Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:14:44 GMT

مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۰۵۰

مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، سر کلایو سینکلر روز گذشته پس از یک دوره طولانی بیماری در ۸۱ سالگی درگذشت. سینکلر برای عرضه گسترده رایانه‌های خانگی مشهور بود.

هرچند او مخترع ماشین حساب جیبی نیز بود، اما برای محبوب سازی رایانه خانگی و عرضه آن در بازار انگلیس با قیمت مناسب مشهور شده بود. بسیاری از غول‌های بزرگ صنعت بازی‌های رایانه‌ای فعالیت خود را با مدل‌های مختلف رایانه‌های ZX شرکت او آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سن ۱۷ سالگی ترک تحصیل و ۴ سال به عنوان خبرنگار فعالیت کرد تا برای شرکت «سینکلر رادیونیکس» سرمایه جمع آوری کند. او در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی مجموعه‌ای از ماشین حساب‌هایی ابداع کرد که به اندازه‌ای کوچک بودند که در جیب جای می‌گرفتند. در آن دوره مدل‌های موجود از این ابزار بسیار بزرگ بودند.

نخستین رایانه خانگی او ZX۸۰ نام داشت که بازار این دستگاه را متحول کرد. البته این دستگاه با رایانه‌های فعلی تفاوت بسیار زیادی داشت. قیمت رایانه به شکل کیت ۷۹.۹۵ پوند و در حالت سرهم بندی شده ۹۹.۹۵ پوند بود. چنین قیمتی معادل یک پنحم رایانه‌های خانگی در آن زمان بود.

همچنین او یک تلویزیون جیبی به نام TV۸۰ ابداع کرد که با استقبال عمومی روبرو نشد، هرچند اکنون بسیاری از افراد برنامه‌های تلویزیونی را در موبایل‌هایشان تماشا می‌کنند.

کد خبر 5306709 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: رایانه نوآوری اختراع و مخترعان حاکمیت سایبری فناوری فضایی نوآوری شرکت دانش بنیان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی امنیت اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضانوردان فیس بوک اقتصاد دیجیتالی شرکت اسپیس ایکس ایالات متحده امریکا حکمرانی فضای مجازی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۵۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی

به گزارش قدس آنلاین، «بهروز احمدی حدید» با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، از افزایش حجم معاملات این بازار از ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۴.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی افزود: میزان معاملات روندی کاملاً صعودی دارد، به طوری که در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۲ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

احمدی حدید با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در سال‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن، بر تصمیم وزارت نیرو مبنی بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد.

وی به تشریح مدل جدید روابط مالی و گردش نقدینگی در شرکت‌های توزیع پرداخت که بر اساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی‌نفعان زنجیره تامین برق می‌توانند سهم خود از منابع واریزی به‌حساب مدیریت منابع را به‌صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند.

این مقام مسوول گفت: در این سازوکار شرکت‌های توزیع هزینه‌های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و بر اساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به‌صورت هفتگی دریافت می‌کنند.

احمدی حدید افزود: باقی‌مانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به‌حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز می‌شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد فروش برق نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، گفت: ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکت‌های توزیع بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه‌ به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی حدود ۱۰۰ میلیارد کیلووات‌ساعت، انتظار می‌رود بیش از ۶۰ درصد از مصرف کشور در سال ۱۴۰۳ از طریق بورس انرژی تامین شود.

احمدی حدید ادامه‌داد: شرکت‌های توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده‌حساب شرکت‌های توزیع در بورس را برداشت و به‌حساب تولیدکنندگان برق حاضر در بازار عمده‌فروشی واریز کند.

وی، افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ۳۰ درصد در سال جاری و ۶۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۶ را از احکام قانونی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم عنوان و خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال دست‌کم تا ۴۵ درصد برنامه مذکور محقق شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود
  • بازگشت هرکول جیبی به ترکیب استقلال
  • آی پی امداد دیگر تنها یک تعمیر کننده لوازم خانگی نیست
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • واریز مستقیم پول از کارخانه مس به حساب شاگردان نویدکیا!
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم
  • معامله ۵۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • مرکز تعمیرات لوازم خانگی آاگ در تبریز
  • ۳۴۰ شرکت ایرانی و خارجی در نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی