Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@07:51:43 GMT

گفتمان و فرهنگ دفاع مقدس باید در جامعه ترویج شود

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۱۳۴

گفتمان و فرهنگ دفاع مقدس باید در جامعه ترویج شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان، با تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس فرصت بزرگ و ارزشمندی برای اتکای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر داشته‌های خود بود و ملت ایران در این مقطع همانند سایر برهه‌ها همراه و پشتیبان نظام بودند.

وی با یادآوری اینکه در برابر تجاوز عراق با پشتیبانی کشورهای ابرقدرت جهان، ایران چاره‌ای جز تسلیم یا دفاع در برابر دشمن نداشت که نظام اسلامی مقاومت را انتخاب کرد، افزود: جنگ را دیگران شروع کردند و ما دفاع کردیم و موشک، بمب، تفنگ و تجهیزات در اختیار دشمن بود تا ایران اسلامی را به زانو در آوردند و گاهی تا ۷۰ کیلومتر در ایران پیشروی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاتمی با تاکید بر اینکه دفاع ما مقدس است چرا که رزمندگان اسلام در دفاع از سرزمین، استقلال، دین، عقیده و ایمان به جبهه‌های جنگ رفته و از میهن اسلامی دفاع کردند، گفت: جنگ دفاع مقدس جنگ جهانی سوم بود که دنیا در برابر نظام اسلامی قرار گرفت و ژنرال‌های چند ستاره آمریکا و روسیه، پول کشورهای مرتجع عربی و هواپیماهای فرانسه بود اما فکر نمی‌کردند که ایران بتواند در برابر این تجاوزات دفاع کند.

امام جمعه زنجان افزود: فکر تشکیل بسیج مستضعفین از سوی امام خمینی (ره) موجب شد تا همه نیروهای مردمی، ارتش، سپاه و نیروهای انقلاب پای کار آمده و با تقدیم شهدا و با جانبازی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان این جنگ به نفع نظامی اسلامی به اتمام رسید.

خاتمی با بیان اینکه استان زنجان ۳۵۳۵ شهید طی دوران دفاع مقدس تقدیم اقتدار و عزت ایران اسلامی کرده است، گفت: کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مهرماه امسال برگزار می‌شود.

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به ۲۷ شهریور به عنوان روز شعر و ادب فارسی، گفت: یکی از بسترهای ماندگاری جامعه حفظ شعر و ادبیات است که در حوزه دفاع مقدس آثار خوبی در کشور ثبت شد.

خاتمی افزود: ۲۷ شهریور به نام شهریار شاعر ولایتمدار ثبت شده است که شعر علی ای همای رحمت یکی از آثار ماندگار وی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در فاصله زمانی کوتاه آغاز فعالیت، ادامه داد: حضور مستمر در بین مردم روش ابداعی رئیس جمهوری است که تا کنون نتایج مطلوبی به دنبال داشته است و گام مهمی در راستای تحقق عدالت در جامعه محسوب می‌شود.

امام جمعه زنجان تاکید کرد: دولت سیزدهم با تمام توان وارد عرصه خدمت شده است و می کوشد از تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات استفاده کند.

خاتمی با تاکید بر اینکه گسترش و تعمیق عدالت در ابعاد مختلف همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است گفت: ایشان همواره به موضوع گسترش عدالت در ابعاد مختلف به ویژه فرهنگ قرآنی به عنوان هدف انبیای الهی تاکید کرده‌اند.

کد خبر 5306848

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری خطبه های نماز جمعه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان علی خاتمی ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا اردبیل واکسیناسیون کرونا کرمانشاه اربعین حسینی گرگان خطبه های نماز جمعه واکسیناسیون زلزله هفته دفاع مقدس ایلام دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین علی جنتی پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) در سی اُمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) اظهارکرد: ایران اسلامی مدعی تمدن نوین اسلامی است و بی شک این تمدن بدون عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان، علما به عنوان وارثان انبیاء و مفسران دین، نقشی محوری در ترویج این ارزش‌ها و زمینه‌سازی برای ساخت جامعه‌ای نوین بر پایه آموزه‌های اسلامی دارند.

وی افزود: امام رضا (ع) در بیان مسئولیت خطیر علما می‌فرمایند: "فقها باید مردم را از شر دشمنان نجات دهند، با مظاهر ناعدالتی و تبعیض مبارزه کنند و بر ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی پایبندی به حقوق اخلاقی و انسانی ایرانی و اجتماعی تاکید کنند."
جنتی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی علما ابعاد مختلفی دارد، بیان کرد: ترویج علم و دانش، روشنگری افکار عمومی  و ارتقای سطح معرفت دینی مردم از طریق برگزاری کلاس‌ها، سخنرانی‌ها، تالیف کتب و مقالات و استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای. ترویج آموزه‌های اخلاقی دین مانند صداقت، امانت‌داری، انصاف، و کمک به نیازمندان برای اصلاح اخلاقی جامعه و مبارزه با مفاسد اجتماعی، نقد ظلم و ستم، ترویج عدالت و انصاف، حمایت از اقشار ضعیف جامعه برای ایجاد جامعه‌ای متعادل و برخوردار از رفاه عمومی لازم و ضروری است.

پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) تأکید کرد: ترویج فرهنگ انفاق و وقف و ارائه راهکارهای مناسب برای توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه برای کاهش نابرابری‌ها و فقر اقتصادی دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه علما با ایفای این نقش‌ها می‌توانند در تحقق عدالت اجتماعی و تمدن نوین اسلامی یاریگر مردم باشند، افزود: علما روشنگری افکار عمومی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان برای دفاع از کیان دین و مملکت و حفظ استقلال و امنیت کشور می توانند نقش موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی علما در تاریخ اسلام  را می توان معرفی کرد، امام علی (ع) الگوی عدالت و انصاف، در دوران خلافت خود، اهتمام ویژه‌ای به رفع تبعیض و توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه داشتند.شیخ صدوق فقیه برجسته شیعه، با تاسیس دارالعلم و پرورش شاگردان برجسته، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و حفظ معارف دین ایفا کرد وعلامه طباطبایی مفسر قرآن کریم، با تفسیر قرآن به روشی نوین و با استفاده از عقل و برهان، به فهم عمیق‌تر آیات الهی و ارتقای سطح معرفت دینی مردم کمک کرد.

جنتی در خاتمه تأکید کرد: امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی، جامعه‌ای ایمانی و الهی را بر پایه آموزه‌های دین اسلام بنا نهاد و نظامی بر اساس عدالت اجتماعی و رفاه عمومی مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • شهدای هنر و رسانه مانع تحریف وقایع جنگ تحمیلی شدند
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه