Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-تولیت آستان قدس رضوی گفت: تشکل‌های مردمی در عرصه مقابله با کرونا در خط مقدم خدمت رسانی به مردم بودند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مسئولان تشکل‌های مردمی و جهادی فعال در عرصه مقابله با کرونا که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان اینکه بر اساس آیات و روایت در اسلام بعد از انجام واجبات هیچ عملی بهتر از رفع مشکل مردم و کمک به نیازمندان نیست، ابراز کرد: توجه و اهتمام به امور معیشتی فقرا، محرومان و نیازمندان در سیره ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ اسلام همواره جایگاه ویژه ای داشته و دین اسلام نسبت به رسیدگی به ضعفا و رفع نیازهای آنها تأکیدات فراوانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) خدمات شایان و رشادت‌های فروانی در زندگی‌شان داشتند، ولی برای هیچ یک آیه نازل نشد، اما هنگامی که آن حضرت انگشتر خود را در نماز به سائل بخشیدند و یا افطار خود را برای سه شب انفاق کردند آیه قرآن نازل شد، که نشان دهنده ارزش و اهمیت رسیدگی به نیازمندان نزد پروردگار متعال است.

تولیت آستان قدس رضوی رسیدگی به نیازمندان را سیره علمای بزرگ اسلام دانست و ابراز کرد: علمای بزرگ تاریخ اسلام هیچ‌گاه از حضور در میان مردم و رسیدگی به امور نیازمندان غافل نبودند، امروز نیز طلاب و روحانیت باید در عرصه‌های مختلف خدمات اجتماعی حضور داشته باشند که اینگونه نیز هست، در موضوع کرونا و در دورانی که هیچ کس حاضر نمی‌شد فوت شدگان کرونایی را غسل دهد این طلاب بودند که در اقدامی جهادی غسل و نماز اموات کرونایی را برعهده گرفتند که دشوارترین کار بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه خداوند متعال از بندگان عمل احسن می‎خواهد، «عمل احسن» را به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به عمل خیر دیگر معرفی و اظهار کرد: با بررسی زندگینامه علما و مراجع بزرگ در می یابیم که نسبت به رسیدگی به فقرا و محرومان به عنوان «عمل احسن» اهتمام و توجه ویژه داشته‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که شیوع کرونا بسیاری از خانواده های آبرومند را نیز با مشکلات معیشتی روبه رو کرده است، گفت: دستگیری از محرومان و نیازمندان از توفیقات الهی و نعمتی از جانب خداوند متعال است، لذا تشکل‌های مردمی باید قدر اقدامات خود در خدمت رسانی به محرومان را بدانند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تشکل‌های مردمی در گمنامی، بدون هیچ چشم داشت و عنوان اجتماعی، برای رفع مشکلات و دستگیری از نیازمندان تلاش می‌کنند که از بهترین اعمال است. عناوین و اعتبارات اجتماعی برای همین دنیاست و در آخرت کاربردی ندارد، اما گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی کارهایی انجام می‌دهند که اجر فراوانی در آخرت داشته و ائمه اطهار(ع) و مراجع بزرگ شیعه بسیار به آنها اهتمام داشتند و شخصا آنها را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: کمیته امداد از نخستین نهادهایی بود که با دستور امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد تا فرهنگ کمک به محرومان ترویج یابد که از نگاه و توجه مرجعیت و علمای بزرگ اسلام نسبت به دستگیری از نیازمندان حکایت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به پیشگامی رهبر معظم انقلاب در کمک رسانی به حادثه دیدگان حوادث طبیعی پیش و پس از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: علمای بزرگ در طول تاریخ همواره با ساخت مدارس، بیمارستان، کتابخانه و غیره برای ارائه خدمات عام المنفعه به مردم تلاش می‌کردند.

وی تشکل‌های مردمی را به برگزاری جلسات هم فکری برای هماهنگی با یکدیگر، انتقال تجربیات، تقسیم کار و هم افزایی توصیه و اظهار کرد: برگزاری جلسات هم‌اندیشی میان تشکل‌های مردمی بسیار اثرگذار است، کار جمعی و استفاده از مهارت‌ها، دانش، اطلاعات و تجربیات یکدیگر می‌تواند فعالیت‌های جهادی و خیرانه را اثر بخش‌تر کند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: خوب است تشکل‌های مردمی با همکاری یکدیگر منطقه‌ای محروم را شناسایی و با برنامه ریزی و اقدامات محرومیت زدایی آن منطقه را از دایره محرومیت و نیازمندی خارج کنند. رهبر معظم انقلاب در دیداری با مسئولان بنیاد مستضعفان فرمودند «بروید یک منطقه را بطور کامل آباد کنید»، این نگاه رهبر معظم انقلاب بوده که خوب است تشکل‌های مردمی به این رویکرد مناسب توجه داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی: حفظ مرکزیت حرم مطهر در گسترش شهر مشهد/ شارستان‌های اطراف حرم مطهر تعیین تکلیف شودتولیت آستان قدس: زندگی علمای مدفون در حرم رضوی برای جوانان تبیین شودتولیت آستان قدس رضوی: تداوم آموزش‌های مجازی سبب افت علمی طلبه‌ها نشود

حجت الاسلام والمسلمین مروی تشکل‌های مردمی را به تلاش برای ترویج سنت حسنه کمک به نیازمندان توصیه و بیان کرد: دامنه خیرین و نیکوکاران را گسترش دهید و بستر خدمت را برای دیگران نیز باز کنید، برخی خط کشی ها تنها ساخته ذهن ما است و در اسلام جایگاهی ندارد، در جذب مشارکت برای کمک به محرومان و ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه نباید خط کشی‌ وجود داشته باشد، راه را برای کار خیر باید باز کرد و اجازه داد اقشار مختلف، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت توفیق مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه را داشته باشند.

انتهای پیام/281/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی الاسلام والمسلمین تشکل های مردمی علمای بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سالن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رحیم نریمانی، مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این برنامه گفت: امیدوارم این نشست و مصوبات آن مایه برکات و توفیقات روزافزون برای تشکل‌های ایثارگری و همچنین تعمیق اشتراکات بین دو نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
وی ادامه داد: دو نهاد بنیاد شهید و شورای انقلاب فرهنگی به دستور امام راحل(ره) ایجاد شده و در حقیقت هردو نهاد فرهنگی هستند، ایشان در آن زمان با نگاه به حکمرانی اسلامی ۱۶ نهاد را تأسیس کردند و خمیرمایه و بن‌مایه‌ این دو نهاد برگرفته از نظرات امام راحل(ره) است و ما ریشه‌های مشترکی داریم.
نریمانی با اشاره به موضوع شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر بحث جهش تولید با مشارکت مردمی، خاطرنشان کرد: هدف از این نشست با حضور دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر که عمده فعالیت‌های فرهنگی آنها در عرصه ملی و بین‌المللی است، عمل به دستورات معظم له است و در حال حاضر چهار تشکل ما در سازمان ملل کرسی مشورتی داشته و در خصوص پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه تشکل‌ها در بحث فرهنگی نیز با نگاه مردمی سازی که حدود ۱۵ سال است بنیاد شهید به آن می‌پردازد، فعال هستند تاکید کرد: تاکنون حدود ۷۵۰۰ نفر ساعت برای کل تشکل‌ها بحث آموزشی با هدف توانمندی این عزیزان داشتیم تا در زمینه توسعه فرهنگی نقش ایفا کنند، تشکل‌ها با توجه به ضریب نفوذ و سرمایه اجتماعی که دارند به جز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، می‌توانند در دیگر بحث‌ها هم وارد شده و با هماهنگی‌ با آنها در موضوعات مهم کشور نقش آفرینی کنیم.
وی اظهار کرد: تشکل‌های ایثارگری در زمینه موضوعات مختلفی نقش ایفا کرده‌ و امروز دامنه فعالیت تشکل‌ها به حدی رسیده که علاوه بر این اقدامات، در زمینه حل مسائل و مشکلات کشور هم نقش آفرینی می‌کنند.
نریمانی ادامه داد: هیئت‌های اندیشه ورزی از تشکل‌ها تشکیل دادیم تا در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند و یکی از موضوعات اساسی در بحث توسعه فرهنگی کشور، افزایش روحیه ایثار است که با حمایت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه مسائل مهم کشور عملی می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست اظهار کرد: بنا بر این بود که از تشکل‌های مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کنیم و تلاش شد که اینجا به قرارگاه تبدیل شود و ستادهایی تعریف و در ذیل آن میزهایی طراحی شد که نخبگان فعال مردمی در آن عضو فعال هستند. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار قرار داده و با بنیاد نیز جلسه مشترکی داشته و میز ایثار و شهادت را در اینجا راه‌اندازی کردیم.
حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد: پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه میز ایثار و شهادت را فعال کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دستگاه‌ها مختلف استفاده کنیم. همچنین در خصوص اسناد تشکل‌های مختلف شاهد و ایثارگر تلاش شود تا در حکمرانی کشور مشارکت کنند، البته که در حال حاضر اینجا محل فعالیت فعالان مردمی است و به برکت خون شهدا که همواره در مسائل دنیوی راهگشای ما هستند ادامه دار خواهد بود و همچنین فعال‌سازی دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار قرار دارد.
همچنین در این نشست اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر به بیان گزارش عملکرد و پیشنهادات خود پرداختند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از ۸ استان کشور در دهه کرامت
  • ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در خط مقدم امداد رسانی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل‌های مردمی
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل های مردمی
  • مراسم معارفه حجت‌الاسلام عبدالعلی توجهی، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد