Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@23:01:03 GMT

اربعین چراغ راهِ شکستن تاریکی است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۳۰۴

اربعین چراغ راهِ شکستن تاریکی است

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اربعین فرصت بازگشت به کربلا برای “معرفت” عمیق‌تر کربلاست؛ پس بهترین کار در اربعین، مرور عاشوراست.

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمدرضا سنگری؛ مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به اربعین پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیر، نماد و ماده زندگی است. کودک با نخستین گریه، شیر می‌طلبد و شیر مناسب جنس کودک، در سینه مادر جوش میزند؛ بهترین غذای پیران نیز شیر است.

شیر چیست؟ فراورده‌ای میان دو چیز آلوده! دم و فرث! نُّسْقِیکُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِینَ (نحل/۶۶) ما از آن چه در شکم میان خون و نجاست (دم و فرث) هست، شیری ناب و گوارا به شما می‌نوشانیم.

هنر زندگی و زندگی هنرمندانه و کریمانه نیز همین است؛ قدرت عبور از میان آلودگی‌ها و شهد و شیر و شیرینی آفریدن، وقتی دعوا و درگیری میان دو نفر است (خون و نجاست) و تو بتوانی صلح و آشتی و مسالمت بیافرینی، “شیر” جوشانده‌ای و البته این کار روبهان نیست، کار “شیران” است!

 

کربلا، شیر جوشانی از میان خون و پلیدی بود؛ حسین، کوثری انگبین گون جوشاند که هنوز و همیشه انسان و تاریخ را سیراب می‌کند.

اما باید بدانیم که شیریابی و شیرنوشی به شرط رفتن در بطون است؛ نُّسْقِیکُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ!

خطر کردن، خود را به دریای خون زدن، پلیدی‌ها چون دروغ، دشنام، تحقیر و تحریف‌ها را تاب آوردن، میتواند ما را به لبن خالص و سائغ برساند.

شیر کربلا را هر کس نمی‌نوشد و نمی‌نوشاند؛ شیر جوشانی از کربلا هم مستلزم عبور از میان دم و فرث است و به قول حافظ، کجاست شیر دلی کز بلا نپرهیزد!

اربعین شیرنوشانی کاروان بازگشته اسیران است، کاروانی که از متن خون و پلیدی دارالاماره عبدالله بن زیاد و کاخ یزید گذشته است، بی آنکه بی‌تابی کند، سستی و رخوت بپذیرد، بهراسد، کوتاه بیاید و با دشمن (خون و پلیدی) مماشات و همراهی کند.

اربعین یعنی میوه چینی از درخت شکیب، شیرین کامی به قیمت صبوری و ستم شکنی به بهانه روشنگری، فریاد گری، صلابت و متانت و وقار در اسارت و زنجیر و شکنجه و شماتت.

اربعین، یعنی مظلومیت و معصومیت و حقیقت مظلوم و مظلوم حقیقت را شناساندن. در طوفان تازیانه و طعنه و توهین و تمسخر نشکستن و ایستادن یک چله ایستادن، چله نشینی نه! چله ایستادن!

اربعین، بازگشت پیروزمندانه کاروانی است که سنگِ سنگ‌دلان چشید، سر بر نیزه دید، طعنه‌های یزید و عبیدالله و کوچه و بازار شنید، داغ‌ها و مصیبت‌ها کشید اما نخمید و حماسه آفرید.

 

و کدام سخن گویاتر از این تفسیر شکوهمند از عاشورا و اربعین که در زیارت اربعین می‌خوانیم: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ؛ خدایا، حسین هستی خود را فدا کرد تا بندگان تو را از جهالت و حیرت (نادانی و سردرگمی) رهایی بخشد.

پس کربلا و عاشورا و اربعین، چراغند تا تاریک‌ها شکسته شود. جاده‌اند تا سالکان به دامچاله‌ها و پرتگاه‌ها نلغزند و سر انگشت اشاره به مقصدند تا گیجی و سردرگمی و بهت و حیرت دامنگیر ره‌پویان نشود.

اربعین را چراغ و جاده ببینیم و بشناسانیم، اربعین فرصت بازگشت به کربلا برای “معرفت” عمیق‌تر کربلاست؛ پس بهترین کار در اربعین، مرور عاشوراست نخست در خویش و سپس با دیگران، اربعین یعنی به حسین برگشتن و حسین یعنی خوبی، زیبایی، بایستگی و برازندگی.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اربعین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکستن رکورد بارش۱۰ایستگاه بارانسنجی جنوب سیستان وبلوچستان

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: از ایستگاه‌های چابهار ۱۴۶.۴، زرآباد ۲۷۰، کهیر ۱۲۱، کنارک ۲۴۷، شارک ۲۴۷، پلان ۱۴۴، تیس ۱۴۱، مومان ۱۴۳، بانست ۱۷۵، بریس ۱۱۷ بارندگی تلا شامگاه چهارشنبه گزارش و ثبت شده است.

وی ادامه داد: گزارش این میزان بارش از این ۱۰ ایستگاه، از بدو تأسیس تاکنون بی سابقه بوده است.

ملاشاهی اظهار کرد: از ۱۵۵ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران در این مدت، مخابره و ثبت شده، از زاهدان ۲۹.۵، راسک ۴۷، نیکشهر ۹۲.۱، ایرانشهر ۷۹.۵، بمپور ۹۱.۵، دلگان ۶۷، خاش ۳۰.۱، سراوان ۴۵، مهرستان ۶۶، نصرت آباد ۷.۵، میرجاوه ۳.۵، زابل ۸.۷ زهک ۱۳.۳ میلی متر باران گزارش شده است.

وی بیان کرد: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، از امروز پنجشنبه در سطح استان بویژه ارتفاعات شرقی و جنوبی استان رگبار بهاری و رعد و برق با احتمال تگرگ گاهی تندباد موقتی پیش بینی می‌شود.

این مقام مسؤول توصیه کرد: ساکنان مناطق تحت تأثیر، از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و از محصولات کشاورزی محافظت کرده و از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند و در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود.

کد خبر 6081613

دیگر خبرها

  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • نحوه انتقال اطلاعات گوشی در صورت شکستن یا سوختن ال سی دی
  • جادوی کهکشانی‌ها؛ منچسترسیتی فرصت شکستن دو رکورد تاریخی خود را از دست داد
  • شکستن رکورد بارش۱۰ایستگاه بارانسنجی جنوب سیستان وبلوچستان
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • کلید تمام پلیدی‌ها
  • تاریکی در برخی از معابر شهروندان تبریز را به دردسر انداخت
  • پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم
  • همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی در کربلا برگزار می‌شود