Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@06:33:12 GMT

بعد نظارتی شوراها تضعیف شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۶۴۰۷

بعد نظارتی شوراها تضعیف شده است

معاون فنی دادستانی دیوان محاسبات کل گفت: همدستی شوراها و شهرداری‌ها باعث شده که بُعد نظارتی از بین رفته و حقوق مردم نیز دچار تضعیف شده است.

‌به گزارش قدس آنلاین، میران زاده معاون فنی دادستانی دیوان محاسبات کل در نشست ملی مطالبه گران مدیریت شهری اظهار کرد: مدت زمان زیادی صرف شد تا دیوان محاسبات کشور حق خود را مبنی بر داشتن صلاحیت به رسیدگی به اعمال مالی و فعالیت شهرداری‌ها تثبیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوان عدالت اداری سال گذشته بدون توجه به منابع اعتباری، نسبت به شکایت‌ها به صلاحیت تمام قد دیوان محاسبات رأی صادر کرد.

وی افزود: فرض قانون اساسی و مقننین بر این بود که با تأسیس شوراها و سپردن تکلیف و سرنوشت شهر و دادن برخی اختیارات به دست مدیران منتخب شوراها و همچنین با در نظر گرفتن بُعد نظارتی بر عملکرد شهرداری‌ها بتوانند حکم رانی مطلوبی را در حوزه مدیریت شهری ایجاد کنند چه بسا که مسئولی که مدیریت شهر را بر عهده می‌گیرد با پاسخگوی شوراها باشد.

میران زاده تصریح کرد: اگر در تحول تاریخی استقلال شوراها نگاهی بیاندازیم با همدستی شوراها و شهرداری‌ها مواجه می‌شویم که در پی آن بُعد نظارتی از بین رفته و حقوق مردم نیز دچار تضعیف شده است.

معاون فنی دادستانی دیوان محاسبات کل در نشست ملی مطالبه گران مدیریت شهری گفت: مطالبه گری برای مقابله با فساد امر شایسته ای ست اما رسیدگی به فساد باز تولید فساد می‌کند، چرا که پس از ایجاد رانت، فساد و افتادن در سیکل بررسی آن، افراد متخلف از فردای آن روز به دنبال رانت جهت جلوگیری از محکومیت آنان می‌شود که خود این موضوع موجب ایجاد فساد است.

وی در پایان افزود: اگر می‌خواهیم در مدیریت شهری مسئله فساد از ریشه خشک شود موارد را به صورت علنی اعلام کنیم تا عبرتی برای دیگران‌شود و اقداماتی از قبیل: ۱- نظام کنترل‌ها و نظام نظارت داخلی مدیریت شهری تقویت و به تکامل برسد. ۲- اصرار و پیگیری مصرانه بر اجرای سامانه‌های الکترونیکی خدمات در مدیریت شهری تا ارباب رجوع در مقابل سرویس دهنده قرار نگیرد. ۳- در آمایش جذب افراد در مدیریت شهری فیلترینگ قوی‌تری اجرا و نیاز سنجی ها به درستی رعایت شود. ۴- در برخورد با مصادیق فساد بدون تعلل برخوردهای لازم صورت گیرد و اطلاع رسانی شود. ۵- از طریق مکتوبات بدون آوردن نام اعلام فساد صورت گیرد. ۶- شوراها نسبت به شهرداری‌ها مطالبه گر باشند.

نوید سیدی پیرامون انتصابش گفت: طبق آخرین جلسه‌ای که در مجمع ملی مدیریت شهری برگزار شد و در بین ۵ کاندیدایی که حضور داشتند اعضای حاضر در جلسه به انتصاب اینجانب به عنوان دبیر مجمع ملی مطالبه‌گران مدیریت شهری رأی دادند.

وی افزود: شهرداری‌ها سیستم اجرای پیچیده‌ای در سطح کشور دارند و باتوجه به عدم نظارت درست بر عملکرد آنها موضوع حق وحقوق مردم مطالبه گری نشده و ارتباطات مافیا با دستگاه‌های ذینفی سبب ایجاد فساد در بدنه ی شهرداری‌ها شده است. از جهتی خلاءهای قانونی اجازه‌ی مطالبه گری از ما را گرفته است.

سیدی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب ایجاد فساد در شهرداری‌ها شده عدم استخدامات درست بر اساس ضوابط در شهرداری‌ها بوده، به عنوان مثال در شورای روستاها به دلیل عدم تغییر افراد، شاهد حضور اقوام شوراها در بدنه ی اجرایی هستیم. به همین دلیل مانعی برای مطالبه گری به وجود می‌آید.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نظارت دیوان محاسبات دیوان محاسبات مدیریت شهری شهرداری ها مطالبه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت واحد شهری در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند

به گزارش خبرنگار مهر، وحید نیک روش بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد طرح مدیریت واحد شهری یکی از مطالبات جدی شوراها بوده و انتظار داشتیم در برنامه هفتم توسعه به تصویب برسد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با الحاق حکمی درباره ایجاد نظام یکپارچه مدیریت شهری با محوریت شهرداری‌ها مخالفت کردند.

وی افزود: در حالی که دستگاه‌های خدمات رسان زیادی در شهر وجود دارند که نداشتن یک مدیریت یکپارچه مشکلات زیادی ایجاد کرده است از همین رو سال‌ها است بحث مدیریت یکپارچه شهرداری مطرح است اما عملیاتی نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر تصریح کرد: در حالی که دولت و شورای عالی استان‌ها طرح مدیریت یکپارچه شهری را در برنامه هفتم توسعه دیده بودند اما در مجلس این طرح رأی نیاورد.

نیک روش با اشاره به نگاه مردمی سازی امور در دولت گفت: مدیریت واحد شهری یکی از ارکان مردمی سازی بود که این امر در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند.

وی خاطر نشان کرد: امروز شهرداری‌ها در کنار عمران شهری در تمام امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش دارند که با ایجاد مدیریت واحد شهری قطعاً شهرداری و شوراها به عنوان نهاد مردمی تقویت می‌شوند.

نیک روش گفت: از منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در دوره جدید مجلس در برنامه هفتم‌توسعه تجدید نظر داشته باشند و مدیریت واحد شهری که خواست جامعه شورایی و شهرداری کشور و باعث تسهیل امور و خدمات رسانی بهتر به شهروندان می‌شود را در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 6083613

دیگر خبرها

  • انتقاد دیوان محاسبات از افزایش نامتعارف هزینه برخی دستگاه‌ها
  • دیوان محاسبات بر لزوم تامین به‌موقع منابع نیروهای مسلح تاکید کرد
  • دارایی‌های مختلف شهرداری بورسی می‌شوند
  • تاکید دیوان محاسبات بر لزوم تامین به‌موقع منابع نیروهای مسلح
  •  بررسی عملکرد بانک توسعه تعاون در دیوان محاسبات 
  • تامین ۵ درصد از انرژی شهرداری ها از انرژی تجدید
  • مدیریت واحد شهری در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند
  • روزانه ۷۰۰ تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود
  • لزوم تامین به موقع منابع اعتباری نیرو‌های مسلح
  • سومین شکست اسرائیل از ایران در یک هفته/ هشدار نظارتی آیت الله عاملی درباره گرانی