Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی خضریان» روز شنبه با تاکید بر اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای به خبرنگاران گفت: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر سریع نظم اقتصاد جهانی و توزیع قدرت در نظام بین‌الملل هستیم و نظم برخاسته از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا دچار بحران شده است. این موضوع پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تا امروز به ویژه در منطقه غرب آسیا که آخرین آن خروج از سر استیصال از افغانستان بوده است، به خوبی نشانگر ورود به مرحله زوال هژمونی آمریکا و دوره گذار به یک نظم جدید هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم، افزود: دولت آمریکا امروز فاقد بنیه اقتصادی، ‌ سیاسی و نظامی لازم برای تحمیل امیال، قواعد و هنجارهای دلخواه خود در مسایل و حوزه‌های راهبردی بین‌المللی است. نهادهای بین‌المللی چون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی که وظیفه تزریق رضایتمندانه هنجارها و قواعد هژمونی آمریکا به جوامع پیرامونی به منظور تداوم هژمونی واشنگتن را داشتند، ‌ امروز تقریبا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند.

خضریان افزود: یکی از نشانه‌های نظم جدید این است که برخلاف میل کشورها برای عضویت در WTO (سازمان جهانی تجارت) در گذشته،  امروز عموم کشورها به سمت ترتیبات تجاری دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای سوق داده شده‌اند که با هنجارها و شرایط ملی و منطقه‌ای سازگاری بیشتری دارند و عملیاتی‌ترند.

وی با اشاره به شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت چون سازمان همکاری‌ شانگهای در شرایط جدید بین‌المللی، گفت: قطب‌های جدید قدرت نقش پیشرو آمریکا را به عنوان هژمون تایید نمی‌کنند و اجماع وسیع سیاسی در حمایت از اهداف و سیاست تک قطبی واشنگتن وجود ندارد. از همین رو واقعیت‌های جهانی حکایت از حضور بازیگران قدرتمند زیادی است که هیچکدام به تنهایی قادر به تاثیرگذاری در روندهای راهبردی نخواهند بود و توزیع قدرت در نظم جدید بین‌الملل بر مبنای ائتلاف‌ها و اتحادهایی از کشورها خواهد بود.

خضریان با بیان اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای، می‌تواند یک الگوی موفق تامین منافع کشورها در نظم جدید باشد، افزود: سازمان شانگهای ضمن حفظ استقلال همه جانبه اعضا و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند که با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان، ‌ منافع متعددی خواهد داشت، گفت: این مهم مورد تایید دیگر اعضای سازمان شانگهای نیز قرار گرفته و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را موجب تقویت نفوذ سازمان در مسایل مهم بین‌المللی دانسته‌اند و قطعا این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تک قطبی خواهد شد.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران سازمان تجارت جهانی سازمان همکاری شانگهای مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا جنگ جهانی دوم تهران علی خضریان پروندهٔ خبری سازمان همکاری شانگهای و اقتدار شرق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سازمان تجارت جهانی سازمان همکاری شانگهای جمهوری اسلامی ایران سازمان تجارت جهانی سازمان همکاری شانگهای مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا جنگ جهانی دوم تهران علی خضریان سازمان همکاری بین المللی نظم جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بليت جديد براى نبرد جهانى تيم ملى ووشو صادر شد

به گزارش "ورزش سه"، ملی‌پوشان ووشو ایران قرار بود برای حضور در مسابقات گزینشی جام‌جهانی امشب (یکشنبه) با پرواز خطوط هوایی «چیاینا ساتورن ایرویز» به "شانگهای" و سپس "جیان‌یین" محل برگزاری مسابقات اعزام شود، اما این شرکت هواپیمایی چینی از لغو پرواز خود خبر داد و عملا فرصت سفر تیم ملی ووشو ایران جهت رسیدن به چین با این خط پروازی از دست رفت.

بلافاصله پس از این مشکل به وجود آمده و لغو پرواز تیم ملی ووشو کشورمان؛ مسئولان فدراسیون ووشو پیگیری‌های متعددی را انجام دادند و طی رایزنی‌های فراوان و فشرده، موفق شدند تا تیم ملی ايران از مسیر پروازی جدیدی راهی چین و مسابقات انتخابی جام جهانی شود.

با حل این مشکل و مشخص شدن پروازی جدید، قرار است اعضای تیم ملی ووشو، امشب راهی گوانگژو و سپس شانگهای شوند.

تیم ملی ووشوى ايران پس از رسیدن به شانگهای، به شهر "جیان‌یین" محل برگزاری رقابت‌های گزینشی جام های جهانی خواهند رفت.

رقابت‌های گزینشی مسابقات جام‌‌های جهانی ووشو تالو و ساندا از روز ۴ لغایت ۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و تیم ملی ووشو کشورمان پس کارشکنی سفارت امریکا از عدم صدور روادید برای حضور در مسابقات قهرمانی جهانی که در آبان گذشته در تگزاس به دنبال کسب سهمیه حضور در مسابقات جام‌های جهانی از طریق این مسابقات است.

دیگر خبرها

  • چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت نفت
  • وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • بهره گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی در راستای اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک
  • سخنگوی وزارت خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی «زمین پاک» تلاش جدی دارد / لزوم توقف فوری اقدامات مخرب صهیونیست‌ها
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی مربوط به زمین پاک تلاش جدی دارد
  • ایران تلاش‌های جدّی در پیشبرد اهداف جهانی مربوط به زمین پاک را در دست اقدام دارد
  • بليت جديد براى نبرد جهانى تيم ملى ووشو صادر شد
  • کنعانی: دفاع از اصول، ارزش‌ها و ارکان انقلاب و نظام با صلابت ادامه خواهد یافت