Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سال ۱۳۹۸ مهمان ناخوانده و مرگ‌آوری وارد جهان شد که زندگی مردم دنیا را متحول کرد و این کرونای مرگ‌آور در زمستان همان سال بی‌رحمانه در نقاط مختلف کشور ما ایران نیز جان هزاران انسان را گرفت.

این تحول در دنیا و به‌خصوص در ایران با سردرگمی حضور دانش‌آموزان در مدارس همراه بود و در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، مدارس را در ابتدا نیمه‌تعطیل کرد و در ادامه به تعطیلی کامل کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تعطیلی مدارس تا به امروز ادامه داشت و تقریبا دو سال تحصیلی مشقت‌بار برای دانش‌آموزان و حتی دانشجویان در دانشگاه‌ها رقم خورد و به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های کامل و روش‌های تحصیلی بروز برای کلاس‌های غیرحضوری و استفاده از روش‌های مجازی، کار را برای بسیاری از معلمان و حتی خانواده دانش‌آموزان سخت و سخت‌تر کرد.

عدم تمکن مالی بسیاری از خانواده‌ها برای خرید تلفن همراه و یا دستگاه‌های دارای قابلیت استفاده از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، ناآگاهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان درباره روش استفاده از این دستگاه‌های بروز و قابل استفاده، بالا بودن هزینه اینترنت و حتی پایین بودن سرعت اینترنت در برخی از نقاط روستایی و حتی در مراکز استان‌ها، عدم برقراری ارتباط دو سویه بین دانش‌آموز و معلم و مشکلات مشابه دیگر باعث شد حتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کیفیت فراگیری آموزش دانش‌آموزان احساس خطر کند.

از سوی دیگر وجود خطر برای سلامتی معلمان و دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا همچنان شاهد تعطیلی مدارس باشیم و تقریبا از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون مدارس حتی در شهرهای زرد نتوانستند فعالیت داشته باشند و حتی با فعال شدن برخی از کلاس‌های حضوری، خانواده‌ها تمایلی به حضور فرزندانشان در مدارس نداشتند.

* آغاز واکسیناسیون افراد ۶ تا ۱۸ سال تا پایان مهرماه

اما در سال جاری یعنی سال ۱۴۰۰ با تسریع عملیات واکسیناسیون در سطح کشور و تولید بیشتر واکسن‌های داخلی و واردات واکسن‌های خارجی، فعال شدن مراکز واکسیناسیون شبانه‌روزی و استقبال بیشتر مردم به دریافت در دسترس‌ترین واکسن موجود در کشور باعث شده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت واکسینه در کشور باشیم که می‌تواند نویدبخش روزهای بهتر برای مردم ایران باشد.

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی نگرانی خانواده‌ها دوباره گسترش پیدا کرده و همه در برزخ چگونگی فعالیت مدارس قرار دارند و نمی‌دانند برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فرزندانشان چه برنامه‌ریزی را در دستور کار داشته باشند.

وزیر بهداشت روزهای گذشته اعلام کرد: برنامه ما واکسیناسیون افراد در سن مدرسه یا ۶ تا ۱۸ سال است و برای این کار حدود ۱۳ میلیون دُز واکسن نیاز داریم که کارهای مقدماتی آن در واکسن‌های داخلی و وارداتی آن انجام شده و امیدواریم که در دو هفته آینده، واکسیناسیون دانش آموزان را آغاز کنیم تا بعد از انجام واکسیناسیون، شاهد بازگشایی مدارس نیز باشیم.

«ابوالقاسمی» مدیر طرح واکسن «نورا» نیز در اواسط مردادماه گفت: پس از صدور مجوز وزارت بهداشت برای استفاده از واکسن «نورا»، دانش آموزان بین ١٢ تا ١٨ ساله با آن واکسینه خواهند شد.

وی تاکید کرد: مرحله اول آزمایش انسانی واکسن «نورا» در حال اتمام است و سلامت و ایمنی‌زایی آن بسیار خوب بود که مدارک آن به وزارت بهداشت ارسال شده و به محض صدور مجوز از طرف وزارت بهداشت، مطالعات ایمنی‌زایی واکسن «نورا» برای روی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز خواهد شد.
 
ابوالقاسمی گفت: تاکنون واکسن‌های کرونا روی سنین بالای ۱۸ سال مطالعه شده و واکسن «نورا» قابلیت ایمنی‌زایی روی نوجوانان را دارد.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه جاری از ورود چهار واکسن ایرانی به سبد واکسیناسیون تا یک ماه آتی در کشور خبر داد و گفت: مجوزهای سایر واکسن‌ها مانند «فخرا»، «نورا»، «اسپایکوژن» و «پاستور» صادر شده و فکر می‌کنم یک ماه دیگر این‌ها وارد بازار خواهند شد و وارد سبد واکسیناسیون‌مان می‌شوند.

تمامی این اتفاقات نشان‌دهنده عظم و جدیت مدیریت حاکم بر کشور برای کنترل کرونا و تلاش برای بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس‌ها به صورت حضوری است، اما تاکنون دستورالعمل مشخص و شفاف برای نحوه فعالیت مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو اعلام نشده است.

* انتظار ۳۸۵ هزار دانش‌آموز گلستانی برای شروع سال تحصیلی

براساس این گزارش، ۳۸۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در استان گلستان وجود دارد که ۱۱ هزار دانش‌آموز بیشتر از سال تحصیلی گذشته است.

در حال حاضر ۲ هزار و ۲۴۲ مدرسه دولتی و ۴۵۰ مدرسه دولتی در استان گلستان مجاز به فعالیت هستند که ۲۳ هزار نیروی فرهنگی در بخش‌های مختلف در مدارس استان فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان، اظهار کرد: ۹۰ درصد نیروهای فرهنگی فعال در سیستم آموزش و پرورش استان واکسن دُز اول را دریافت کردند و ۴۰ درصد تاکنون موفق به دریافت دُز دوم شده‌اند.

احسان گوهری‌راد افزود: تلاش و پیش‌بینی ما بر این است طی یک هفته جاری تمامی نیروها دُز دوم را به صورت کامل دریافت کنند.

وی درباره چگونگی فعالیت مدارس گفت: با توجه به وضعیت موجود در کشور ما تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هستیم اما چیزی که تاکنون مشخص است، شروع فعالیت مدارس از ابتدای مهرماه خواهد بود اما در مرحله اول کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: اینکه چه زمانی کلاس‌ها حضوری باشد باید منتظر ابلاغ ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا باشیم اما پیشنهادها و نظرات کارشناسان بر این است اولویت کلاس‌های حضوری با کلاس‌های کمتر از ۱۵ نفر دانش‌آموز باشد تا با واکسینه شدن کامل دانش‌آموزان و افراد جامعه به تدریج تمامی کلاس‌ها حضوری باشد.

گفتنی است، جمعیت استان گلستان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر است که حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال استان گلستان در حال حاضر است.

در بین شهرستان‌های استان گلستان، گرگان با ۴۸۰ هزار و ۵۴۱ نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین و بندرگز با ۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر جمعیت کم‌جمعیت‌ترین شهرستان محسوب می‌شود که بیش از ۵۳ درصد جمعیت استان در شهر و باقی در روستاها زندگی می‌کنند.

استان گلستان از نظر نرخ باسوادی جمعیت ۶ ساله و بالاتر براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، در جایگاه ۱۷ کشور است و ۴۰ درصد از جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان استان را قوم ترکمن تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان مدیرکل آموزش و پرورش گلستان بازگشایی مدارس ستاد ملی مقابله با کرونا کلاس حضوری کلاس مجازی واکسینه 90 درصد فرهنگیان در د ز اول مدارس در استان گلستان جزئیات آغاز به کار مدارس کلاس ها حضوری خواهد شد آموزش و پرورش وزارت بهداشت استان گلستان فعالیت مدارس دانش آموزان سال تحصیلی خانواده ها دانش آموز واکسن ها کلاس ها ۱۸ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۱۸۰۰ کلاس درس با جذب ۱۱۰۰ میلیاردتومان اعتبار در آذربایجان‌غربی

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان‌غربی با اشاره به جذب اعتباری بالغ بر 1100 میلیاردتومان گفت: ابلاغ اعتبار جذب شده به ایجاد ۲۵۵ مدرسه با ۱۸۰۰ کلاس درس در سطح استان تخصیص داده شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، قهرمان رحمانی امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه‌های نیمه‌کاره عصمت و الغدیر و ساختمان مرکز مشکلات یادگیری شهرستان سلماس اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در استان ۴/۲۲ مترمربع و در کل کشور ۵/۲۲ مترمربع است.

وی افزود: با اقدامات انجام یافته فاصله یک مترمربعی با سرانه کشوری رفع خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته با توجهات ویژه استاندار آذربایجان‌غربی و تلاش‌های اداره کل نوسازی هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار جذب شد.

رحمانی بیان کرد: ابلاغ اعتبار جذب شده به ایجاد ۲۵۵ مدرسه با ۱۸۰۰ کلاس درس در سطح استان تخصیص داده شد، که از این تعداد ۱۰ مدرسه برای شهرستان سلماس که هم اکنون در حال ساخت است، اختصاص یافت.

همچنین در این راستا جلسه‌ای در خصوص بررسی مسائل و تکمیل پروژه‌های آموزشی نیمه تمام خیر ساز شهرستان سلماس در دفتر فرمانداری و با حضور فرماندار سلماس و مدیرکل نوسازی مدارس استان برگزار شد.

کد خبر 746710

دیگر خبرها

  • مدارس تا فرارسیدن ایام امتحانات باید دایر باشند
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • ساماندهی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس آذربایجان غربی
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • ساخت ۱۸۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی
  • احداث ۱۸۰۰ کلاس درس با جذب ۱۱۰۰ میلیاردتومان اعتبار در آذربایجان‌غربی
  • ساماندهی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۱۸ مدرسه آذربایجان غربی
  • ۸۵ درصد مدارس کشور اتاق بهداشت ندارند | جای خالی ۱۶ هزار مربی سلامت در مدارس