حجت‌الاسلام والمسلمین یاوری گفت: پیاده‌روی اربعین زمینه تشکیل جامعه‌ای است که حضرت حجت(عج) به دنبال آن هستند. در روایات درباره اینکه پیاده‌روی اربعین از نشانه‌های ظهور است، چیزی گزارش نشده، اما حرکتی پسندیده است و با انجام کارهای مقبول زمینه‌ ظهور حضرت ولیعصر(عج) فراهم می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، به ارائه تحلیل خود درباره پیاده‌روی اربعین و نسبت آن با فربهی مناسکی پرداخت و بیان کرد: یک‌سری روایات درباره زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین وجود دارد و در روایاتی که از حضرات معصومین(ع) نقل شده، ارزش زیارت، به خصوص زیارت همراه با سختی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین به پیاده‌روی هم اشاره شده که این نحو از زیارت ثواب بیشتری دارد و در روایات دیگری هم بافضیلت‌ترین اعمال سخت‌ترین آنها دانسته شده است.

وی تصریح کرد: این رفتار شیعیان حتی بر دیگر مذاهب اثرگذار بوده، مثلاً از دوره سلجوقیان، که حاکمیت با اهل سنت بود تاکنون زیارت قبور اهل بیت(ع) به خصوص زیارت سیدالشهدا(ع) ادامه یافته است. اندک‌اندک وضعیت اجتماعی جامعه سبب شد که راهپیمایی و زیارت اربعین به خصوص از نجف تا کربلا تبدیل به نماد شود.

پیادروی اربعین؛ نمادی برای انتقال پیام‌

این استاد دانشگاه بیان کرد: گرچه گونه غالب عزاداری، مرثیه‌خوانی و گریه و تباکی است، اما پیاده‌روی هم اربعین از نمادهای ارزشمند است و پیام‌های زیادی را منتقل می‌کند. جمعیت زیادی در این مراسم حضور می‌یابند و حضور پُرشور موجب می‌شود که این نماد پُررنگ‌تر شود.

یاوری افزود: در اسلام حرکات و مراسم جمعی وجود دارد که اثربخش‌تر از اقدامات فردی است. مثلا ما در منزل نماز می‌خوانیم، اما نماز جماعت ارزش بیشتری دارد. در باب زیارت هم این‌طور است و اگر عده‌ای جمع شوند و پیاده‌روی کنند، اتحاد خواهند داشت و پیامی را منتقل می‌کنند. سپس جریان‌های استکباری و استثماری این پیام‌ها را می‌بینند و می‌فهمند که کسی به نام سیدالشهدا(ع) اینها را دور هم جمع کرده و نهادی ایجاد شده است. پس قیام سیدالشهدا(ع) هنوز زنده است و خون امام حسین(ع) همچنان حیات دارد.

پیاده‌روی اربعین فربهی مناسکی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که در جواب کسانی که پر و بال دادن به پیاده‌روی اربعین را فربهی مناسکی می‌دانند چه می‌گویید، بیان کرد: در روز قدس مردم به خیابان‌ها می‌آیند و دلسوزی خود را برای فلسطینیان نشان می‌دهند یا اگر مردم بخواهند از انقلاب دفاع کنند، ۲۲ بهمن به خیابان می‌آیند. بنابراین اگر جمعیت و حرکتی شکل می‌گیرد، دلیلی بر فربهی یک اقدام نیست. وقتی این پیاده‌روی اربعین را تبدیل به فرهنگ کنیم، اتحادی بین تمام فرق و مذاهب به خصوص شیعیان ایجاد می‌شود و با خود یکسری آورده‌های فرهنگی دارد و نمی‌توان گفت آیین‌های عزاداری در حال فربه شدن هستند.

یاوری تصریح کرد: یک زمان بحث بدعت است که باید جلوی آن گرفته شود، اما در خصوص راهپیمایی اربعین بدعت مطرح نیست بلکه این آداب و رسوم اهمیت دارد و آورده‌های بسیاری داشته است. برای نمونه ما چیزی به نام موکب و موکب‌داری را در کشورمان نداشتیم، از عراق وارد کشور ما شده و ادبیاتش هم در کشور ما شکل گرفته است. اینها موجب فربه شدن مناسک نمی‌شود، بلکه امکانی برای بروز سنت‌های مختلف است. چون جمهوری اسلامی ایران انقلابش را برگرفته از خون امام حسین(ع) می‌داند، با جدیت آن را برگزار می‌کند؛ چنان‌که امام خمینی گفت این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته یا در جای دیگری بیان کرد که این انقلاب برگرفته از قیام سیدالشهدا(ع) است. البته امام تاکید می‌کرد که عزاداری به صورت سنتی باشد و حواشی و انحرافاتش کنار برود تا از اصل آن غافل نشویم.

وی با اشاره به مغرضانی که می‌خواهند از وضعیت عزاداری‌ها سوءاستفاده‌ کنند، بیان کرد: عده‌ای می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و فقط بدعت و انحرافاتی را که به وجود می‌آید مطرح می‌کنند و سپس می‌گویند همه این مراسم همین است. حال اگر این راهپیمایی، سینه‌زنی و علم‌ها و کُتل‌ها نباشد پیام کربلا چطور منتقل شود؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چه نسبتی میان پیاده‌روی اربعین و ظهور وجود دارد؟ گفت: طبق روایات، قبل از ظهور حضرت(عج) ظلم و جور زیاد می‌شود، اما به معنای فساد همه عالم نیست و این‌طور نیست که انسان‌های خوب نیستند و کاری نمی‌کنند. همچنین براساس روایات، وقتی امام(عج) ظهور می‌کنند، جوانان شیفته امام می‌شوند و گروه‌گروه به سمت امام(عج) می‌روند. حال زیارت اربعین را هم به عنوان یک الگو قرار می‌دهیم که سیدالشهدا(ع) پیامی را منتقل کرده و ما آن پیام را با این نمادها به جهان منتقل می‌کنیم. بسیاری از زوار تحت تأثیر این پیام‌ها قرار گرفته‌اند، برخی نمازخوان یا مقید شدند. بنابراین زمینه‌ای است برای تشکیل جامعه‌ای که حضرت حجت(عج) به دنبال آن است و بسیار حرکت خوبی محسوب می‌شود. در روایات درباره اینکه پیاده‌روی اربعین از نشانه‌های ظهور باشد چیزی گزارش نشده، اما حرکتی پسندیده است؛ یعنی با انجام کارهای پسندیده زمینه‌ ظهور حضرت حجت(عج) فراهم می‌شود.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

منبع:

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وحدت اسلامی اربعین پیاده روی اربعین سیدالشهدا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۶۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

قیمت سکه امامی امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۰

اقدام ناپسند یک نانوا در حاجی آباد اراک / فرماندار اراک واکنش نشان داد + عکس

کاپیتان لبنان دیدار با ایران را از دست داد

تفریح آقازاده ای با خودروی بیت المال! +عکس

تشدید رکود در بازار خودرو

خبر بعدی:

حزب« قوات اللبنانیه» بزرگترین تهدید برای مسیحیان است/ اتحاد حزب جعجع با داعش و جبهه النصره

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به کشتار چند روز گذشته شبه نظامیان وابسته به جعجع در منطقه الطیونه بیروت به موضع گیری درباره آن پرداخت.

به گزارش مشرق،سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در ابتدای سخنان خود گفت: میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام را به وجود آلام و مصائبی که داریم، گرامی می داریم. به تجمع بزرگ یمنی ها در گرامیداشت جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) می بالیم.

نصرالله به قندرهای به خاطر قربانیان انفجار انتحاری اخیر که داعش ساخت آمریکا آنرا برعهده گرفت، تسلیت عرض می کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرأک به خانواده قربانیان کشتار روز پنجشنبه بیروت تسلیت عرض می کنیم. تحولات اخیر خطرناک است و نیاز به موضع گیری دارد. حزن شما حزن و اندوه ماست و با این جنایت متالم شدیم.

نصرالله گفت: حزبی است که بر این باور است که ساکنان ضاحیه دشمنان آنها هستند. سران این حزب به دنبال ایجاد دشمن توهمی هستند و به دنبال این هستند که مسیحان را در نگرانی قرار دهند. هدف از اقدامات این حزب این است که می خواهد خود را مدافع اصلی مسییحان قرار دهد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: حزب خاصی است که رئیس آن می خواهد که ساکنان عین الرمانه و فرن الشباک و مناطق مجاور ضاحیه جنوب بیروت دائما در نگرانی و ترس باشند. می خواهند اینگونه القا کنند که همسایگان آنها در ضاحیه دشمنان آنها هستند و باید برای این رویایی آماده باشند.

وی افزود: رئیس این حزب به دنبال ایجاد دشمن خیالی برای همسایگان ما و باقی نگه داشتن مسیحیان در نگرانی به سبب وجود آنهاست. برخی از مسئولان قوات اللبنانیه نام مقاومت را بر روی کسانی کحه سلاح به روی تظاهرات کنندگان گرفتند، اطلاق کردند.

نصرالله گفت: هدف از این هراس افکنی این است که این حزب خود را مدافع اصلی مسیحیان معرفی کند. هنگامی که رئیس این حزب مسیحیان در لبنان را خطاب قرار می دهد مفهومش این است که همه تمرکزش بر این است که مسیحیان باید در ترس و نگرانی بمانند.

وی افزود: مسیحیان در لبنان عنوانی است که از آن برای رهبری و هیمنه حزب و خدمت طرح خارجی بهره برداری می شود، به طور مشخص منظورم حزب القوات اللبنانیه است.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: با همه فحش و ناسزایی گویی این حزب به ما، واکنشی به این حزب نشان ندادیم. آنچه رخ داد مرحله جدیدی برای ما درباره تعامل با امور داخلی است.

وی گفت: رئیس این حزب در تمام مدت به اتهام زنی و ناسزایی گویی، هراس افکنی مشغول بوده است و ما پاسخی ندادیم. از زمان خروج رئیس حزب نیروهای لبنانی از زندان او همواره به دنبال دشمن تراشی است. دشمنی که به دنبال بازارگرمی و تجارت با آن با کشورهای منطقه است، حزب الله است.

نصرالله تاکید کرد: رئیس حزب نیروهای لبنانی به دنبال این است که مسیحیان را قانع کند که این دشمن قصد حمله به شهرها و تغیر هویت شما را دارد.

وی افزود: باوجود اینکه پنج شهید از حزب الله و جنبش امل هستند، رئیس حزب نیروهای لبنانی همه تمرکز خود را روی حزب الله گذاشته است. برنامه اصلی حزب نیروهای لبنانی ایجاد جنگ داخلی است که بافت جمعیتی را تغییر دهد. این حزب از بروز درگیری نظامی و ایجاد جنگ داخلی ابایی ندارد زیرا در خدمت خارجی عمل می کند. آنچه از تسلیح و تجهیز و آموزش و شاکله مشخص است این است که شبه نظامیانی قاتلی هستند.

نصرالله اعلام کرد: قبلا آنها برنامه خود در زمینه جنگ داخلی در لبنان به سبهان عرضه کردند و آن زمانی بود که سعد حریری در زندان بود و همان روز رئیس حزب نیروهای لبنانی خواستار رایزنی های جدید شد و اولین کسی بود که به متحدش خود خنجر زد.

وی افزود: رئیس حزب نیروهای لبنانی چند ماه قبل برخی متحدان را به مقابله با حزب الله تحریک کرد. رئیس حزب نیروهای لبنانی می گوید که حزب نیروهای لبنانی امروز قوی تر از زمان بشیر الجمیل است. این ذهنیت بود که حوادث روز پنجشنبه را رقم زد. این ذهنیت کشتار جنایت بار را رقم زد.

نصرالله با اشاره به تحرکات شبه نظامیان وابسته به سمیر جعجع در شب قبل از حادثه و مطلع بودن از این تحرکات ،ادامه داد: ما از نیروهای امنیتی و ارتش خواستیم که در منطقه حضور گسترده داشته باشند. آنها ساکنان منطقه را تحریک کردند که و شب قبل از حادثه گفتند که فردا حمله است و به محله های شما حمله می شود.

وی افزود: ما گردن خود را به ارتش و دولت لبنان با توجه به حساسیت منطقه و به نشانه احترام به همسایگانمان سپردیم و اقدامات امنیتی انجام ندادیم.

نصرالله خطاب به مسیحیان لبنان گفت: تلاشی در کار است که حزب الله را دشمن خیالی نشان دهند و این افتراء و ظلم است. نه حزب الله و نه جنبش امل و نه شیعه و نه مسلمین، دشمن مسیحیان نیستند.

وی تصریح کرد: حزب نیروهای لبنانی  برای جبهه النصره و تکفیری ها در لبنان و سوریه پوشش امن فراهم کرد. شما می توانید از مناطق مسیحی نشین در سوریه بپرسید که حزب الله چگونه از مسیحیان حمایت کرده است.

نصرالله گفت: چه کسی با ساکنان جرود عرسال بوده است و چه کسی با انقلابیونی بوده است که حزب نیروهای لبنانی آنها را یاری رسانده است؟ حزب الله قبل از اینکه به ارتش لبنان اجازه داده شود، از مسیحیان حمایت کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: چه کسی خطر را از مسیحیان در آنجا دفع کرد؟ ما بهترین جوانان خود را در این نبردها از دست دادیم. از ساکنان ربله در القصیر و اهالی دیرعطیه و معلولا و الکنائس و دیرها در سوریه و راهب و راهبه ها و شخصیت های دینی مسیحی بپرسید که حزب الله چگونه عمل کرده است؟

وی افزود: پس از خروج رژیم صهیونیستی از جنوب ما مانع از ورود فرد مسلح از جنبش امل و حزب الله به مناطق مسیحی نشین شدیم. در هر منطقه که حزب نیروهای لبنانی وارد شده است جنگ رخ داده است.

نصرالله گفت: از سال ۲۰۰۰ ما روند درستی را در پیش گرفتیم و حتی به مزدورانی که ما را شکنجه دادند و به قتل رساندند هم تعرضی نکردیم. هر آنکه از آنان که گرفتیم تحویل ارتش لبنان لبنان دادیم و آنانی که ما را کشتند را هم محاکمه نکردیم. ما فرصت تلافی داشتیم اما این در مرام ما و دین ما نیست.

وی افزود: بزرگترین تهدید برای مسحیان در لبنان حزب نیروهای لبنانی و رئیس آن است. بزرگترین تهدید برای امنیت مسحیان لبنان حزب نیروهای لبنانی و رئیس آن است. بزرگترین تهدید است زیرا متحد داعش و جبهه النصره است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اگر داعش و جبهه النصره پیروز می شدند، مسیحی در سوریه نمی ماند. ائتلاف رئیس حزب نیروهای لبنانی با داعش و جبهه النصره تهدیدی بزرگ برای سوریه و لبنان بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • جامعةالمصطفی مصداق تقریب بین مذاهب اسلامی است
  • تقویت تقریب مذاهب؛ کاربردی‌ترین روش مقابله با گروه‌های تکفیری است
  • وحدت و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین موضوعات در اندیشه سیاسی و فرهنگی جهان اسلام است
  • اتحاد و همبستگی شیوخ عرب با بختیاری‌های اندیکا
  • پیگیری اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری اولویت نخست مدیران است
  • درخواست معاون اول قوه قضاییه از مقامات عراقی درباره زائران اربعین
  • عراق زمینه آزادی زائران اربعین را فراهم کند
  • زمینه آزادی زائران اربعین بازداشتی در عراق فراهم شود
  • زمینه آزادی زائران بدون مجوز اربعین فراهم شود
  • زمینه آزادی زائران اربعین فراهم شود
  • کنفرانس بین‌المللی وحدت با حضور آیت‌الله رئیسی آغاز می‌شود
  • شورای فرهنگ عمومی گنبدکاووس به وحدت اقوام و مذاهب بیشتر توجه کند
  • فرق دیاباته استقلال با دیاباته استراماچونی
  • تقریب مذاهب اسلامی راهکار کاهش جنایات اخیر در افغانستان است
  • شهردار بندرعباس: توسعه فضای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اولویت قرار می‌گیرد
  • عمود ۱۰۸۰ و استودیوهای رادیو اربعین
  • جشن‌های هفته وحدت در گلستان آغاز شد
  • جذب زائر از این پس از طریق دفاتر زیارتی صورت می‌گیرد
  • وقتی میراث فرهنگی فرق بین «قلعه تاریخی» و «چهار دیواری گلی» را نمی‌داند!
دیگران می‌خوانند: