Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی که اکنون مراحل تدوین جزییات را طی می‌کند و قرار است تا دو هفته دیگر رونمایی شود، در افزایش ثبات قیمت مسکن در آخرین ماه تابستان تاثیرگذار بوده است.

کارشناسان مسکن معتقد هستند که طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال و همزمان طرح دولت برای اختصاص زمین و مصالح ارزان قیمت برای خانه سازی، بازار را در شرایط ثبات قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشته است و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان جهش قیمت‌ها در بازار مسکن در آستانه ورود به ۶ ماه دوم سال دور از انتظار است و رونمایی از برنامه اجرایی طرح ساخت میلیونی مسکن نیز می‌تواند در تداوم این روند تاثیرگذار باشد.

حالا بیش از هر زمان دیگری بازار مسکن در انتطار تولید و عرضه واحدهای مسکونی است تا رشد بی رویه قیمت‌ها که باعث کاهش قدرت خرید شده است سیر نزولی پیدا کند و صف متقاضیان خرید مسکن را کاهش دهد.

اعضای کانون سراسری انبوه سازان معتقد هستند در شرایطی که عزم دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی جدی است بخش خصوصی نیز پای کار خواهد آمد و از این طرح حمایت می‌کند اما نگاه درآمدی بخش‌های خدمت رسان به بخش مسکن یکی از موانع جدی ساخت و سازها و تثبیت قیمت مسکن است.

در همین رابطه دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت‌و گو با ایرنا خواستار تسهیل خدمات اداری برای تولید مسکن در کشور شد و گفت: اخذ یک مجوز برای چهار واحد ساختمان در کشور دست‌کم یک سال درگیری بوروکراسی اداری و ساخت هر متر مربع مسکن حدود یک میلیون تومان هزینه خدمات سازمانی دارد.

به اعتقاد «فرشید پورحاجت» رفع مشکلات صنعت ساختمان در مواجهه با دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شهرداری، نظام مهندسی و ادارات آب، برق و گاز قبل از آغاز طرح جهش تولید مسکن لازم است و می‌تواند در کنترل نرخ‌ها در بازار مسکن تاثیر مستقیم داشته باشد.

البته کارشناسان معتقد هستند که فعلا خرید و فروش‌های سرمایه‌ای (غیرمصرفی) در سایه رکود بازار، توجیه اقتصادی ندارد و بازار با حذف سرمایه گذاران سرمایه ای (غیرمصرفی) مواجه است.

تا دو هفته دیگر مصوبات ساخت یک میلیون واحد مسکونی اخذ می‌شود و برنامه اجرایی این طرح اعلام عمومی خواهد شد و آن‌طور که خبرنگار ایرنا از جزییات برنامه مطلع است تحریک ساخت‌و ساز در بافت‌های قدیمی موجود بخش اصلی این طرح است که این موضوع نیز باز هم در کنترل قیمت مسکن تاثیرگذار است.

متوسط قیمت مسکن در پایتخت در مردادماه ۱۴۰۰، ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد و نسبت به مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است.

با این حال مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از ثبات قیمت‌ها در آخرین ماه تابستان دارد. قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان همان قیمت‌های مرداد ماه است که البته در سایه انتظار بازار برای کاهش قیمت، خریداران قابل توجهی هم از قیمت‌های فعلی استقبال نمی‌کنند.

برچسب‌ها قیمت مسکن بازار مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی رهن و اجاره مسکن پروندهٔ خبری الزامات ساخت مسکن و تحقق برنامه‌ های دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیمت مسکن بازار مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن بازار مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی رهن و اجاره مسکن ساخت یک میلیون واحد مسکونی بازار مسکن قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی با واگذاری اراضی به مردم

حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امسال استفاده از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی را در برنامه کاریمان قرار داده ایم گفت: استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت های مردمی تنها راهکار برای افزایش تولید مسکن نه تنها در استان تهران بلکه در تمامی کشور است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی یکی از اولویت های خود را واگذاری اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت به متقاضیان قرار داده است تا از این طریق بتواند میزان عرضه و تقاضای مسکن را به تعادل برساند که نتیجه آن بهبود و ثبات بازار مسکن خواهد بود.

او می گوید: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی علاوه بر کاهش مدت زمان ساخت زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی خواهد شد.

جنتی گفت: ساخت واحدهای ویلایی و کوتاه مرتبه در شهر ایوانکی یکی از پروژه های موفق در واگذاری به متقاضیان و ظرفیت های مردمی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی با واگذاری اراضی به مردم
  • اولویت امسال دولت واگذاری پروژه‌های مسکونی به مردم است
  • بانک‌ها به جای اعطای تسهیلات مسکن، تجارت می‌کنند
  • احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی تا بهمن سال ۱۴۰۳ در شهرک جوانان
  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • شعارهای مسکنی در حد شعار باقی ماند/ نسخه‌ چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • برنامه زمانبندی تحویل واحد‌های مسکونی