که این راه اگرچه ما را به اموال کثیری برساند اما چه اموالی؟ پولی که به جز دغدغه و خسران و گرفتاری در دنیا و عقبی، چیز دیگری نیست. اما برای رسیدن به اموال کثیر، طریق و مسیر اهل‌بیت (ع) چیز دیگری است.

اولیاء برای رسیدن به ثروت کثیر، چندین راهکار ارائه می نمایند که یکی از آنها، همین گفتن «استغفرلله» و طلب مغفرت و بخشش از درگاه الهی است.

سوم: هرگاه سختی به تو زیاد رسید، ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه» را زیاد بگو؛
وقتی گرفتاری ها و شدائد به شما روی می آورد، راه برون رفت از آن ها، مداومت به ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه» است.

انتهای پیام/ن
 

منبع: فارس

کلیدواژه: سعادت امام زمان جمعه های انتظار حجت الاسلام حدائق مهدی موعود تو رسید امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۱۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر امام جمعه اهل سنت تالش در خصوص حملات موشکی ایران به اسراییل

دریافت 19 MB کد خبر 6081733

دیگر خبرها

  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • سربازی امام زمان(عج) در این روزگار هزینه دارد
  • نظر امام جمعه اهل سنت تالش در خصوص حملات موشکی ایران به اسراییل
  • الحمدلله، تکه کلام پسر رونالدو! + فیلم
  • (ویدئو) الحمدلله، تکه کلام پسر رونالدو!
  • سرمربی پیشین پرسپولیس:سرپیچی از دستور شاهزاده عربستان عامل اخراجم شد
  • اعضای کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شدند/ در انتظار برگزاری انتخابات
  • (ویدئو) لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده