Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@03:10:36 GMT

چرا سیمان ارزان شد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۴۰۸۴

چرا سیمان ارزان شد؟

فرارو- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید، گفت: اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه اصلاح ساختار‌ها منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.
به گزارش فرارو، سیدرضا فاطمی‌امین با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌ها به اینجا نرسید، به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد نرخ سیمان را کاهنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، همه خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم.
سیمان چگونه ارزان شد؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به کاهش قیمت سیمان، میلگرد و آهن در بازار، گفت: با توجه به اینکه قیمت هر کالایی در بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، طبیعتاً با افزایش عرضه این کالا‌ها شاهد کاهش قیمت این محصولات در بازار بوده ایم، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که اگر مدیریت مناسبی اعمال شود و سطح تولید کالا‌ها در داخل از وضعیت خوبی برخوردار باشد می‌توان قیمت بسیاری از محصولات را در بازار‌های مختلف کنترل کرد.
وی افزود: با افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت آن از حدود ۸۰ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان کاهش یافت، در مورد سایر کالا‌ها نیز این اتفاق می‌تواند رخ دهد، به خصوص در مورد محصول استراتژیکی همچون فولاد نیز وزیر صنعت این وعده را داده که طی ۱۰ روز آینده قیمت فولاد نیز متعادل خواهد شد.
قنبری با اشاره به اینکه کنترل قیمت در بازار‌های مختلف تبعاتی نیز به دنبال خود دارد، اظهار داشت: ممنوعیت صادرات سیمان دو هفته‌ای است که اعمال شده و این سیمان صادراتی که این روز‌ها به بازار داخل تزریق می‌شود، یک خوبی و یک بدی دارد، در مقابل این که بازار در داخل از لحاظ قیمت آرام شده، اما درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات سیمان نیز از بین رفته و این خود ممکن است مشکلاتی را در آینده ایجاد کند، زیرا اگر مدت ممنوعیت صادرات افزایش یابد، کشوری مانند عراق که پذیرای سیمان ایران بوده ممکن است سیمان کشور‌های دیگر را جایگزین سیمان ایرانی کند و این قضیه به از دست رفتن بازار‌های صادراتی ختم خواهد شد.
این اقتصاددان بیان کرد: این اتفاق ممکن است همزمان برای سایر کالا‌ها نیز رخ دهد، بنابراین باید با یک برنامه ریزی درست، افزایش تولید در داخل را محقق ساخت، تا هم بتوان نیاز بازار داخل را جوابگو بود و هم از طریق رشد تولید، توان صادراتی را حفظ کرد و درآمد‌های ارزی کشور را افزایش داد، زیراکه کشور این روز‌ها نیاز مبرم به افزایش درآمد‌های ارزی دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای کنترل بازار‌های مختلف باید شرایط را به سوی آرامش پیش برد، اضافه کرد: شما در شرایطی که با تلاطمات مختلفی در حوزه اقتصادی و سیاسی روبرو باشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید بازار‌های مختلف آرام بماند؛ بنابراین در این راستا احیای برجام از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا از یک سو روابط ما با کشور‌های دنیا به حالت طبیعی برمی گردد و از طرف دیگر ارز‌های بلوکه شده کشور باز خواهد گشت، این مسئله باعث می‌شود که نرخ ارز در بازار کنترل شده و در دیگر بازار‌ها نیز شاهد نوسانات قیمتی شدید نباشیم.
قنبری خاظرنشان کرد: مسئله‌ای که همزمان با احیای برجام باید در دستور کار قرار گیرد، تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اگر برجام را نیز بپذیریم، در صورتی که هنوز در لیست سیاه FATF قرار داشته باشیم، نمی‌توانیم از مواهب برجام استفاده کنیم، بنابراین راهکار اساسی برای کنترل قیمت‌ها در بازار داشتن آرامش و ثبات در زمینه اقتصادی است که این موضوع از رهگذر دو اقدامی که به آن‌ها اشاره شد، محقق می‌شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بازار سیمان کاهش قیمت سیمان مصالح ساختمانی بازار مسکن قیمت مسکن بازار های مختلف قیمت سیمان کنترل قیمت بازار ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود

مسعودی با بیان این که سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت، اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد، گفت: عده کثیری از تحلیل گران معتقدند که «بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است»، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

به گزراش ایسنا، عباس مسعودی؛ عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا در داخل کشور تحت تاثیر دو مؤلفه قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بازار آزاد در داخل کشور تغییر می‌کند. در حال حاضر علاوه بر این دو مولفه، آن چیزی که قیمت طلا را تکان می‌دهد اخبار سیاسی امنیتی و مسائل مرتبط با تنش‌های منطقه است.

وی عنوان کرد: زمانی که ایران در پاسخ به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در دمشق، عملیات وعده صادق را انجام داد، بسیاری فکر می‌کردند که نرخ ارز و طلا افزایش شدیدی می‌یابد، اما در عمل دیدیم که نه تنها نرخ ارز و طلا افزایش نیافت، بلکه روند قیمتی در حال حاضر نزولی است.

این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای جهانی مقداری متشنج شده است، سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت، اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: عده‌ای معتقدند که احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی وجود دارد، در نتیجه این گروه افزایش نرخ ارز و طلا را متصور هستند، اما عده کثیری از تحلیل گران معتقدند که «بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است»، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

وی عنوان کرد: به صورت مقطعی بازار ارز و طلا تحت تاثیر هیجانات و عوامل روانی قرار گرفته و اگر هیجانات و عوامل روانی فروکش کند، مسلماً شاهد کاهش نرخ ارز و طلا در کشور خواهیم بود.

مسعودی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از هیجانات کاذب است، زیرا که شاخص‌های اقتصادی خبر از بهبود شرایط اقتصاد کشور و افزایش درآمد‌های ارزی کشور می‌دهند، اما هیجانات و عوامل روانی عکس این موضوع را برقرار می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه هیجانات مقطعی هستند، بعد از فروکش هیجانات التهابات قیمتی فروکش می‌کند و نرخ ارز و طلا به قیمت شاخص‌های واقعی اقتصادی باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کدام خودرو امروز ارزان شد؟
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟