Web Analytics Made Easy - Statcounter

 در شهر آستراخان روسیه در خیابان پاروبیچِبوگورنی مسجدی با قدمت بیش از ۱۶۰ سال وجود دارد که به مسجد «فارسها» معروف است. این مسجد هم اکنون به حالت مخروبه در آمده اما مسوولان ایرانی در سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین کنسولگری آستراخان می خواهند در مذاکرات با روس ها آن را احیا کنند.

 در سفری  رسمی که هیات سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته برای بازدید از منطقه اقتصادی آستراخان داشت از مسجد قدیمی و معروف به «فارسها» نیز بازدید شد و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران با اظهار تاسف از اینکه این مکان مقدس و نماد ایرانی به حالت مخروبه در آمده است اعلام کرد که در مذاکرات با مقامات دولت محلی تلاش می شود که این مکان بازسازی، احیا  و در خدمت جامعه مسلمانان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش مشق‌های ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان

آفرین امامی مدیر کاخ گلستان گفت: نمایشگاه مجازی منتخبی از آثار طراحی و نقاشی‌های ناصرالدین شاه در حوضخانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

 امامی گفت: نمایشگاه مجازی مشق های ناصری شامل ۱۳ اثر انتخابی از طراحی و نقاشی‌های ناصرالدین شاه است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: ناصرالدین شاه که ذوق هنری خود را در هنرهای مختلف محک می‌زد، چه در زمان ولایت‌عهدی که در تبریز سکونت داشت و چه پس از آنکه به تختگاه تهران مهاجرت کرد و در کاخ گلستان به حکومت نشست، به هنر نقاشی و طراحی علاقه‌مند بود.

امامی تصریح کرد: ناصرالدین شاه از شاگردان میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری بوده که با ذوق و با استفاده از قلم آهن و مرکب سیاه، صورت درباریان و زنان اندرونی را نقاشی کرده و با مناسبت، جمله یا شعری را در حاشیه آن‌ها می‌نوشته است.

همکاری ایران و آلمان در برگزاری سمپوزیوم سنگتراشی دوره هخامنشی

زهره زهبری باستان‌شناس ایرانی و عضو موسسه باستان‌شناسی آلمان گفت: سمپوزیوم آنلاین «سنگتراشی دوره هخامنشی: روشها، تئوریها و تکنیکها» توسط موسسه باستان شناسی آلمان با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران برگزار می‌شود.

 زهبری با اعلام این خبر گفت: در این راستا، تعداد زیادی از پژوهشگرهای ایرانی و غیرایرانی در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مرمت و باستان‌سنجی دعوت شده‌اند که در این برنامه راجع به پژوهش های جدید خود در قالب ۲۴ سخنرانی و طی سه روز سخن بگویند.

او افزود: سنگتراشی از جمله هنرهای بسیار کاربردی در دوره هخامنشی بوده و آثار منقول و غیرمنقول زیادی از جنس سنگ از این دوران به جا مانده است که نشانگر شناخت کافی شمار زیادی از سنگتراشانی است که برای دربار این شاهنشاهی خدمت می کرده‌اند.

عضو موسسه باستان‌شناسی آلمان اظهار کرد: بحث راجع به چگونگی کار با سنگ، ابزارهای به کار رفته، معادن سنگ مورد استفاده، تکنیک های به کارگیری شده در ساخت سازه های سنگی و مباحثی از این قبیل، دهه هاست که مورد پژوهش قرار گرفته است.

باز یا بسته بودن موزه‌ها بستگی به رنگ کرونایی شهرها دارد

محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه و دیگر اماکن تاریخی متعلق به این وزارت‌خانه در شهرهای قرمز براساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند.

کارگر مدیرکل موزه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که مطابق با آخرین دستور ستاد ملی کرونا، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند که در صورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت  شیوه نامه های بهداشتی را دارند.

البته وی در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا اعلام کرد در تلاش هستند ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کنند که موزه ها را در رده مشاغل گروه اول قرار دهند.

وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این که باز و بسته بودن موزه به رنگ کرونایی شهرها مرتبط است، گفت: موزه و دیگر اماکن تاریخی متعلق به وزارت میراث فرهنگی که در شهرهای قرمز هستند براساس مصوبه ابلاغی ستاد مقابله با کرونا تعطیل هستند و بقیه موزه ها که در شهرهای نارنجی و زرد قرار دارد باز و آماده پذیرش بازدیدکنندگان با رعایت شیوه نامه ها بهداشتی هستند.

ساماندهی بزرگترین شهر زیرزمینی ایران

مهدی موسوی‌نیا سرپرست هیأت کاوش گفت: بزرگترین شهر زیرزمینی ایران در تفرش با حضور کاوشگران باستان شناسی دانشگاه نیشابور مورد بررسی، کاوش و بهره‌برداری قرار گرفت.

موسوی‌نیا با استناد به داده‌های باستان‌شناسی گفت: شهر زیرزمینی تفرش در استان‌مرکزی با ۱۵۰ هکتار وسعت و سه طبقه استقراری، وسیع‌ترین محوطه دستکند ایران و یکی از بزرگترین محوطه‌های زیرزمینی در خاورمیانه و دنیای باستان‌شناسی است.

 او بابیان اینکه این محوطه در دوره سلجوقی ساخته و در اواخر این دوره پس از پر شدن چاه‌های ارتباطی آن، متروک شده تصریح‌کرد: کشف قطعه سفال‌هایی از دوره ایلخانی تا قاجار در طبقات فوقانی، نشان می‌دهد پس از متروک شدن محوطه، بخش‌هایی از آن ولو به صورت محدود پس از دوره سلجوقی مورد استفاده قرار گرفته است.

حیات دوباره در خانه تاریخی کیهان

خانه تاریخی کیهان شهر مود با ۷۰ درصد بازسازی این بنای تاریخی در شهرستان سربیشه حیات دوباره یافته و قرار است پس از مرمت کامل به عنوان اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت کند.

 مرمت و بازسازی بناهای تاریخی خراسان جنوبی روند رو به رشد دارد و یکی از اقدامات موثر در این زمینه،  مرمت بناها با مشارکت مالکان است.

علی شریعتی‌منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بتازگی اعلام کرد که از محل اعتبارات مشارکتی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۵ بنای تاریخی شامل خانه و حسینیه در شهرهای قاین، بشرویه، خوسف، فردوس، بیرجند، درمیان، نهبندان و سرایان با مشارکت مالکان مرمت شد.

علی شریعتی‌منش افزود: اعتبار تخصیص یافته از اعتبارات ملی به مبلغ ۸۲۵ میلیون تومان بوده که از سوی مالکان نیز مشارکت در مرمت بناها صورت گرفته است.

فرصت سهم‌بری مازندران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

راه‌اندازی مسیر پروازی کیش-رامسر در آستانه سالی که مازندران میزبان رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ خواهد شد و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم قرار است در همسایگی کیش برگزار شود، فرصت پیوند خوردن مازندران و بویژه رامسر با جام‌جهانی را فراهم می‌کند؛ اما برای بهره‌مندی از این فرصت مهم چه باید کرد؟

نخستین پرواز مسیر کیش رامسر سه‌شنبه گذشته در باند جدید فرودگاه ساحلی رامسر به زمین نشست و یک زیرساخت مهم برای رونق گردشگری غرب مازندران به بهره‌برداری رسید. برنامه این خط پروازی در حال حاضر به صورت دو پرواز رفت و برگشت در هفته است که سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۹ صبح از میان آب‌های خلیج فارس در فرودگاه کیش به سمت رامسر حرکت می‌کند و حوالی ساعت ۱۱ نیز در فرودگاه رامسر به زمین می‌نشیند. هواپیما یک ساعت پس از نشستن در فرودگاه رامسر به سمت کیش برمی‌گردد.

بسته حمایتی جدید صنعت گردشگری به‌زودی اعلام می‌شود

ولی تیموری معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از تدوین بسته حمایتی جدید برای فعالان این صنعت خبر داد.

تیموری با اعلام این خبر گفت: تا کنون ۳ بسته حمایتی  از ابتدای همه گیری کرونا برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری  تدوین و ابلاغ شده بود و ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به استمرار شرایط متقاعد به تدوین طرح جدیدی شد.

وی با اشاره مصوبه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه بیستم شهریور، گفت: در بند سوم این جلسه مقرر شد طرح و بسته حمایتی از صنعت گردشگری در ایام کرونا تدوین و تا هفته آینده به دولت ارائه شود؛ تا دولت پس از بررسی و تصویب ابلاغ کند.

گردشگری خوراک گامی به سوی تنوع‌بخشی محصولات و توزیع سفر در کشور

  ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با شکل‌گیری ساختار گردشگری خوراک به عنوان محصول و جاذبه‌ای جدید در صنعت گردشگری کشور، گامی مهم به سوی دستیابی هدف تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری و توزیع سفر در کشور برداشته می‌شود.

تیموری در نشست هم‌اندیشی گردشگری خوراک که با حضور جمعی از فعالان علمی و حرفه‌ای این حوزه، گفت: موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهم‌ترین آنها برداشتن گامی دیگر به سوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوع‌بخشی محصولات و توزیع سفر به شمار می‌آید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود به عنوان جاذبه‌ای جدید سبب هدایت گردشگران به سوی مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده شود.

برچسب‌ها روسیه کاخ گلستان خاورمیانه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه کاخ گلستان خاورمیانه روسیه کاخ گلستان خاورمیانه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۳۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد