Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@05:30:29 GMT

سرفه‎‌های کرونایی را با طب سنتی شکست بدهید

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۳۹۷۸

سرفه‎‌های کرونایی را با طب سنتی شکست بدهید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرفه یکی از علائم شایع و البته آزارهنده کروناست. برای خیلی از افراد تا چندماه بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونا نیز سرفه‌ها همچون یک بیماری قدیمی و کهنه باقی می‌مانند و ریه فرد را آزار می‌دهند. با توجه به لزوم پوشیدن ماسک در معابر عمومی، سرفه داشتن از این هم سخت‌تر می‌شود و فرد بهبودیافته از کرونا را کلافه‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش راهکاریی از نگاه طب سنتی برای تخفیف سرفه‌ها در دوره درمان و از بین رفتن آن‌ها در دوران نقاهت بعد از بیماری جمع آوری شده است. این توصیه‌ها برای هر نوع سرفه دیگر مثل سرفه از ناشی سرماخوردگی هم مفید است. طب سنتی به عنوان یک مکمل موثر در کنار دیگر درمان‌های پزشکی و دارویی می‌تواند به روند درمان بیماری‌ها کمک کند.

غذا‌های گرم و روان

از قدیم برای درمان بیماری به خصوص آن‌هایی که با درگیری ریه و سرفه در ارتباط است، غذا‌های گرم و روان توصیه می‌شد. حریره‌ها دسته‌ای از غذا‌ها هستند که علی‌رغم شکل ظاهری لطیف، بسیار مقوی هستند. حریره نشاسته و مغزبادام مخصوصا اگر به آن‌ها مقداری رازیانه و پودر بذر کتان و همچنین شیرینی طبیعی اضافه کنیم، درمان مناسبی برای گلودرد و سرفه هستند. شیربرنج دارچین و زعفران و انواع فرنی‌ها هم در این دسته قرار می‌گیرند.

همچنین به لیست غذا‌های گرم و روان می‌شود انواع سوپ‌ها را هم اضافه کرد. بهتر است در سوپی که برای فرد مبتلا به کرونا یا بهبودیافته از این بیماری تهیه می‌شود از سبزیجات تازه مثل گشنیز، جعفری، پیاز، هویج و کدو استفاده کنیم. گوشتی که در این سوپ‌ها استفاده می‌شود بهتر است از گوشت‌های گرم مثل گوشت بلدرچین و کبک باشد. این گوشت‌ها برای افرادی که سرفه خشک دارند بسیار مفید است.

دمنوش‌ها را برنامه قرار بدهید

دمنوش گل پنیرک، گل ختمی و بنفشه دمنوش‌های موثری برای درمان سرفه، به خصوص سرفه خشک هستند. مصرف این دمنوش‌ها هر هشت ساعت یک بار برای بیمار درگیر سرفه توصیه می‌شود.

اما توجه داشته باشید که برخی دارو‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شود نیز علاوه بر خاصیت ضدسرفه بودن از این دارو‌های گیاهی نیز داخل ترکیب خود بهره می‌برند. پس اگر همزمان در حال مصرف داروی شیمیایی هم هستید، برای مصرف دمنوش‌ها و همچنین میزان و ساعت نوشیدن آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

از روغن‌های گیاهی کمک بگیرید

چرب کردن قسمت‌هایی از بدن که با سیستم تنفسی در ارتباط هستند، برای درمان سرفه مفید است. روغن بنفشه، روغن بادام شیرین، روغن کدو و انواع روغن‌های حیوانی برای درمان سرفه‌های خشک و روغن زنجبیل و زیتون برای درمان سرفه‌های خلط دار موثر هستند.

این روغن‌ها را با ماساژ به قسمت‌های جلو و پشت قفسه سینه بمالید. همچنین مالیدن اسانس نعنا در نزدیکی بینی و روی قفسه سینه، جهت کاهش درد قفسه سینه و همچنین اسپاسم‌های ناشی از سرفه کردن، مفید است.

چه چیز‌هایی نخوریم؟

آب سرد، موادغذایی ترش مثل ترشیجات، میوه‌های نارس و ترش، ادویه‌های بسیار گرم مثل زنجبیل و فلفل، سیر و پیاز خام از ممنوعه‌ها برای افراد مبتلا به سرفه هستند.

همانطور که گفته شد بهتر است تا بهبود سرفه‌ها از غذا‌های گرم، روان و مقوی استفاده کنیم؛ بنابراین خوردن غذا‌های سنگین و دیرهضم مقل حلیم و کله‌پاچه و غذا‌هایی که طبع سرد دارند مثل ماست، دوغ، خیار و گوجه توصیه نمی‌شود. حتی کاسنی که یک عرق گیاهی، اما با طبعی سرد است برای سرفه مفید نیست. غذا‌های سرخ‌کردنی هم برای بیماری درگیر با سرفه مناسب نیست.

این دسته از بیماران نباید در معرض هوای سرد و خشک قرار بگیرند و اگر مجبور به تردد در بیرون از خانه هستند باید سر و صورت خود و همچنین قفسه سینه خود را از باد‌های پاییزی بپوشانند. در غیر این‌صورت علائم بیماری در آن‌ها تشدید خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان سرفه طب سنتی برای درمان سرفه غذا های گرم قفسه سینه دمنوش ها سرفه ها غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از الکل و فریز کردن، روش‌های قابل قبول برای معدوم‌سازی زالوهای درمانی

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی توضیح داد و نسبت به تهیه زالو از مسیرهایی غیر از داروخانه و خارج از زنجیره سلامت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، مریم مشهود اظهار کرد: مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند، این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر داروها و کالاهای سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار کند، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

وی درباره خطرات تهیه زالو از مسیرهای غیر قانونی و بی‌ضابطه افزود: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود، ممکن است که از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده یا زالویی باشد که پس از مصرف یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد، چنانچه بیمار قبلی که زالو درمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالوهای صید شده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنها دو روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم‌سازی زالوی مصرف شده قابل قبول است.

مشهود گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال‌کننده تصور می‌کند که زالو از بین رفته است، در حالی که این طور نیست و در صورتی که معدوم نشود در طبیعت دوباره به چرخه بازمی‌گردد و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌ها باشد.

کد خبر 746536

دیگر خبرها

  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • استفانو پیولی بدترین سرمربی میلان در تاریخ دربی دلامادونینا؛ 10 باخت در 15 بازی
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • استفاده از الکل و فریز کردن، روش‌های قابل قبول برای معدوم‌سازی زالوهای درمانی
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری