Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۷۵۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۲۰۵ نفر از آن‌ها به‌دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی با اشاره به‌ آخرین وضعیت کرونا در این استان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌ بیست‌وششم شهریورماه، ۱۲۷ نفر مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌ کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ‌بستری شدن ۱۱۶ نفر از این افراد، گفت: ۱۲۳ نفر که طی روزهای گذشته بستری شده‌ بودند نیز ترخیص شدند.

وی با اشاره به ‌فوت ۱۸ نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده‌ بود، بیان داشت: از مجموع هزار و۷۲۰ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۳۴۱ مورد مثبت شد.

وی بیان کرد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۶۰۴ هزار و ۴۲۳ دُز واکسن تزریق شده‌ است.

شرایط سنی تزریق واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال در قم حذف شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افراد بالای ۱۸ سال در این استان امکان واکسینه شدن را دارند ‌و شرایط سنی تزریق واکسن برای آنان برداشته شد.

در این اطلاعیه آمده‌ است: در تماس تلفنی صبح امروز ۲۶ شهریورماه، محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت،‌درمان ‌و آموزش پزشکی مجوز تزریق واکسن به‌ تمامی گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال در قم صادر شد.

بر اساس این گزارش همشهریان قمی می‌توانند با مراجعه به‌ مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن اقدام کنند.

واکسن‌هراسان در انتظار برخورد باشند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر برخورد با واکسن‌هراسی در استان، گفت: این هفته لایحه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس آغاز می‌شود و برخورد با نکات این‌چنینی در آن قانون پیش‌بینی شده است.

احمد امیرآبادی فراهانی در جریان بازدید از مراکز درمانی و واکسیناسیون قم، اضافه کرد: در کنار برخورد با واکسن هراسی، با هرگونه شایعه‌پراکنی در موضوعات مختلف که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد بر اساس این قانون برخورد خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب قانون برخورد با واکسن هراسی در کشور، افزود: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون و فرمان مقام معظم رهبری تمام مصوبات ستاد ملی کرونا لازم‌الاجراست و به‌صورت قانون محسوب می‌شود و نیاز به فرآیند قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش آگاهی عمومی در کشور نیازی به برخورد اجباری با این دسته از افراد نیست و باید توجه کنیم این افراد توجهی به جان و سلامتی مردم ندارند و مردم هر چه زودتر به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا دچار موج‌های جدید کرونایی نشویم.

وی  در خصوص تاخیر در پرداخت اضافه‌کار پزشکان و پرستاران نیز یادآور شد: این موضوع با قول دانشگاه علوم پزشکی استان در چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

امیرآبادی در رابطه با پرستارانی که پس از سال ۹۶ به بعد استخدام شده‌اند نیز بیان کرد: این موضوع از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود تا موضوع کارانه کادر درمان حل شود.

۴۰ درصد جمعیت قم واکسن دریافت کرده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در جریان این بازدید با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴۰ درصد از جمعیت هدف استان قم واکسن دریافت کرده‌اند، گفت: جمعیت هدف تحت پوشش استان قم ۹۶۰ هزار نفر است که برای جلوگیری از مواجه‌شدن با موج‌های بعدی کرونا لازم است تا ۶۰ درصد جمعیت استان واکسن تزریق کنند.

محمدرضا قدیر با تاکید بر این‌که در موج پنجم کرونا کادر درمانی که واکسن دریافت کرده بودند دچار هیچ‌گونه بستری یا فوتی نشدند، افزود: حتی کادر درمان‌بخش آی سی یو بیمارستان‌های قم نیز دچار بستری نشدند که این‌ها همه از اثرات واکسن است.

وی با تاکید بر این‌که بین واکسن داخلی و خارجی هیچ تفاوتی وجود ندارد، ادامه داد: معیار در این زمینه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید هستند که تاکید بر واکسیناسیون دارند و از مردم می‌خواهیم که تحت تاثیر تبلیغات واکسن هراسان قرار نگیرند و به‌موقع واکسن خود را تزریق کنند.

۲۰ درصد مردم قم واکسینه شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون ۲۰ درصد از مردم قم هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مدیریت بحران افزود: تاکنون ۵۸۱ هزار دز واکسن در قم تزریق شده که از این بین ۳۹۸ هزار مربوط به دُز اول بوده است.

وی با اشاره به این‌که ۴۰ درصد مردم قم در مجموع دُز اول و دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، یادآور شد: از بین ۵۸۱ هزار دُز واکسن تزریق شده در قم ۱۰ هزار دُز مربوط به واکسن آسترازنکا، ۵۷ هزار دُز اسپوتنیک، ۲۶۵ هزار سینوفارم و ۲۷۰ هزار دُز برکت بوده است.

قدیر با تاکید بر روند نامطلوب واکسیناسیون به‌ویژه در بین افراد سالمند، ابراز داشت: هم‌اکنون ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال استان واکسن دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: سیر ابتلا به ویروس کرونا و همچنین ورودی بیماران به بیمارستان‌های قم نزولی شده است و امید می‌رود به‌زودی سیر افراد بدحال و فوتی‌ها نیز کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: برای برون‌رفت از بحران فعلی و جلوگیری از ورود به موج بعدی کرونا باید واکسیناسیون کرونا توسعه یابد.

قدیر گفت: این دانشگاه روزانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای واکسیناسیون عمومی مردم این استان هزینه می‌کند.

افرادی که واکسن نزدند در تیررس موج بعدی کرونا خواهند بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه اظهار کرد: روند ابتلا به بیماری کرونا در اغلب شاخص‌ها نزولی است، اما همچنان از احتمال سینوسی شدن وضعیت کرونا در این استان به دلیل حجم بالای تجمعات و مسافرت‌ها احساس خطر می‌شود.

سیامک محبی اضافه کرد: در یک هفته منتهی به ۱۹ شهریورماه سال جاری سه هزار بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان قم شناسایی شده که نسبت به هفته اول کاهش چشمگیری داشته است.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: با وجود این‌که قم از موج پنجم کرونا خارج شده اما همچنان تا رسیدن به وضعیت آبی و عادی فاصله بسیار زیادی دارد.

محبی اظهار داشت: به‌زودی در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد دو مرکز تجمیعی راه‌اندازی خواهد شد تا روند واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال طی روزهای آینده عملیاتی شود.

وی ابراز کرد: در ۱۸ مرکز تجمیعی قم ظرفیت تزریق روزانه ۳۰ هزار دز وجود دارد، درحالی‌که به‌صورت متوسط روزانه ۱۰ هزار دُز واکسن در بین شهروندان تزریق می‌شود و دو سوم ظرفیت موجود عملا خالی است و احتیاجی به افزایش مراکز جدید تجمیعی در شهر قم نیست.

رییس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال قم دُز اول و ۲۰ درصد نیز هر دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، میانگین واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در کشور ۸۸ درصد است درحالی‌که میانگین واکسیناسیون این گروه سنی در قم کمتر از ۷۰ درصد است و این مساله می‌تواند در ایجاد پیک ششم در آبان ماه سال جاری تاثیرگذار باشد.

محبی عنوان کرد: ۸۶ درصد از فرهنگیان قم واکسینه شده‌اند و به‌زودی تمام این افراد هر دُز واکسن را دریافت خواهند کرد، همچنین حدود ۹۰ درصد زندانیان استان نیز هر دو دُز واکسن را تزریق کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند طی آبان ماه سال جاری در تیررس موج بعدی کرونا قرار خواهند داشت.

وی ابراز داشت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آرامستان‌ها، ناوگان اتوبوس‌رانی درون و برون‌شهری، جایگاه‌های سوخت و مجتمع‌های خرید و پاساژها، نانوایی‌ها، بستنی و آبمیوه فروشی‌ها، اغذیه‌فروشی، گیم نت و آرایشگاه‌ها قابل‌قبول نیست.

به باور وی، استفاده از ماسک توسط مردم ۶۲ درصد برآورد می‌شود و رعایت کلی پروتکل‌های بهداشتی در قم نیز ۵۰ درصد ارزیابی می‌شود.

محبی افزود: هیات های مذهبی در طول ایام سوگواری ماه محرم و صفر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند بودند و این مساله در کنترل موج پنجم کرونا تاثیر بسزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک هفته گذشته ۴۴ مورد از اصناف قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بازرسان مرکز بهداشت قم پلمب شد.

قم آماده حذف محدودیت سنی واکسیناسیون است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم با اشاره به آمادگی این استان برای برداشته‌شدن محدودیت سنی تزریق واکسن، گفت: برای بهبود وضعیت واکسیناسیون عمومی در قم باید رایزنی‌های لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی برای حذف محدودیت سنی و عمومی کردن واکسیناسیون پیگیری شود.

بیژن سلیمانپور در جلسه ستاد مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، با اشاره به ظرفیت خالی برخی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: وضعیت کلی واکسیناسیون در این استان هم‌اکنون قابل‌قبول و رضایت‌بخش نیست.

وی ادامه داد: استقبال گروه‌های سنی پایین برای دریافت واکسن کرونا مطلوب‌تر از گروه‌های سنی افراد سالمند است و تلاش می‌شود تا واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال نیز توسعه یابد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم ابراز داشت: هم‌اکنون ۱۳۰ هزار دُز واکسن در استان قم ذخیره شده و با واردات مطلوب انواع واکسن هیچ نگرانی بابت واکسیناسیون عمومی وجود ندارد، اما باید نسبت به تحرک و افزایش ضریب واکسیناسیون اقدام شود.

وی یادآور شد: این‌که هنوز هیچ‌کدام از شهرهای کشور در وضعیت آبی و عادی قرار ندارد نشان می‌دهد که خطر ویروس کرونا همچنان نگران‌کننده است و نباید در دام عادی انگاری گرفتار شویم.

سلیمانپور گفت: منع تردد شبانه تنها برای افرادی که برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند برداشته شده و  سایر افراد در صورت تردد در این ساعات مشمول جریمه خواهند شد.

فرماندار قم نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: استان قم این آمادگی را دارد تا محدودیت سنی واکسیناسیون را حذف کند و تمام زمینه‌ها و ظرفیت‌ها در این خصوص فراهم است.

مرتضی حیدری یادآور شد: قرارگاه شهید سلیمانی قم نسبت به ره‌گیری افراد مبتلا آمادگی لازم را دارد و جامعه بسیجیان و اصناف و هلال‌احمر استان آماده کمک به کادر درمان هستند.

بهداری ناجا در درمان بیماران سرپایی کرونا در قم مشارکت می‌کند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: با توافق صورت گرفته و همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بهداری ناجا با مشارکت در درمان بیماران کرونایی بستری موقت وارد عرصه خدمات‌دهی به بیماران کرونایی شد.

با حضور معاون بهداری ناجا، فرمانده یگان ویژه و فرمانده نیروی انتظامی استان قم و  همچنین محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، روند درمان بیماران بستری موقت در استان مورد بازدید قرار گرفت.

چهار هزار و ۹۱۲ بازرسی از اصناف قم انجام شد

مدیرگروه سلامت محیط‌ شناس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ و الزام فاصله‌گذاری اجتماعی، طی هفته گذشته چهار هزار و ۹۱۲ بازرسی از اصناف این استان صورت گرفت.

نرگس جعفری در گفت‌وگویی با اشاره به ‌هزار و ۶۵۳ اخطار بهداشتی به اصناف و امکان متخلف طی هفته گذشته، اظهار داشت: در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، نظارت‌های مذکور با شدت ادامه داشته و منجر به ‌تعطیلی و پلمب ۴۴ واحد از موارد یاد شده‌ است.

وی ادامه داد: مراکز متخلف که پلمب شده‌اند، شامل قلیان سرا، قهوه‌خانه، فست فود، آبمیوه و بستنی‌فروشی، هتل، مسافرخانه و تهیه غذا هستند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار علوم پزشکی از فعالیت ۳۹ بازرس بهداشتی در ۲ شیفت صبح و عصر خبر داد، و تصریح کرد: در پی اعلام موارد شاغلان کرونا مثبت در اداره‌ها، با همکاری استانداری قم از ۱۵ اداره و سازمان در یک هفته گذشته بازرسی و همچنین ۱۳۰ مورد آزمایش کرونا از اطرافیان و کسانی که با این بیماران در تماس بودند، گرفته شده است.

جعفری با بیان این‌که مهم‌ترین موضوع در مقابله با گسترش شیوع ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: شهروندان استان در صورت مشاهده تخلف‌های بهداشتی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی، می‌توانند این تخلف‌ها را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

۸۸ درصد فرهنگیان استان قم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: تاکنون حدود ۱۴ هزار معادل ۸۸ درصد معلمان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.

مجتبی رمضان بیگی در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: به دلیل اهمیت واکسیناسیون همه افراد حاضر در فضای مدارس و رعایت همه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در حوزه آموزش، از ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰، اولین معلمان استان قم واکسن کرونا را در سالن ورزشی شهید امجدی دریافت کردند.

وی با بیان این‌که ۱۶ هزار همکار فرهنگی در استان قم فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: فردا آخرین روز مرحله دوم واکسیناسیون همکاران فرهنگی در استان قم می‌باشد.

امکان واکسیناسیون مادران باردار بالای ۱۸ سال در قم فراهم شد

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در کمیته تخصصی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی قم مقرر شد تمامی مادران باردار بالای ۱۸ سال که سه ماه اول بارداری را گذرانده‌اند بر علیه کرونا واکسینه شوند.

فرشید مقدم در این زمینه افزود: مادران باردار بالای ۱۸ سال و با سن بارداری ۱۲ هفته می‌توانند مطابق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای دریافت واکسن به نزدیک‌ترین مرکز جامع خدمات سلامت مراجعه نموده و پس از ارزیابی برای واکسیناسیون معرفی‌نامه دریافت نمایند.

وی همچنین با تاکید بر عزم جدی همگانی برای رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از ساده‌انگاری، اضافه کرد: استفاده از ماسک، پرهیز از مسافرت، ترددهای غیرضروری، خودداری از شرکت در دور همی‌های خانوادگی و تجمع‌ها، شست‌وشو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها و حفظ فاصله فیزیکی، در کاهش زمینه‌های شیوع بیماری موثر است.

تمام تلاش‌ها برای کاهش فوتی‌های کرونایی در قم به کار گرفته شده ‌است

استاندار قم با بیان این‌که مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان ‌و آموزش‌ پزشکی‌، قم از حیث بستری‌ها به‌ وضعیت نارنجی کرونایی درآمده ‌است، گفت: متاسفانه فعلا تعداد فوتی‌ها زیاد است،‌ ولی تمام تلاش‌ها بر این است که تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کشور به‌ قله پیک پنجم این بیماری رسیده و سیر نزولی نیز در اکثر استان‌ها آغاز شده و در قم هم همین وضعیت می‌باشد.

وی افزود: بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان‌ و آموزش پزشکی قم از امروز بیستم شهریورماه به‌ لحاظ تعداد بستری‌هایی که داریم به ‌رنگ نارنجی درآمد، ولی متاسفانه فعلا تعداد فوتی‌ها زیاد است، اما تمام تلاش‌ها بر این است که تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

استاندار قم همچنین با اشاره به‌ قدم‌های بسیار خوبی که در کشور در رابطه با واکسیناسیون کرونا برداشته شده، گفت: در سطح استان نیز از نظر واکسیناسیون از میانگین کشوری بالاتر هستیم، هرچند که تاکید داریم با توجه به‌ مراکز متعددی که در سطح استان مستقر کردیم، امر واکسیناسیون را باید با جدیت دنبال کنیم و دانشگاه‌ علوم پزشکی نیز از حداکثر ظرفیت این مراکز استفاده کند.

سرمست افزود: در رابطه با گرفتن سهمیه واکسن نیز علاوه بر بحث جمعیت، نسبت به ‌زائرپذیری و همچنین نسبت به ‌انجام واکسیناسیون قدم‌های خوبی برداشتیم و انتظار داریم علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان توسعه واکسیناسیون را در دستور کار قرار بدهند.

وی با اشاره‌ به‌ این‌که در خصوص هوشمندسازی واکسیناسیون برای گروه‌های پرخطر مصوبه‌های خوبی در ستاد استانی کرونا داشتیم، گفت: در ستاد ملی کرونا نیز تاکید بر این سیاست‌ها صورت گرفت.

استاندار قم یادآور شد: واکسیناسیون مقدمه‌ای برای بازگشایی مراکز آموزشی و مدارس و در نهایت شروع مجدد کسب ‌و کارهاست.

وی همچنین با اشاره به ‌راهپیمایی اربعین، گفت: سیاست کلی ستاد کرونا بر اساس میزان زائرپذیری اعلام شده از سوی کشور میزبان است، تا به‌ حال ۳۰ هزار نفر را اعلام کرده بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته به ۲ برابر افزایش پیدا کرده ‌است.

وی ادامه داد: اعزام زائر به ‌مراسم اربعین فقط از طریق هوایی و به ‌شرط تزریق هر ۲ دُز واکسن انجام می‌شود و این مساله مورد تاکید رییس جمهوری نیز هست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه شهروندان به ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای مصوبه‌های ستاد کرونا، گفت: ما نظارت‌های جدی را اعمال خواهیم کرد که عادی انگاری رخ ندهد.

وی ادامه داد: طبق تصمیم ستاد ملی کرونا مقرر شد، صدا و سیما با همکاری وزارت بهداشت یک سری نشست‌ها و میزگردهایی را ترتیب دهد که نکته‌های علمی و تخصصی در این زمینه مطرح شود و آگاهی بخشی‌ و روشنگری به‌صورت کافی در سطح جامعه صورت گیرد.

استاندار قم در پایان در پاسخ به ‌سوالی مبنی بر چگونگی تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی مدارس، خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس استانی نیست و در سطح ملی برای آن تصمیم گرفته می‌شود؛ تاکید ستاد ملی کرونا نیز تمهید مقدمات برای بازگشایی است.

وی بیان کرد: برای این‌که والدین با خیال راحت و آسوده فرزندان خود را روانه مدرسه کنند، باید افراد مرتبط با دانش‌ آموزان اعم از معلمان، مربیان و حتی رانندگان سرویس مدارس در سطح گسترده‌ واکسینه شوند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رییس دانشگاه علوم پزشکی قم دانشگاه علوم پزشکی قم گفت رعایت پروتکل های بهداشتی واکسیناسیون کرونا افراد بالای ۱۸ سال واکسن دریافت کرده دریافت کرده اند بالای ۱۸ سال ستاد ملی کرونا تعداد فوتی ها وزارت بهداشت محمدرضا قدیر ویروس کرونا تزریق واکسن مرکز بهداشت استاندار قم محدودیت سنی واکسن کرونا استان قم هفته گذشته برداشته شد کادر درمان بعدی کرونا استان قم یادآور شد د ز واکسن قم واکسن هزار د ز مردم قم ۴۰ درصد بر اساس قم نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۰۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست