Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@13:02:51 GMT

رفیق نامرد سینما کیست؟/ فیلم بعدی‌ام کمدی است

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۷۷۰۳

رفیق نامرد سینما کیست؟/ فیلم بعدی‌ام کمدی است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان فیلم «مدیترانه» با اشاره به اکران این فیلم در شرایط کنونی سینما معتقد است آنان که فیلم‌هایشان را در این روزها اکران نکرده به ظاهر دوستان سینما هستند، اما جیب خود را بیشتر دوست دارند؛ آنان رفیق نامرد سینما هستند و حال سینما را درک نکردند.

هادی حاجتمند در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت اکران و آمار فروش فیلم «مدیترانه» با بیان اینکه مدیترانه صادقانه می‌فروشد، اظهار کرد: مدیترانه را در شرایط کاملاً کرونایی و پیش از ۲۰ روز طوفانی کرونا که سینماها را تعطیل کرد، اکران کردیم و در روزهایی که سینما باز بود هم آنقدر آمار مبتلایان بیماری بالا بود که حتی بنده هم کسی را دعوت نمی‌کردم که به سینما برود و فیلم را تماشا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس ۸۰ درصد فروش ما مربوط به ۶ روز اول اکران مدیترانه است و پس از آن با شروع موج پنجم کرونا رویمان نمی‌شد که مردم را به سینما دعوت کنیم‌، البته که در خصوص آمار فروش توقعمان همینقدر و حتی کمتر از این بود.

وی افزود: در این روزهایی که افراد به ظاهر دوستان سینما هستند، اما بیش از آن‌که سینما را دوست داشته باشند جیب خود را دوست دارند؛ فیلم‌هایشان را کنار گذاشته‌اند و اکران‌ نمی‌کنند و به این واسطه چراغ سینما درحال خاموش شدن است و مردم با تنوع کمتری از محصول در سینما مواجه هستند، مدیترانه را اکران کردیم تا به اندازه خود سهمی در روشن ماندن چراغ سینما داشته باشیم. البته که این کار ما به این معنا نیست که پول فیلم خود را از نهاد و سازمان خاصی دریافت کرده باشیم و به این دلیل فروش برایمان مهم نباشد.

روسیاهی این روزها برای آن‌هایی می‌ماند که فیلم‌هایشان را در کشو گذاشته‌اند

کارگردان فیلم مدیترانه خاطرنشان کرد: اکنون در حال تسویه برخی از بدهی‌های فیلم با وام، قسط و قرض هستیم و امید داریم که با فروش در اکران آنلاین بتوانیم بدهی‌های خود را رفع کنیم، اما ترجیح می‌دهیم که مردانه حرف بزنیم و اگر حرف از باز ماندن دَر صنعت سینما و چراغ آپارات سینما زدیم، فیلم خود را هم اکران کردیم تا به حرفمان عمل کنیم. روسیاهی این روزها برای افرادی که به قول خودشان فیلم‌های بفروش ساختند و آن‌ها را در کشو گذاشته‌اند خواهد ماند که کنار سینما نماندند.

حاجتمند در خصوص اکران آنلاین فیلم خود، عنوان کرد: برای اکران آنلاین مدیترانه با پلتفرم‌ها مذاکره کرده‌ایم و احتمالاً در یک پلتفرم جدید فیلم خود را اکران کنیم و جزء فیلم‌های اولیه اکران آن باشیم. البته که وقتی فضای فرهنگی رسمی کشور استراتژی فرهنگی ندارد، از پلتفرم‌هایی که درآمد شخصی دارند انتظاری نمی‌رود که فیلم ما را اکران کنند و امیدوارم که خود مردم با دیدن مدیترانه پاسخ ما را بدهند. زمان اکران آنلاین هم هنوز مشخص نیست، اما احتمال اینکه از اوایل مهر انجام شود وجود دارد.

اکران «درخت گردو» در زمان کنونی برایم عجیب بود

وی با اشاره به اینکه مقایسه آمار فروش فیلم‌ها را باید بر اساس زمان اکران آن‌ها انجام دهیم و به ژانر آن‌ها هم توجه داشته باشیم، بیان کرد: اکران فیلم درخت گردو در زمان کنونی برایم عجیب بود؛ چراکه یک تراژدی دردناک است و اگر من به جای عوامل آن بودم در روزهایی که مردم گرفتار بیماری کرونا و هزار قصه دردناک هستند، یک فیلم ناامید را پخش نمی‌کردم. همچنین از صبح روزی که این فیلم اکران شده بود و هنوز سینماها بازگشایی نشده بود، حدود ۱۵ میلیون تومان بر روی تیکت فروش این فیلم آمده بود و این هم نکته جالبی بود.

این کارگردان مشهدی در رابطه با تأثیرات تعطیلی سینماها در هنگام تغییر وضعیت کرونا در شهرها، تصریح کرد: دو قشر مخاطب سینما وجود دارد؛ یک قشر مخاطب ثابت سینما است که مدام در حال جست‌وجوی فیلم‌های جدید است و با هر فیلم جدیدی به سینما می‌رود و قشر دیگر، مردمی هستند که باید تلاش کنیم آنان را به سینما بازگردانیم. متأسفانه فیلم‌هایی که به اسم هنری مخاطب را فراری می‌دهد و فیلم‌های زردی که مخاطب خود را دارد، باعث شده است که بخشی از مردم با سینما قهر باشند و آن بخش از مردم نمی‌دانند که فعالیت سینما به چه صورت است. آن‌ها کلاً تصور می‌کردند که سینما به دلیل شیوع کرونا تعطیل است و هنگامی که اعلام کردیم که فیلم خود را می‌خواهیم اکران کنیم، برایشان جالب بود که متوجه شدند سینما باز است‌.

رفیق نامرد سینما کیست؟

حاجتمند ادامه داد: سینما یک نیاز ثانویه است و هر موقع که مردم حالشان خوب باشد، جیبشان پول داشته باشد و خیالشان راحت باشد به سینما می‌روند و در غیر این صورت نمی‌روند و اکنون هیچ‌کدام از این موارد برای مردم وجود ندارد. همچنین هر خانواده‌ای که یک کرونایی در آن وجود داشته باشد یقیناً رفت‌وآمدهای اجتماعی خود را کم می‌کند و به سینما هم نمی‌رود، اما این موضوعات دلیلی نمی‌شود که من فیلمم را اکران نکنم، بلکه آن کسی که فیلمش را در این روزها اکران نکرده رفیق نامرد سینما است و حال سینما را درک نکرده است.

وی در رابطه با بازخوردهایی که از اکران مدیترانه دریافت کرده و فعالیت‌های آینده خود در سینما، بیان کرد: خیلی‌ از افراد در فضای مجازی در رابطه با مدیترانه یادداشت نوشته‌اند، خصوصا افرادی که توانسته‌اند خود را در این آینه ببیند و باید به همسران شهدا، همسران مهندسانی که در سانچی بودند یا افرادی که در آتش‌سوزی پلاسکو بودند اشاره کنم و بگویم آن‌ها بازخوردهای خوبی نسبت به این فیلم داشتند. در رابطه با فعالیت‌های آینده نیز بگویم که احتمالا فیلم بعدی‌ام یک فیلم کمدی جذاب خواهد بود.

مشهد برادری خود را به سینمای حرفه‌ای ثابت کرده است

این کارگردان سینما با اشاره به لزوم انتقال یک مرکز سینمایی بودجه‌دار به مشهد برای تمرکز بر تولید فیلم در این شهر، اظهار کرد: مشهد در حوزه سینما ظرفیت انسانی دارد، اما اصلاً ظرفیت فنی و حرفه‌ای ندارد. دلیل این موضوع هم این است که سینما در کشور یک هنر و صنعت بسیار گران است و پول‌هایی که در حوزه تصمیم‌گیری هزینه‌های سینمایی وجود دارد در تهران متمرکز شده و در مشهد وجود ندارد. بنده برای یک فیلم ۵ میلیارد تومان پول لازم دارم در حالی که بودجه فرهنگی روابط‌ عمومی بسیاری از نهادهایی که در مشهد هستند به ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد، لذا بزرگترین مشکل مشهد این است که یک نهاد که بودجه سینمایی داشته باشد ندارد و بر این اساس سینما و کار سینمایی حرفه‌ای در مشهد یک کار فانتزی در حاشیه فعالیت‌های فرهنگی درحال انجام است.

حاجتمند اضافه کرد: در کشور تعداد بسیاری مرکز سینمایی مانند انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، سازمان اوج و... وجود دارد که غالباً بودجه‌هایشان در تهران متمرکز است. من پیشنهاد دادم با توجه به اینکه مشهد برادری خود را به سینمای حرفه‌ای ثابت کرده و در حوزه مستند، خصوصاً مستند انقلاب اسلامی قطب کشور است، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی به مشهد منتقل شود و حتی اگر قرار است افراد دیگر از شهرهای دیگر هم فعالیت کنند برای کار خود به مشهد بیایند.

وزیر ارشاد جرات به خرج دهد و یکی از مراکز سینمایی را به مشهد منتقل کند

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک نهاد که حرفه‌اش سینما است و بودجه سینمایی دارد وارد مشهد شود، وضعیت تغییر می‌کند. مشهد به قطب دوم سینمای ایران تبدیل می‌شود و مطمئن هستم که اگر اتفاق بدی در آن میان نیفتد می‌توانیم یکی از بهترین سینماهای بومی کشور را در مشهد داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید جرات به خرج دهد و یکی از مراکز سینمایی خود را به مشهد منتقل کند تا با پتانسیل خوبی که در مشهد وجود دارد، سالی چهار فیلم خوب تولید کند.

کارگردان فیلم مدیترانه با بیان اینکه در این شرایط حرف از ساخت شهرک سینمایی در مشهد یک حرف فانتزی است، ادامه داد: ساخت شهرک چه فایده‌ای دارد وقتی که خودمان نمی‌توانیم در آن فیلم تولید کنیم و به خدمات‌دهنده‌ سینماگران تهرانی تبدیل می‌شود و آورده‌ای هم برای مشهد ندارد. ابتدا باید مشهد به سینمای حرفه‌ای برسد و فیلم حرفه‌ای با بودجه خوب داشته باشد و سپس به فکر ساخت شهرک بر اساس فیلم‌ها باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما فیلم سینمایی فیلم مدیترانه کارگردان مشهد خراسان رضوي اکران آنلاین فیلم خود اکران آن حرفه ای فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۷۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن؛ رفیق دشمن

فرشاد گلزاری، روزنامه سازندگی

پس از پاسخ اخیر ایران به اسرائیل، اخباری از مشارکت برخی از کشورهای منطقه در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران منتشر شد و حدس و گمان‌هایی را به وجود آورد. به‌عنوان مثال، اردن در این بین یکی از کشورهایی بود که انتقادهایی بدان در این مسیر وارد شد.

تحلیلگران بر این باور بودند که اردن حداقل باید بی‌طرف می‌ماند و در یک سنگر با اسرائیل برای دفع حملاتی که هیچ‌گونه تهدیدی برای قلمرو آن نداشت، مشارکت نمی‌کرد.

برخی دیگر از منابع خبری نوشتند که مشارکت اردن تاثیر منفی فوری بر امنیت این کشور داشت؛ چراکه رهگیری برخی موشک‌ها باعث سقوط قطعات عظیم بر فراز مناطق مسکونی در امان پایتخت این کشور شده است.

در همین راستا، تحلیلگران اسرائیل با تکیه بر این اقدام اردن، امان را در جبهه خود معرفی و اعلام کردند که اردن که حریم هوایی خود را بسته و صریحاً اعلام کرد که هرگونه عبور پهپاد یا موشک به سمت فلسطین اشغالی را دفع می‌کند، بار دیگر ثابت می‌کند که متحد استراتژیک تل‌آویو است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داده که اقدام اردن برای دفاع از اسرائیل و درگیر شدن با ایران تعجب‌برانگیز است؛ چراکه در ظاهر روابط سرد است اما حمله ایران اتحاد واقعی آنها با ما را آشکار کرد و جنگنده‌های اردنی از اسرائیل دفاع کردند.


با تمام این مسائل و پس از چندین ساعت سکوت اَمان در این خصوص و در پی فشار محافل سیاسی و رسانه‌ای و شخصیت‌های عربی و اسلامی نهایتاً شبکه خبری المیادین شامگاه دوشنبه گزارش داد که أیمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در گفت‌وگو با سی.ان.ان اذعان کرده که کشورش شماری از پهپادهای پرتاب ‌شده از سوی ایران به سمت اراضی اشغالی را رهگیری کرده است.

این دیپلمات بلندپایه اردنی صراحتاً اعلام کرد که اردن از همه ابزارها برای رهگیری هرگونه پرتابه‌ای که حریم هوایی این کشور را نقض کند استفاده خواهد کرد و هر شیء که وارد آسمان ما شود، حریم هوایی ما را نقض کند، به اعتقاد ما خطری برای اردن است و برای پایان دادن به این تهدید هر کاری که در حد توانمان باشد انجام خواهیم داد.


همچنین روز سه‌شنبه عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با جمعی از سرشناسان، شخصیت‌های برجسته و نمایندگان استان المفرق اعلام کرد، اردن هرگز میدان نبردی برای هیچ طرفی نخواهد بود و حمایت از شهروندان ما بر همه چیز اولویت دارد و همچنین امنیت اردن را بالاتر از همه ملاحظات دانست.


در این میان به‌رغم انتقادهایی که علیه اردن جریان دارد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته اعلام کرد که خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند.

[ سخنگوی وزارت خارجه گفت:] من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهارنظر کنند.

کنعانی همچنین اعلام کرد که اردن ازجمله کشورهایی است که در طول این سال‌ها از ناحیه اقدامات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی متاثر بوده است و شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد.

امان و چند چالش

واقعیت این است که عموماً از اردن خبرهای چندانی مخابره نمی‌شود و طی سال‌های گذشته نخست شاهد آن بودیم که در سال 2018 اعتراضات و اعتصابات گسترده به دلیل ریاضت اقتصادی و تشدید فقر از سوی سندیکاهای کارگری انجام شد و در نهایت دولت وقت استعفا کرد و در آوریل 2021 هم مساله کودتا علیه عبدالله دوم مطرح شد که حمزه بن‌الحسین، اگرچه در این قضیه متهم نشد اما خود و خانواده‌اش در خانه‌شان توسط برادرش ملک عبدالله حبس شدند. بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی معتقدند که اردن در حقیقت جزیره امن انگلیس در منطقه است.

با نگاهی به تاریخ تاسیس و چگونگی روی کار آمدن این کشور به خوبی به این خروجی بسیار مهم دست پیدا می‌کنیم که اگر تا به امروز اتفاقی منجر به براندازی یا اسقاط حکومت هاشمیان در اردن نشده است، همه آن را باید از روزنه چتر امنیتی و حمایت سیاسی بریتانیا سپس ایالات‌متحده به رشته تحلیل دربیاوریم.

زمانی که موافقت‌نامه «سایکس پیکو» در سال ۱۹۱۶ میان پاریس و لندن به امضا رسید، قرار بر این شد تا لبنان و سوریه تحت نظر فرانسه اداره شود و در مقابل عراق، بحرین، اردن فعلی و حتی اراضی که امروز اسرائیل آن را اشغال کرده به‌ عنوان جغرافیای تحت نظر بریتانیا شناخته شود.

بر همین اساس از بدو به وجود آمدن اردن در دهه 20 میلادی، لندن بر سیاست‌های این کشور نظارت داشته و پس از اعلام استقلال در میانه دهه 40 میلادی تاکنون این روند ادامه دارد.


در این راستا باید توجه شود که بیش از نیمی از جمعیت اردن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا خاندان هاشمیان در این کشور کمی در مقابل تحولات با محوریت فلسطین به‌خصوص جنگ اخیر غزه دست به عصا راه بروند.

این موضوع البته به‌ نوعی با خط‌دهی انگلیس از دهه‌ها قبل چارچوب‌بندی شده است؛ چراکه براساس داده‌های موجود فلسطینی‌هایی که در اردن حاضر هستند عموماً توسط پادشاهی اردن در ساختار اقتصاد و فرهنگ کانالیزه شده‌اند و سطوح امنیتی، سیاسی و نظامی به غیرفلسطینی‌ها به خصوص نزدیکان خاندان هاشمیان سپرده شده که دلیل این امر ترس از وضعیت اراضی اشغالی است.

توجه داشته باشید که هر زمان اسرائیل اقدامی را علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، در اردن اعترضات از سوی فلسطینی‌ها در سطح گسترده انجام می‌شود و همین مساله باعث شده تا اردن سیاست خارجی خاص خود را دنبال کند.


نکته مهم این است که اساساً کشور اردن مشکلات عدیده اقتصادی دارد و به دلیل فقر منابع طبیعی و عدم دسترسی به انرژی نسبت به کشورهای همسایه خود همیشه با بحران اقتصادی روبه‌رو بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا برای تامین منابع مالی و منافع تجاری خود به سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تمایل پیدا کند.

به‌عنوان مثال، اردن از حیث سیاسی تا حدودی تحت تاثیر انگلیس است اما در مورد حمایت امنیتی زیر چتر اطلاعاتی مرکب لندن و واشنگتن قرار دارد.

از منظر نظامی و تامین تسلیحاتی باید گفت که ایالات‌متحده نقش اصلی را در حمایت از اردن به عهده دارد و انگلیس با کمی اختلاف در رتبه دوم قرار می‌گیرد. همین موضوع را در عرصه تجاری و اقتصادی می‌توانیم مشاهده کنیم و به همین دلیل است که پایگاه نظامی استراتژیک آمریکا به نام «برج 22» در خاک این کشور بنا شده است.

امان و جنگ غزه

در این راستا به دلیل همسایگی اردن با اسرائیل این کشور تابع برخی از قوانین است که به صورت علنی هماهنگ با تل‌آویو قلمداد می‌شود. به‌ عنوان مثال از ماه‌ها قبل که یمنی‌ها علیه منافع اسرائیل در دریای سرخ، عدن و باب‌المندب دست به عملیات‌های گسترده زدند و کشتیرانی اسرائیل که پایه اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد زمین‌گیر شد، اردن کشوری بود که نقش واسط و مجرای اصلی کمک‌ها به تل‌آویو را ایفا کرد.

حدود دو ماه پیش مشخص شد که گذرگاه «شیخ حسین/ نهر الاردن»، گذرگاهی که اردن را به کرانه‌باختری متصل می‌کند، وظیفه رساندن انواع و اقسام ملزومات به اسرائیل را انجام می‌دهد.

به ‌گونه‌ای که شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج‌فارس تخلیه می‌کنند و از آنجا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند که از تجهیزات الکترونیکی گرفته تا خوراک و غزه را در بر می‌گیرد.

این موضوع البته تاثیر تعطیل شدن بندر ایلات به‌ عنوان مهم‌ترین پایانه گمرکی اسرائیل را نمایان می‌کند که ریشه در پاسخ عملیات‌های یمن دارد. حال باید دید این هم‌پیمانی تا کجا ادامه خواهد داشت!

منبع: سازندگی

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • اردن؛ رفیق دشمن
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • تأخیر در اکران «مست عشق»/ دوری شمس و مولانا از پرده نقره‌ای طولانی شد
  • مربی بعدی تراکتور کیست؟؛ گزینه‌های سرشناس به صف شدند
  • اکران مستند پذیرش در مشهد
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟