Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@22:38:52 GMT

ترس عمران خان از درگیری بین ایران و عربستان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۷۶۳۷

ترس عمران خان از درگیری بین ایران و عربستان

نخست وزیر پاکستان به مناسبات نزدیک اسلام آباد با جمهوری اسلامی ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: تفاهم میان تهران و ریاض به نفع منطقه و جهان است بنابراین همه باید از این وضعیت اطمینان پیدا کنند.

به گزارش برنا، تلویزیون دولتی پاکستان (PTV) جمعه شب این اظهارات را به نقل از «عمران‌خان» در گفت و گوی وی با بخش عربی شبکه راشا تودی در جریان سفر به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمران ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران متمدن ترین همسایه پاکستان است و ما در کنار یکدیگر تا ابد زندگی می‌کنیم، تجارت مشترک برای دو کشور و کل منطقه بهتر است.

نخست وزیر پاکستان  از عربستان به عنوان آنچه که وی نزدیک‌ترین متحد و دوست قدیمی اسلام آباد خواند، یاد کرد و افزود: اسلام‌آباد صادقانه به دنبال تفاهم میان ایران و عربستان است.

وی نسبت به آنچه درگیری احتمالی میان ایران و عربستان سعودی خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت که اگر این درگیری رخ دهد برای پاکستان فاجعه بار خواهد بود، نه فقط برای ما بلکه برای کشورهای در حال توسعه فاجعه بار خواهد بود زیرا هر گونه درگیری بین این دو کشور بزرگ  بر قیمت نفت تأثیر می گذارد.

عمران‌خان یادآورشد که اکنون  به دلیل شیوع ویروس کورنا، کمبود عرضه نفت در جهان وجود دارد و بیشتر کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: بیم آن می‌رود هرگونه رویارویی ایران و عربستان تأثیر آنی بر قیمت نفت داشته و این برای ملت‌های کم درآمد در سراسر جهان ویرانگر خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان ادامه داد که بنابراین نه تنها پاکستان بلکه همه باید اطمینان حاصل کنند که بین ایران و عربستان سعودی تفاهم بهتری صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش‌های مجری روابط دوجانبه پاکستان با روسیه، اوضاع افغانستان، اجلاس سران شانگهای، نگاه به عملکرد دولت موقت طالبان و فراز و نشیب‌ها در تعاملات اسلام‌آباد و واشنگتن را تشریح کرد.

عمران‌خان درباره دولت موقت طالبان و اوضاع افغانستان، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه نیروهای سیاسی این کشور، گروه‌ها مذهبی و اجتماعی تاکید کرد و افزود: دولتی با حضور تمامی گروه‌های داخلی افغانستان طلح، ثبات و رفاه طولانی مدت را برای مردم افغانستان به ارمغان می‌آورد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پاکستان تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران تجارت عربستان ایران و عربستان ایران عربستان سعودی کشورهای در حال توسعه قیمت نفت ویروس نفت جهان درآمد دولت واشنگتن افغانستان ایران ریاض عمران خان ایران و عربستان اسلام آباد عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۷۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامهربانی پاکستان در حق ایران

روز ۱۰ فروردین سال جاری، اداره ملی ضدتروریسم پاکستان با انتشار فهرستی از سازمان‌هایی که توسط وزارت داخله پاکستان سازمان تروریستی تشخیص داده‌شده‌اند، لشکر زنبیون را به‌عنوان گروه تروریستی اعلام کرد.

به گزارش هم میهن، لشکر زینبیون یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عضو محور مقاومت و نزدیک به ایران محسوب می‌شود و این اقدام دولت پاکستان از نگاه ناظران، اقدامی غیردوستانه در قبال ایران تلقی شد که به روابط دو کشور آسیب وارد می‌کند.

چند روز پس از اقدام وزارت داخله پاکستان، سیدابراهیم رئیسی و آصف علی‌زرداری، رؤسای‌جمهور دو کشور در تماسی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند، اما در اخبار رسمی منتشرشده از این گفتگو هیچ اشاره‌ای به موضوع تروریستی اعلام شدن لشکر زینبیون توسط پاکستان نشده‌بود.

براساس خبر منتشرشده توسط دفتر ریاست‌جمهوری پاکستان در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهور پاکستان «بر ضرورت افزایش تبادل اطلاعات برای غلبه بر چالش‌های امنیتی دو کشور» تاکید کرد و از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان این سفر هفته آینده انجام خواهد شد.

حضور نیرو‌های داوطلب شیعه پاکستان در سوریه و ایجاد یک گروه منسجم شبه‌نظامی توسط شیعیان پاکستانی از ابتدا باعث حساسیت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان شد.

اقلیت بزرگ شیعیان پاکستان، همواره در این کشور با تبعیض مواجه بوده‌اند و حکومت این کشور دیدگاهی بدبینانه نسبت به آن‌ها داشته‌است.

برقراری روابط سازماندهی‌شده میان شیعیان پاکستان با حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز باعث نگرانی حکومت پاکستان می‌شد که روابط بسیار نزدیکی با ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی دارد.

از زمستان گذشته تاکنون تحولات زیادی در پاکستان رخ داده‌است، بعد از توفیق هواداران عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین و برکنارشده پاکستان در انتخابات سراسری، دو حزب بزرگ رقیب مسلم لیگ شاخه نواز و مردم برای جلوگیری از به قدرت بازگشتن عمران‌خان یا نزدیکان او، ائتلافی تشکیل دادند که به نخست‌وزیری شهباز شریف منجر شد.

شهباز شریف رابطه نزدیک‌تری با ارتش پاکستان دارد که قدرت اصلی سیاسی در کشور محسوب می‌شود. سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) از همان ابتدای تشکیل تیپ زینبیون، خواهان برخورد با این گروه بود و به نظر می‌رسد که با روی کار آمدن دولت جدید این آرزوی ارتش پاکستان جامه عمل پوشیده‌است.

داوطلبانی برای نبرد با داعش

لشکر زینبیون از جمله واحد‌های شبه‌نظامی داوطلبانه منطقه‌ای است که در کنار نیرو‌های ایرانی و لبنانی در سوریه علیه داعش مبارزه می‌کرد. این واحد نظامی عمدتاً از داوطلبان شیعه پاکستانی تشکیل شده‌بود که از طریق ایران برای مبارزه با داعش و در حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه اعزام شده‌بودند.

دولت‌های غربی و مخالفان دولت سوریه لشکر زینبیون را یکی از گروه‌های نیابتی ایران معرفی می‌کردند که با هدف دفاع از حکومت بشار اسد در سوریه تشکیل شده‌است و با مبارزان مخالف دولت می‌جنگد.

رسانه‌های رسمی در ایران این گروه را گروهی از داوطلبان شیعه پاکستانی معرفی می‌کنند که پس از تصرف بخش‌هایی از سوریه توسط داعش برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مبارزه با گروه‌های تکفیری به سوریه رفتند.

این گروه زمستان سال ۱۳۹۲ و اندکی بعد از تشکیل تیپ فاطمیون، متشکل از داوطلبان شیعه افغان ساکن ایران و توسط عده‌ای از شیعیان پاکستانی ساکن ایران ایجاد شد.

براساس گزارش‌ها هسته اولیه تیپ زینبیون یک جمع ۲۴ نفره از شیعیان پاکستانی ساکن ایران بود که اغلب آن‌ها را طلاب حوزه علمیه تشکیل می‌دادند.

خبرگزاری میزان در گزارشی در این مورد می‌نویسد: «زمانی که خبر رسید تروریست‌های تکفیری در سوریه در حال جولان دادن و قتل عام شیعیان هستند، طلاب و جوانان پاکستانی بسیار زیادی برای دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوریه قصد رفتن به سوریه و جنگیدن با تروریست‌های تکفیری کردند که البته به علت حساسیت‌ها و تمرکز سرویس اطلاعاتی پاکستان بر روی شیعیان، این امکان برای آن‌ها به‌راحتی فراهم نبود.»

چند ماه پس از تشکیل تیپ زینبیون در تهران، اولین گروه از داوطلبان این گروه به سوریه اعزام شدند و وارد نبرد با داعش شدند. حساسیت‌ها در مورد حضور تیپ زینبیون و تیپ فاطمیون در جنگ داخلی سوریه به تدریج افزایش پیدا کرد.

رسانه‌های غربی، ایران را به «استخدام مزدوران خارجی» برای دفاع از حکومت بشار اسد توصیف می‌کردند، اما ایران تاکید داشت که تمامی نیرو‌های خارجی از جمله شیعیان افغانستانی در قالب تیپ فاطمیون و شیعیان پاکستانی در قالب تیپ زینبیون به‌عنوان نیرو‌های داوطلب به سوریه رفته‌اند که فقط برای هماهنگی تحت لوای نیرو‌های مدافع حرم با فرماندهی مرکزی نیروی قدس سپاه پاسداران عمل می‌کنند.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون پیشین وزیر امورخارجه پیش از این، در یادداشتی نوشته‌بود: «پاکستان را نمی‌توان با عراق و سوریه هم‌ارز تلقی کرد، در آن دو کشور دولت‌های ضعیفی حاکم هستند.»

زخم ترمیم‌نشده

ناظران معتقدند که این اقدام دولت پاکستان استمرار تنش‌هایی است که از دی‌ماه سال گذشته و با حمله اعلام‌نشده ایران به خاک پاکستان برای هدف قرار دادن محل استقرار نیرو‌های تروریستی جیش‌العدل انجام شد.

دیگر خبرها

  • رئیسی هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • رییس‌جمهور هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • روایت وزیر دفاع پاکستان از موج بعدی جنگ ایران و اسرائیل
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • نامهربانی پاکستان در حق ایران
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان