Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@02:07:02 GMT

علائم رایج سنگ کلیه را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۷۵۷۶

متخصصان می‌گویند سنگ کلیه با فعال کردن رشته‌های عصبی باعث بروز درد شدید در بیمار می‌شود.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: سنگ کلیه یکی از دردناکترین بیماری‌هایی است که مبتلایان درد آن را با مواردی همچون آزار دهنده، غیرقابل تحمل، عذاب آور، وارد شدن ضربات چاقو به پهلو، و بدتر از زایمان طبیعی توصیف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها در ایالات متحده سالانه یک میلیون نفر به دلیل درد شدید مرتبط با سنگ کلیه به طور اورژانسی به اتاق عمل می‌روند. درد شدید سنگ کلیه ریشه ۲ هزار ساله دارد به طوری که در کتب بجا مانده قدیمی نیز علائم این بیماری گزارش شده است.

گام نخست در بروز درد کلیه این است که یک سنگ مسیر کلیه را مسدود می‌کند. در این حالت مسیر ارسال ادرار به مثانه متوقف شده و در نتیجه آن پروگزیمال، کلیه و سیستم جمع آوری حالب دچار اتساع می‌شود. این اتساع منجر به فعال شدن رشته‌های عصبی درد شده و تمامی شبکه عصبی که در زیر مخاط در لگن کلیه، کالیس، کپسول و حالب قرار دارد، فعال می‌شود.

در این حالت درد شدید در بیمار بروز کرده به طوری که ممکن است فرد از شدت درد به خود بپیچد. علائم رایج سنگ کلیه شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- درد شدید و تیز در پهلو‌ها و پشت و زیر دنده‌ها
۲- دردی که به بخش پایینی شکم و کشاله ران منتقل می‌شود.
۳- دردی که به صورت متناوب بروز کرده و از جنبه شدت شامل نوسان است.
۴- درد یا احساس سوزش در زمان دفع ادرا

از نشانه‌های کمتر رایج درد کلیه می‌توان به تغییر رنگ ادرار به قهوه ای، قرمز یا صورتی؛ ادرار کدر یا بد بو، نیاز دائمی به دفع ادرار، مراجعه مکرر به توالت و دفع میزان کم ادرار، حالت تهوع یا استفراغ و تب و لرز اشاره کرد.

با مشاهده علائم ذیل مراجعه به پزشک در اسرع وقت ضروری است:

۱- درد شدید به طوری که تنها فرد می‌تواند در یک حالت بخصوص بنشیند.
۲- درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
۳- درد به همراه تب و لرز (که می‌تواند ناشی از عفونت باشد)
۴- مشاهده خون در ادرار
۵- سختی در عمل دفع ادرار

از عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش دهد می‌توان به سابقه خانوادگی، کم آبی بدن، رژیم‌های غذایی خاص مانند رژیم‌های غنی از پروتئین، چاقی، و بیماری‌های گوارشی و عمل جراحی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین C؛ از تقویت کننده سیستم ایمنی تا ترمیم عفونت‌های پوستی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سنگ کلیه اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سنگ کلیه سنگ کلیه درد شدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

بدن طی فرآیندی پروتئین‌ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می‌کند. آمینو اسیدها ترکیب‌های ارگانیکی هستند که برای ایجاد پروتئین‌های جدید با یکدیگر ادغام می‌شوند. در حقیقت پروتئین‌ها و آمینو اسیدها عناصر اساسی شکل گیری سلول هستند.

منابع حیوانی تنها عامل تامین کننده پروتئین به حساب نمی‌آیند بلکه مواد خوراکی دیگری همچون آجیل، حبوبات، غلات و برخی سبزیجات منبع مهم تامین پروتئین مورد نیاز برای افرادی هستند که از خوردن مواد گوشتی پرهیز می‌کنند.

سایت «هلث لاین» در مطلبی به معرفی برخی از سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین پرداخته‌ است:

- سبزیجات سبز تیره‌رنگ و خام: اسفناج و کلم حاوی میزان فراوانی پروتئین هستند. سبزیجات سبز تیره رنگ منبع غنی از دیگر مواد مغذی مهم از جمله کلسیم، پتاسیم و بتاکاروتن نیز به حساب می‌آیند. در فرآیند طبخ، میزانی از مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می‌روند اگرچه در این فرایند آسیبی به پروتئین وارد نمی‌شود. هر چند بهتر است این نوع از سبزیجات را به منظور حفظ مواد مغذی آن به صورت خام مصرف کرد.

- کلم بروکلی: این سبزی که به شکل یک درخت کوچک به نظر می‌آید حاوی ارزش غذایی فراوانی است و وجود میزان کافی از پروتئین در آن برای حفظ استحکام بدن و رشد آن اهمیت دارد. همچنین این سبزی منبع غنی از ویتامین A و C به حساب می‌آید.

- آووکادو: آووکادو، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن مثل آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏‌کنند. این خوردنی که گاهی آن را به عنوان میوه هم مصرف می‌کنند به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‌‏دارد و بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A، ویتامین‏‌های گروه B و غنی از آنتی اکسیدان‏‌هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

- ذرت: این ماده خوراکی منبع سرشاری از پروتئین و همچنین حاوی میزان فراوانی کاروتنوئید است. سبزیجات حاوی این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» که یک عارضه چشمی است، کمک می‌کند.

- سیب زمینی: سرخ کردن سیب زمینی پروتئین آن را از بین نمی‌برد و پختن یا آب‌پز کردن آن محتویات کالری موجود در سیب زمینی را پایین می‌آورد.

- نخود فرنگی: مصرف این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر خوراکی و منیزیم برای حفظ سلامت توصیه می‌شود.

- باقلا: باقلا نیز همچون تعداد زیادی از سبزیجات دیگر به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد.

- عدس پخته: عدس که در دسته حبوبات قرار دارد سرشار از پروتئین است. در حقیقت 30 درصد از کالری عدس از پروتئین آن ناشی می‌شود و مصرف آن به دلیل دارا بودن فیبر خوراکی، مواد معدنی و ویتامین B توصیه می‌شود.

- نخود: از ویژگی‌های نخود نیز که در گروه حبوبات قرار دارد، دارا بودن حجم بالایی از پروتئین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • عکس| دست نیافتنی ترین تیم های جهان را بشناسید
  • ۱۰ مورد از رایج‌ ترین کلاهبرداری‌ های اینستاگرامی
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم
  • ممنوع بودن خرید و فروش داروهای رایج سقط جنین در نیشابور